Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:43

Ja mijn Garmin praat me ook een depressie aan. :')

Ik heb nu na mijn snellere run niet meer last dan normaal.
Ik heb ook het idee dat ik met kou meer last heb?

De fruit reepjes, welke zijn dat precies?

Die tijden voor marathon wisselen bij mij steeds, zit nu 4:28 geloof ik, tijdje geleden zat ik op 4:12.

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:13

Bij mij denkt Garmin dat ik een marathon kan afronden in 2 keer mijn snelste tijd tot nu toe voor de halve marathon. Ik heb geen van de raceprognoses gehaald, maar het motiveert me wel moet ik zeggen. Zo van zal het ooit wel lukken?

Ik ben volgens Garmin al weer enige dagen overbelast, dat komt echt puur door de lage HRV. Verder voel ik me prima hoor. Als ik goed geslapen heb, dan vindt Garmin van niet en andersom. ;)

Vandaag denk ik maar weer eens een poging doen tot hardlopen. Ik had dinsdagmorgen in alle vroegte met het naar de bus lopen wat raars. Ineens stak m'n lies en zakte ik er door en die is nog steeds stijf. Heb me dus ook niet verstapt ofzo. Maar gaat wel weer beter. Dinsdag zeurde die de hele dag, gisteren ging het met wandelen weer zonder het te voelen, alleen met rekken doet het nu nog echt pijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:18

Fijn Samantha dat het je geen extra klachten heeft opgeleverd!

Mijn raceprognoses zullen vooral gebaseerd zijn op het wandelen, maar dan vind ik de 5 en 10km wel ambitieus :')
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:36

Whaha garmin wil me dood hebben :')

Afbeelding

En dan zit ik nog in het begin stadium van mijn training voor de marathon :') :')

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:45

Hm jammer, ik kan geen race prognose vinden. Volgens mij omdat mijn horloge dat niet ondersteunt (vivoactive 4s).

Strava vind ik juist altijd overdreven positief (iedere run is 'fantastisch', 'sterke prestatie' etc :') ).

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:08

Ik heb ook mijn race voorspellingen er even bij gepakt, en hoewel ik van allemaal denk dat ze sneller zijn dan ik zou kunnen vind ik het wel grappig om de ontwikkeling ervan over de laatste paar weken te zien. Ik heb afgelopen zondag in het Twiske een pr gelopen op de 10k, 1:01:42 geloof ik, en vooraf was de Garmin voorspelling 1:01:29 maar direct na afloop was het ineens een minuut sneller. "Ja, we denken dat je nu 1:00:19 kan lopen, daarbij negeren we dat je net op een super vlak parcours al absoluut alles er aan gedaan hebt om zo snel mogelijk te zijn en toen op 1:01:42 uitgekomen bent" :')

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:10

Wat gaan jullie hard zeg, met gelletjes, gummies en prognoses. Het is soms slecht te volgen :o

Vanmorgen een lekker rondje gelopen. Rustig aan gedaan, want ik was gisteravond vij de sportmasseur en ik voelde nog beurs en mijn benen voelden superzwaar :')
Het is wel heerlijk weer om te lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:12

Goof schreef:
Wat gaan jullie hard zeg, met gelletjes, gummies en prognoses. Het is soms slecht te volgen :o

Vanmorgen een lekker rondje gelopen. Rustig aan gedaan, want ik was gisteravond vij de sportmasseur en ik voelde nog beurs en mijn benen voelden superzwaar :')
Het is wel heerlijk weer om te lopen.

Aii ja de dag na de sportmasseur loop ik vaak ook wat moeizamer.

Je zou denken dat het dan lekker los is :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:14

Ik ben meestal 2 dagen later zo soepel als een malle _O-
Ik heb altijd een hersteldag nodig.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:15

Ik vind garmin toxisch negatief of overambitieus, strava vind ik toxisch positief. _O-
Maar dat herinnert me er vooral aan om het allemaal niet zo serieus te nemen al die data.

Al vind ik mijn raceprognoses wel iieeets realistischer dan eerder. Maar ik zie mezelf dit echt niet spontaan doen hoor. Ik weet wel dat hetzelfde geldt voor topatleten, Philly Bowden (marathon renster, 9e snelste vrouw van de UK), heeft een keer geprobeerd gaar garmin race prognoses te smashen en dat was ook niet heel succesvol. :')
Afbeelding

Samantha, het zijn de energy fruit jellies van Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/energy-fruit-jellies-mix-12x-25-g/_/R-p-328219?mc=8602989&fl=Fruit&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nl_t-perf_ct-shopp_n-branded_ts-bra_f-cv_o-roas_pt-pb_&utm_agid=140428463263&gad_source=1&gbraid=0AAAAADRRZp2D57u8E26gIjm-5bMET_EhW&gclid=CjwKCAiA2JG9BhAuEiwAH_zf3gX6CZMlo07OYbuXHUQCMw5YgDN6KQe2kzJhIIlQW6h4wsJ7sJYsyxoCT0UQAvD_BwE

Goof, heerlijk! Zowel de massage als het lopen. Ik heb wel eens de fout gemaakt vlak na een flinke massage 50 km te gaan fietsen, was echt niet te doen. :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:45

Lekker Goof, sportmassage! Doe je dat op regelmatige basis? Ik vind de massages van de NGS of Perskindol ook altijd zo'n traktatie <3
Goed dat je een rustig rondje hebt gelopen.

