In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:31

Ik had eerder op de middag een reactie hier op iedereen geschreven maar moest halverwege wegklikken omdat mijn man achter de pc moest voor zijn werk.
Ik probeer later deze week nog eens.

Wel wil ik even kwijt dat ik vind dat er goede stappen gezet worden hier. Misschien in vele ogen van jullie niet snel genoeg of niet groot genoeg.
Stapje voor stapje meiden dat is echt belangrijk, het komt goed maar neem je tijd.
Dat geld voor jullie allemaal.

Met mij gaat het goed, gelukkig :D .
Want afgelopen week en weekend was heel zwaar voor mij. Vanaf vorige week dinsdag niet goed geslapen en na donderdag mijn laatste dag op dagbehandeling zelfs helemaal niet geslapen.
Tijdens de laatste dag kon ik een heel klein beetje bij mij gevoel komen en dat heb ik ook bespreekbaar gemaakt.
Maar ik had niet verwacht dat het afscheid uiteindelijk zo'n pijn zou gaan doen.
Ik had last van paniek omdat ik angst voelde van hoe nu verder zonder dagbehandeling, ook al krijg ik nog individuele therapie.
Wat mij nog het meest zwaar is gevallen is het afscheid van mijn sociotherapeut (man), deze therapeut loopt een hele dag mee. Is aanwezig bij de koffie pauzes en lunch.
Hij stelde op de juiste manier de vragen, wist mij van binnen te raken en beetje bij beetje begon dat super vertrouwt te voelen.
Buiten mijn man vertrouw ik mannen niet zo maar mensen zien dit niet zo snel aan mij maar dat komt ook door dat ik een uitstekende verbloemer ben.
Ik heb dus vanaf donderdag 3 nachten huilend door gebracht met een soort pijn die je wel kan vergelijken met soort van liefdesverdriet of rouw.
Ik had geen trek in eten, mijn buik kromp gewoon steeds in elkaar van pijn en ik heb uiteindelijk afgelopen drie dagen 25 km gelopen om mijn hoofd maar leeg te krijgen.
Ik heb geprobeerd te praten met mijn zus en met mijn man maar de pijn ging er niet van weg.

Zo geconfronteerd ook met mijn goedkeuringsverslaving, continue die bevestiging zoeken door dat ik mezelf niet de moeite waard vind en niet kan begrijpen dat mensen mij lief vinden.
Of überhaupt van mij zouden kunnen houden.
Ik durf gewoon niet meer bij mijn man te checken "vind je mij wel lief en aardig? of hou je wel van mij? want serieus hij weet niet wat hij nog meer kan doen om mij te doen beseffen dat hij van mij houdt.
Dat vertelde hij mij afgelopen zaterdag. Ik voelde gewoon de pijn in hem omdat hij niets kan doen om mij te overtuigen en dat zijn energie op raakt.
Dat hij puur door geloof in God nog bij mij is en geduldig met mij is en mij ontziet.
Dat maakte boven op het afscheid van dagbehandeling dat ik mij nog rotter voelde, wat ben ik een waardeloze echtgenote. Ik maak mijn man kapot door te twijfelen aan zijn liefde voor mij.

Tja als je ouders je het ook nooit hebben verteld dat je de moeite waard bent en je moeder juist laat zien dat je niets voor stelt en beter je best moet doen en je steeds afwijst.
Dan ga je dat geloven en zie dat proces maar eens te stoppen.
Dat gaat dus zeer moeizaam.
Ik geloof dus wel in God maar denk dat hij niet van mij houdt, ik hoor wel de succes story's van andere mensen die zo'n rotsvast vertrouwen hebben maar bij komt zijn liefde voor mij niet binnen. Wel de liefde voor andere mensen.
In de kerk voel ik mij fantastisch maar ik kan het gevoel niet vasthouden.
Toch ben ik gisteren naar de dienst gegaan ook al voelde ik mij enorm slecht en komt het allemaal niet binnen.
Ondanks dat het dus niet echt binnen komt heb ik verstandelijk wel opnieuw de keuze gemaakt om te blijven vertrouwen dat ik niet alleen in mijn strijd sta en hij bij mij is.
Vanaf het moment dat ik dus die keuze maakte tijdens een lied puur op wilskracht verdween de pijn.
Dit vinden de meesten van jullie allemaal maar raar en zullen jullie niet kunnen begrijpen nou dan kan ik daarbij aan sluiten want ik begrijp het zelf ook niet.
Wat ik wel weet is dat de pijn weg is en ik rust ervaar en daar teken ik voor.
Ik voel mij gewoon goed en ben er super blij mee.
Volgende week heb ik weer een gesprek met mijn spv'er en dan gaan we de vervolg therapie bespreken.

