Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:10

Ja Garmin meet soms echt raar.
Ik heb wel eens als ik op m’n werk zit dat ik dan zie dat ik lage stress periode heb. Euhm ok hoe dan?
Dan zit ik gewoon stil en is mn hartslag laag?

Lekker gelopen Lies!

Ik vind decathlon wel fijn als je nog beginnend bent. Toen heb ik er best veel gekocht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:26

Ik koop er nu nog regelmatig iets, ondanks dat ik geen beginner meer ben :o

Vooral hun bovenkleding vind ik fijn. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 07:37

Suliko dat was zeker een drempeltraining, dat voorstel? Die ik voorgeschoteld zijn, zijn dan ook op onmogelijk tempo. Ik doe ze ook nooit :+. Heb sowieso al lang geen garmin suggestie gelopen.
Wel naar de tandarts gaan hoor! Ik heb echt een hele erge fobie (ik huil altijd van angst, bij elk bezoek), maar ik ga trouw ieder half jaar. Anders wordt je angst nog groter en je gebit alleen maar slechter. Als ik het kan, kan jij het ook!

Lekkere training Lies!

Ik koop eigenlijk geen hardloopkleding meer bij de decathlon. Ze hebben vaak gewoon niet wat ik wil, de kleuren zijn lelijk, de maat is er niet of het zit raar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:19

Ik koop juist veel bij de Decathlon, heb er wandelspullen vandaan, ook wat hardloopbroeken, al zit daar wel verschil in en 1 vind ik echt niet fijn. (en vind die van Scapino fijner en zijn goedkoper).

Sporthemden koop ik er ook wel. Mijn mountainbike komt er ook vandaan (je hebt daar meer fiets dan elders voor je geld). Heb er ook wel eens een cap gekocht in de aanbieding. En hun eigen merk heeft fantastische wandelsandalen voor de vakantie voor inmiddels 18 euro (waren eerder 12.95). Verder wel eens badpakken gekocht.

En de Decathlon heeft aan onze duikvereniging wat nieuw duikmateriaal geschonken. Wel van hun eigen huismerk Subea, dus het zijn de eenvoudige trimvesten, maar die voldoen prima.

Ik kwam al bij de Decathlon toen er nog geen vestiging in Nederland zat en je het alleen kende van Frankrijk.

Het verhaal van de Oeigoeren vind ik inderdaad niet kloppen, maar ze reageren ook met dat ze het niet wisten en dat ze het gaan onderzoeken en als het klopt dat ze er mee stoppen. Ik kan me best voorstellen dat je het soms niet weet. Als ik alleen al kijk naar de ervaring die een droogpakkenfabrikant had met produktie naar China brengen, dan kan het best zo zijn dat je het echt niet weet als bedrijf.

Ik praat het absoluut niet goed, en verwacht ook dat de Decathlon actie onderneemt, maar dat ze het echt niet weten kan.

Maar dichterbij, zelfs in Nederland zijn ook dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen, denk aan de sekte die achter Horze zat. Eerst een hoop blabla en mensen die zeiden we kopen er niets meer, maar het bedrijf bestaat nog steeds en de storm is gaan liggen. Ik heb er nooit wat besteld omdat ze mijn smaak niet hebben, maar ik ga er om eerlijk te zijn wel van uit dat ze tegenwoordig wel netjes met hun personeel omgaan.

En ook de grote schoenenmerken laten schoenen in Azie produceren. Het is uiteindelijk voor iedereen een geldkwestie.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:00

Ik kocht er eerst best veel, hardloop kleding en sokken enzo.
Draag het ook nog wel, maar vind de duurdere merken toch beter zitten. Ben echt in love met mn fusion broek, dat stofje zit zo lekker.
Als ik thuis werk, dan loop ik tussen de middag, zit ik smorgens al in die broek achter mn laptop. *D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:28

Ik heb een fleece gevoerde hardlooplegging van Decathlon. Met zak voor telefoon. Die zit prima.

