GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Ik betaal nu 160 voor ozempic inclusief recept. Daar doe ik 6 weken mee, dus kost me dat 26,67 per week. Ik doe nu al op een hele andere manier boodschappen en zéker voor minder dan die 27 euro per week. Als ik dit levenslang moet gebruiken dan heb ik daar vrede mee. Voor de kosten hoef ik het niet te laten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Ja zo denk ik er ook over. En als mijn paard er niet meer is neem ik geen nieuw paard meer dus die kosten spaar ik ook uit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Ik heb een paard in training staan, dat kost per week iets minder als een spuit mj. Dus ik ben eigenlijk heel goedkoop want ik doe 7 weken met een spuit 8)7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Is ook zo. Ik hoop alleen dat de verstrekker het ook levenslang wil voorschrijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

ivy_power89 schreef:
Opzich zou ik het niet erg vinden om het te blijven gebruiken als ik daarmee op gewicht blijf. Maar aan de andere kant.... wordt het middel zo wel een melkkoe..

Het is tenslotte een middel wat wordt gebruikt bij diabetes. Dus langere termijn effecten zouden mijn inziens wel bekend moeten zijn. Ik vind het alleen bijzonder dat het nu pas een hype is voor het afvallen want ik denk dat die voordelen toch al veel langer bekend zijn

De “hype” is ontstaan nadat het middel ook hiervoor is goedgekeurd. Er is een behandelprotocol gekomen en daar hebben artsen houvast aan. Daarvoor wist men het misschien wel maar als het geen beleid is dan wil men er niet aan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Jennyj01 schreef:
ivy_power89 schreef:
Opzich zou ik het niet erg vinden om het te blijven gebruiken als ik daarmee op gewicht blijf. Maar aan de andere kant.... wordt het middel zo wel een melkkoe..

Het is tenslotte een middel wat wordt gebruikt bij diabetes. Dus langere termijn effecten zouden mijn inziens wel bekend moeten zijn. Ik vind het alleen bijzonder dat het nu pas een hype is voor het afvallen want ik denk dat die voordelen toch al veel langer bekend zijn

De “hype” is ontstaan nadat het middel ook hiervoor is goedgekeurd. Er is een behandelprotocol gekomen en daar hebben artsen houvast aan. Daarvoor wist men het misschien wel maar als het geen beleid is dan wil men er niet aan.

Het is begonnen met de observatie dat ptn met diabetes die behandeld werden met ozempic afvielen en daarna zijn de studies gekomen.
En die onderzoeken zijn nodig om daarna besluit over goedkeuring voor die indicatie te nemen en dan volgen afspraken mbt vergoeding.

Je mag als arts niet zomaar medicatie voorschrijven buiten de indicatie en zeker voor dure geneesmiddelen wordt daarop gelet.
Dat is natuurlijk ook niet voor niets, want er is wel geleerd van drama's zoals thalidomide als slaapmiddel bij zwangeren en het diabetes middel rosiglitazon dat hartfalen en hartinfarcten bleek te veroorzaken. Vanwege dat laatste zijn onderzoeken over cardiovasculaire eindpunten verplicht voor diabetes en daar hebben de gl1(/gip) agonisten natuurlijk voordeel van gehad bij de plaatsbepaling voor behandeling van diabetes in de huidige richtlijnen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

har166 schreef:
Ik betaal nu 160 voor ozempic inclusief recept. Daar doe ik 6 weken mee, dus kost me dat 26,67 per week. Ik doe nu al op een hele andere manier boodschappen en zéker voor minder dan die 27 euro per week. Als ik dit levenslang moet gebruiken dan heb ik daar vrede mee. Voor de kosten hoef ik het niet te laten.

Je doet boodschappen voor minder dan 27 euro per week :oo
Dat wil ik ook wel doen haha.

Ik wordt wel echt doodmoe van de apotheek hier....
maandag wordt een recept voor mounjaro verstrekt door de internist en ik zit er nóg op te wachten, het duurt hier altijd zo lang :(

We moeten nog weekboodschappen doen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe nu boodschappen te doen, hoe zijn jullie gestart?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

ivy_power89 schreef:
har166 schreef:

maandag wordt een recept voor mounjaro verstrekt door de internist en ik zit er nóg op te wachten, het duurt hier altijd zo lang :(

We moeten nog weekboodschappen doen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe nu boodschappen te doen, hoe zijn jullie gestart?

Nee ze bespaart meer dan 27 euro op de week boodschappen... Tenminste zo lees ik het...

