Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:16

Daan, schreeuw niet zo.

respecteer dan ook mijn mening,

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:16

we hebben mods..Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:18

pinuts schreef:
over dat perfect... had ik beter kunnen verwoorden met gezond, sorry;) Darkshines verwoord het precies zoals ik bedoel. Als je perse een gezond kind wil, moet je niet aan kinderen beginnen. Hier op bokt kom ik zovaak tegen van: als je een dier koopt zorg er dan ook voor! En als je daar even slecht over praat dan is het oei! En over kinderen '' njah, als t blijkt geestelijk gehandicapt te zijn.. haal het dan maar weg '' Is zo makkelijk gezegd, ik vind dat gewoon hard om te zeggen.. Ik ken veel ouders met gehandicapte kinderen (zoals mijn opa en oma) en mijn god, wat was dat een verijkking voor hun leven, wat een geweldig leuke jongen was dat:) En dat hier dan mensen zo makkelijk doen.. Als ik zwanger zou zijn van een kindje die gewoon elke dag pijn zou krijgen en ik weet dat oke.. dan zou ik met pijn in mijn hart het laten weghalen, maar ik vind dat als je een kindje krijgt en het is gewoon wat beperkt ( bijv syndroom van down) het wel een recht heeft op leven.. Mjah dat vind ik. Als je er persoonlijk al depressief van word dat het geen gezond kind is, moet je t laten weghalen.. Maar ik schrik soms van de makkelijke reacties:)

Het is niet omdat iets gemakkelijk gezegd word dat het daarom een gemakkelijke keuze is als je het effectief moet doen.
Voor sommige mensen is het een verrijking, maar het kan voor andere mensen toch evenveel een hele zware last zijn die ze veel liever niet hadden gehad, dat kan jij toch niet weten voor een ander?...Ik weet van mezelf dat als mijn kindje iets zou oplopen tijdens de geboorte ofzo er even hard voor zou zorgen dan bij een 'normaal' kind. Maar dat wil niet zeggen dat ik wel graag een gezond kind zou hebben, en daar wel wat voor over heb. Ik weet dat een gehandicapt kindje een grote last voor mij persoonlijk zou zijn in m'n leven, wat niet wil zeggen dat ik een perfect kind wil ofzo, maar de kans op een gezond kind wil ik wel zo groot mogelijk maken.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:23

Ja maar als je niet weet hoe t voelt, vind ik dat gewoon makkelijk gezegd: dan haal ik het weg. Dan denk je, je hebt GEEN idee hoe het voelt.. dan pas kun je echt oordelen.. mjah, zoals ik al zei: ik snap het wel.. ergens, maar dat je het zo makkelijk zegt..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:28

@ Pinuts: hoe moet je het dan moeilijk zeggen? Als je het inderdaad nog nooit heb meegemaakt kan je het niet voorstellen, maar je kan moeilijk alleen maar mensen laten reageren die weten hoe zoiets voelen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:32

achja, weet ik t. Ik heb gewoon beetje zoiets van: hoever gaan we? waar stel je je grens? wat is voor jou het ''normale'' kind dan? ja '' gewoon gezond'' ik vind een geestelijk gehandicapt kind ook gezond, echt.. als ze geen pijn hebben, maar gewoon een heel laag niveau tsja.. vind ik niet dat je dat leven zomaar mag weghalen. Mijn mening. ( snap het van anderen wel hoor.. ergens)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:33

pinuts schreef:
achja, weet ik t. Ik heb gewoon beetje zoiets van: hoever gaan we? waar stel je je grens? wat is voor jou het ''normale'' kind dan? ja '' gewoon gezond'' ik vind een geestelijk gehandicapt kind ook gezond, echt.. als ze geen pijn hebben, maar gewoon een heel laag niveau tsja.. vind ik niet dat je dat leven zomaar mag weghalen. Mijn mening. ( snap het van anderen wel hoor.. ergens)

Dat is mijn mening ook, vandaar dat ik geen abortus zou plegen omdat een kind ''gehandicapt'' is.
Ieder zijn mening.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:02

pinuts schreef:
oke, ik vroeg t eig aan denice:)

Tsja in zo'n situatie is er natuurlijk sprake van iets anders. Alsof ik dan kan zeggen, nee laat maar ik wil dit kind niet!

