Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:19

Wow Frummels heftig zeg! Vooral ook dat ze erbij zeggen dat het tussen je oren zit.. -O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:21

Ppff heftig Frummels!
Klacht indienen is meer dan terecht hoor.

Fellow

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:21

Dan is het nog te hopen dat ze ook daadwerkelijk er wat mee gaan doen..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:53

Pff heftig Frummels!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:00

enzino schreef:
Adamootje schreef:
De huidplooimeting is nog altijd de meest betrouwbare methode om je vetpercentage te meten.

Bij lange na niet.
Laat het dezelfde persoon 3 maal achter elkaar doen en er zullen 3 verschillende getallen uit komen. Hetzelfde als 3 verschillende personen de meting bij je doen.

De enige manier om je vetpercentage nauwkeurig te meten is met een gewone weegschaal tijdens een autopsie. De algemene "gold standard" is een DEXA scan en vergelijkbaar accurate meetmethodes zijn hydrostatic weighing en de bod pod. Maar deze methodes zijn duur, kosten veel tijd en ze vereisen geavanceerde machines die alleen ziekenhuizen en sommige universiteiten hebben.

Alle andere methodes maken gebruik van onnauwkeurige meetmethodes en statistieken. Als je gemiddeld bent met alles dan zal het redelijk accuraat zijn, voor de rest van de bevolking is het vooral natte vinger werk.

Maar op zich maakt het precieze % ook niet uit. Het gaat om de trend. Gaat je vet% omhoog, omlaag, of blijft het stabiel? En daarvoor moet je een consistentie meetmethode hebben, niet zozeer een accurate meetmethode.

Precies!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:00

Hoi!

Ik wil me graag melden in dit topic! Ik ben Sanne en ik ben een 25 jarige studente! Even kort mijn geschiedenis:

Vroeger heb ik altijd veel gesport, voornamelijk voetballen. Ik speelde 3-4x per week 1,5 uur. Toen ik ging studeren was het plan dat door te zetten, maar helaas... Meniscus kapot, operatie en de vermelding dat ik niet meer mocht voetballen en hardlopen.

Best wel balen. Hierdoor door de tijd heen langzaam aangekomen en meermaals aangemeld bij de sportschool. Vorig jaar ging dat erg goed, ik ging van 75kg naar 69, met gezond eten en natuurlijk sporten.
Tijdens mijn buitenland stage is het helaas allemaal er weer bij gekomen. Slecht eten en een zwaar verzwikte enkel in de jungle hielpen verre van mee. Daarna kwam ik emotioneel in zwaar weer vanwege meerdere overlijdensberichten en was sporten en gezond eten het laatste waar ik aan dacht, en mijn vriend ook.

Afgelopen november/december wist ik dat er iets moest gebeuren, want de 75kg kwam weer in zicht. Mijn vriend en ik zijn toen al gezonder gaan eten (lees: geen afhaaleten zoals pizza, friet en kant en klaar lasagne), maar hebben het sporten nog even op hold gezet.

Tot zes weken geleden! Ik ben nu 6 weken bezig met gemiddeld 4x per week sporten, wat afgewisseld wordt tussen voetballen (slecht maar kan het echt niet opgeven) en fitness!
Ik ben ontzettend trots op dat we het al 6 weken goed volhouden en ik voel me fitter dan de afgelopen 2 jaar. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen!

Langzaam pak ik elke keer een stapje erbij, zoals steeds wat gezonder eten, een extra uitdaging kwa gewicht of een extra keer trainen. Ik zou daarom graag hier meelezen en schrijven, voor de extra motivatie!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:09

Wat lekker @sannens dat jullie zo lekker bezig zijn ! En wat balen van je meniscus joh :(

Ik heb dit topic ook sinds een paar dagen ontdekt super leuk topic!

Ik sport (naast het paardrijden) 3 tot 4x per week als het uit komt 5x.

Heb alleen meteen een vraag heb nu 2x gehad dat tijdens het sporten mijn hart zo hard klopte dat het voelde alsof die ging ontploffen en vervolgens word ik duizelig, misselijk en lijkbleek.
1x tijdens bootcamp wat heeel intensief was conditioneel en 1x tijdens squaten waarbij ik met zwaar gewicht het aantal herhalingen omhoog gooide vergeleken met de vorige training.
Dit lijkt me niet echt normaal, hebben meer mensen dit eens gehad? Mijn moeder zegt on even langs de dokter te gaan maar dit lijkt me zwaar overdreven omdat het gewoon lijkt op wat te intensief trainen voor wat ik aan kan..
Alleen je zou denken dat mijn benen het eerder opgeven dan mijn hart daarom de twijfel en de combi met zo extreem misselijk duizelig en bleek vind ik ook wat eng.
Ik hoor het graag of meer mensen dit wel eens hebben gehad en wat de oorzaak kan zijn.

Bij dagen waarop ik borst/armen/rug train of hardloop heb ik dit trouwens niet dan blijft mijn hartslag rustig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:10

Allereerst welkom aan de nieuwelingen! Hartstikke goed bezig toch!

