De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:36

Ladybird schreef:
Winged schreef:
Sommige mensen kunnen geen gebruik maken van een pinpas vanwege weekbudgetten etc. Het is niet vanzelfsprekend dat je altijd met de pin kan betalen.

Klopt maar daar staat dan voor dat ze het geld op de kassa leggen zodat het personeel geen handen hoeft aan te raken

ik reageerde meer op de veronderstelling van mensen dat iedereen wel een pinpas heeft.

Hier de eerste ronde pers aan de lijn gehad. 'Ze hadden gehoord dat...' Gelukkig kunnen ontkrachten want er is hier niks aan de hand. Koste wel even wat overtuigingskracht dat er echt niks aan de hand was. 5x dezelfde vraag... Uiteindelijk gereageerd met 'tussen uw eerste vraag en uw laatste vraag is er nog steeds geen besmet persoon bij ons. Voor een overzicht met besmettingen verwijs ik u graag door naar de RIVM.' Vermoeiend...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:37

Ik boek voorlopig helemaal niks. Kan desnoods met camper op stap, anders achtertuin en de bossen hier zijn ook goed hoor. :j

Festivals, eerste is pas in juni gelukkig. Maar die zou ik nu ook vermijden.

Niet iedereen heeft een pinpas :n ivm onder bewind staan, ouderen, strikt budget enz.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:37

Cer schreef:
Sassii schreef:
Ja we zitten er over na te denken om een last minute naar Orlando te boeken. Echter weet ik eigenlijk niet wat de stand van zaken daar is. Weet een van jullie dat? Anders zaten we erover te denken om de auto vol te laden en random ergens naar het zuiden te rijden. (Niet naar Italië :p)
We zijn allebei 3 weken vrij, maar ik ga NIET 3 weken bij huis zitten.

Kun je taiwan dan omboeken naar orlando?

Het "NIET" thuis willen zitten snap ik dan weer niet, in deze situatie...

Ik heb ongeveer 3 weken vakantie per jaar. Ik heb dus nu eindelijk vakantie, dus dan ga ik het zeker niet laten verpesten.

En ik denk niet dat het het kan omboeken, maar een nieuwe boeking moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:38

Vakanties boeken durf ik nu niet. Volgens mij dekt een annuleringsverzekering negen van tien keer alleen maar bij overlijden of ziekte oid. Als er geen code rood maar code oranje in een land is, wil ik er ook niet heen maar dan zit je nog met een niet negatief reisadvies. Zou in ieder geval je polis goed nalezen.

Ik werk in de buitendienst en ben sinds zondagavond snotverkouden en keelpijn. Droge mond, wat hoesten maar geen echte koorts (37.8) en vooral keelpijn. Nog geen last van mijn longen.

Ik ben in zo veel steden de afgelopen weken geweest, dat ik daar niets over durf te zeggen of ik eventueel een besmet persoon tegen ben gekomen. Ik ben zelf altijd heel vatbaar (lage weerstand) en heb wel vaker keelontsteking, het is voor mij ook de tijd van het jaar. Huisarts heeft mijn moeder gebeld (stem weg), en er werd direct aangegeven me geen zorgen te maken.

Toch hou ik het wel in mijn achterhoofd en ben ik wel voorzichtig. Ik blijf deze week thuis en ga savonds naar stal als er vrijwel niemand is. De sportschool en oma bezoek ik even niet, als ook vriendinnen met kinderen. Ik vind het toch maar een eng iets. Niet zo zeer voor mijzelf ondanks mijn standaard lage weerstand, maar voor de vatbare mensen wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:38

Sassii schreef:
Ik heb ongeveer 3 weken vakantie per jaar. Ik heb dus nu eindelijk vakantie, dus dan ga ik het zeker niet laten verpesten.

Even een rare vraag.. dus bovenop het kwijtraken van de 1000 euro pp voor tailand, kun je nog een andere vakantie erbij boeken? Das wel.. pittig :j

Over dat recht hebben op vakantie, daar vind ik dan wel wat van.. maar swah, ieder voor zich. Dit ene jaar zou ik in in deze omstandigheden anders aanpakken, maar eej.. ikke ikke ikke idd ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:39

karuna schreef:
Ik boek voorlopig helemaal niks. Kan desnoods met camper op stap, anders achtertuin en de bossen hier zijn ook goed hoor. :j

Festivals, eerste is pas in juni gelukkig. Maar die zou ik nu ook vermijden.

