GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Je kan het altijd proberen. Kijken wat het doet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Kinke schreef:
waarom zou je die tussenstap niet doen. Kan best zijn dat je daar prima op gaat

Omdat het geen officiele voorgeschreven dosis is, ze doen niet 101 studies om dan te zeggen stap maar naar 5,0 mg als ze denken dat 3,75 mg een goede stap is zouden ze dat voor hebben geschreven.

Ik vind dat gepromoot van dat zelf experimenteren nog altijd enorm storend. Dat is blijkbaar de 'nieuwe norm'.

Kijk voor afbouw is er geen advies, schema of richtlijn omdat ze er niet vanuit gaan dat je stopt.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Mijn arts gaf idd ook aan dan naar 5mg te gaan omdat de pen na 4x gebruiken blokkeert. Ik heb zelf wel meerdere goede ervaringen gelezen met een tussenstap. Ik wil ergens ook zo lang mogelijk proberen zo laag mogelijk te blijven. Ook met het idee dat ik het uiteindelijk met afbouwen ook op een lagere dosis moet volhouden. Dat ik dit voor altijd nodig zal hebben ( waarschijnlijk) heb ik geaccepteerd. Ik heb naast het afvallen ook andere voordelen van het middel en voel mij hier gewoon goed bij. Ik heb geen paarden meer dus dit is mijn nieuwe “ pension” geld elke maand.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Ik vind het apart, er is niemand hier die zegt start maar met 1,25 mg want OEH je kan bijwerkingen krijgen en misschien werkt het dan al voor je. Maar na 2,5 mg gewenning is het ineens WEL een issue om weer op te hogen met de voorgeschreven 2,5 mg uit onderzoeken die we toch wel serieus mogen nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Die 2,5 is de bewezen startdosering. Alles daarna is ophoging en er zijn ook velen die op de startdosering al genoeg afvielen. Ik denk dat er niks mis is met iets ophogen en niet de voorgeschreven stappen. Ik ben ook niet na 2 maanden doorgegaan naar de 1 mg Ozempic. Ben langer op stap 2 gebleven en daarna nog een paar klikjes verhoogd maar meer niet. Ik denk dat je beter je gewenning/gevoeligheid zo laag mogelijk kan houden.

En nee de spuit blokkeert niet na 4 x. Hij blokkeert als hij aan een aantal klikjes komt en dan is hij leeg.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

Ik volg meerdere online topics over mounjaro en daar zie je dat wel hoor. Ook lager dan 2,5 mg beginnen. Soms zelfs de dosis verdelen over 2 prikmomenten. Maar iedereen reageert weer anders dus vooral doen waar je je goed bij voelt. Ik heb m’n arts ook weer wat doorgestuurd over het niet blokkeren ;-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Slecht dat zo’n arts dat niet weet. Als hij dat niet al niet weet, wat weet hij dan wel over de medicatie?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

De artsen weten ook niks over de medicatie pennen ansich. De mijne dacht dat het een 1 doses pen was en wist niet dat je het kon instellen. In Amerika gebruiken ze wel die 1 doses pennen.

Dit heb ik hier denk ik al vaker gezegd:
Maar als je geen bijwerkingen hebt, volledig stilstaat en volledige foodnoise hebt dan neem je in mijn ogen zeker de normale stap naar 5,0 mg ipv stug doorgaan op 2,5 mg. Heeft dan ook geld gekost en nul resultaat als je weken stilstaat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Ik kan me wel voorstellen dat mensen niet willen verhogen als het goed gaat. Maar wat zonnetje hierboven zegt is denk ik een goed moment om te verhogen. Voor bijwerkingen zou ik zelf niet huiverig zijn, maar ik heb dan ook geen ongewenste bijwerkingen gehad.

