Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:40

Goed gedaan Sherivey!

Geniet van alle loopjes allemaal!

Ik heb vanochtend lekker even Les Mills Stretch gedaan, even de hamstrings weer wat ruimte geven.

Mocht er trouwens iemand zijn die nog een kaartje voor de marathon van Amsterdam heeft, of iemand kent, dan hoor ik het graag :D

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:26

Suliko schreef:
Met mijn beenlengteverschil zal ik sowieso een scheve links-rechts balans hebben, dus ik ga daar niet eens naar kijken, kan er toch niets aan veranderen sinds het in mijn skelet zit en loop er prima mee. :+

Vraag me ook af hoe realistisch het is om 50/50 na te streven sinds ieder mens scheef is. Zowel van nature (intern qua organen, middenrif, etc. zijn we ook asymmetrisch wat zich uit in onze houding en beweging), als vaak nog extra scheefheid.

Leeslampje, wat goed, dat moet lekker voelen zo elke week verder :D Het is het beste om voor dat een uur over is al voeding te nemen bij langere runs, dus elk half uur, max drie kwartier. Maar dat is inderdaad uitgebreid besproken de afgelopen pagina’s!

Laura, na één keer lopen met aangepaste zolen is het heel normaal dat je er spierpijn van krijgt en/of blaren, dat duurt echt wel meer dan een week voor je voeten eraan wennen. Hier ook mega blaar op mijn grote teen en 1,5 week wat ongemak en spierpijn in mijn voeten met nieuwe zolen, maar erna niets meer aan de hand. Als je het rustig opbouwt heb je minder last, maar ik ging er in een week al 26 km op rennen, dus niet zo gek dat ik meer last had.

Nee ik heb ze al een week of 6. Links was vorige week alleen wat opgehoogd en toen daarna kwam de blaar, in m'n voetboog. Voelde het ook schuren tijdens het lopen. Podoloog had al meteen gezegd dat die het niet te hoog kon ophogen, want dan zou het gaan schuren en knellen. Ik heb ze maandag gebeld om te vragen of het een kwestie van wennen was, aangezien ik begrijp dat je voeten wat ongemak kunnen vertonen als er wat veranderd is of ze nu toch te hoog zijn. En toen kwam duidelijk het antwoord dat ze te hoog zouden zijn.

Iedereen dit weekend veel loopplezier!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:46

Goof schreef:
M_ontana schreef:
Ik kom weer even binnenvallen, gebruikt een van jullie toevallig Shokz? Zo ja, hoe bevallen die? En dan met name de geluidskwaliteit :)

Ja! Perfect!

Ja ik ook! Het geluid is voor tijdens het hardlopen gewoon prima.

Mijn body battery was vanochtend 99, dat heb ik nog nooit meegemaakt *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:56

Goedemorgen!

Wauw, da’s een mooi percentage, Tiggs!

Braaf meegelezen maar het gaat zo snel dat ik het niet kon bijhouden qua reacties. Interessante onderwerpen qua voeding, erg leuk!

Ik wil de komende tijd wat gelletjes met cafeïne proberen. Had vorig jaar een zakje snoepjes met cafeïne gekregen, en die vielen wel goed. Eens kijken of die gelletjes ook hetzelfde effect hebben.

Zag mooie foto’s langskomen en leuke verslagen van loopjes. En mooie resultaten, PR’s en zo. Goed bezig!! *\o/*

Lekker vroeg op weg, Sherivey!

Hopelijk krijgt de podoloog je zooltjes weer goed, Laura. Jammer dat je je loop van zondag moet laten gaan. Waar zou je heen te lopen?

Mooie plannen Piekosjj, dat verdient zeker een mooi horloge straks!

Goed bezig, leeslampje. Allemaal PR’s!

De laatste tijd gaat het lopen best lekker. Ik blijf altijd wat last houden op links maar dat kan ik zelf nu aardig onder controle houden met m’n foamrol en massagegun.
De afgelopen weken pak ik wat meer tempo kooi met de intervallen en dat lijken m’n spieren aan te kunnen, erg blij mee.
Vanochtend een ronde van 12,5 km gelopen, wat een koude wind! :brr:
Vorige week 16 km gelopen in de mist, ondanks de kleine wereld toch ook een hele mooie wereld.
Afbeelding
Volgende week naar Appelscha zoals het nu lijkt voor een afstand van circa 21 km.

Vanavond ga ik naar Toto in het Gelredome, zin in! **\O/**

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:30

Wat mooi Puera!
Fijn dat het zo lekker gaat. Veel plezier vanavond!

Ik ben net terug van m’n lange run. Ik had een route via Komoot gemaakt maar liep toch veel verkeerd, haha. Moest ook steeds links waar geen pad was enzo. Toen zag ik verderop de weg die ik kende dus terugweg toch anders gelopen. Eerste stuk ging dus niet zo snel, was wel leuk, mul zand en slinger paadjes. Vanaf km 10 liep ik op fietspad dus 5-6 km onder de 6:00 gelopen. Daarna weer bos in en wat rustiger aan gedaan. Totaal 23 km gelopen!