Als ik van te voren kan kiezen, waar dit over gaat dacht ik, dan zou ik ervoor kiezen het kind niet te houden. Mocht het tijdens de geboorte fout gaan, dan neem ik dat uiteraard gewoon voor lief, ken ik mijn verantwoordelijkheden en zal ik mijn best doen iedereen zo gelukkig mogelijk te maken!

Het kind is dan welkom.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:22

njah, je zou het dan nog kunnen afstaan.. maar daar kies je dus niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:42

Jeetje wat zijn jullie snel gegaan, en fel ook.

Zijn jullie nog wel een beetje lief tegen elkaar? Knipoog

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:48

waarom zou ik in godsnaam afstaan?

Zo harteloos ben ik niet. Je doet net of ik iets ergs heb gezegd.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:23

ik vond dat je iets hards had gezegd, wat ik ergens wel kon begrijpen.. de manier waarop, je zei echt: geestelijk gehandicapt: weghalen. Vond ik zo simpel gezegd, ik ken je niet dus vroeg me gewoon af of je het ook zou afstaan, weet ik veel of jij harteloos bent. daarom zei ik: afstaan, daar kies je dus niet voor.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:35

Alsof een kind laten weghalen je niet in de koude kleren gaat zitten?
Iedereen maakt zijn eigen keuze, als je een kind ter wereld wilt laten komen dat gehandicapt is, is dat ieders eigen keuze. Ik kies ervoor om dat niet te laten gebeuren, dat is dan toch prima?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:40

dat begrijp ik ja. Is ook prima. Maar ik geef ook maar mijn mening. Verder moet iedereen dat voor zichzelf weten. Maar ik zeg waar ik het op vind staan:)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:42

patsur schreef:
Alsof een kind laten weghalen je niet in de koude kleren gaat zitten?
Iedereen maakt zijn eigen keuze, als je een kind ter wereld wilt laten komen dat gehandicapt is, is dat ieders eigen keuze. Ik kies ervoor om dat niet te laten gebeuren, dat is dan toch prima?

Ze zijn er wel hoor die er geen problemen mee hebben, die gebruiken het gewoon als anticonceptie.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:49

Ik zou het niet geboren laten worden mocht het heel zwaar gehandicapt zijn, mocht het lichaamlijk zijn zou ik er weer wat anders over nadenken, Maar zowel geestelijk als lichaam dan zou ik wel abortus overwegen ja kzou wel meerdere testen laten doen en niet alleen op de echo vertrouwen..

Ik zou het niet geboren laten worden omdat ik toch meer de voorkeur heb voor een gezond kind.
Ik zie mezelf gewoon niet lopen met een rolstoel elke dag en het heeft gewoon veel meer verzorging nodig dan een kind zonder beperkingen ook heeft het tot op latere leeftijd zorg nodig de zorg gaat gewoon verder terwijl ik bij een normaal kind rond de 21ste wel klaar ben.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:53

Kinderen met syndroom van Down, mentale gehandicapten e.d. zou ik niet echt mee kunnen leven. Ze vragen zoveel meer zorg en aandacht voor een heel leven en dat zou ik denk ik niet aankunnen. Ik denk voorlopig nog steeds zelfs om geen kinderen te krijgen, dus denk dat een gehandicapt kind helemaal niks voor mij zou zijn. Abortus zou moeilijk zijn vrees ik, maar ik denk toch dat ik het zou overwegen, want het alternatief, het kind laten geboren worden zou ik helemaal niet zien zitten.
Fysieke handicap vind ik weer iets anders, als het niet te zwaar is zou ik eventueel nog ja stemmen om het te laten geboren worden.
Goh eigenlijk klink ik wel een beetje verschrikkelijk als vrouw, denk dat ik beter geen moeder word Bloos
Laatst bijgewerkt door Mo_I_Rana op 06-10-08 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:55

