De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:18

Nouja, het is meer dat ze in Taiwan allemaal hartstikke bang zijn dat wij ze gaan aansteken. Die cultuur is heel anders dan hier. De broer van mijn vriend en zijn verloofde maken ons ook al steeds subtiel duidelijk dat ze liever niet hebben dat we komen.
Ze zijn echt als de doods dat we hun aansteken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:18

Sassii schreef:
Inmiddels weer contact gehad met Taiwan.
Ik kan er wel heen gaan. Maar dan moet ik verplicht met een mondkapjes op lopen en mezelf twee keer per dag temperaturen. Dit is geen doen. |( |( |(
Mijn reisverzekering wil niks uitkeren. Dus daar gaat 1000 euro p.p |( |(

Dat is toch niet zo'n opgave? Je hoeft dus niet in quarantaine daar?
Of is er veel gesloten waar je naartoe wilde gaan?
Aan de andere kant, een verlies van 1000 euro nemen is voordeliger dan daar tegen je zin zijn en nog veel andere kosten maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:19

Kun je de ambassade niet eens bellen Sassii?
Persoonlijk zou ik daar gewoon voor gaan. Tempen kost je 3 tellen en er zullen er vast meer met mondkapjes zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:19

Sassii schreef:
Nouja, het is meer dat ze in Taiwan allemaal hartstikke bang zijn dat wij ze gaan aansteken. Die cultuur is heel anders dan hier. De broer van mijn vriend en zijn verloofde maken ons ook al steeds subtiel duidelijk dat ze liever niet hebben dat we komen.
Ze zijn echt als de doods dat we hun aansteken.

Dan gewoon cancelen. Dan ben je uberhaupt niet meer gewenst en kan het alleen maar nog verder tegen vallen (en nog meer geld kosten dan het je tot nu heeft gekost)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:20

Hmm lastig. Vooral als degene die jullie hebben uitgenodigd liever niet hebben dat jullie komen. Kun je niet alsnog gaan en er dan een vakantie van maken?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:21

Ik kan mij voorstellen dat als je naar een bruiloft gaat waar mensen je niet goed kennen en bang zijn dat jij hun gaat aansteken, dat dat de vreugde flink drukt.

Je kan ook besluiten andere dingen daar te gaan ondernemen als je niet je reis wilt annuleren.

cursebreaker

Neonlight schreef:
Jammer dat dit topic nu overspoeld wordt door een groep gebruikers die totaal offtopic gaan en blijven gaan, ook al is er door verschillende bokkers die al langer in dit topic zitten aangegeven dat ze het niet waarderen dat dit topic gekaapt wordt om een dergelijke discussie te houden. Ja, iedereen mag natuurlijk meepraten, maar de regels zijn er niet om genegeerd te worden. De manier waarop het nu gaat valt wel heel erg onder nummer 5 van de regels, het hinderen van andere gebruikers en je eigen stokpaardje verkondigen.
Het zou fijn zijn als het weer over Corona gaat en de ontwikkeling daarvan.

Dit inderdaad.
Erg lastig ontopic bijlessen op deze manier.

@Femke_Tweety geloof ik?
Bedankt voor de link van het pop-up college.
Heel interessant en duidelijk :j

@Sassii
Lastig hoor. Ik zou persoonlijk denk ik de beslissing maken om dan niet te gaan.
Wat anderen ook al aangeven; waarschijnlijk wordt de sfeer er niet fijner op voor iedereen omdat mensen misschien gaan paniekeren als jullie er zijn. Maar blijft emotioneel gezien een moeilijke beslissing. Succes. Ambassade bellen is misschien inderdaad een goed idee.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-03-20 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sassii

Ja ik kan de ambassade wel eens bellen ja, kijken wat zij te zeggen hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:23

Sure_lee schreef:
Hmm lastig. Vooral als degene die jullie hebben uitgenodigd liever niet hebben dat jullie komen. Kun je niet alsnog gaan en er dan een vakantie van maken?

Op dit moment zal men overal met 'n boog om Europeanen (of toeristen in het algemeen) heen lopen denk ik. Als je gereisd hebt ben je een risico.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:24

Hoe gaat het nu in andere Europese landen eigenlijk? Is dat vergelijkbaar met ons, gaat het bij ons sneller of minder snel tov andere landen? (anders dan Italië)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:25

Hoe doen jullie dat nu met vakanties boeken? Wij willen eigenlijk weg in juni maar durven nu niet goed te boeken, omdat de annuleringsverzekering niet dekt als corona in dat gebied ook uitbreekt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:26

De Nederlandse supermarkten vragen hun klanten om met pin te betalen vanwege het coronavirus. Dat laat branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten. Door betalen met contant geld te voorkomen, lopen kassamedewerkers minder risico om met het virus besmet te raken.

Ik heb dus echt alleen contant geld bij me...

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:27

purny schreef:
De Nederlandse supermarkten vragen hun klanten om met pin te betalen vanwege het coronavirus. Dat laat branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten. Door betalen met contant geld te voorkomen, lopen kassamedewerkers minder risico om met het virus besmet te raken.