Ik denk dat de hartkloppingen gewoon met je conditie en ademhaling te maken hebben. Had ik in het begin ook en wordt steeds beter. Denk dat je dan gewoon meer wilt dan je lichaam aan kan. Rustig opbouwen en neem tussendoor ook je rust als je licht wordt in je hoofd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:19

Ik ga dit jaar alsnog voor de zilveren medaille. 11 mei de Hills editie van Strong Viking :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:21

Hm toch conditie waarschijnlijk he :(
Snap niet hoe dit ineens kan sport al jaren en dan verhoog ik paar x het gewicht en herhalingen en dan ineens dit..
Nog tips toevallig om conditie te trainen behalve cardio (want vind cardio echt mega saai).

Super leuk dat je voor de zilveren medaille gaat! Die runs zijn echt zo geweldig *\%/*

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:21

Dank jullie voor het warme welkom!

ingedebruijn schreef:
Ik ga dit jaar alsnog voor de zilveren medaille. 11 mei de Hills editie van Strong Viking :)

Ik vind dat altijd zo cool als mensen dat kunnen he! Het lijkt mij super gaaf, maar dat hardlopen en dan voornamelijk de afstand kijk ik ontzettend tegenop!

Hoe ervaar jij dat?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:25

Over die hartkloppingen, ik denk dat ingedebruijn gelijk heeft ja! Heb zelf dan last gehad van dat mn oren dicht gingen zitten tijdens het sporten (en dan konden ze ook gewoon niet meer open ploppen he :') ). Dan hoor je je hart en je eigen ademhaling ook zo extra hard in je oren, haha. Dat is ook weer weggegaan toen mn conditie wat beter werd. Wel gek. :=

Zou zelf gewoon eens wat rustig opbouwen en kijken of het dan met de tijd weggaat. T moet ook leuk blijven, dus dan maar wat rustiger aan..

He ik heb ook een vraagje hier. Ik kan dus met geen mogelijkheid lying leg raises doen. Het lukt gewoon niet, ik kan mn onderrug niet op de grond houden. Ook niet als ik mn benen iets hoger hou.
Heeft dat te maken met dat mn core niet sterk genoeg is? Want ik heb zelf niet het idee dat mn buikspieren echt slap zijn, moet juist altijd vrij veel reps doen met buikspieroefeningen wil ik ze een beetje voelen, en planken blijvoorbeeld vind ik ook niet mega zwaar. Ben ik gewoon niet gemaakt voor die oefening dan? :D

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:34

Welkom :D
Laatst heb ik een artikel gelezen over het verkeerd ademen tijdens het sporten, stond in het tijdschrift krachttraining voor vrouwen.
Zou daar echt op proberen te letten en als het vaker voorkomt zou ik wel even kijken of het geen andere oorzaak heeft.

Leg raises zijn ook echt mijn vijand, mijn rug knakt echt iedere keer ermee (en niet echt dat het fijn voelt). Soms als ik mijn handen onder mijn heupen leg dat het wat beter gaat en als ik tegelijkertijd ook een schijf omhoog houd gaat het ook beter (heel gek := )

Net weer lesje bootcamp gedaan, bij ons mag je het park niet in na zonsondergang maar nu met de zomertijd konden we net 15-20 minuten het park in dus werden naar mijn idee er echt doorheen gejaagd :') wel lekker getraind, want ik was van te voren super moe.
Kreeg nog wel een compliment van iemand die al een poosje niet mee had getraind, die vond dat ik zo goed was gaan lopen :D

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:34

Oké dan probeer ik het wat meer op te bouwen. Geen grote zorgen noodzakelijk dus :)
Hm lastig @fellow, heb je wel eens geprobeerd echt eerst je rug de grond in te drukken zegmaar dan kin op je borst benen helemaal in de lucht. En dan vanuit daar je benen laten zakken net zover als dat je je rug op de grond kan houden. Als dat niet ver is in het begin doe je het gewoon een klein stukje en dan steeds wat verder proberen. Denk dat het echt je core is inderdaad, andere buikoefeningen en planks zijn toch minder zwaar voor je hele core.

@sannens ik heb zelf een hekel aan hardlopen maar ik vind die runs echt geweldig. Het voelt niet als eindeloos hardlopen omdat je steeds die obstacles ertussen heb en vind het ook mentaal veel minder zwaar als wanneer je dezelfde afstand aan 1 stuk door loopt. Fysiek is het natuurlijk wel een stuk zwaarder door de obstacles maar dat maakt het juist zo leuk en uitdagend :D

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:36

Wat grappig dat tijdschrift heb ik toevallig vandaag besteld ! Mooi dan word ik daar ook weer wat wijzer van :D
Ah heerlijk zeg even het park in nog savonds! Lang leve de zomertijd *\%/*

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:45

Sannens schreef:
Dank jullie voor het warme welkom!

ingedebruijn schreef:

Ik vind dat altijd zo cool als mensen dat kunnen he! Het lijkt mij super gaaf, maar dat hardlopen en dan voornamelijk de afstand kijk ik ontzettend tegenop!

