Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:57

Via @loopmaatjes of Facebook.com/loopmaatjes heb je elke maand een mix van 35 minuten met muziek voor tijdens het lopen :-)

Heb meerdere apps gebruikt maar ben t meest tevreden op de app van looptijden.nl :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:14

Ik weet niet of alle ervaren lopers met aangemeten schoenen lopen want ik ken namelijk niemand die doet hardlopen. Als ik eerlijk ben rij ik nu mn 6e pony/paard en is er pas bij eentje het zadel aangemeten (bleek later niet nodig want ik was degene die scheef was door scoliose en niet de pony), al deze pony's hebben nooit ergens last van gehad en tot het hoogste niveau voor hun stokmaat uitgebracht. Geen enkele heeft van die witte druk plaatsen. Mijn ouders hebben dan wel heel wat ervaring met paarden en wij hebben gewoon een zadel om zadelmak te maken en voor daarna 2 goede zadels (een euroriding voor de pony's en een KN voor het paard)

Mijn zusje is niet zo van het hardlopen, we hebben afgelopen week de eerste 2 lessen op haar tempo gedaan maar heeft nu weer geen zin meer en ik wil niemand dwingen want het is mijn hobby en zij heeft andere hobby's.
Paardrijden doe ik ook juist graag alleen, gewoon even helemaal geconcentreerd op mn paard oefenen. Maar met hardlopen heb ik niet genoeg ervaring/kennis denk ik om me te concentreren op mn lopen, ik weet niet goed wat er beter moet en loop dus gewoon een beetje te wachten tot mn les weer voorbij is. Ook daarom twijfel ik om bij een vereniging in de buurt te gaan, zij lopen in groepen op niveau en misschien kunnen ze me daar meer leren.

Ik ben gestopt met apps, keek iedere minuut of paar honderd meter wat ik al gelopen had en wat ik nog moest. Nu loop ik op gevoel, de lessen van evi zegt hij wel wanneer ik er bijna ben en andere keren kijk ik gewoon hoever ik kom of stippel ik van te voren een leuke route uit en loop die gewoon. Wel vind ik de nike app het beste werken, al schijnt hij nu te zijn vernieuwd en dat heb ik nog niet geprobeerd.

KarinvdM

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:28

Nou, dan loop je toch lekker zo door Welshfan! Mij maakt het niet uit hoor. :) Het is jouw lijf!
En geen witte plekken als graadmeter aanhouden dat je zadel wil goed passend is, dat is wel heel makkelijk, maar ook dat moet je zelf weten.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:42

Romyv schreef:
Dit is om blessures te voorkomen, je moet weten dat bij iedere pas al snel 3x je lichaamsgewicht op gewrichten komt als impact. Bij 60kg is dat 180kg! Daar kan je in een half uurtje aardig wat mee slopen

I rest my case.
Ga jij lekker op welke gympies dan ook lopen. Kijk na een paar maanden niet op van een knie/heup of rugblessure.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:46

ehh.. hou het wel vriendelijk dames :o

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:50

Dat doen wij ook absoluut niet! Maar is maar een klein voorbeeldje van wat er zo is als het verkeerd ligt, krijgen sommige nog voor elkaar met pees kapjes. Vind het jammer dat je aan onze kennis twijfelt. Ik laat niet voor elk paard een zadelmaker komen net zoals ik niet voor elk plekje een dierenarts laat komen en voor elk bastje/scheurtje een hoefsmid. Via bokt is het helaas ook moeilijk in te schatten hoe de kennis van een ander is. Maar als ik nergens last van heb kan een blessure er dan in een keer inschieten? (is gewoon een serieuze vraag).

Vind het idd wel een beetje jammer hoe er gereageerd wordt, advies mag en heb ik zelfs graag maar zo hard en kortaf hoeven we toch niet naar elkaar te zijn?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:11

Bijna een jaar geleden ben ik na goed werk van de manueel therapeut gestart met hardlopen en hier af en toe gaan meelezen/posten. Opgebouwd met Evy 0-5 km en in juni doorgegaan met de opbouw van 5-10 km. Het is verslavend. Tussendoor heb ik tot nu toe 2x een periode van 3/4 weken niet kunnen trainen (niet door blessures of dergelijke). In november richting sportschool om ook beter te kunnen werken aan rug, buik en beenspieren. Ik train dan 2-3 x per week waaronder 30 minuten op de loopband. Spierpijn in mijn benen kwam de laatste maanden zo goed als niet meer voor.