Gisteravond de vierde shot gezet!
Progressie weegschaal, ik kwam van 85.7kg, en weeg na:
Week 1 84.3 kg dus -1.4
Week 2 83.9 kg dus -0.4
Week 3 84.5 kg dus +0.6
Week 4 84.5 kg dus 0.0

Doordat ik ook flink sport is de ontwikkeling op de weegschaal niet leidend voor me, al word ik nu toch wel onrustig. Ik heb een paar keer eerder zo fanatiek sport opgepakt en weet dat ik dan eerst 1-3 kg aankom. Wegen na een sport rustdag gaf -0.6kg (waarde week 2, 83.9kg) dus ik vertel mezelf te vertrouwen op Mounjaro proces en het sporten. Het valt me op dat mijn spieropbouw veel sneller lijkt te gaan dan zonder Mounjaro. Ik zie nu al veranderingen waar ik normaal wat weken langer voor moet werken. Een gesprek met Chatgpt vertelde dat dit mogelijk kan zijn omdat dankzij Mounjaro zijn werking op insuline, glucose mogelijk sneller door de spieren wordt opgenomen. En doordat je spieren tot wel 24u na fitness verbranden, gaat dit proces mogelijk beter. Dus dat is best tof!

Ik las over een klikschema? Die heb ik nog niet. Heeft iemand die voor me?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Klikschema is online snel gevonden hoor. Is een vrij kleurig rood/paars plaatje.

Zoals Zonnetje al aanhaalde, bij foodnoise, stilstand ed is ophogen meest verstandig (en ook economisch).
Wees niet bang voor bijwerkingen, daar kun je alleen maar van leren, wat je verder helpt bij het vinden van de voor jou optimale dosis. Bedenk ook: effect van een prik is 12 uur erna het hoogst, vanaf daar zwakt het weer af.

Helaas heb ik weer eens last van uitdrogingsverschijnselen. Weer zo ziek als een hond. Bij gebruik van Mounjaro blijft het voor mij echt oppassen met voldoende drinken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Dees schreef:
Klikschema is online snel gevonden hoor. Is een vrij kleurig rood/paars plaatje.

Zoals Zonnetje al aanhaalde, bij foodnoise, stilstand ed is ophogen meest verstandig (en ook economisch).
Wees niet bang voor bijwerkingen, daar kun je alleen maar van leren, wat je verder helpt bij het vinden van de voor jou optimale dosis. Bedenk ook: effect van een prik is 12 uur erna het hoogst, vanaf daar zwakt het weer af.

Helaas heb ik weer eens last van uitdrogingsverschijnselen. Weer zo ziek als een hond. Bij gebruik van Mounjaro blijft het voor mij echt oppassen met voldoende drinken.

Hoeveel drink je tot je op dat punt komt? Dat is wel balen want dat voel je zeker pas als het 'te laat is"? Ik dronk altijd veel, kan nog steeds veel drinken, met uiteten drink ik nu wel minder maar goed waar ik eerst wel 5 cola wegdronk nu 2 ofzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Voelen jullie je dan te vol om te drinken? Of komt er gewoon geen seintje/komt het niet in je op?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

In mijn geval... Mounjaro haalt de drinkprikkel ook weg. Als ik dan afgeleid ben dan vergeet ik het gewoon. Zeker met deze kou vind ik drinken toch al wat lastig.
En afgeleid was ik zeker, want haflinger staat op ijzers, hoefsmid zou komen maar die zit geblesseerd thuis op zijn bank en de vetwraps die ik met spoed bestelde blijken niet goed te plakken. Stress alom vanwege de sneeuw. Nou ja, het gaat zoals het gaat maar ik was dus wel even vergeten om meer te drinken dan waar mijn lichaam om vroeg.

Alle bijwerkingen zijn natuurlijk persoonlijk. Anderen worden misselijk of krijgen kramp, ik droog uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Dees schreef:
In mijn geval... Mounjaro haalt de drinkprikkel ook weg. Als ik dan afgeleid ben dan vergeet ik het gewoon. Zeker met deze kou vind ik drinken toch al wat lastig.
En afgeleid was ik zeker, want haflinger staat op ijzers, hoefsmid zou komen maar die zit geblesseerd thuis op zijn bank en de vetwraps die ik met spoed bestelde blijken niet goed te plakken. Stress alom vanwege de sneeuw. Nou ja, het gaat zoals het gaat maar ik was dus wel even vergeten om meer te drinken dan waar mijn lichaam om vroeg.

Alle bijwerkingen zijn natuurlijk persoonlijk. Anderen worden misselijk of krijgen kramp, ik droog uit.

