Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:42

Waar haal jij die edamame boontjes? Ik kan ze hier in de supermarkt niet zo vinden maar vreet ze altijd in bulk als ik sushi eet :=

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:12

Emmaa_ schreef:
Waar haal jij die edamame boontjes? Ik kan ze hier in de supermarkt niet zo vinden maar vreet ze altijd in bulk als ik sushi eet :=

Haha, lekker he!
Ik koop ze ingevroren bij indonesische toko's in zakken van 500 gram voor ongeveer 2 euro 50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:12

Eleadoras schreef:
Emmaa_ schreef:

Haha, lekker he!
Ik koop ze ingevroren bij indonesische toko's in zakken van 500 gram voor ongeveer 2 euro 50.

Top! Dan neem ik ze volgende keer even mee als ik naar de grote toko ga. Ben echt dol op die dingen haha

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:34

Ik weet niet eens wat het zijn :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:27

Liselot schreef:
Storm2009 schreef:
Volgens mij is het voor je lijf wel beter om te ontbijten. Of sla ik de plank nu compleet mis?

Is inmiddels weer achterhaald :j

Idd. Je kan je spijsvertering niet 'opstarten', omdat die altijd al bezig is. Is dus mythe.
Het gaat er echt om dat je per dag je kcal krijgt (ofja, dagje meer of minder maakt niet uit als je t de volgende dag maar compenseert) en of die kcal allemaal 's ochtends of 's avonds is of verdeeld over de dag, dat maakt niet uit. Ik eet vrijwel niks over de dag en eet 's avonds het merendeel van mijn kcal, omdat ik gewoonweg geen honger heb. Ga je wel honger krijgen omdat je niet ontbijt, is het wel handig om toch te ontbijten zodat je geen vreetkicks krijgt ^^. Veel mensen die intermitterend fasting doen slaan bijv het ontbijt over.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 01:27

Wellicht wel interessant om te delen hier:
M'n interesse was gewekt na het low-carb verhaal wat hier gepost werd, dus ik ben wetenschappelijke artikelen op gaan zoeken, om meer info erover te krijgen.
Dit is van een onderzoek uitgevoerd in Nederland:

"When in focusing on ‘low-carb’ diets, larger body-weight loss and body-weight maintenance was achieved when ‘low-carb’ was in the presence of high-protein, but not when it was in the presence of normal-protein. The study showed irrefutably, that, despite the success all-over with all four diets, the answer is that it is the relatively high-protein content per se, that supports the even greater success, and not the relatively lower car- bohydrate content. First of all, one has to be sure that the intended intervention was achieved. Here this appeared to be the case, with the relatively high-protein diets showing a consistently higher daily absolute protein intake of 1.1 g/kg during the energy restriction phase and during the weight maintenance phase.
LCHP vs. LCNP* showed larger effects, while effects from LCHP did not differ significantly from NCHP, and LCNP did not differ significantly from NCNP. Reductions in BF% (percentage body fat) were the largest in the two HP diets, while reductions in FFM (fat-free mass) were not different between the diets. Therefore the improvement of body-composition was rather due to the larger loss of FM (fat-mass), than the preservation of FFM.
"
*: LCHP = koolhydraat arm, veel eiwit; LCNP = koolhydraatarm, normale eiwitten; NCHP = normale khd, veel eiwit; NCNP = Normale khd, normale eiwitten;

"This resulted in the following macronutrient compositions during the weight loss period of time when 33% of the original energy requirement was provided: protein/ carbohydrate/fat of 60/5/35 En% (energy percentage) for HPLC, of 60/35/5 En% for HPNC, of 30/5/65 En% for NPLC, and of 30/35/35 En% for NPNC."
Voor de nieuwsgierigen: Soenen et al., 2012.