Afgelopen week weer gestart na ruim 3 weken niet rennen (wel 1 week fanatiek 4 uur per dag op de skies) en jemig, is het normaal dat je conditie en vooral benen doen alsof je nog nooit gerend hebt? Afgelopen maandag rustig gestart met 4 km in 30 minuten maar stond dinsdag stijf van de spierpijn (ondanks goede warming-up/cooling down/stretchen). Dinsdagavond sinds lange tijd fanatiek paard gereden, woensdag 1,5 uur sportschool (cardio/kracht) en gisteren weer gelopen. Na 4,5 km (30 minuten) wilde benen en rug echt niet meer. Uiteraard loop ik op goed materiaal.
Hoe doen jullie dit na een periode niet rennen en hebben jullie dan conditie/spier technisch ook zo'n terugslag?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:21

welshfan97 schreef:
Dat doen wij ook absoluut niet! Maar is maar een klein voorbeeldje van wat er zo is als het verkeerd ligt, krijgen sommige nog voor elkaar met pees kapjes. Vind het jammer dat je aan onze kennis twijfelt. Ik laat niet voor elk paard een zadelmaker komen net zoals ik niet voor elk plekje een dierenarts laat komen en voor elk bastje/scheurtje een hoefsmid. Via bokt is het helaas ook moeilijk in te schatten hoe de kennis van een ander is. Maar als ik nergens last van heb kan een blessure er dan in een keer inschieten? (is gewoon een serieuze vraag).

Vind het idd wel een beetje jammer hoe er gereageerd wordt, advies mag en heb ik zelfs graag maar zo hard en kortaf hoeven we toch niet naar elkaar te zijn?

Wat hebben peeskappen te maken met de ligging van een zadel??
Ik ben niet hard en kortaf, jij bent eerder kortzichtig...
En ja, een blessure kan er zomaar inschieten.
Een blessure krijgen gaat makkelijker dan hem weer kwijt te raken.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:44

Pff lezen is lastig zeker! Ik leg aan het begin uit dat het slechts een klein voorbeeldje is! Net zoals ik kan zeggen dat ze nooit een gevoelige rug hebbn! Dat is ook slechts één van de vele punten die mis kunnen zijn! Waarom ben ik kortzichtig?! Volgens mij ben ik geintresseerd in al het advies maar ik vind niet dat iets MOET, naar mijn idee zijn er meerdere wegen naar Rome zoals ze dat zo mooi zeggen.
Ik heb op dit moment helaas niet het geld voor nieuwe schoenen en moet voor 100 euro 2 maanden werken en ga nu echt geen 2 maanden stil op de bank zitten als ik schoenen heb ik misschien gewoon goed zijn! Dus ik loop overmorgen gewoon weer de volgende les van Evi en hopelijk net zo blessurevrij als alle andere keren.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:44

Ik zal je even uit de brand helpen Welshfan, ik loop namelijk ook niet op aangemeten schoenen! Ik heb me uiteraard laten advizeren en meerdere schoenen gepast, and that's it. Loop nu al bijna 'n jaar vrolijk op mijn Nike's en ben er nog steeds erg blij. Ren altijd door het bos en de modder en ze zien er nog steeds top uit, en ze waren maar 40 euro. Goeie kwaliteit hoeft niet perse een hoge prijs te hebben!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:56

Oke dankjewel! Maar in hoeverre latenadviseren? Echt op looptechniek enzo of gewoon algemeen hardloop advies? Schoenen die ik nu op loop en mn oude waren ook rond die prijsklasse, ik wil best meer uitgeven maar kan dat niet op korte termijn.
Ik ren vooral over de weg met af en toe een bos of veld paadje dus enorm vies worden ze niet. En als ze vies worden maak ik ze alleen even schoon meg water en een sponjes, neem aan dat ze daar tegen kunnen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 02:22

ik ook hoor Welshfan, ik ben hier naar een sportwinkel gegaan, gezegd waar ik naar zocht (op dat moment gwn simpele sportschoenen voor de gym) en heb ze nu nog steeds. Geen blessures gehad, niet aan laten meten, en hier loop ik ook op. Zijn Nikes, prijs weet ik niet meer. Maar gezien mijn budget wss niet bijzonder veel :o

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 02:24

Waar ik op moest letten voornamelijk, niks bijzonders dus. :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 02:29