Gewoon boodschappen doen... Gezonde dingen mee pakken en dan eerst maar eens kijken als je gestart bent.
Voor het zelfde geld merk je de eerste week er nog weinig van.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

ivy_power89 schreef:
har166 schreef:

Gewoon boodschappen doen en maar zien hoe het loopt. Ik ben niet op dag 1 anders gaan eten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

In elk geval gezonde dingen in huis halen en niet teveel vette dingen. Maar je merkt vanzelf waar je trek in hebt, waarschijnlijk eet je zodra het werkt gewoon kleinere porties van hetgeen je normaal ook eet. Sommige dingen zullen je niet meer smaken wellicht.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Oei, net even flink geschrokken, laatste tijd heb ik met 0,5 vaak een pijntje na het prikken (ik prik dus met koude vloeistof net uit de koelkast… dom), net vermoedelijk een vaatje geraakt en had wat bloed, pijnlijk plekje en toen kwamen de sterretjes, werd ineens flink duizelig en misselijk en het plekje doet ook wat pijn/stekerig. Komt waarschijnlijk dus door die ijskoude injectie en wellicht de schrikreactie hiervan. Maar zo misselijk en duizelig worden heb ik nog niet eerder gehad, iemand dit ook wel eens ervaren? Gelukkig heeft internet me een beetje gerust kunnen stellen en ben ik op bed gaan liggen :(.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Ik prik ook altijd met koude vloeistof, nooit last van.
Kun je slecht tegen bloed?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Doef schreef:
Oei, net even flink geschrokken, laatste tijd heb ik met 0,5 vaak een pijntje na het prikken (ik prik dus met koude vloeistof net uit de koelkast… dom), net vermoedelijk een vaatje geraakt en had wat bloed, pijnlijk plekje en toen kwamen de sterretjes, werd ineens flink duizelig en misselijk en het plekje doet ook wat pijn/stekerig. Komt waarschijnlijk dus door die ijskoude injectie en wellicht de schrikreactie hiervan. Maar zo misselijk en duizelig worden heb ik nog niet eerder gehad, iemand dit ook wel eens ervaren? Gelukkig heeft internet me een beetje gerust kunnen stellen en ben ik op bed gaan liggen :(.

Geen ervaring met GLP-1 maar wel diabetes type 1 dus veel ervaring met prikken en het zijn dezelfde naalden. Je kan soms met prikken een kleine zenuw of bloedvat raken waardoor t dan ineens wel zeer doet of je een bultje krijgt, zie het als een onderhuidse blauwe plek. Ik vermoed eerder dat je misselijk en duizelig bent geworden door je schrikreactie. Vaak ga je dan anders ademenen waardoor je duizelig en misselijk wordt.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

Het zal toch een eeuwige strijd blijven. Ondanks dat ik nog een minimum aan Mounjaro neem, moet ik mezelf elke dag proberen inhouden. Alle dagen denk ik ' nee, niet gaan snoepen, niet die extra boterham nemen, vergeet niet te bewegen' en soms heb ik het dagen echt moeilijk.
Dan vraag ik met echt af hoe het zou zijn helemaal zonder. Ik denk inderdaad dat ik zo weer terugval en die kilo's zo weer bijkom..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Deertje schreef:
Het zal toch een eeuwige strijd blijven. Ondanks dat ik nog een minimum aan Mounjaro neem, moet ik mezelf elke dag proberen inhouden. Alle dagen denk ik ' nee, niet gaan snoepen, niet die extra boterham nemen, vergeet niet te bewegen' en soms heb ik het dagen echt moeilijk.
Dan vraag ik met echt af hoe het zou zijn helemaal zonder. Ik denk inderdaad dat ik zo weer terugval en die kilo's zo weer bijkom..

Dit is ook wat ik denk. Ik moet nog een paar kilo, maar het is taai nu. Veel taaier als van de zomer. :o Heb hier al gezegd tegen mijn man dat ik voorlopig echt niet ga stoppen. Dat lukt me niet volgens mij

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Deertje schreef:

Ja dit. Ik kijk uit naar mijn spuitdag want dan is het een dag of 2/3 beter met de trek. Maar op deze lage dosis heb ik hetzelfde als jij Deertje. Moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik stop.
De honger zal niet te houden zijn maar als ook de metabolisme voordelen wegvallen dan is het terug bij af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

wel jammer dat het metabolisme zich niet aanpast aan minder voedsel en het mindere vet dat toch ook niet meer kan "roepen" om meer.
Het zou fijn zijn als daar iets blijvends voor gevonden zou worden. Dat net als bij mensen waar dat wel goed werkt zonder regelmatig iets te spuiten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Ik heb met chatgpt veel gesproken over de leptine huishouding en hoe je dat mogelijk hebt ontregeld na een leven van ondereten, dieeten, jojoën enzovoorts. Tijdens Mounjaro herstel je deze huishouding en ik heb er vertrouwen in dat dat kan aanblijven na Mounjaro gebruik. Belangrijk is dat je dan niet weer gaat ondereten uit angst om aan te komen. Het kan wel zijn dat ons lichaam beter leert te luisteren naar de signalen tijdens gebruik van Mounjaro en dat dat blijvend is na gebruik.