Zo denk ik ook Mo

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:09

ik werk dagelijks met lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen, van jong tot oud. Als je dit dag in dag uit van zo dichtbij mee maakt en ook de ouders regelmatig spreekt ga je je toch achter de oren krabben. De meeste kinderen overleven hun ouders, zitten meestal in een opvang en ik moet eerlijk zeggen, dat is nou niet echt rozegeur en maneschijn, ze zijn daar gewoon een nummer met toevallig een persoonlijk begeleider die af en toe eens langs komt maar wat weinig meerwaarde heeft in een hoop gevallen. Sommige die nog op vrij hoog nivo zijn hebben best een acceptabel leven, maar die kasplantjes, tja, daar zet zelfs ik af en toe mijn vraagtekens bij. Het blijft altijd een moeilijke beslissing als je zwanger bent en je weet dat je kindje gehandicapt ter wereld komt of je het moet houden of laten weghalen, is helemaal wat je eigen gevoel zegt. Maar naar wat ik om me heen zie en meemaak zou ik voor weghalen kiezen. Zou er zelf niet mee kunnen leven met de gedachte dat je zelf niet meer voor je eigen kind kan zorgen, want op een gegeven moment houdt dat namelijk op. En wat ook al eerder is gezegd, hoe ziet de toekomst eruit als alle sociale zorg die we nu nog hebben er straks misschien niet meer is, of in ieder geval, in veel mindere mate??

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:28

Kijk stolter jij hebt er duidelijk over nagedacht en je geeft goede argumenten bij je mening.

Over het niet aankunnen van de zorg voor een gehandicapt kind. Ik denk dat ik dat wel kan. Natuurlijk is het zwaar maar ik denk dat het me wel zou lukken. Het is mijn ouders immers ook gelukt en ik heb hun genen Knipoog. En mocht mijn kind een ongeluk krijgen en gehandicapt raken dan kan ik hem/haar ook niet meer wegdoen dus zal ik er voor moeten zorgen. En dat zou me wel lukken, want je kind gaat voor alles op zo'n moment.

Ik moet wel zeggen dat ik het een moeilijk onderwerp vind hoor. Waar trek je de grens. Dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk maar ik geloof er toch in dat mensen er niet te veel invloed op uit moeten mogen oefenen. Want wanneer stopt het dan? Straks kan je ook kiezen of je een zoon of dochter wilt, donker of licht haar enz.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:32

darkshines, ben ik ook met je eens, waar stopt t?? Ze klonen tegenwoordig ook al allerlei dieren wanneer gebeurt het bij mensen??
Het scheelt bij mij misschien ook omdat ik dagelijks met deze mensen werk, je maakt heel veel dingen van dichtbij mee, positieve en negatieve. Dat heeft zeker invloed op je standpunt. Ik weet van mezelf dat ik er niet tegen zou kunnen, zie te veel ellende om me heen, het worden gewoon speelballetjes van het systeem.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:10

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:55

DarkShines schreef:
Kijk stolter jij hebt er duidelijk over nagedacht en je geeft goede argumenten bij je mening.

Over het niet aankunnen van de zorg voor een gehandicapt kind. Ik denk dat ik dat wel kan. Natuurlijk is het zwaar maar ik denk dat het me wel zou lukken. Het is mijn ouders immers ook gelukt en ik heb hun genen Knipoog. En mocht mijn kind een ongeluk krijgen en gehandicapt raken dan kan ik hem/haar ook niet meer wegdoen dus zal ik er voor moeten zorgen. En dat zou me wel lukken, want je kind gaat voor alles op zo'n moment.

Ik moet wel zeggen dat ik het een moeilijk onderwerp vind hoor. Waar trek je de grens. Dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk maar ik geloof er toch in dat mensen er niet te veel invloed op uit moeten mogen oefenen. Want wanneer stopt het dan? Straks kan je ook kiezen of je een zoon of dochter wilt, donker of licht haar enz.