Ik pretendeer ook niet dat het gelijk hele dure schoenen moeten zijn. Wellicht hebben ze ook een schoen in een normale prijsklasse die wel bij je lijf en budget passen.
The sky is the limit als je de grenzen niet aangeeft.
Uiteraard hoop ik voor jou dat je net zo blessure vrij bent en blijft als je was. Alleen zeg ik wel dat ik het niet raar zou vinden als je een blessure oploopt die gerelateerd zou kunnen zijn aan je schoenen.
(Voor de zwart/wit lezers onderons: hiermee zeg ik niet dat je geen blessures krijgt als je je laat adviseren)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:43

Bij welke winkels kun je eigenlijk het beste schoenen aan laten meten?
Ik las over loop analyse en dat soort dingen, dat doen ze niet bij een doorsnee sportwinkel of wel?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:07

de reden waarom er zo gereageerd wordt is omdat we met een paar meiden hier al ruim 200 pagina's verkondigen dat hardlopen zonder schoenen die goed zijn voor je lijf, een abonnement blessures lopen is. Er zitten hier in het topic een paar zeer ervaren lopers die dat vanuit eigen erving, veel kennis en kunde keer op keer uitleggen maar toch komt er dan weer iemand binnen die het even allemaal onzin noemt.

Ik kan wel zeggen dat het mij niets uitmaakt, maaar dat is eigenlijk geen waarheid. Als ik na 1 nachtje vorst zie dat iemand wilt gaan proberen om over het gigantisch dunne laagje ijs te lopen op de sloot, hou ik die persoon ook tegen!

Ik heb er best beelden bij dat niet iedereen 120 euro heeft voor een paar schoenen waarvan je niet eens weet of je het blijft doen, maar bedenk ook goed dat dit eigenlijk de enige investering is die je hebt bij deze sport.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:10

Ik praat uit eigen ervaring, dat bij mij goedkope/merkloze en niet aangemeten schoenen gezorgd hebben voor een enkel blessure.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik nu met aangemeten schoenen geen blessures meer zal oplopen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:02

Inderdaad Romy!! En jij als meest-ervaren topiclid hebt zeker dat recht van spreken :j

Ik ben zelf ook ervaringsdeskundige van slecht schoeisel, en dat was op Nike's!! Dus het merk zegt helemaal niks over wat het voor jouw lichaam doet!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:04

Josien_ schreef:
Ik las over loop analyse en dat soort dingen, dat doen ze niet bij een doorsnee sportwinkel of wel?

Kan iemand mij dit vertellen als ervaringsdeskundigen ;) ?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:05

Zelf loop ik nog niet zo lang Josien, maar Run2Day en Runnersworld hebben beide goed personeel met goede adviezen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:14

Josien_ schreef:
Josien_ schreef:

Kan iemand mij dit vertellen als ervaringsdeskundigen ;) ?

Ik ben dan wel geen ervaringsdeskundige :D maar ben gisteren heel goed geholpen bij Runnersworld (in Groningen in dit geval :-))

Naast schoenen is er denk ik nog iets waar je in moet investeren als vrouw; een goede sportbh..

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:23

Ik ben net terug van 6 km hardlopen (aan een stuk :D) en ik heb niets meer gevoeld aan mijn knie. Gelukkig maar want ik wou echt niet stoppen!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:21

Mariska_28 schreef:
Naast schoenen is er denk ik nog iets waar je in moet investeren als vrouw; een goede sportbh..

Ergens neem ik aan dat een goede sportBH wel in het bezit is als je paardrijd.
Dat is zonder ook niet zo aangenaam ;) .

Na even googlen zag ik dat Runnersworld hier in Eindhoven in het centrum zit dus daar ga ik volgende week eens een kijkje nemen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:03

Is een sport bh ook nodig als je amper iets hebt? :+

Ik zou vandaag moeten lopen maar ga deze week toch maar even schoenen kopen dan... Daar gaat het geld voor mijn camera die ik bijna kon kopen. ;(

Over dat schoenen kopen terwijl je niet weet of je het blijft doen; mij lijkt sowieso dat die schoenen heel lekker lopen en anders verkoop je ze toch gewoon?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:34

Dat weet ik niet Naomi, ik weet in ieder geval dat ik pijn krijg als ik zonder sport BH paardrij.
Verkopen lijkt me lastig als ze helemaal afgestemd zijn op je voet :P