Dan neem je nu toch gewoon een keer je pinpas mee ‍♀️

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:28

purny schreef:

Maar je hebt ook een pinpas toch? Pas je dat toch eventjes een tijdje aan en bewaar je het geld of stort je het terug als je tekort komt anders. Ik zou niet zo moeilijk en stug denken, kleine verandering lijkt mij persoonlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:29

Maar das gek want besmetting via geld kan niet, volgens het RIVM :"Kan het nieuwe coronavirus zich via geld verspreiden?
De kans dat mensen besmet raken via geld is erg klein. Waarschijnlijk speelt het ook in China maar een hele kleine rol in de verspreiding. Maar in China wordt alles op alles gezet om verspreiding te voorkomen, en blijkbaar kiezen zij er daarom voor om geld te 'desinfecteren'"

Ik vind het lastig dat het RIVM zegt 'kans is erg klein' en dat anderen dan zeggen "ja betaal maar met pin, om besmetting te voorkomen".
Ik snap het systeem "better safe than sorry" maar is het dan weer meer paniek maken dan nodig?
Laatst bijgewerkt door Cer op 11-03-20 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Sassii, Ik zou een andere reis gaan maken :j eventueel contact opnemen met de broer, misschien kunnen jullie elkaar op een ander moment ontmoeten

Winged

Sommige mensen kunnen geen gebruik maken van een pinpas vanwege weekbudgetten etc. Het is niet vanzelfsprekend dat je altijd met de pin kan betalen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:30

Bij de efteling van gaan ze dus zorgen dat bij shows mensen niet dicht op elkaar zitten, maar bij veel attracties zit je met vreemde in een karretje of bootje mag je dan ook zeggen ik wil alleen maar met z'n tweeën op een rij? En de wachtrijen sluiten toch denk ik automatisch aan of zal iedereen netjes een meter of meer er tussen houden dan.

Mijn ouders hebben net een vakantie geboekt, geen mega dure hoor en in de Benelux maar ik zou het nu niet doen, als het toch gecancelled moet worden en je krijgt niks terug dan is het toch een domper als je het niet zo breed hebt. En ergens anders in quarantaine ik weet niet of ik daar zo blij mee zou zijn als je griepverschijnselen krijgt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:31

Cer schreef:
Maar das gek want besmetting via geld kan niet, volgens het RIVM :"Kan het nieuwe coronavirus zich via geld verspreiden?
De kans dat mensen besmet raken via geld is erg klein. Waarschijnlijk speelt het ook in China maar een hele kleine rol in de verspreiding. Maar in China wordt alles op alles gezet om verspreiding te voorkomen, en blijkbaar kiezen zij er daarom voor om geld te 'desinfecteren'"

Ik vind het lastig dat het RIVM zegt 'kans is erg klein' en dat anderen dan zeggen "ja betaal maar met pin, om besmetting te voorkomen".
Ik snap het systeem "better safe than sorry" maar is het dan weer meer paniek maken dan nodig?

Het ging ook niet over het geld zelf maar dat er dan vaak handcontact plaats vind bij het geven van geld.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 11-03-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Winged schreef:
Sommige mensen kunnen geen gebruik maken van een pinpas vanwege weekbudgetten etc. Het is niet vanzelfsprekend dat je altijd met de pin kan betalen.

Klopt maar daar staat dan voor dat ze het geld op de kassa leggen zodat het personeel geen handen hoeft aan te raken
Pantykous schreef:
Hoe doen jullie dat nu met vakanties boeken? Wij willen eigenlijk weg in juni maar durven nu niet goed te boeken, omdat de annuleringsverzekering niet dekt als corona in dat gebied ook uitbreekt.

Gewoon later boeken denk in. Of een jaartje lekker thuis blijven. Maar ik zou gaan voor last minute denk ik

Sassii

Ja we zitten er over na te denken om een last minute naar Orlando te boeken. Echter weet ik eigenlijk niet wat de stand van zaken daar is. Weet een van jullie dat? Anders zaten we erover te denken om de auto vol te laden en random ergens naar het zuiden te rijden. (Niet naar Italië :p)
We zijn allebei 3 weken vrij, maar ik ga NIET 3 weken bij huis zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:32

moonsparkle schreef:
Het ging ook niet over het geld zelf maar dat er dan vaak handcontact plaats vind bij het geven van geld.

Dan zou ik eerder zeggen "leg het geld neer en pak het op.. pak het niet uit iemands hand"

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:32

Ik heb mijn ticket voor Milaan net voor het corona gebeuren geboekt... Al heb ik nog even, we gaan eind juli. Hoop dat het dan wat is uitgeraasd.

Andere vakantie is bijna. We houden het in de gaten. Moet even mijn annuleringsverkering nalezen....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:33

Sassii schreef:
Ja we zitten er over na te denken om een last minute naar Orlando te boeken. Echter weet ik eigenlijk niet wat de stand van zaken daar is. Weet een van jullie dat? Anders zaten we erover te denken om de auto vol te laden en random ergens naar het zuiden te rijden. (Niet naar Italië :p)
We zijn allebei 3 weken vrij, maar ik ga NIET 3 weken bij huis zitten.

Kun je taiwan dan omboeken naar orlando?

Het "NIET" thuis willen zitten snap ik dan weer niet, in deze situatie...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:35

Het festivalseizoen gaat bijna van start :n ik hoop echt dat het waar is dat met het warmere weer het virus weer verdwijnt. Kijk al zo lang uit naar Paaspop, Roadburn, Graspop...