2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:26

Omdat die daar geen McDonald en pizza kennen.
En alleen puur eten wat daar groeit en wat gevangen wordt.
Zij moeten wat doen voor hun eten.
Wij trekken het gewoon uit de muur of laten het thuisbezorgen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:34

Ik las net dit artikel van de Volkskrant. Hierin staat iets geschreven over die beruchte spaarstand. Ik denk zelf dat minder eten binnenkrijgen ook betekent dat je minder hoeft te verteren en dat je lichaam daardoor ook minder energie hoeft te verbruiken. Bij gewichtsverlies daalt ook je vetvrije massa, waardoor je netto energiebehoefte omlaag gaat.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3215c16/

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:49

Spaarstand, aankomen door te weinig eten, etc, zijn hele grote mythes en fabels.

Wel een feit is, is dat bijna iedereen (veel) meer eet dan men denkt. Afvallen is (in theorie, heb t even niet over de praktijk := ) heel simpel een optelsom. Wat je niet binnen krijgt, sla je simpelweg niet op. Zo zijn bijvoorbeeld medicatie echt geen losstaande oorzaak van aankomen, wel kunnen ze de rem weg halen, honger gevoel veroorzaken en je verbruik kan lager te komen liggen, maar je moet toch echt eten om te zorgen dat het als vet opgeslagen wordt. Want wat je niet eet/binnen krijgt, zal je never nooit opslaan als vet. Je lichaam tovert niet ineens calorieën of vet ergens vandaan. Echt niet mogelijk.

https://drogespieren.nl/afvallen/spaarstand-fabel
Hier staan ook wel duidelijke dingen in.

Maar om te weten wat je daadwerkelijk binnen krijgt, is het heel belangrijk om heel goed te kijken naar wat je daadwerkelijk eet. Dus ook die lepel olie waar je vlees in bakt, etc. Meeste komen echt hoger uit dan je van te voren dacht.

Deed ik ook, al die kleine dingen tellen hard aan.
Maar goed, in theorie heel eenvoudig, in de praktijk is afvallen alles behalve eenvoudig. :)

Dreamy

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:58

Ik weeg ook sinds kort echt weer letterlijk alles af en hoewel ik dat eerder ook heb gedaan, schrok ik er toch wel weer even van hoeveel je onbewust naar binnen kunt gooien (zoals idd die scheut olie of ketjap oid).

Ik raad dan ook iedereen aan om eens echt af te wegen en in te voeren, puur voor bewustwording :j

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:13

Quir schreef:
Spaarstand, aankomen door te weinig eten, etc, zijn hele grote mythes en fabels.

Wel een feit is, is dat bijna iedereen (veel) meer eet dan men denkt. Afvallen is (in theorie, heb t even niet over de praktijk := ) heel simpel een optelsom. Wat je niet binnen krijgt, sla je simpelweg niet op. Zo zijn bijvoorbeeld medicatie echt geen losstaande oorzaak van aankomen, wel kunnen ze de rem weg halen, honger gevoel veroorzaken en je verbruik kan lager te komen liggen, maar je moet toch echt eten om te zorgen dat het als vet opgeslagen wordt. Want wat je niet eet/binnen krijgt, zal je never nooit opslaan als vet. Je lichaam tovert niet ineens calorieën of vet ergens vandaan. Echt niet mogelijk.

Maar om te weten wat je daadwerkelijk binnen krijgt, is het heel belangrijk om heel goed te kijken naar wat je daadwerkelijk eet. Dus ook die lepel olie waar je vlees in bakt, etc. Meeste komen echt hoger uit dan je van te voren dacht.

Maar goed, in theorie heel eenvoudig, in de praktijk is afvallen alles behalve eenvoudig. :)

Aankomen door te weinig eten vind je onzin? Prima maar er zijn mensen die dit anders ervaren. In deze wereld heeft ieder zo zijn eigen ervaringen etc. Het ene lichaam is het andere niet ;)

De theorie is helemaal niet eenvoudig ook daar is zoveel overgeschreven...

Ik weet uit eigen ervaring wel anders :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:29

maar hoe bereken je dat met olijfolie oid

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:43

Voedingswaarde: 1 eetlepel olijfolie 120 calorieën, 13,5 gram vet (2 gram verzadigd), 1,5 gram meervoudig onverzadigd, 10 gram enkelvoudig onverzadigd

Google, alles is te vinden op internet ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:57

gribaldi schreef:
Quir schreef:

Aankomen door te weinig eten vind je onzin? Prima maar er zijn mensen die dit anders ervaren. In deze wereld heeft ieder zo zijn eigen ervaringen etc. Het ene lichaam is het andere niet ;)

De theorie is helemaal niet eenvoudig ook daar is zoveel overgeschreven...