Op werkdagen en lange wandeldagen vind ik het ook lastiger bij te houden allemaal...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 13:51

Garmin word ik soms echt depressief van ja. Mijn prognose kijk ik nooit naar, want ik geef niks om tempo en het zijn altijd onhaalbare tijden.

Vanmorgen een pittige training gedaan, niet verwacht dat het zo goed zou gaan. Gisteren had ik namelijk weer een feestje bij de tandarts inclusief verdovingsprikken en boren. Heel fijn als je een tandartsfobie hebt.

Anyway, ik heb op het fietspad in het bos gelopen.

2.5km WU, 3 keer heuvel op en af, 3km rustig hardlopen, 4 keer heuvel op en af, 3km rustig hardlopen, 5 keer heuvel op en af, uitlopen naar de auto. Totaal 22km en 300hm. En de heuvel was dus elke keer dezelfde heuvel.
Het levert een mooi grafiekje op in ieder geval en een productieve status.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:11

Ah wat goed, bekend fietspad naar de brandtoren! Brengt weer inspiratie voor een heuvel + verhard training :)* Altijd leuk hoe divers jij traint SV! Zowel mentaal als technisch.
En fijn dat je de tandarts weer overleefd hebt! Ook goed om die stress weer uit je lijf te lopen. Was dat nu een onderdeel van een aantal behandelingen die je zou krijgen? Zoiets staat me bij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 14:16

Nee dit was controle, maar ik had thuis al gezien dat ik een gaatje had. Gelukkig kon die meteen gemaakt worden, maar ik was er de hele dag al zwaar zenuwachtig en gestresst voor.
In mei krijg ik een ct scan van mijn gebit en in augustus weer onder narcose voor 2 implantaten.

Ja ik probeer het trainen altijd af te wisselen. Dat houdt het leuk. En die heuvel naar de brandtoren is een goeie om vaak te lopen en mentaal een mooie training door op een klein stuk heen en weer te gaan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:38

Wauw wat heerlijk SV! Super tof ook zo, lekker die hoogtemeters pakken en sterk worden.

Mijn Garmin is dan echt weer pessimistisch :+
Ik loop de 10 nu rond de 45 minuten en de halve zal toch wel weer op 1:40 zijn.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:59

Lekker SV, leuk met die hoogtemeters! Vervelend zeg die tandarts, knuffel.

Leuk al die Garmin voorspellingen.

Thanks Suliko, ga thuis even kijken om te bestellen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:39

Piekosjj schreef:
Fysiologisch gezien kan je echt niet 1,5 uur in zone 5 lopen :') Zone 5 is puur anaeroob, en dat houd je max een paar minuten aan een stuk vol, want daarna worden je spieren te verzuurd door het ophopen van melkzuur (lactic acid) waardoor het samentrekken van je spieren eigenlijk niet meer gaat, en kan je letterlijk niet meer verder rennen. Maar ik zie vaker dat de berekeningen van zones van garmin niet helemaal in kloppen. Bijv mijn Suunto geeft aan dat alles boven zone 2 al anaeroob is, terwijl bij de garmin het pas bij zone 4 anaeroob word. Zo lastig dat elk merk of elke website iets anders aangeeft :') Maar wetenschappelijk is zone 4 de drempelzone, je zit dan precies tegen je lactic threshold aan, en dat kan je max zo'n 50-60 min aan houden, ookwel het 10km wedstrijdtempo genoemd. Daarboven als je die grens over gaat, kom je in zone 5 wat dus over 90% van je max HR is, anaeroob, en dus maar 2-3 minuten vol kan houden. Waarschijnlijk is jouw max HR veel hoger dan jouw Garmin denkt Suliko, en loop je op zone 5 (nog lang) niet anaeroob.

Ik loop ook veel in zone 5, maar de zones zijn door de sportarts vastgesteld en ik loop met een hartslagmeter.
:?

Is wel op een fiets getest in plaats van hardlopend, maar ik moest dan ook ongeveer 10 slagen bij iedere zone optellen om op de hardloopwaarden te komen. Volgend jaar wil ik een instelling zoeken waar je op een loopband kunt testen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:47

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:51

Tiggs schreef:
Ik las trouwens dat Decathlon negatief in het nieuws was in verband met mogelijke uitbuiting van Oeigoeren. Ik weet dat sommige mensen hier dat ook belangrijk vinden, dus vandaar de link: https://nos.nl/artikel/2554753-sportket ... -oeigoeren

Dank!