Kortom, zo lang je maar veel eiwitten binnenkrijgt (in combinatie met lagere kcal inname ofc) val je af :P
Daarnaast kan ik lezen dat low carb iig beter is dan een low-fat diet (vetten zijn belangrijk);
Bazzano et al., 2014 The authors appropriately concluded that despite similar reductions in calories, participants on the low-carbohydrate diet had greater weight loss at one year compared to those on a low-fat diet

Over een LCHF (low carb high fat) dieet kan ik niet zo veel vinden, helaas.. Alleen testen op ratten en apen.. tja.. en een artikel wat zegt dat er weinig wetenschappelijk bewijs voor LCHF is, maar van 1 artikel ga ik niet zomaar uit, zeker als er geen onderzoek zelf is gedaan. Een ander artikel heeft het over dat een onderzoek van 'vroeger' niet goed heeft bewezen dat LCHF werkt en dat het mogelijk zou zorgen voor cardiovasculaire ziekten ofzo... Conclusie; weinig onderzoek over LCHF. Jammer!

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:24

Interessant stuk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:16

imandra, als je me volgende week even er aan herinnert, ik heb wel een bulk wetenschappelijke informatie voor je :) Zoekend op Ketodiet of ketogen diet kom je veel meer tegen. Maar nu even te druk om te gaan spitten, hoop er volgende week even aan te denken voor je!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:23

Interessante materie!

Vandaag ziet mn dag er zo uit:
O: havermout met halfvolle melk en kaneel
T: 2 kiwi's
L: 2 vk boterhammen met slankie sambal, bakje rauwkost, cup a soup
T: 2 mandarijnen
A: volkorenpasta met kip, spinazie en boursin
T: snack a jack

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:34

Ik denk dat ik door het noemen van Snel Slim van dr. Hofstra een beetje de low carb discussie heb aangezwengeld, maar ik doe dus niet zozeer low carb dieet als wel no sugar dieet.

Ik ben er onderhand van overtuigd dat niet vet de duivel is, maar suiker. De glucose en de insuline zijn de boosdoener van vet-aanzet. Niet de volle producten als volle kwark, roomboter enz. (over frituur enzo heb ik het natuurlijk niet, dat lijkt me logisch)
En dat blijkt want ik bak in kokosolie, eet vrijwel elke dag volle kwark/griekse yoghurt, eet sla met dressing van olijfolie, en hee! Ik val af!

Als je ziet hoeveel suiker overal in zit, die bewustwording helpt wel moet ik zeggen. Daar schrik je echt van.

Mijn huid ziet er beter uit, ik val af en mijn suikerdips zijn voorbij (het kwam voor dat ik van het station niet meer naar huis kon fietsen door een suikerdip. Zweten, trillen, ik kon pas verder als ik een mars had gehaald ergens. En dat wordt weggelachen met ‘hongerklop’ maar is eigenlijk een vrij ernstig iets als je dat hebt. Dan klopt er niets van je insuline/glucose huishouding!)

Voor mij nooit geen mager spul meer (light spul at/dronk ik al nooit, daar kan ik niet tegen) maar gewoon gezonde volle producten. Geen gemier met kipfilet en 30+ kaas, maar gewoon zalm en volle boerenkaas.

Ik zag hiervoor iemand die ontbijt met ontbijtdrink, dan trekt mn mond al samen, hoeveel suiker daar in zit!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:42

Wat eet jij precies wel en niet qua khd? Eet je bijv wel fruit? Dat miste ik ontzettend bij low carb. En hoewel je prima even zonder kan, hoort dat voor mij toch wel in een gezond dieet. Maar het zijn wel suikerbommetjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:52