Verder idd fusion fan, want dat blijven toch de fijnste imo :)
Maargoed, is ook best een prijsverschil :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:34

Je hebt 3 of 4 broeken van de Scapino of Decathlon voor 1 fusion. Dus tja, het prijsverschil is echt absurd. Hier daarom geen fusion, het is me gewoon echt te duur. Zeker omdat ik dus na elke keer hardlopen moet wassen en dan heb ik er 3 nodig omdat ik niet elke dag een wasmachine draai.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:39

Als ik een hardloop legging was, kan ik m de dag daarna weer aan hoor, droogt snel.
Ik was best veel maar met 2 kan je dus ook prima uit de voeten. 1 dure dan en 1 goedkopere voor als de andere in de was zit toch.
Ik heb ook goedkopere maar of ze zakken af, of het touwtje zit vervelend. Of geen zakken.
Ik moet eens flink opruimen en op Vinted ofzo gaan zetten, ik heb denk ik wel 10 broeken die ik niet draag.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:52

Die van fusion gaan wel jaren mee, over het algemeen. Dus 90 euro op 5 jaar vind ik best meevallen :)

Alleen moment van aanschaf is ff wat duurder.
Maar die van Decathlon heb ik weinig aan. Geen idee hoe snel die slijt.
Vind bvb de broeken van Asics snel hun vorm verliezen en gewoon niet lekker zitten

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:57

Natuurlijk zeggen ze dat ze het niet wisten, wat moeten ze anders zeggen. :') Ze zoeken bewust naar de goedkoopste fabrieken, wat verwacht je dan te krijgen? Het is een enorme keten, hoe naar ook, maar veel van zulke grote ketens accepteren onmenselijke praktijken om kosten te kunnen drukken of doen alsof hun neus bloed. Goed dat het nu van decathlon naar voren is gekomen, maar veel grote/goedkopere merken zijn er schuldig aan. Laten produceren in China en dergelijke landen staat niet direct gelijk aan uitbuiting, zij zijn ook op technisch en productiegebied gewoon heel efficiënt, maar om dan te zoeken naar de goedkoopste leveranciers... ja, dan wordt het sketchy.
Maar goed, hardlooptopic, volgens mij zijn er andere topics die hierover gaan.

SV, was inderdaad een drempeltraining, sloeg nergens op. :')
En ja, je hebt helemaal gelijk! Ik was in november zo ver dat ik me heb aangemeld bij een andere tandartspraktijk, maar uiteindelijk de intake niet doorgezet, zo stom. Mijn laatste behandeling was met een vloekende en lompe tandarts die er niet bij kwam en waar ik ipv 20 min anderhalf uur in de stoel lag en uiteindelijk is die slecht gezette vulling er een jaar later uitgevallen en lagen al die zenuwen bloot. ;( Dat is toen gefikst door een noodtandarts in het weekend, en daar kwam naar voren dat ik waarschijnlijk bij die kies een wortelkanaalbehandeling nodig heb en sindsdien zit ik volledig in de vermijding.
Ik vind het echt ontzettend knap dat je zo trouw gaat met zoveel angst! Ik moet het echt weer eens doorzetten.

Fusion broeken <3

Ik loop gerust nog een dag in een hardlooplegging, al helemaal als het koud is en ik amper gezweet heb. Maar inderdaad, ze zijn ook zo droog. En ja, ik heb goedkopere leggings gehad, maar die zakken bij mij altijd af of snijden bij het aantrekken van een touwtje of hebben een rare pasvorm, vervelende naden of geen goede zak of ze slijten snel en gaan stuk, dat trouwens ook.
Lange broek loop ik altijd in mijn fusion of endurance legging of mijn nike epic luxe trail, korte broek loop ik in mijn fusion korte legging of 2-in-1 shorts of brooks 2-in-1 shorts. Ik heb ook nog een oké lange legging en shorts van under armour, maar die zou ik dan weer niet bij een 20+ afstand aantrekken.
Vooral met de langere afstanden moet het echt goed zitten, daarbij kan ik me geen enkele rare naad veroorloven. :=
Laatst bijgewerkt door Suliko op 07-02-25 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:09

Nou dat inderdaad, anders lig ik open.
Ik snap het helemaal met die wortelkanaal, dat kan ik alleen onder narcose aan. Ik heb geluk dat ik een flinke spaarrekening heb, want narcose betaal je zelf.
Die twee implantaten gaan mij ongeveer 5000 euro kosten.

