Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Quir schreef:Spaarstand, aankomen door te weinig eten, etc, zijn hele grote mythes en fabels.
Wel een feit is, is dat bijna iedereen (veel) meer eet dan men denkt. Afvallen is (in theorie, heb t even niet over de praktijk) heel simpel een optelsom. Wat je niet binnen krijgt, sla je simpelweg niet op. Zo zijn bijvoorbeeld medicatie echt geen losstaande oorzaak van aankomen, wel kunnen ze de rem weg halen, honger gevoel veroorzaken en je verbruik kan lager te komen liggen, maar je moet toch echt eten om te zorgen dat het als vet opgeslagen wordt. Want wat je niet eet/binnen krijgt, zal je never nooit opslaan als vet. Je lichaam tovert niet ineens calorieën of vet ergens vandaan. Echt niet mogelijk.
https://drogespieren.nl/afvallen/spaarstand-fabel
Hier staan ook wel duidelijke dingen in.
Maar om te weten wat je daadwerkelijk binnen krijgt, is het heel belangrijk om heel goed te kijken naar wat je daadwerkelijk eet. Dus ook die lepel olie waar je vlees in bakt, etc. Meeste komen echt hoger uit dan je van te voren dacht.
Deed ik ook, al die kleine dingen tellen hard aan.
Maar goed, in theorie heel eenvoudig, in de praktijk is afvallen alles behalve eenvoudig.
gribaldi schreef:Quir schreef:Spaarstand, aankomen door te weinig eten, etc, zijn hele grote mythes en fabels.
Wel een feit is, is dat bijna iedereen (veel) meer eet dan men denkt. Afvallen is (in theorie, heb t even niet over de praktijk) heel simpel een optelsom. Wat je niet binnen krijgt, sla je simpelweg niet op. Zo zijn bijvoorbeeld medicatie echt geen losstaande oorzaak van aankomen, wel kunnen ze de rem weg halen, honger gevoel veroorzaken en je verbruik kan lager te komen liggen, maar je moet toch echt eten om te zorgen dat het als vet opgeslagen wordt. Want wat je niet eet/binnen krijgt, zal je never nooit opslaan als vet. Je lichaam tovert niet ineens calorieën of vet ergens vandaan. Echt niet mogelijk.
https://drogespieren.nl/afvallen/spaarstand-fabel
Hier staan ook wel duidelijke dingen in.
Maar om te weten wat je daadwerkelijk binnen krijgt, is het heel belangrijk om heel goed te kijken naar wat je daadwerkelijk eet. Dus ook die lepel olie waar je vlees in bakt, etc. Meeste komen echt hoger uit dan je van te voren dacht.
Deed ik ook, al die kleine dingen tellen hard aan.
Maar goed, in theorie heel eenvoudig, in de praktijk is afvallen alles behalve eenvoudig.
Aankomen door te weinig eten vind je onzin? Prima maar er zijn mensen die dit anders ervaren. In deze wereld heeft ieder zo zijn eigen ervaringen etc. Het ene lichaam is het andere niet![]()
De theorie is helemaal niet eenvoudig ook daar is zoveel overgeschreven...
Ik weet uit eigen ervaring wel anders
J0anieke schreef:Ik geloofde eerst ook dat te weinig eten je dik kon maken (zie mijn oudere berichten), echter kan ik na enige discussie níks wetenschappelijks vinden over die fabel.
Mensen kunnen trouwens wel een hongeroedeem krijgen (opgezette buikjes in zielige reclames over afrika), hierbij hou je dus extreem vocht vast. Dit komt echter heeeeel weinig voor in Westerse landen (enkel bij extreme anorexia gevallen).
Ben het trouwens wel eens met gribaldi, te ver en te lang onder je BMR zitten gaat je lichaam niet gezonder van worden.
Dreamy schreef:Als ik zin heb in pepernoten of iets, dan bereken ik dat gewoon in m’n eetschema en dan neem ik dat gewoondat moet je wel kunnen natuurlijk, je moet er dan wel een rem op kunnen zetten en echt met afwegen werken.
Ze hebben ook uitdeelzakjes met (choco-)pepernoten, mocht je het lastig vinden en toch iets willen