kcal zijn de boosdoener om vet aan te zetten, of je die nu uit vet haalt of uit suiker. Maar het is wel een feit dat veel mensen insulineresistent zijn (mede door weinig beweging en veel kcal eten) en dan wordt koolhydraatinname wel iets om kritisch te bekijken ja. Ik ben van mening dat het echt verkeerd is om nu koolhydraten en suiker te gaan zien als "het nieuwe vet'. Er is niks mis met suikers als je gezond bent, zolang je het maar wel op een gezonde manier doet. Kritisch en met mate, een keer een mars is prima maar gebruik voeding als datgene wat het is: voeding voor je lichaam. En dus niet bergen zooi naar binnen werken. En van een mars weten we dat het weinig voedingswaarde bevat, maar ook veel dingen die als "gezond" te boek staan zijn gewoon niet gezond om je lichaam mee te voeden. Dat staat los van afvallen, afvallen doe je als je minder kcal eet dan je lichaam nodig heeft. En een gezond mens kan ook afvallen op 5 marsen per dag. Maar daarmee voed je niet je lichaam. Ik merk dat mijn prioriteit langzaam komt te liggen bij mijn lichaam voeden en minder bij het gewicht dat daar aan vast zit.

Jessica_1998 schreef:
Nou ik heb hier een tijdje geleden al meegepraat omdat ik toen wilde gaan Sonja bakkeren maar heb t niet zo lang volgehouden haha.
Nu let ik meer op m'n eten, wil er wel een aantal kilo af, denk dat ik nu op 70 kilo zit en wil t liefst terug naar 60..
Lijstje van vandaag:
O: goedemorgen drink van de Lidl.
T: 1 boterham met gebraden gehakt
L: 3 boterhammen met gebraden gehakt
T: klein stukje chocolade
A: kip madras van knor
T: misschien nog een schaaltje yoghurt.

Wat zouden jullie aan dit lijstje veranderen?

En nog even een vraagje, wat eten jullie als avondeten als je niet veel tijd hebt om te eten/koken?

Dat gezegd hebbende antwoord op jou vraag Jessica. Ik zou kiezen voor meer groente en fruit en minder bewerkte producten. Maar dus wel vanuit de gedachte je lichaam te voeden, niet zo zeer voor het afvallen want dat zal hierop ook lukken.
Sla je ontbijt over als je niks weg kan krijgen en daar goed op kan functioneren, of neem een stukje fruit. Dit soort dranken bevatten heel veel suikers, weinig vezels en is geen lekker begin van de dag.
Gebraden gehakt is vrij bewerkt als vleeswaren, zou ik niet zo snel voor kiezen, maar op zich niet heel veel mis mee buiten dat het bewerkt is. Ik zou wel wat rauwkost of andere groente toevoegen, wellicht je eerste tussendoortje vervangen voor een handje nootjes en een bakje rauwkost. Kun je de dag ervoor al klaarzetten eventueel. Bij je lunch zou je ook nog wat groente kunnen eten, want je groente-inname is echt wel heel beperkt zo.
In de avond zou ik focussen op minder van dat soort maaltijdpakken, hoewel ik met 1 dagmenu niet kan zien of dit een uitzondering is of dat je het vaak doet. Deze pakketten bevatten veel zout en suikers. Zelf maken kost net zoveel tijd of nog minder en is iig een stuk goedkoper.

Als ik weinig tijd heb gooi ik meestal een zak roerbakgroente in de wok (of snijd restjes op en gooi die in de wok), met een stuk kipfilet of ander snel vlees. Eetlepel pesto er doorheen, of wat soyasaus/boemboe of iets anders wat ik in huis heb. Of een snelle pasta door pasta te koken (in mijn geval courgette in de spiraalsnijder te gooien voor mezelf en pasta voor mijn man), groente in de wok aanbakken met gehakt, tomatensaus er bij, Italiaanse gedroogde kruiden er doorheen en even laten pruttelen terwijl de pasta gaar wordt. Maximaal 15minuten werk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:09

Laura82 schreef:
Wat eet jij precies wel en niet qua khd? Eet je bijv wel fruit? Dat miste ik ontzettend bij low carb. En hoewel je prima even zonder kan, hoort dat voor mij toch wel in een gezond dieet. Maar het zijn wel suikerbommetjes.

Ik eet heel veel groenten bij de avondmaaltijd, en overdag veel sla, tomaten, komkommer, paprika enz.