Fusions zijn duur, maar gaan zo lang mee en zitten zo fijn!
Ik kan echt geen lange duurlopen in de zomer doen met slecht zittende kleding. Je ergert je dan kapot de hele tijd.
De epic luxe trail van nike heb ik ook gehad, die zaten inderdaad ook redelijk goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:34

Ik doe een legging ook rustig nog een keer aan hoor, zeker nu in de winter.
Heb die ik woensdag aangehad heb nog niet gewassen en doe m morgen weer aan, daarna in de was en dan is ie zo weer droog.

Hier hetzelfde inderdaad, alle naadjes randjes etc die niet lekker zitten, gruwel. Ik had laatst een broek aan die op mn fusion lijkt, ook met telefoon zak aan de zijkant. Nou die broek moest ik vasthouden tijdens het lopen. Dus maar telefoon eruit gehaald toen ging het iets beter. Maar wat een ellende om zo te lopen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:55

De fusion, valt ie groot of klein? Zit meestal tussen een m en een l in vandaar de vraag.

Verder onder mijn meeleessteen. Na twee keer rennen toch een valse start. Rugwervel zit niet goed. Nu wandel ik veel en doe ik veel core training. Over een maand of twee weer hardlopen hoop ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:05

Ik zit meestal tussen S en M, en draag van fusion een S.
Die moet ik wel met touwtje aantrekken, anders zakt ie tijdens het lopen wel af, zeker als ik mn telefoon oid in mn zak heb.

Balen van je rug :(

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:08

Tnx, en ja, beetje zwak gestel. Het zit in de familie. Krachttraining is alleen niet echt mijn hobby. Alhoewel, nu dus maar wel.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:17

Fusion is de beste ja <3 Mijn oudste broek is al bijna 6 jaar oud.
Ik ben alleen ruim 8 kg afgevallen en ben heel wat centimeters kwijt dus alles zakt van mijn billen. Ik ben in fases al mijn kleding aan het vervangen want wat is het dan een hoop geld zeg :+

Ik ben weer hersteld van de griep. Gisteren een lekker loopje in de duinen gedaan, samen met mijn grote vriend natuurlijk. Mijn benen wilde vliegen!

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:49

Balen Fenn, hoe ben je erachter gekomen? Even nieuwsgierig ivm mijn blessure.

Ik vind fusion wel op maat vallen, ik draag van zowat alles S en fusion ook.

Lekker Lisitano!

Ik ga morgen poging tot 21 km doen. Nu twijfel ik, of een programma maken met wat tempo blokken. Of gewoon gaan en zien wat lukt?
Wat zouden jullie doen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:06

Is het je eerste keer 21?
Dan zou ik gewoon op comfortabel tempo gaan lopen. Op gevoel. :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:10

Ik ben nogal van het gewoon gaan en zien wat lukt. Als het lekker loopt gooi ik er zelf wat tempo bovenop of ga toch door mul zand lopen enzo :+ Komt goed, lekker doen waar jij je goed bij voelt!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:11

Nee zeker niet m’n eerste keer hoor. Ben aan het trainen voor marathon april.
Maar door blessure leed ben ik wat voorzichtig nu, al ging van de week de tempo blokken goed.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:12

Samantha_ schreef:
Balen Fenn, hoe ben je erachter gekomen? Even nieuwsgierig ivm mijn blessure.

Ik vind fusion wel op maat vallen, ik draag van zowat alles S en fusion ook.

Lekker Lisitano!

Ik ga morgen poging tot 21 km doen. Nu twijfel ik, of een programma maken met wat tempo blokken. Of gewoon gaan en zien wat lukt?
Wat zouden jullie doen?

Geïnspireerd door oa dit topic nam ik mijn lijf wat serieuzer. Via een huisarts naar een orthopeed. Een foto genomen en nu weet ik waar de pijn vandaan komt: discopahie met splendylose, gevolg van een vrij rechte rug, twee zwangerschappen en dus de genen. Vind foto wel zinnig. De meeste fysiotherapeuten zagen vooral mijn flexibiliteit (hypermobiel) en daardoor trainde ik niet helemaal de juiste dingen. Nu kan krachttraining niet zoveel kwaad, desondanks doet het me goed gericht te trainen en stretchen me goed. Ik ben er op tijd bij en heb een actieve leefstijl. Dus ga er vanuit over een paar maanden weer te rennen.