Ik weet uit eigen ervaring wel anders :)

Het is niet zozeer mijn mening, het is wetenschappelijk onderzocht en gewoon bewezen (zoek maar eens op pubmed). Ik hecht veel meer waarde aan de wetenschap dan aan hoe iemand iets ervaart, want dat is subjectief en niet objectief. :)

Maar aankomen door te weinig eten kan simpelweg gewoon niet, dan of eet je niet te weinig (calorie inname is hoger (of gelijk aan) dan het verbruik) of eet je meer dan je denkt. Dat laatste is heel vaak het geval.
Maar als je aankomt door te weinig eten, zouden er geen mensen aan honger sterven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:08

Ik geloofde eerst ook dat te weinig eten je dik kon maken (zie mijn oudere berichten), echter kan ik na enige discussie níks wetenschappelijks vinden over die fabel.

Mensen kunnen trouwens wel een hongeroedeem krijgen (opgezette buikjes in zielige reclames over afrika), hierbij hou je dus extreem vocht vast. Dit komt echter heeeeel weinig voor in Westerse landen (enkel bij extreme anorexia gevallen).

Ben het trouwens wel eens met gribaldi, te ver en te lang onder je BMR zitten gaat je lichaam niet gezonder van worden.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 23-10-18 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:09

Nou dat dus

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:10

@QUIR: Nou hier kunnen we lang of kort over praten :') En tja wetenschappelijk onderzocht, ach ieder zijn ding.

Het kan wel degelijk, ik ben bewust moet voeding bezig weet precies wat ik binnen krijg. Ik at te weinig en kwam wel aan ipv dat ik afviel. Nogmaals ieder lichaam werkt anders.

Maar dit wordt een niet/wel spelletje. Laten we elkaar in waarde houden en doen wat goed voelt voor een ieder :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:29

Ik denk dat als je vanaf nu en dan ook de rest van je leven te weinig gaat eten je vanzelf wel af gaat vallen inderdaad.
Maar het feit is dat niemand dat doet, je gaat eerst (te) weinig eten, in beginsel val je dan niet af waardoor je dus maar weer (te) veel gaat eten. En dan kom je aan.
Of je eet te weinig en valt wel af maar creëert daarmee tekorten waardoor je wel meer moet eten en dan gaat je gewicht ook weer omhoog.
En op die manier ga je jojoën.
Het IS dus gewoon een feit dat je beter fatsoenlijk en gezond kunt eten en voldoende beweging krijgt en het op die manier dus ook volhoudt. Je levenstijl aanpassen.

Ik ben zelf in 2013 in ong 3 kwart jaar 13 kilo afgevallen.
Dit alleen puur door gezond en gevarieerd eten.
Sporten deed ik niet.
Ik at dan volkoren producten zoals brood met magere vleeswaren of gewoon een paar plakjes kaas, fruit, kwark, noten en savonds aardappels, groente en voornamelijk rundvlees en vis.
Ik heb lichamelijk wel zwaar werk dus sporten was voor mij dan ook niet echt nodig.
Elke dag eten rond de 1500-1600 kcal.
En in de weekenden nam ik dan gerust een keer patat, pizza, chips of stokbrood met wat lekkers.
Zorg dat je een balans vind.
Je komt niet aan van een keer cheaten in het weekend.
Ik heb het er uiteindelijk zelf allemaal weer bij aan gegeten in 2016.
Dit door een ongeluk met op 4 plekken gebroken bekken en gescheurde schouder waardoor ik maanden niks kon, vol in de verbouwing, geen fatsoenlijke keuken en dus veel makkelijk en ongezond eten en ook nog eens gestopt met werken.
Dus ja... :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:22

Jester_ schreef:
Ja maar die komen dus ook niet aan door te weinig eten, waarom wij dan wel :D

Helemaal met jou eens!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:47

Stomme sinterklaas...
Kruidnoten, marsepein, gevulde speculaas, niet gevulde speculaas, taai taai en nog meer lekkers.
Is het al 1 januari? Kunnen we december niet gewoon overslaan met al dat gevreet?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:34

Helemaal mee eens :')
Als ik het niet in huis heb gaat het goed, maar laatst hadden we op mijn werk chocolade pepernoten... En dat is toch wel een beetje mijn guilty pleasure := kan er dan ook slecht vanaf blijven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:16

Sinterklaas overleef ik prima, ik hou niet zo van pepernoten... Maar oliebollen... De kraam waar ik ze altijd haal staat er al weer.. :=

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:23

Pepernoten en chocolade <3
Oliebollen kan ik wel vanaf blijven..