Qua fruit is het vooral veel rood fruit: aardbeien en bosbessen, bramen dat spul.
En soms een appel, die snij ik in kleine stukjes, beetje noten erdoor, beetje kaneel erdoor en daar twee lepels volle kwark doorheen. Dan heb ik wel een kom vol en de buik vol moet ik zeggen.

Fruit is ook helemaal niet taboe, maar fruitsap weer wel. Een sinaasappel is supergoed, maar geperst sinaasappelsap wordt dan weer afgeraden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:11

secricible ik denk ook niet dat er iets mis is met af en toe een mars.

Maar ik denk wel dat de suikerinname van mensen echt over the top is omdat het overal OVERAL in zit.
Zou niet slecht zijn als mensen zich daar bewuster van werden en in zouden minderen.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:16

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Vandaag:
O: niks
T: een appel en een boterham rond half 11
L: 3 boterhammen
T: weet ik nog niet eigenlijk , misschien bakje kwark
A: aardappels, groente en vlees( eet niet thuis dus weet niet precies wat)
T: kwark
Drinken: water
Beweging: naar school fietsen: 20 minuten enkele reis, en savonds half uurtje in de les met m'n verzorgpaard

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:27

Amaris schreef:
secricible ik denk ook niet dat er iets mis is met af en toe een mars.

Maar ik denk wel dat de suikerinname van mensen echt over the top is omdat het overal OVERAL in zit.
Zou niet slecht zijn als mensen zich daar bewuster van werden en in zouden minderen.

Sorry maar in fruit zitten ook veel suikers haha. En je hebt met name fruitsuiker nodig om je glycogeen aan te vullen na het sporten. Dan kan je beter/sneller eiwitten opnemen ;). Letten op bewerkte suikers is goed natuurlijk, maar suikervrij/arm eten is ook niet helemaal gezond. Je moet eigenlijk afvallen met een dieet wat je je hele leven kan volhouden: dus een dieet waar (met mate) suikers, vetten, khd, en voldoende eiwitten in zitten. (Uitzonderingen daar gelaten) Zo val je blijvend af. Ga je bijv een paar weken vetarm eten en als je genoeg bent afgevallen, val je weet terug in je oude patroon.. Dát is de boosdoener van al die speciale diëten, het feit dat je ze levenslang niet vol kan houden!

@secrible: oh interessant! Zal eraan proberen te denken haha.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:31

Ik heb het natuurlijk niet over fruitsuikers, maar over toegevoegde suikers die overal inzitten. Dat snap je toch zelf ook wel.

Wie weet nou bijvoorbeeld dat er in een glas appelsap (gezond, jippie!) 5 tot 6 klontjes suiker zitten. Of dat er in een kloddertje ketchup al snel 1 klontje suiker zit.
Dáár heb ik het over. Die bewustwording.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:39

Jiskaa schreef:
Zijn er hier mensen met een thuis weegschaal die ook vetpercentage etc meet? Lijkt me wel handig.

Jep vd lidl vorige week

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:39

kim345 schreef:
Jiskaa schreef:
Zijn er hier mensen met een thuis weegschaal die ook vetpercentage etc meet? Lijkt me wel handig.

Geloof dat die dingen niet heel erg betrouwbaar zijn

Want?

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:49

Hier mijn lijstje van vandaag, een droom over zoete aardappel gehad dus daar mijn dag ook maar mee begonnen :')

O: 200gram zoete aardappel met een klein beetje kruidenroomkaas, liter thee
T: 1 speculaasje, kop thee
L: 2 boterhammen met ham, 2 met kaas, kop thee
T: low calorie bar van body&fit
A: nog onbekend

B: Wandeling van 7km (1.5 uur) tussen ontbijt&lunch

Vanavond een verjaardag, ik ben nog in dubio hoe ik dat ga aanpakken. Of licht dineren en daar wel een hapje mee eten of sterk zijn en daar niks slechts eten.
Laatst bijgewerkt door Eleadoras op 12-10-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:51

Amaris schreef:
Ik heb het natuurlijk niet over fruitsuikers, maar over toegevoegde suikers die overal inzitten. Dat snap je toch zelf ook wel.