Hoe ervaar jij dat?

Wil je een opbeurende of echte ervaring? Haha nee ik kan het niet anders omschrijven dan echt een gevecht met jezelf. Ik heb nooit gedacht dat ik het zou kunnen maar ik heb me er dan ook bij neergelegd dat ik gewoon soms moet wandelen of een obstakel nog niet kan. Dat geeft niets. En aan het eind ben je kapot maar een dag later was ik ontzettend trots. Zou het alleen nooit alleen doen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:46

Thanks voor jullie tips! Ja ik ben gewoon echt bang dat ik mn rug kapot maak want voelt ook poedersuiker aan je onderrug dan natuurlijk..
In captains chair dinges gaan leg raises prima, maar liggend dus gewoon onmogelijk. :') Ik zal ze morgen dan toch maar weer even voorzichtig meenemen in mn buik oefeningen! Ze zijn juist zo handig omdat ze gewoon even op een matje kunnen..

Obstacle run lijkt me echt vet! Maar ooh zwaar man _/-\o_ Respect!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:25

Hebben jullie tips om te beginnen met hardlopen? Wat voor riem gebruiken jullie voor bidon en je telefoon. ?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:50

Ik kom me ook melden!
Ben nu ongeveer een maand bezig met serieus fitnessen, eerst 3x per week en vanaf vorige week 4x per week.
Heb een tijd zeer in de oliebol gezeten en mijzelf erg slecht verzorgd, slecht gegeten etcetera. Dus er moet echt wat af komende tijd! En ik wil gewoon een stuk strakker in mijn vel.

Ik doe een split schema, dus dag 1 lower body, 2 upper, 3 weer lower en 4 upper body. Eigenlijk moet/wil ik na mijn krachttraining 2 dagen ook nog cardio toevoegen.. Maar ik haat cardio en heb daar dan zó geen energie meer voor :')
Iemand ook dat probleem?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:41

briitje schreef:
Hebben jullie tips om te beginnen met hardlopen? Wat voor riem gebruiken jullie voor bidon en je telefoon. ?

Ik neem geen bidon mee met hardlopen, vaak drink ik van te voren wat extra. Bij de bootcamp neem ik in de zomer wel een flesje mee, maar die houd ik dan gewoon vast
Mijn telefoon neem ik mee in zo'n armband.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:16

Fellow schreef:
Thanks voor jullie tips! Ja ik ben gewoon echt bang dat ik mn rug kapot maak want voelt ook poedersuiker aan je onderrug dan natuurlijk..
In captains chair dinges gaan leg raises prima, maar liggend dus gewoon onmogelijk. :') Ik zal ze morgen dan toch maar weer even voorzichtig meenemen in mn buik oefeningen! Ze zijn juist zo handig omdat ze gewoon even op een matje kunnen..

Obstacle run lijkt me echt vet! Maar ooh zwaar man _/-\o_ Respect!

Je kan e lichter maken door je knieen te buigen.
Maar ik denk zelf, als je daar last van je rug van krijgt zal ik ze lekker niet doen.
Er zijn zat andere oefeningen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:28

Hmm ik denk dat het probleem vooral aan mn houding lag.. Net geprobeerd met mn kin op mn borst en kon zo makkelijk 30 herhalingen doen. Super dom maar dan weten we ook weer waar dat aan lag. :o :')

Niet meer naar het plafond kijken haha. Thanks voor jullie tips dus!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:31

Denk dat je houding op deze manier aanpassen niet de juiste oplossing is. Maar ieder z'n ding.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:14

Liesje1611 schreef:
Ik kom me ook melden!
Ben nu ongeveer een maand bezig met serieus fitnessen, eerst 3x per week en vanaf vorige week 4x per week.
Heb een tijd zeer in de oliebol gezeten en mijzelf erg slecht verzorgd, slecht gegeten etcetera. Dus er moet echt wat af komende tijd! En ik wil gewoon een stuk strakker in mijn vel.

Ik doe een split schema, dus dag 1 lower body, 2 upper, 3 weer lower en 4 upper body. Eigenlijk moet/wil ik na mijn krachttraining 2 dagen ook nog cardio toevoegen.. Maar ik haat cardio en heb daar dan zó geen energie meer voor :')
Iemand ook dat probleem?

Allereerst welkom!
Ik begin juist met een stukje cardio of ik doe een hele dag cardio. De combinatie wil bij mij niet. Dan ben ik al te leeg inderdaad. Dus wellicht kun je een dag cardio doen ipv kracht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:16

Needje schreef:
Denk dat je houding op deze manier aanpassen niet de juiste oplossing is. Maar ieder z'n ding.

Waarom kan het kwaad op deze manier? Het komt op mij nu wat onaardig over omdat ik de onderbouwing mis en ben erg nieuwsgierig. Zo kunnen we er ook van leren.