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:47

J0anieke schreef:
Sinterklaas overleef ik prima, ik hou niet zo van pepernoten... Maar oliebollen... De kraam waar ik ze altijd haal staat er al weer.. :=

Same. Oliebollen! <3 Trouwens, die merengue kerstschuimpjes zijn ook heerlijk!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:00

Ooh heb ik even mazzel, ik hou niet van oliebollen, pepernoten koop ik zelf ook nooit (maar ze moeten niet voor mijn neus staan want dan zijn ze heeeeel snel op), met mijn kapotte kaken kan ik geen chocoladeletters eten... Mijn grootste probleem tijdens de feestdagen is warme chocolademelk (zonder slagroom) en brokspeculaas. :9

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:20

Als ik zin heb in pepernoten of iets, dan bereken ik dat gewoon in m’n eetschema en dan neem ik dat gewoon :)) dat moet je wel kunnen natuurlijk, je moet er dan wel een rem op kunnen zetten en echt met afwegen werken.
Ze hebben ook uitdeelzakjes met (choco-)pepernoten, mocht je het lastig vinden en toch iets willen :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:33

Ik eet ook wel lekkers inderdaad. Het moet wel leuk blijven. Ik ben mijn levensstijl aan het veranderen. Zou wat zijn als ik nooit meer iets lekkers mag pakken.

Bewustwording is heel belangrijk inderdaad. Ik voer ook alles in.

Secretlin: je eet weinig en niet gezond. Stroopwafel als lunch is niet al te best. Je kunt ook crackers met beleg eten. Je dag beginnen met kwark is niet zo verkeerd.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:35

Pepernoten haal ik gewoon niet.. want als ik die wel heb is die zak zo leeg..
Brokspeculaas heerlijk maar die haal ik bewust niet want daar kan ik echt niet afblijven...

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:37

Hier is helemaal niks slechts in huis :') Moet zeggen dat ik dat ook nog niet eens mis, denk alleen de laatste weken dat ik niet meer mee ga met boodschappen doen. Al hoewel het wel goed zou zijn voor mijn discipline :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:16

J0anieke schreef:
Ik geloofde eerst ook dat te weinig eten je dik kon maken (zie mijn oudere berichten), echter kan ik na enige discussie níks wetenschappelijks vinden over die fabel.

Mensen kunnen trouwens wel een hongeroedeem krijgen (opgezette buikjes in zielige reclames over afrika), hierbij hou je dus extreem vocht vast. Dit komt echter heeeeel weinig voor in Westerse landen (enkel bij extreme anorexia gevallen).

Ben het trouwens wel eens met gribaldi, te ver en te lang onder je BMR zitten gaat je lichaam niet gezonder van worden.

Tijdens het bijlezen, wil ik deze alvast eruit pikken.

Zo zwart-wit is het niet. Wellicht is mijn voorbeeld een uitzondering dat weet ik niet, maar ik heb lang vast gezeten in een rouwperiode met veel stress en verdriet en daardoor weinig gegeten. De uitleg van mijn therapeut was dat daardoor mijn lichaam constant in de freeze-modus zit waardoor oa mijn spijsvertering op een dermate laag pitje stond waardoor ik veel ben aangekomen - want mijn lichaam sloeg het gewoon op. Ik was daardoor ook vaak ziek.

Nu ik geleerd heb te rouwen en het leven weer goed op heb gepakt, merk ik dat ik met het juiste eten (mager) en beweging (en de absolute top coach) dat het afvallen bijna weer vanzelf gaat. Mijn dieet bestaat vooral uit gevarieerd, mager en is gebaseerd om de moter van lichaam overdag aan te houden - om de 2,5 uur eten dus.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:15

Dreamy schreef:
Als ik zin heb in pepernoten of iets, dan bereken ik dat gewoon in m’n eetschema en dan neem ik dat gewoon :)) dat moet je wel kunnen natuurlijk, je moet er dan wel een rem op kunnen zetten en echt met afwegen werken.
Ze hebben ook uitdeelzakjes met (choco-)pepernoten, mocht je het lastig vinden en toch iets willen :D

Ik ook!
Ik drink ook best vaak warme chocolademelk. Ik neem dan chocomel 0% suiker of de magere variant, even in de magnetron en ik ben blij!
En uitdeelzakjes :j