Wie weet nou bijvoorbeeld dat er in een glas appelsap (gezond, jippie!) 5 tot 6 klontjes suiker zitten. Of dat er in een kloddertje ketchup al snel 1 klontje suiker zit.
Dáár heb ik het over. Die bewustwording.

In een appel zit 11-20 gram suiker. Dat zijn 3 tot 4 klontjes suiker, ook al veel, zonder dat het toegevoegd is. So what?
Suikers zijn niet erg. Integendeel, je hebt ze zelfs nodig.

Ik vind het nogal kort door de bocht door suiker als slecht te beoordelen. Ook fruitsappen.
Toegevoegde suikers zijn niet erg, mits met mate.

Zoals uit het wetenschappelijke stuk kwam: of je nu weinig koolhydraten (suiker is vorm van khd) of een normale hoeveelheid pakt, het gaat erom dat je genoeg eiwitten binnen krijgt.

Dit is wel leuk om te lezen mbt suikers: http://jelmerdeboer.nl/suikervrij-eten- ... -debielen/

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:56

Leuk geschreven stuk. Toch zit er natuurlijk een flink gat tussen wat we nodig hebben aan suikers en wat de meeste mensen eten. Je hersenen hebben zo'n 20 gr khd per dag nodig om te functioneren. Als je ketogeen eet, heb je in principe verder geen khd nodig. Dan zeg ik dus niet dat dat dan dé manier is om af te vallen, want uiteindelijk is dat toch een kwestie van minder kcal eten dan je gebruikt. Wat het wel doet, is je bloedsuiker veel stabieler houden. Als je daar gevoelig voor bent, kan het wel een manier zijn om niet te veel te eten.
Ook reageert je lichaam, of eigenlijk je bloedsuiker, wel verschillend op verschillende soorten khd. Dat heb ik zelf heel sterk ervaren toen ik zwangerschapsdiabetes had. Alle snelle suikers, dus ook fruit, zorgden voor een enorm snelle/heftige stijging van mn bloedsuiker, was bijna niet tegenop te spuiten. Maar bijv volkoren pasta, wat toch ook flink veel khd bevat, en ook bijv groenten, kon ik wel prima eten. Ik moest wel wat spuiten, maar het was veel beter onder controle.
Dit alles had te maken met de glycemische index volgens mn diëtiste, maar daar weet ik zelf het fijne niet van.

Verder haalt hij aan dat mensen met de beste fysiek en opperbeste prestaties nooit suikervrij eten: er zijn zat topsporters die dit dus wel doen.

Ik denk niet dat "suikervrij" eten nou dé manier is om af te vallen, maar wel dat het beperken van koolhydraten en mogelijk ook het kieskeurig zijn in welke koolhydraten, je kan helpen makkelijker eten te laten staan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:10

Als je kijkt wat je lichaam nodig heeft en wat hierdoor aangeraden wordt: 0,8 tot 1,8gr eiwitten per kilo lichaamsgewicht (en als je afvalt moet je veel eiwitten eten, laten we dus even 1,8 aanhouden) en 1gr vet per kilo lichaamsgewicht. De rest van je energiebehoefte moet je invullen met koolhydraten. Met mijn gewicht (uitgaande van een kcaldoel van 1600) zou ik dus aan 35% vet zitten, 30% eiwit en 35% koolhydraten. Dit komt bij mij uit op 158 gram aan koolhydraten.
Zou je deze richtlijnen volgen, dan heb je een mooi gebalanceerd eetpatroon. :)

Ik moet eens zoeken, volgens mij heb ik ergens nog wel een tabel van de glycemische index. En kijk, als je er gevoelig voor bent door (zwangerschaps)diabetes, dan snap ik wel dat je je inname aanpast. Maar ervanuitgaande dat je gewoon gezond bent? Dan is gevarieerd eten beter.