Niet iedereen heeft een pinpas :n ivm onder bewind staan, ouderen, strikt budget enz.

Dat over festivals is niet helemaal waar.. denk aan alle festivals met Koningsdag. Ik heb kaartjes voor Kingsland, maar ik heb geen idee of dat door zal gaan volgende maand. Ik begrijp heel goed van niet (maar zou er uiteraard vreselijk van balen).

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:41

Cer schreef:
Sassii schreef:

Even een rare vraag.. dus bovenop het kwijtraken van de 1000 euro pp voor tailand, kun je nog een andere vakantie erbij boeken? Das wel.. pittig :j

Over dat recht hebben op vakantie, daar vind ik dan wel wat van.. maar swah, ieder voor zich. Dit ene jaar zou ik in in deze omstandigheden anders aanpakken, maar eej.. ikke ikke ikke idd ;-)

Als je zo reageert, ga ik je al niet eens meer uitleggen hoe ik het kan bekostigen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:42

Ja en Paaspop is met pasen (duh) en in april gaat er verder ook al e.e.a. van start. Het grootste deel in de zomermaanden ja, maar daarvoor ook al :j

Winged

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:44

Grappig trouwens dat er met vakanties wordt gereageerd als 'ja ikke ikke ikke' en dat het met festivals is 'hopen dat het doorgaat'. :=

Ik zit zelf ook in boek-dubio. Ik wil graag naar midden-amerika en backpacken (dus hostels). En dan is het toch even dubieus :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:45

Chiren schreef:
purny schreef:
De Nederlandse supermarkten vragen hun klanten om met pin te betalen vanwege het coronavirus. Dat laat branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten. Door betalen met contant geld te voorkomen, lopen kassamedewerkers minder risico om met het virus besmet te raken.

Ik heb dus echt alleen contant geld bij me...

Dan neem je nu toch gewoon een keer je pinpas mee ‍♀️

Nee want ik heb mijn maandbudget al opgenomen. En ik kan niet goed met een pinpas overweg aangezien ik een beperking heb en dan het overzicht mis wat ik nog kan besteden.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:48

Winged schreef:
Grappig trouwens dat er met vakanties wordt gereageerd als 'ja ikke ikke ikke' en dat het met festivals is 'hopen dat het doorgaat'. :=

Ik zit zelf ook in boek-dubio. Ik wil graag naar midden-amerika en backpacken (dus hostels). En dan is het toch even dubieus :=

Precies.

Overigens heb ik toch een klein beetje hoop gekregen op een vergoeding. Wij hebben namelijk geboekt via Gate1. Dit staat op hun website:
https://help.gate1.nl/nl/support/soluti ... s-covid-19
Ik laat mijn vriend contact met hun opnemen. Als wij deze vergoeding krijgen, dan is het enige geld wat we kwijt zijn, het geld voor de air b&b.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:50

Sassii schreef:
Cer schreef:
Kun je taiwan dan omboeken naar orlando?

Het "NIET" thuis willen zitten snap ik dan weer niet, in deze situatie...

Ik weet niet of ik Orlando zou doen eigenlijk, in Amerika is nogal wat gedoe met die testkits dus ik vraag me af of er niet meer besmettingen zijn dan gemeld nu.

Edit: oh dat zou fijn zijn!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 11-03-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:50

Sassii schreef:
Als je zo reageert, ga ik je al niet eens meer uitleggen hoe ik het kan bekostigen.

Nou idd. Lekker. Negeren. En wat betreft vakanties en 'een keer overslaan' ook. Dat kan je niet voor iemand bepalen. Ikzelf ga over 1.5 week voor het eerst sinds 5 jaar (of is het langer?) langer dan een weekend naar het buitenland. Zuur voor gespaard. En ja, dat zou ik echt niet tof vinden als dat moet worden afgelast.