Ik had net gelletjes met cafeïne op, van Maurten. En een gewone van Victus.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:21

Hoe bevalt de Maurten?
Ik heb ze eens geprobeerd, maar :r

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:25

Ja ik vind de structuur ook niet zo. Maar die gelletjes die zo mierzoet zijn vind ik ook niks. Mijn buik is wel meer blij met Maurten geloof ik.
Ik heb met die zoete gelletjes dat ik op een gegeven moment het gevoel heb dat ik moet kotsen. Dat heb ik hiermee nog niet gehad. Ik drink wel meteen erna wat slokjes om de smaak weg te krijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:42

Die gelletjes vind ik ook ranzig ja.

Maar die Maurten vond ik zo'n vreemde substantie :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:21

Sherivey schreef:
Hoe bevalt de Maurten?
Ik heb ze eens geprobeerd, maar :r

Ik kon die substantie echt niet aan :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 18:52

Die substantie is echt niet te doen. Ik vond het behangplaksel lijken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:55

Ik heb de decathlon fruit reepjes binnen!
Is 1 reepje vergelijkbaar met 1 gelletje, nee denk ik hè?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:33

Samantha_ schreef:
Ik heb de decathlon fruit reepjes binnen!
Is 1 reepje vergelijkbaar met 1 gelletje, nee denk ik hè?

Nee, de reepjes bevatten enkel reguliere suiker terwijl gelletjes een combinatie zijn van fructose, maltodextrine en nog eentje. Daarnaast is daar iets van zouten toegevoegd om te compenseren: maar voor korte loopje zou een hap suiker genoeg moeten zijn hoor :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 19:48

Voor lange loopjes zijn ze ook geschikt hoor, ik heb er meerdere ultra afstanden mee gelopen :P. Wel in combinatie met tailwind.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:02

Je hebt ook ongekende kwaliteiten haha, ach het is ook maar net waar je je goed bij voelt. Lekker proberen dus :D

Hier vanmiddag lekker ruim 7 km gewandeld, heerlijk in de zon
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:22

Suliko, wat ik vooral belangrijk vind met de balans, is kijken of het aardig evenredig blijft. Niet dat ik bijvoorbeeld al aan mijn balans kan zien dat ik één been minder lang belast en dat dat als gevolg is van een sluimerende overbelasting/blessure of dat dat juist een blessure in de hand werkt.
En ja, dan vind ik het als getalletjes-nerd best leuk om die 50-50 te lopen.
En ja Germie, het kan echt :j, heb het al drie keer voor elkaar gekregen _/-\o_

Lekker bezig leeslampje! Elke week een nieuwe langste afstand +:)+

Balen Laura, hoop dat je gauw blaarvrij bent en dan ook blijft van je zooltjes

Lekker Tiggs, zo'n mooie body battery score :):) ! Ik zit de laatste tijd wel vaker aan de hoge kant tot af en toe zelfs 100.
Maar ook mijn slaapscore is echt verbeterd. Nu baal ik alleen dat Garmin een slaapscore van 74 ineens benoemt als 'u hebt slecht geslapen' 8)7

Puera, fijn dat je links onder controle kan houden met je foamroll en massage gun! Het is niet altijd even leuk om ze te gebruiken, maar zonder zou ik ook niet kunnen :')
Leuke foto van je loopje. En ja, vandaag waaide er een naar koud windje inderdaad :brr: , wij hadden er vanochtend ook nog wat regen/natte sneeuw/hagel bij -O-
Veel plezier vanavond!

Jij ook weer goed gedaan Samantha!

Vandaag was mijn wandeldag. 'Rustig aan' met 25km. Er zat een heel leuk stukje in met smalle paadjes met bochtjes en op en neer op grondgebied van Tata. In de duinen waren er vooral verharde paden gepakt. De eerste 5km gingen inderdaad redelijk rustig aan, mede door de ondergrond, in het bos/duin trokken we iets meer het gas open. Maar toen mijn maatje 6+ ging lopen, toen dacht ik :wave: , ik zie je straks wel weer ergens _O- . Hij stond inderdaad een minuutje of vijf te wachten bij de pauze.

Op het strand brak het zonnetje echt een beetje door en liepen we eigenlijk een beetje in de luwte. Eenmaal het strand weer af, hadden we dat snijdende windje weer recht in ons gezicht en ook het zonnetje was helaas weer weg...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:37

Fijn om te horen dat bij de meeste de shokz goed bevallen! Ga ze toch maar bestellen dan denk ik, zowel met hardlopen als andere sporten vind ik het toch wel een stuk veiliger op straat.

Ziet er echt heerlijk uit Danseresje en lies_sparkle! Jaloers dat bij jullie de zon nog scheen vandaag haha.

