Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:45

Dan heb jij misschien de damesvariant?

Ik heb de unisex en die heeft touwtjes :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:04

Komt even binnen vallen..
Damesvariant heeft indd geen touwtjes en unisex wel.

Verder zwaai ik even want jullie gaan mega hard! Kan het niet bijhouden hoor! :wave:

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:15

Zie weer allerlei loopjes voorbij komen, goed gedaan! Dat heuvelloopje SV, mijn petje af!

Qua Decathlon, bedankt voor de waarschuwing. Heel eerlijk, hen behoorlijk wat van de Decathlon en ook de leggings passen me enorm goed. Dus ga nog niet gelijk een switch maken.

Mijn training ging qua doelen zo mogelijk nog slechter dan woensdag -O- , 67% :=
Maar heb wel echt heel lekker gelopen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De links-rechts verhouding is wel weer iets meer uit balans >;)
Hoop toch echt die 50-50 weer eens te behalen :j

Ik heb deze week trouwens 6,56km in een uur afgelegd _/-\o_ . Wandelend haal ik het niet, maar hoop toch wel dat ik iets aan snelheid ga oppikken gedurende de trainingen.....

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:46

Lekker Danseresje!

Ja ik heb de dames variant.

Net even lekker in de sportschool geweest. Normaal donderdag maar gisteren liep anders. Wel veel rustiger op vrijdag!
Wat nieuwe core oefeningen erbij gepakt, als ik nu morgen geen spierpijn heb weet ik het niet meer. :')
Ook wat lichte been en bil oefeningen zonder gewicht want dat mag nu weer.
Nu eten en zo spullen klaar leggen voor m’n lange run morgenochtend, en even route bedenken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:13

Gaat lekker hoor danseresje.

Ik heb ook broeken met touwtjes, heb er 1 zonder touwtjes van Jack Wolfskin en die zakt toch wel wat af.

Hier net de long run gedaan direct uit m'n werk, vandaag moest ik 20km, werden er 21.2. Het ging niet snel, ik heb er 3.08 uur over gedaan, maar eigenlijk viel het qua vermoeidheid mee, terwijl ik toch wel stijf ben nu. Maar het was ook koud. Ik moest de laatste 6km pal tegen de wind in en dat kon ik echt vernemen op de spieren. Ik had ook 4km nodig om een beetje warm te worden.
Maar ik heb voor het eerst zone 4 niet aangetikt, alles in zone 3 gedaan en een beetje in zone 2.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:35

Goed zo!

Goed gedaan Danseresje.
Bij mij geeft hij die verhouding niet aan? Nog nooit gezien in ieder geval en ook nog nooit druk over gemaakt dus :+.

Morgen even lekker wandelen en dan zondag de Sukerbiet trail 25km.
Zin in wel!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:01

Supervixen schreef:
Goed zo!

Goed gedaan Danseresje.
Bij mij geeft hij die verhouding niet aan? Nog nooit gezien in ieder geval en ook nog nooit druk over gemaakt dus :+.

Morgen even lekker wandelen en dan zondag de Sukerbiet trail 25km.
Zin in wel!

Die meting krijg je alleen met een hartslagband SV.
Veel plezier dit weekend! Het weer wordt prima geloof ik

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:12

Hardloopdynamica krijg ik ook alleen als ik de hartslagband draag. Dat doe ik af en toe, maar vind het voor een hele lange run niet prettig.

Ik ga zondag wandelen SV, dus net andersom, haha.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:51

Ik kom weer even binnenvallen, gebruikt een van jullie toevallig Shokz? Zo ja, hoe bevallen die? En dan met name de geluidskwaliteit :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:57

M_ontana schreef:
Ik kom weer even binnenvallen, gebruikt een van jullie toevallig Shokz? Zo ja, hoe bevallen die? En dan met name de geluidskwaliteit :)

Ja! Perfect!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:08

SV, ik gebruik de running pod van Garmin. Deze registreert dezelfde zaken als een hartslagband, maar deze clip je aan de achterkant van je broek in het midden. Het is echt een heel kleine accessoire.

Klinkt als goede weekendplannen!

Ik heb de Shokz Openrun Mini. Vind het een prettige koptelefoon.
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 07-02-25 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:08

Goof schreef:
M_ontana schreef:

Ja! Perfect!