We kunnen wel omboeken via KLM. Maar we wachten het nog even af en hopen dat het in NL beperkt blijft door het nemen van de huidige maatregelen. Zelf ga ik morgen niet naar het symposium in Eindhoven. Die overigens wel door gaat. Alleen als je oud/risicogroep bent of verkouden wordt er gevraagd dat je thuis blijft.

Betreft het pinpas heb ik niet aan bewindvoering gedacht...

Bereft wel een advies. En idd dan niet aangeven maar neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:52

@purny ze vragen je met pin de betalen. Ze verplichten je niet. Als je er een opmerking over krijgt bij de kassa, dan leg je gewoon uit dat je niet met pin kunt betalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:52

Sassii schreef:

Nou ja zo raar vind ik mijn reactie niet :)
Maar je hoeft het zeker niet uit te leggen hoor, ik roep niemand ter verantwoording, ik schrijf slechts op wat ik erbij denk..

Qua festivals, als eerste echte festival zouden wij naar Awakenings gaan en daarna LowLands, maar ik ga net zo makkelijk niet.. Vakantie doe ik niet, dus voor mij is dat makkelijk afblazen, maar ik weet inderdaad mensen die daar heeeeeel veel waarde aan hechten, ook om echt te gaan reizen. Persoonlijk ben ik dat niet gewend dus vandaar dat ik daar niet zoveel om geef waarschijnlijk. Eén jaartje uitstel is dan al helemaal geen probleem als dat helpt in het beperken van verspreiding..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:53

Hier iemand op het werk die met mondkapje rondloopt, (werk in de zorg) haar partner werkt ook in de zorg en die heeft koorts..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:54

pantykous
Hier hetzelfde ‘dilemma’. Nu is de kans groot dat het virus in de zomer niet aanwezig is, maar we voelen ons ook nog niet 100% prettig erbij om te boeken al (wij zouden in juli dan gaan als de school vakantie begint). Nu is het bij ons wel nog zo dat we voor de dieren nog niet 100% rond hebben hoe het moet met oppas enz, dus dat maakt het al makkelijker om te beslissen gewoon niet te gaan. Maar bij ons speelt het virus nu ook wel door ons hoofd mbt het wel/niet maken van een beslissing om te boeken. We wachten toch nog even een maandje sowieso af denk ik en hebben er ook al vrede mee gemaakt om desnoods een jaartje over te slaan en dan kunnen we altijd kijken of we nog ergens naar een huisje kunnen gaan bv en de dieren dan mee nemen ipv een all-in vakantie naar Mallorca. Succes met het maken van een beslissing.

Ik ben wel blij dat we nog niet geboekt hadden want onze all-in vakantie van 8 dagen is altijd reteduur (richting de 4000e) MAAR als het virus zo blijft ontwikkelen hadden we ook onze al geboekte en betaalde vakantie gewoon niet doorgezet. M'n man en ik liggen gelukkig wel goed op 1 lijn wat dat betreft. We hadden het dan onwijs kl*te gevonden als dat geld weg was geweest, maar wij gaan ook geen dingen opzoeken en onnodig risico lopen voor mensen om ons heen die in de risicogroep vallen o.a. Geld is uiteindelijk maar geld. En ook hier wordt er (door manlief dan, ik werk niet) kei en keihard gewerkt voor de centen, maar gezondheid van onszelf maar ook de medemens vinden we toch echt wel belangrijker. En wij leven elk jaar echt toe naar onze vakantie in Mallorca, we zouden echt onwijs balen als we zoals nu niet kunnen gaan, maar we leren er wel mee leven voor nu en dan kijken we volgend jaar verder.

Wat contant geld betreft. Heel veel mensen betalen gewoon liever contact omdat ze bv. ‘Leefgeld’ pinnen voor elke week. Maar dit zou tijdelijk toch op zich wel op te lossen moeten zijn, ook als je onder bewindvoering staat, lijkt me. Snap wel dat ze handcontact willen vermijden, al kun je idd het geld wel neer laten leggen. Maar ik dacht laatst hier gelezen te hebben dat ze ook op niet leven organismes het virus aantroffen. Niet dat het lang zal blijven leven, maar misschien met het doorgeven van iets als geld dat het wel lang genoeg erop zit en zich dan toch kan verspreiden? Het zal in ieder geval met een reden geadviseerd worden lijkt me.