Ik wou net een rustige 5km lopen in zone 2, maar moest vandaag voor zone 2 op het fietspad gaan liggen denk ik :') Heel de dag bezig geweest met verhuizen dus denk dat het daarmee te maken heeft. In elk geval wel weer lekker buiten geweest, en toevallig een links-rechts balans van 50,0/50,0 *D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 20:57

Heerlijk die zon! Lekkere afstand Danseresje. En lies ook fijn gewandeld.
De zon heb ik niet gezien vandaag tijdens het wandelen. Wij wandelden 7.5km, daarna lekker geluncht in een restaurant en vanmiddag nog 3.5km gewandeld na een dutje (jaja dat krijg je als je boven de 40 bent :+) Echt een ideale zaterdag zo.
Morgen lekker trailen, ik heb er zin in!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:04

Ik heb de shokz open air en ben er echt mega enthousiast over! Heb de shokz opnrun geprobeerd maar die werken via bonecoduct en met wind of veel omgevingsgeluid dan hoor je het niet meer. Dat is met deze veel beter.

Piekosjj geen ervaring met Coros.

Laura_ hopelijk heb je je zooltjes nel terug!

50/50 nastreven is denk ik niet persee nodig maar als je 40/60 hebt is dat wel echt een probleem (of probleem in de maak)

FIjn dat het lekker gaat Puera en mooie rondjes en afstanden!

Goed gelopen Samantha! en hoe is het met je blussure? geen last?

Maurten nooit geprobeerd, vind het echt te duur.
Ik gebruik repen en caffiene snoepjes van isostar. En dankzij SV ga ik morgen Tailwind proberen *\o/*

Lies en danseresje heerlijk gewandeld <3 EN gewoon zon!

Mijn eerste werkweek overleefd maar ik was wel echt moe. 10 uur geslapen :') . Ik moest training geven vanmorgen en mijn benen waren echt slecht. Ik had echt moeite met de groep bijhouden, alles voelde loodzwaar. Zelfs de trap oplopen was al echt dat ik dacht, au! Geen idee of het door de sprintjes komt van gister maar ik hoop heel erg dat ik morgen betere benen heb!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 21:13

Succes morgen en ik hoop dat de tailwind bevalt!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:18

@leonie veel plezier vandaag.

Tailwind ga ik zo googlen, ben nou benieuwd wat het is.
Hier tot nu toe nog steeds 3x in de week zoveel mogelijk zone 2 lopen. Gisteren lukte dat niet zo goed en zat ik in zone 4 echt in een lekkere flow. Maar omdat ik het toch wat spannend vind (en op een gegeven moment me wat benauwder voelt) toch maar even gaan wandelen. Maar als je al zo hoog zit, is het heel moeilijk in zone 2/begon zone 3 te komen. Ik heb me er maar bij neergelegd en het laatste stuk flink doorgewandeld. Lekker van de natuur genoten.

Dinsdag eindelijk weer naar de cardioloog. Bloeddruk nog steeds een stuk te hoog in rust. We lager met wat het was, dat wel. Na bijna 3 weken staat nog steeds de uitslag van de hartecho niet online, erg apart. Dat ben ik niet gewend van die paar onderzoeken die ik heb gehad. De cardioloog zal wel wachten tot ik op de afspraak ben. Ben iig erg nieuwsgierig en ik hoop ook dat we de bloeddrukverlagers wat verder op kunnen hogen.

Veel plezier iedereen met alle loopjes vandaag!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:21

Loopt er alweer iemand in korte broek? Ik vond het donderdag best warm, dus twijfel nu.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 16:07

Eh jazeker, bij 2 graden en weinig wind kan dat makkelijk. Tenminste als je geen koukleum bent. Ik heb het snel warm zelf, dus al heel snel de korte broek aan.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:12

Ik kan jullie niet bijhouden om te reageren, maar lees wel steeds bij.
Ben nog steeds bezig met de opbouw naar 5km, nu nog met 1 korte wandelpauze tussendoor. Maar het voelt heel goed, heb nergens pijntjes en iedere keer weer zin om te gaan. Voel me iedere keer ook echt happy als ik thuis kom. Het planken na het lopen voelt vermoeiender dan het rennen haha. Ben blij dat het op deze rustige manier probleemloos opbouwt.

Spannend Koekie, het lange wachten op de uitslag. Hoop dat het je straks informatie geeft waar je wat mee kunt. Is toch wel fijn als er een oorzaak gevonden wordt lijkt mij.

Als het niet waait loop ik ook in een korte broek. Heb het snel warm met lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 17:35

Wij liepen de Sukerbiet Trail bij Lemele. Vier keer de Archemerberg over, in totaal 403hm.
Echt tevreden hoe het ging, al had ik het best zwaar. Genoten van de mooie route en ook genoten van de vele enthousiaste vrijwilligers. Zelden zoveel vrijwilligers langs een parcours gezien, die ook nog iedereen vol enthousiasme aanmoedigden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:00

Tiggs schreef:
Loopt er alweer iemand in korte broek? Ik vond het donderdag best warm, dus twijfel nu.

Nope, veel te koud nog. :o

Gave trail SV :D