Welk model gebruik jij?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 22:22

M_ontana schreef:

Vergeleken met mijn samsung buds is de geluidskwaliteit van shokz echt bedroevend. Ik heb de openrun.
Ik vind het handig omdat ik het verkeer hoor en omdat ze goed blijven zitten en tegen wat zweet kunnen, maar het geluid, mwah. Zeker als het waait.

Ok vandaar dat ik die gegevens niet krijg. Maar hoeft ook niet, ik loop al 10 jaar prima zo.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:37

Jullie gaan inderdaad snel, niet bij te houden!

Ik heb weer m'n wekelijkse long run gehad, sinds kort doe ik er wekelijks een km bij dus ik loop nu wekelijks een nieuwe 'langste afstand' _O- Vandaag de 17km aangetikt.

Na 12/13km was ik wel helemaal leeg. Dat had ik de afgelopen weken ook al met de 15 en 16km rondjes (en dan nog wat eerder ook). Vandaag had ik beter gegeten dus ging het beter, maar nog steeds niet optimaal. Dus ik ga even de afgelopen pagina's over voeding nalezen, want ik heb het idee dat ik wat brandstof mis na ruim een uur rennen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:39

Nee zo veel statjes krijg ik ook niet. Alleen cadans, HR en natuurlijk tijd / km / afstand etc. Soms zou ik het wel fijn vinden om wat meer statjes te krijgen in combinatie met het hardlopen, ik heb wel een fitbit die ik ook draag tijdens het hardlopen (24/7) maar die geeft dan weer niet zo veel sportgerichte statjes. Mijn Suunto is onderhand echt een fossiel en hij had vandaag tijdens mijn herstelloopje ook weer even goed kuren want mijn HR ging echt alle kanten op, tot aan 200 bpm terwijl ik met 7'00 per km door ons dorpje liep :') Mijn fitbit is dan tijdens dit soort rustige loopjes qua HR nog accurater, daarmee liep ik netjes tussen de 135 en 145 zoals het plan was :+ Ik ga me binnenkort inschrijven voor de studie fysiotherapie en ik wil van de zomer graag een halve marathon lopen, dus als ik deze doelen haal, misschien dat ik me dan trakteer op een nieuw horloge :D Is er iemand uit de groep hier die met een Coros loopt? Hoor er veel goede verhalen over, mijn zus heeft er een en ze zijn relatief goedkoop voor wat je er voor lijkt te krijgen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:06

Ik heb m'n steunzolen weer afgeleverd bij de podoloog. Vorige week langs geweest omdat links net wat ondersteuning leek te missen, dus klein beetje opgehoogd, maar nu was die dus te hoog. Had een blaar in de voetboog en wat pijntjes na het lopen. Ze hadden gezegd dat ik langs kon komen zonder afspraak. Nouja ze hadden toch liever dat de podoloog weer zelf zou kijken, gelukkig had die nog even tijd om te kijken, maar aanpassen ging niet meer lukken. Heb ze daar achter gelaten en ze hebben op maandag toevallig consulten bij mij in het dorp op locatie, dus maandag weer ophalen. Betekent wel dat ik de run van zondag aan mij voorbij moet laten gaan. Durf het met al m'n klachten die het wat beter gaan niet aan om op m'n oude schoenen te gaan rennen. Was net zo lekker bezig op de zondagen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:10

M_ontana schreef:

Hier ook Shokz.. als je echt voor mooi geluid wil gaan zou ik niet voor Shokz kiezen..
maar ik ben er wel blij mee. Blijven goed zitten.. niets in je oor en je hoort omgevingsgeluiden.

Ik vind het alleen niet prettig icm hoofdband of muts.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:15

Hier de Shokz open run.
Vind 'm prima geluid geven, kan de omgeving er nog mee horen, wat hier wel zo handig is gezien ze als gekken rijden.

En oortjes blijven bij mij niet zitten.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:19

Met mijn beenlengteverschil zal ik sowieso een scheve links-rechts balans hebben, dus ik ga daar niet eens naar kijken, kan er toch niets aan veranderen sinds het in mijn skelet zit en loop er prima mee. :+

Vraag me ook af hoe realistisch het is om 50/50 na te streven sinds ieder mens scheef is. Zowel van nature (intern qua organen, middenrif, etc. zijn we ook asymmetrisch wat zich uit in onze houding en beweging), als vaak nog extra scheefheid.