——————

Ik heb net samen met mijn vriend een VIT training gedaan. 3 km inlopen - 3 x (400 m 5:00 min/km, 400 m 4:30 min/km) - 4 minuten rust - 3 x (400 m 5:00 min/km, 400 m 4:30 min/km) - 3 km uitlopen.

Dat was wel pittig! Mijn vriend heeft er dapper achteraan gerend! Morgenochtend weer lekker zwemmen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:15

Leuke training!

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:21

SV, ai, wat naar een gaatje! Ooh ik herken je tandartsfobie heel erg, ik vind het knap dat je gaat, ik zit al meerdere jaren in de vermijding. :Y) Wel heel fijn dat het gelijk gedaan kon worden, hoef je daar niet meer tegen aan te hikken, en dat de andere behandelingen onder narcose kunnen.

Tiggs, jammer dat het met een fiets is gemeten, naar mijn weten kan je daarmee echt wel op verschillende waarden komen en klinkt 10 erbij op tellen wel iets te simpel.
En thanks voor het delen, dat is inderdaad wel iets waar ik rekening mee hou! Verrast me niet eerlijk gezegd met de prijzen die ze hanteren... nu haalde ik er eigenlijk al niets meer behalve die fruitreepjes, ik vind de pasvorm van de kleding altijd raar vallen, behalve de winter naadloze hardlooplegging die ik voor rennen te warm vind, maar voor paardrijden top. :')

Leuke training Lies!

Mijn garmin suggestie voor vandaag was ook weer overambitieus, hij vond dat ik wel even 23 minuten op 4:35 kon lopen, een tempo dat ik alleen met intervallen volhou. :')

Ik heb 7 km gerend, op een steady 5:40/5:45 tempo en de 5e en 6e kilometer op 5:10/5:20.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:50

Lekker Suliko.

Hier net 5.9 km gedaan met de loopgroep. 8.11 min/km, dus dat is voor mijn doen snel. Inlopen ging boven mijn tempo, op 7.35 per km, maar daarna dus 7 keer 300m interval en 7 keer 200m interval. Daar kon je zelf je tempo kiezen, maar ik loop dan eigenlijk nog net iets boven m'n tempo. Maar ik klaag niet, is wel weer eens goed voor mij.

Ik heb toch echt met die hartslagband een lagere hartslag dan zonder. Dus hoe fout meet het horloge zonder de band? Wel interessant is dat ik echt gewoon vandaag geheel in balans gelopen heb, verdeling linker-, en rechtervoet was 50.1 en 49.9, dus beter kan niet. De cadans is nog te laag, al had ik nu met de intervallen net boven de 150. De staplengte was 89 cm.
Van de verticale oscillatie kan ik weinig zeggen vandaag, want we hebben met de warming up ook wat dingen gedaan als de voeten hoger optillen, dus dat zie je dan ook terug.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:56

Lekker Suliko. Ja die voorstellen zijn soms ook een beetje...

En soms is garmin ook echt te optimistisch met je slaap. Vanmorgen zegt je, je hebt heel goed geslapen en bent beter hersteld dan verwacht. Uhm garmin, ik lag tot 4 uur wakker en kon niet slapen... Maar goed wat jij wil haha. Het is toch echt rustdag vandaag :+

Uhm Lies bedoel je 400m + 400m + rust? x3 of juist die 400m op 5:00 als rust?
Klinkt nl wel leuk om eens te doen. :Y)

Sommige decathlon spul is echt heel fijn en prima maar sommige dingen ook echt niet :') De maten zijn idd wel vaak heel vreemd.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:06

leonie87 schreef:
Lekker Suliko. Ja die voorstellen zijn soms ook een beetje...

En soms is garmin ook echt te optimistisch met je slaap. Vanmorgen zegt je, je hebt heel goed geslapen en bent beter hersteld dan verwacht. Uhm garmin, ik lag tot 4 uur wakker en kon niet slapen... Maar goed wat jij wil haha. Het is toch echt rustdag vandaag :+

Uhm Lies bedoel je 400m + 400m + rust? x3 of juist die 400m op 5:00 als rust?
Klinkt nl wel leuk om eens te doen. :Y)

Sommige decathlon spul is echt heel fijn en prima maar sommige dingen ook echt niet :') De maten zijn idd wel vaak heel vreemd.

Haha sorry!

De intervallen waren 3 rondjes van 400 m marathontempo en 400 m 10 km tempo. Dus 2400 m in totaal zonder rust, enkel tempowisselingen. Daarna 4 minuten rust en dan nog een keer dat hele rondje. Ik vind het niet snel zwaar met lopen, maar dit was wel een zware training :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:12

Leonie, ja Garmin meet bij mij wakker liggen vaak ook als slaap.
Denk combinatie van weinig beweging en lage hartslag als ik stil lig. :')