Het zou netjes zijn als ze bij festivals toch ook even gaan kijken tzt, aan de hand van hoe het vordert met het virus, of daar geen maatregelen voor getroffen moeten worden. Ik snap dat mensen er naar uit kijken en het balen is als iets aangepast en afgezegd zou worden, maar het is even niet anders lijkt me. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen (als het virus dan niet net zo hard terugkomt).

@Jorienn
Netjes dat je er zoveel rekening mee houdt! Hoop dat je je snel beter voelt.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-03-20 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:54

Wij zijn afgelopen weekend nog naar een kleinschalig 'festival' net over de grens geweest. Zouden over 2 weken naar een groot feest in het klokgebouw in eindhoven gaan (wat dus inderdaad onder de horeca regeling valt) maar ik verwacht dat ze daar ook nog wel op terug gaan komen. En zo niet denk ik wij zelf wel :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:55

fjordjes schreef:
Hier iemand op het werk die met mondkapje rondloopt, (werk in de zorg) haar partner werkt ook in de zorg en die heeft koorts..

Dat snap ik dan dus niet... Beter blijf je dan even verstandig en thuis.

Mijn ouders, waarvan er 1 in de zorg werkt, zijn beiden zwaar verkouden. Beiden hebben het verzoek van hun werkgever gekregen om uit te zieken. Ook al hebben ze geen corona, beter even verstandig en zorgen dat wat je ook hebt je anderen niet besmet.

De dettoldoekjes zijn hier net op mijn bureau gedropt. Elke werknemer krijgt een pakje :')

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:58

Mijn universiteit heeft een speciale pagina voor updates over het coronavirus. Opzich wel fijn. Maar aan mededelingen over probeer 1m afstand te houden heb ik niet zoveel als we met velen in een collegezaal moeten zitten of bijna moeten vechten voor een plaats in de resto.

Er staat wel bij dat docenten moeten proberen digitaal lesmateriaal voor te bereiden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:02

Winged schreef:

Sorry? :o dat zijn toch wel twee heul verschillende dingen met totaal andere risicos. Daarbij, als het niet doorgaat is dat ook maar zo, ga ik verder geen heisa om maken :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:07

Magrathea schreef:
Winged schreef:

Sorry? :o dat zijn toch wel twee heul verschillende dingen met totaal andere risicos. Daarbij, als het niet doorgaat is dat ook maar zo, ga ik verder geen heisa om maken :o

Hoezo ander risico? Op een festival zit je ook in een mensenmassa tot en met. In Nederland ís al corona. Een aantal besmettingen in Nederland heeft al de link met Carnaval. Na een festival gaat iedereen weer naar huis in alle uithoeken van het land. Kun je dus ook het één en ander meeslepen. Hoezo is een festival dan een ander risico dan een reis?

Ja, het kost minder. Maar dat mensen hier een draai om de oren krijgen als ze maar beginnen over reizen (al dan niet naar gebied waar niks aan de hand is en zelf in goede gezondheid) en dat een festival 'oh hopelijk gaat het door' is. Hóe dan.
Laatst bijgewerkt door Winged op 11-03-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:07

Winged schreef:
fjordjes schreef:

Dat snap ik dan dus niet... Beter blijf je dan even verstandig en thuis.

Mijn ouders, waarvan er 1 in de zorg werkt, zijn beiden zwaar verkouden. Beiden hebben het verzoek van hun werkgever gekregen om uit te zieken. Ook al hebben ze geen corona, beter even verstandig en zorgen dat wat je ook hebt je anderen niet besmet.

De dettoldoekjes zijn hier net op mijn bureau gedropt. Elke werknemer krijgt een pakje :')

Vind ik ergens ook wel maar voor zorgmedewerkers in Noord Brabant gelden andere regels, die moeten en en en hebben en niet of of. Gisteren nog een mailtje over gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:09

Fjordjes: precies, wij worden geacht gewoon te komen werken zolang je geen koorts hebt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:09

Magrathea schreef:
Winged schreef:

Klopt. Een festival is standaard een grote mensenmassa waarbij mensen uit heel veel plekken veel te dichtbij staan en bij een vakantie is dat niet altijd het geval.