Leeslampje, wat goed, dat moet lekker voelen zo elke week verder :D Het is het beste om voor dat een uur over is al voeding te nemen bij langere runs, dus elk half uur, max drie kwartier. Maar dat is inderdaad uitgebreid besproken de afgelopen pagina’s!

Laura, na één keer lopen met aangepaste zolen is het heel normaal dat je er spierpijn van krijgt en/of blaren, dat duurt echt wel meer dan een week voor je voeten eraan wennen. Hier ook mega blaar op mijn grote teen en 1,5 week wat ongemak en spierpijn in mijn voeten met nieuwe zolen, maar erna niets meer aan de hand. Als je het rustig opbouwt heb je minder last, maar ik ging er in een week al 26 km op rennen, dus niet zo gek dat ik meer last had.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:20

Ben wel benieuwd naar Shokz!
Maar m’n AirPods bevallen eigenlijk nog prima, dus daar houd ik het bij. Die zijn wel handig met een hoofdband trouwens.

Balen van je steunzolen Laura, volgende week dus nieuwe poging.

Top gedaan leeslampje! Had je iets van gelletje ofzo bij je?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:52

Sherivey schreef:
Hier de Shokz open run.
Vind 'm prima geluid geven, kan de omgeving er nog mee horen, wat hier wel zo handig is gezien ze als gekken rijden.

En oortjes blijven bij mij niet zitten.

Dat inderdaad. Ben heel blij met Shokz, draag het ook wel als ik in huis aan het schoonmaken ben bijvoorbeeld :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:33

Ik kan met m’n AirPods ook de omgeving horen hoor. Wel zo veilig inderdaad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:42

Zo, mijn rondje zit er weer op. :D
Afbeelding

Hartslag moest ff op gang komen, maar bleef wel lekker stabiel na een poosje.
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:04

Wauw lekker vroeg! Top gedaan!

Ik ben in elk geval al omgekleed. Appie komt zo, daarna ga ik lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:13

Suliko schreef:
Met mijn beenlengteverschil zal ik sowieso een scheve links-rechts balans hebben, dus ik ga daar niet eens naar kijken, kan er toch niets aan veranderen sinds het in mijn skelet zit en loop er prima mee. :+

Vraag me ook af hoe realistisch het is om 50/50 na te streven sinds ieder mens scheef is. Zowel van nature (intern qua organen, middenrif, etc. zijn we ook asymmetrisch wat zich uit in onze houding en beweging), als vaak nog extra scheefheid.

Leeslampje, wat goed, dat moet lekker voelen zo elke week verder :D Het is het beste om voor dat een uur over is al voeding te nemen bij langere runs, dus elk half uur, max drie kwartier. Maar dat is inderdaad uitgebreid besproken de afgelopen pagina’s!

Laura, na één keer lopen met aangepaste zolen is het heel normaal dat je er spierpijn van krijgt en/of blaren, dat duurt echt wel meer dan een week voor je voeten eraan wennen. Hier ook mega blaar op mijn grote teen en 1,5 week wat ongemak en spierpijn in mijn voeten met nieuwe zolen, maar erna niets meer aan de hand. Als je het rustig opbouwt heb je minder last, maar ik ging er in een week al 26 km op rennen, dus niet zo gek dat ik meer last had.

Ik heb die band dus gekocht omdat ik mezelf op een filmpje aan het einde van een halve marathon niet geheel regelmatig zag lopen. Je moest wel goed kijken, maar ik kon het wel zien. Net zoals een paard met vage kreupelheid zeg maar. Maar ik was niet kreupel.
Dus ik had JUIST verwacht dat mijn balans slecht zou zijn. Ook omdat mijn linkerschoen bij de hak meer slijt dan mijn rechterschoen. Maar bij mij is de balans dus goed, valt in de beste 5%. Ook al ziet het er met lopen niet uit zeg maar. Dus uit de metingen van Garmin komt niets geks, ook het optillen is wel in balans. En ik ben dus met mijn 'rare' loopje iemand die wel 50.1-49.9 kan halen (dat is denk ik het meest in balans wat er mogelijk is, want echt 50.0-50.0 is echt onmogelijk).
Ik heb overigens wel een geheel ander slijtprofiel van de zolen tussen links en rechts. Links slijt veel meer op de hak dan rechts. Dus ook al is de balans goed, je loopt niet geheel gelijk met beide voeten.
En dat hoort bij het mens zijn.