Edit:

Glycemische index schreef:
De glycemische index (GI) geeft een inschatting van de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten (suikers) heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glycemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glycemische index hebben.

Hoge GI (70+): Friet, gebakken aardappelen, aardappelpuree, wit brood, chips, cornflakes, watermeloen, bagel, tafelsuiker (sucrose), ontbijtkoek, gekookte aardappel, witbrood, witte rijst, koeken/gebak, honing, melbatoast.

Middelhoge GI (50-69): Croissant, bruinbrood, couscous, rozijnen, coca cola, bruine rijst, dadels (vers), muesli, 'witte' pasta, sinaasappelsap, banaan, volkorenpasta

Lage GI (50-): Grapefruitsap, volkorenbrood, brinta, havermout, zoete aardappel, quinoa, sinaasappel, peer, abrikozen (Gedroogd), kikkererwten, appel, pruim, perzik, taugé, grapefruit, gele spliterwten, groene lezen, pure chocolade, kers, pruim, pompelmoes, sojabonen, tofoe, walnoten, knolselderij, sla, kool, broccoli, courgette, ui, knoflook, tomaat, aubergine chia zaden

Het is dus echt niet erg om aardappel of watermeloen te eten, mits het in je dieet past. Je moet gewoon de 'pieken' verminderen (zodat de overvloedige stroom van insuline stopt, insuline is een grote dirigent van vetopslag), en dus niet alleen maar producten met hoge GI eten. Gevarieerd eten is dus belangrijk ;).

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:43

Ik ben zelf ook een voorstander van gevarieerd en uitgebalanceerd eten, dat is een van de redenen dat ik niet (meer) ketogeen eet. Maar het hielp wel goed tegen de honger (al blijf ik altijd wel honger houden :') ) dus in dat opzicht snap ik prima dat mensen er mee afvallen.

Wat echter in Nederland redelijk algemeen onder een normaal eetpatroon verstaan wordt, is niet zo uitgebalanceerd, en dat is wel waar het "gevaar schuilt" om het maar even dramatisch te zeggen. De suiker/koolhydraatinname is enorm, 6 boterhammen met zoet beleg en een bord vol aardappelen zijn geen uitzondering. Eiwitten is dan weer iets waar de meeste mensen (te) weinig van binnen krijgen.
Door je bewust te worden waar allemaal koolhydraten in zitten, kan je je voeding beter balanceren. Nou gaat het hele suikervrij gebeuren natuurlijk veel te ver, maar het heeft een hoop mensen wel bewuster gemaakt van waar allemaal suiker in zit. Niet alleen zoete dingen, maar bijv ook in kruidenmixen, pasta sausen en andere kant en klare en bewerkte dingen. Sommige dingen wist ik het wel van, maar er waren ook dingen waarvan het me verbaasde hoeveel khd er in zaten, sommige vleeswaren bijvoorbeeld.

Nog steeds ben ik gevoelig voor bloedsuikerschommelingen, maar ik kan het nu wel onder controle houden door goed op te letten wat ik eet en vooral ook wanneer ik het eet.
Behalve als er lekkere gebakjes zijn, zoals vanochtend O:) O:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:57

Haha. Ach, genieten is ook een keer belangrijk! Ben het wel met je eens; ben het zelf alleen niet gewend haha. Eten vanaf jongs af aan eigenlijk al 'gebalanceerd' (alleen wat te veel). Bij ons thuis werden er nooit 6 boterhammen met zoet beleg gegeten; als we nutella wilden dan moesten we ook iets gezonds op een andere boterham. Meestal at ik max 2 sneetjes (volkoren) brood 's middags, en 's ochtends yoghurt. Mochten ook nooit wit brood haha.
Maar snap wat je bedoelt!