Respect als jullie alles hebben gelezen. :j

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:54

OsMo schreef:
Ik had eerder op de middag een reactie hier op iedereen geschreven maar moest halverwege wegklikken omdat mijn man achter de pc moest voor zijn werk.
Ik probeer later deze week nog eens.

Wel wil ik even kwijt dat ik vind dat er goede stappen gezet worden hier. Misschien in vele ogen van jullie niet snel genoeg of niet groot genoeg.
Stapje voor stapje meiden dat is echt belangrijk, het komt goed maar neem je tijd.
Dat geld voor jullie allemaal.

Met mij gaat het goed, gelukkig :D .
Want afgelopen week en weekend was heel zwaar voor mij. Vanaf vorige week dinsdag niet goed geslapen en na donderdag mijn laatste dag op dagbehandeling zelfs helemaal niet geslapen.
Tijdens de laatste dag kon ik een heel klein beetje bij mij gevoel komen en dat heb ik ook bespreekbaar gemaakt.
Maar ik had niet verwacht dat het afscheid uiteindelijk zo'n pijn zou gaan doen.
Ik had last van paniek omdat ik angst voelde van hoe nu verder zonder dagbehandeling, ook al krijg ik nog individuele therapie.
Wat mij nog het meest zwaar is gevallen is het afscheid van mijn sociotherapeut (man), deze therapeut loopt een hele dag mee. Is aanwezig bij de koffie pauzes en lunch.
Hij stelde op de juiste manier de vragen, wist mij van binnen te raken en beetje bij beetje begon dat super vertrouwt te voelen.
Buiten mijn man vertrouw ik mannen niet zo maar mensen zien dit niet zo snel aan mij maar dat komt ook door dat ik een uitstekende verbloemer ben.
Ik heb dus vanaf donderdag 3 nachten huilend door gebracht met een soort pijn die je wel kan vergelijken met soort van liefdesverdriet of rouw.
Ik had geen trek in eten, mijn buik kromp gewoon steeds in elkaar van pijn en ik heb uiteindelijk afgelopen drie dagen 25 km gelopen om mijn hoofd maar leeg te krijgen.
Ik heb geprobeerd te praten met mijn zus en met mijn man maar de pijn ging er niet van weg.

Zo geconfronteerd ook met mijn goedkeuringsverslaving, continue die bevestiging zoeken door dat ik mezelf niet de moeite waard vind en niet kan begrijpen dat mensen mij lief vinden.
Of überhaupt van mij zouden kunnen houden.
Ik durf gewoon niet meer bij mijn man te checken "vind je mij wel lief en aardig? of hou je wel van mij? want serieus hij weet niet wat hij nog meer kan doen om mij te doen beseffen dat hij van mij houdt.
Dat vertelde hij mij afgelopen zaterdag. Ik voelde gewoon de pijn in hem omdat hij niets kan doen om mij te overtuigen en dat zijn energie op raakt.
Dat hij puur door geloof in God nog bij mij is en geduldig met mij is en mij ontziet.
Dat maakte boven op het afscheid van dagbehandeling dat ik mij nog rotter voelde, wat ben ik een waardeloze echtgenote. Ik maak mijn man kapot door te twijfelen aan zijn liefde voor mij.

Tja als je ouders je het ook nooit hebben verteld dat je de moeite waard bent en je moeder juist laat zien dat je niets voor stelt en beter je best moet doen en je steeds afwijst.
Dan ga je dat geloven en zie dat proces maar eens te stoppen.
Dat gaat dus zeer moeizaam.
Ik geloof dus wel in God maar denk dat hij niet van mij houdt, ik hoor wel de succes story's van andere mensen die zo'n rotsvast vertrouwen hebben maar bij komt zijn liefde voor mij niet binnen. Wel de liefde voor andere mensen.
In de kerk voel ik mij fantastisch maar ik kan het gevoel niet vasthouden.
Toch ben ik gisteren naar de dienst gegaan ook al voelde ik mij enorm slecht en komt het allemaal niet binnen.
Ondanks dat het dus niet echt binnen komt heb ik verstandelijk wel opnieuw de keuze gemaakt om te blijven vertrouwen dat ik niet alleen in mijn strijd sta en hij bij mij is.
Vanaf het moment dat ik dus die keuze maakte tijdens een lied puur op wilskracht verdween de pijn.
Dit vinden de meesten van jullie allemaal maar raar en zullen jullie niet kunnen begrijpen nou dan kan ik daarbij aan sluiten want ik begrijp het zelf ook niet.
Wat ik wel weet is dat de pijn weg is en ik rust ervaar en daar teken ik voor.
Ik voel mij gewoon goed en ben er super blij mee.
Volgende week heb ik weer een gesprek met mijn spv'er en dan gaan we de vervolg therapie bespreken.