Deels kan dat al. Want mensen mogen al selectief zijn bij ivf behandelingen. En als er veel geschikte kandidaten uitkomen, kan je kiezen. In engeland mogen dove mensen ook al selecteren op dove kindjes om te addopteren. Het komt steeds dichter bij hoor.

Opvallend is dat bijna iedereen die ook daadwerkelijk in de zorg van deze kindjes werkt aangeeft dat ze dus waarschijnlijk voor een abortus gaan, een paar pagina's terug was ik nog respectloos, hoe kan iemand die ermee werkt zoiets denken (ik werk er niet mee, maar dat misverstand onstond).

Ik zie het gewoon zo: als je een auto ongeluk krijgt, is dat pech. Je leert er mee leven, de meeste leren het accepteren. Het is verschrikkelijk, maar je doet het. Een auto ongeluk vergelijk ik met bijvoorbeeld zuurstof gebrek bij de geboortje. Het is een ongeluk, het is verschikkelijk. Maar het is niet anders en je moet het maar accepteren. Er het beste van maken. Maar als je nog de keuze hebt.. Wie zou als je van te voren weet dat als je daar en daar loopt je aangereden wordt, daar op dat tijdstip nog gaan staan? Niemand! En ja zo zie ik een abortus ook.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:54

Ik ook Bubsj, je legt het goed uit op deze manier. Zelf wil ik uberhaupt geen kinderen, maar als ik zou weten dat ik een (geestelijk) gehandicapt kind op de wereld zou zetten dan zou ik meteen voor abortus kiezen. Ik denk, net als Mo_I_Rana, dat ik de zorg voor zo'n kind niet aan zou kunnen in mijn leven. En wie wordt hier dan uiteindelijk gelukkig van? Het kind, dat naast zijn beperking ook nog te maken krijgt met een moeder die de zorg niet aan kan? Of ikzelf, die niet in staat is voor het eigen kind te zorgen? Persoonlijk denk ik: geen van beiden, vandaar mijn keuze voor abortus.

En als ik dan het stukje over opvanghuizen van stoltur lees, dan moet ik zeggen dat ík daar al niet vrolijk van wordt, laat staan het kind dat daar het grootste deel van de tijd moet verblijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:16

Ik denk dat als je een vlokkentest of een bloedtest laat doen je van te voren al bedacht hebt dat je het eventueel weg zou laten halen. Als je dat niet zou doen, heeft het ook geen zin om het te weten toch?
Als het er bij een 'gewone' echo uitkomt ligt het natuurlijk anders.

Ik zou het geloof ik weg laten halen, al zou ik er wel veel verdriet om hebben.
Mijn zus heeft een zwaar gehandicapt kind. We zijn allemaal gek op hem maar het legt wel veel druk op haar gezin.
Hij kan niet thuis wonen en het is altijd een strijd om hem weer weg te brengen als hij zaterdags thuis is of bijv. op de camping of bij een bruiloft op bezoek komt. Hij kan niet praten, is niet zindelijk, al vaak geopereerd aan zijn speekselklieren en slokdarm (veel en lang pijn gehad-kan niet praten en vertellen wat hij heeft- door omhoogkomend maagzuur, suikerziekte, veel medicijnen dagelijks). Wie zorgt er voor hem mocht hij zijn ouders toch overleven? Ga zo maar even door, het is geen prettig leven al zijn er dankbare momenten.

Ook veel te vroeg geboren kinderen in leven houden die later gehandicapt zijn heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Er was laatst een docu over. Een arts zette er ook vraagtekens bij. De techniek zorgt ervoor dat je steeds vroeger geboren kinderen in leven kunt houden, ze zijn later zeker gehandicapt. Maar is het etisch gezien wel verantwoord om die kinderen te 'redden'?

Ik vind het een moeilijk onderwerp en je kan denk ik pas zeker zeggen wat je zou doen als je ook daadwerkelijk voor de keus staat.