Oh dan is het vergelijkbaar met mn eetprikkel die weg was als ik bezig was. Vervelend. Ik kan altijd drinken. Ik drink ook uit gewoonte en verveling. Heb altijd drinken bij me of staan in de keuken.

Sneeuw nu is rampzalig met paarden en zeker met ijzers. Die vetwrap heb ik ooit geprobeerd maar geen succes. En als het er niet afviel kreeg ik het er weer niet af. :+ hoop werk en weinig effect. Ze moesten bij mij wel 100 meter over een pad misschien dat het er dan doorheen was gesleten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Ik zit snel vol
Als ik naar de warmte op vakantie ga, verlaag ik.
Omdat het water gewoon niet doorstroomt.
Ben de eerste keer echt uitgedroogd geweest. Nu verlaag ik al voordat ik ga.

Ik kán dan niet genoeg drinken. Heel bizar. Het blijft gewoon hangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Dees, heb je het ook idee dat je door de Mounjaro meer moet drinken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

De theorie is dat Mounjaro hydroscopisch werkt. Het onttrekt dus vocht aan je lichaam. Tel daarbij op dat je eet- en drinkimpuls afneemt door Mounjaro. Dus ja, je moet extra drinken. Dat is moeten vanuit "het is beter voor je". Ik kan niet zeggen dat ik nou zo dorstig ben.
Ik vind het een lastige bijwerking, het is niet de eerste keer dat het mis ging. Gelukkig herken ik het inmiddels wel. Morgen ofzo ben ik wel weer hersteld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Oh oké, heeft Ozempic dat ook? Ik drink wel meer water maar dat is meer omdat ik mezelf er toe zet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Ik heb ook dat drinken probleem, gewoon geen dorst en vergeten te drinken. Daarom dus ook niet opgehoogd naar 5mg maar op 3,75 blijven steken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:13

Wat grappig, ik heb daar dus totaal geen last van. Ik heb voor de ochtend voorbij is al minimaal 1 liter thee gedronken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Ik drink ook veel thee als ik thuis ben inderdaad. Op mijn werk smiddags zorg ik ervoor dat ik minimaal 1 fles water a 500ml leeg drink. Savonds zorg ik ervoor dat ik een fles van 800ml leeg drink.
Dan zit ik altijd wel op de 2 liter

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:17

Ik rijd naar werk ongeveer een halfuur en drink op de heen weg en terugweg een halve liter water. Sta al een tijdje stil. Maar wil niet ophogen, moet mijn eetpatroon in balans krijgen en consequenter water drinken etc. Dan komt het vast weer goed. Nog ongeveer 6 kg te gaan, maar het is echt taai momenteel :o

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Mariska_28 schreef:
Wat grappig, ik heb daar dus totaal geen last van. Ik heb voor de ochtend voorbij is al minimaal 1 liter thee gedronken.

Nee, ik ook niet. Ik drink makkelijk 3 liter op een dag

Wat ik wel kwijt ben is veel spieren denk ik
Ondanks dat ik alle dagen wandel en 5 keer in de week intensief aan het paardrijden ben. Ik merk op dat ik een zak voer van 20 kilo niet meer kan opheffen en vroeger gooide ik die zo over mijn schouder.

Ga binnenkort aan de pilates beginnen in de hoop dat het helpt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Ik vind het wel echt grappig om te lezen dat chatgpt hier vaak geraadpleegd wordt. Dat is echt nog een medium welke ik nog wantrouw ofzo whahahaha.

Ik zou maandag beginnen maar ben donderdag op vrijdag nacht weer met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een longaanval, en daar ben ik nog steeds. Plus dat ik nog steeds werkelijk geen idee heb waar nu de medicatie is die mijn internist afgelopen maandag al heeft voorgeschreven....
Maargoed, heb ik morgen wat te doen he, beetje afleiding kan geen kwaad zeg ik dan maar :)
De opname zelf is dan ook wel de reden waarom ik aan mounjaro ga beginnen.

En ergens heb ik er ook wel "zin" in ofzo?
Nieuw jaar met nieuwe kansen, maar dan wel eerste dat pokke ziekenhuis uit komen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18 min geleden

Oei beterschap Ivy_power89