Ben overigens altijd al snel blessuregevoelig. Vind het heel leuk hier mee te lezen. Mijn ambities zijn hierdoor ook wel omhoog gegaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:18

O wauw dat klinkt ook vergelijkbaar zeg. Mijn huisarts had het over lichte artrose in mn rug op de plek van de breuk van jaren geleden. Maar volgens hem komen mijn klachten daar niet vandaan. Maar als ik Google zie ik wel overeenkomsten.
Maandag sportarts, benieuwd wat die zegt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:53

Sherivey schreef:
Leonie, ja Garmin meet bij mij wakker liggen vaak ook als slaap.
Denk combinatie van weinig beweging en lage hartslag als ik stil lig. :')

ja wrs wel maarja als ie dan heel vrolijk zegt, je bent heel goed hersteld en trainingsready. :') De meingen zijn hierover verdeeld garmin :+
Zo zie je maardat je altijd zelf naar je lijf moet blijven luisteren en niet naar een schermpje

Ik heb ook echt wel wat spul van dacathlon. Toevallig tijd tje terug nog wat wollen truitjes van besteld en een buff en ben er heel tevreden over maar idd broeken koop ik dan wel weer ergens anders tegenwoordig. Zit gewoon echt beter.

Suliko je hebt ook speciale angst tandartsen tegenwoordig. Die nemen echt de tijd en leggen alles stap voor stap uit. Ik ben nu zo goed als van mijn angst af hierdoor! En ik was ook 7 jaar niet geweest :+

Fijn dat je weer beter bent Lisitano. En heerlijk zo met de hond op pad.

Gewoon kijken wat goed voelt Samantha. Dat werkt altijd het beste. Je kan met een plan vertrekken maar als het zo niet voelt.

Ik heb mijn eerste werkweek op mijn nieuwe job achter de rug. Ben wel moe maar niet overdreven. Lichaam is wel echt moe vandaag maar ik heb een pittige week gehad in trainingen. Vandaag wilde ik dan ook niet te gek doen dus heb 8km gelopen op ongeveer marathon tempo met 5x een 20seconde sprint. Tussen sprint 4 en 5 zit iets langer omdat het terrein daar echt te slecht was.
het is ook wel een goede oefening voor het pacen want na zo een sprint moest ik steeds echt even weer zoeken waar 5:30 lag :+
Mijn benen voelde echt heel zwaar en ik moest echt moeite doen vandaag voor het tempo. Wel echt door de blub en de modder gegaan dus als het daar kan, kan het straks op vlak terrein alleen maar heel simpel zijn denk ik dan. En bijna alles in zone 2 toch wel, voelde alleen gewoon niet zo :')
Afbeelding

Afbeelding

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:59

Samantha, ik zou gewoon kijken wat lukt als het weer je eerst hm afstand is sinds je val en blessuregedoe! Je kan altijd in de 2e helft wat rustige versnellingen erin gooien als het goed gaat.

Fenn, ik heb mijn gewone maat bij fusion (xs) ik vind ze normaal vallen, maar wel met veel mogelijkheid tot rek, moet ook zeker de touwtjes gebruiken. Vriendin van me met maat S van zichzelf had een tweedehands XS legging en die zit haar prima. Dus ik zou eerder voor m gaan dan l, te ruim wil je niet en denk niet dat hij snel te strak zit.
Wat een medische mallemolen ben je doorgegaan! Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt en weer op kan pakken.

Lisitano, heerlijk met je grote vriend! <3

Leonie, fijn dat ik niet de enige ben, dat geeft toch een soort troost en ook geruststelling dat het anderen wel lukt! Een speciale angst tandarts voelt wat overdreven nog, maar ja, misschien moet ik iets meer naar mezelf erkennen dat het wel een probleem is en dat ik niet mijn leven lang de tandarts kan negeren. _O- Ik vind de ingrepen/apparatuur zelf niet zo eng, vooral nare ervaringen gehad en daardoor veel weerstand en angst voor de pijn en stress, dus een meer geduldige tandarts zou wel fijn zijn.
Wat voor nieuwe job heb je?
En heel netjes gelopen! Zeker dat asfalt simpeler is dan door de blub banjeren, dan ben je opeens aan het vliegen, dus dat komt vast goed!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:26

Lekker Leonie!

Ik heb dan een andere variant, ik heb geen touwtje?

Ja ik denk dat ik gewoon ga starten, en wel zie of er versnellingen in zitten.
Laatste langere afstand was week geleden, 15 km. Laatste halve was eind december.