Respect als jullie alles hebben gelezen. :j

ik kan me best wel voorstellen dat zo'n afscheid pijn doet! En jeetje, heftig dat je man dat tegen je zei.... Waarom denk je dat jouw god niet van je houd? Eerlijk gezegd ben ik best wel jaloers op mensen zoals jij, die al gewoon 1% hoop kunnen halen uit hun geloof. Het lijkt me een fijn gevoel om te weten dat je nooit alleen bent!

Ik heb zelf ook een stap in de goede richting gezet... De psych zei wat tegen mij waardoor ik heel erg ben ga nadenken over vriendschappen. Tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk maar 1 echte vriendin heb, waarmee ik normaal contact mee heb. Met de anderen is het oppervlakkig, ongemakkelijk en ik verwachtte afentoe een vraag als 'hoe gaat het nou?' Maar dat krijg ik nooit. Ik ga minder van ze verwachten, gewoon oppervlakkig met hen omgaan en ik hoef ze na de middelbare school niet meer te zien. Het vervelende is alleen dat ik dat nog een lange tijd moet gaan volhouden....dus ik zie daar als een berg tegenop. De gedachte dat als het echt niet gaat, ik altijd nog naar een andere school kan/mbo kan gaan doen stelt me wel iets gerust!
Afgelopen zaterdag wel een enorme woede aanval gehad.... Vreselijke ruzie met mijn vader :( kan me gewoon zero uiten bij hem.

ankem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:06

Niet meegelezen, maar vandaag een nieuwe mijlpaal: ik heb vandaag mijn laatste emdr sessie gehad. Het ging onverwachts een beetje sneller. Moe, maar voldaan gevoel. Alle rommel is opgeruimd. Nu verder bouwen ☺️

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:25

Top Ankem!!
Hoop dat ik dat moment ook mag beleven.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:05

Wat goed ankem!

Ik voel me zo slecht. En ik wil niet opgenomen worden, maar als het nog slechter gaat dan word het gedwongen opname. |( Maar hoe moet het dan met mijn kind? Dan ziet die alleen papa. En wat als hij naar huis komt en ik ben daar helemaal niet bij om dat te vieren? |( Ik weet het niet meer, voel me zo'n slechte moeder ook, ik kan het allemaal helemaal niet aan. Moet straks hulp thuis krijgen ook omdat ik het niet kan handelen. Zo wil ik het niet ;(

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:21

Riverrr ik heb het zo met je te doen... Ook al ken ik je niet en zit je zeker niet te wachten op medelijden. Maar wat zit jij in een heftige situatie!
Ik zou toch proberen voor jezelf te kiezen, als jou wat overkomt kan je helemaal niet meer voor je kind zorgen.
Je bent daardoor juist een goede moeder: Nu voor jezelf zorgen zodat je straks er goed voor je kind kunt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:00

Sterkte River. Als jij nu jezelf niet bent en niet voor jezelf kan zorgen, kan je dat ok niet voor je kunt. Dus dan maar eerst aan jezelf werken, dan heb je zorg om aan je kind te geven als je je beter voelt. Het komt echt wel goed!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:40

Denken jullie dat opname de beste keus is?
Wat gebeurd daar anders dan in je gewone gesprekjes bij de psych?
Ik heb nu 3 x per week een gesprek en verder zorgt mijn man nu voor alles zodat ik thuis kan blijven en naar mijn kind kan blijven gaan.
Verder is de ad gestart. (een andere dan die vorige keer zo mis ging) en is het wachten tot het aanslaat... (als die dat al gaat doen)
Op deze manier ben ik nu aan het doorkachelen. Ik ben bang dat ik in de opname alleen maar zit te verpieteren buiten de therapie om. En dat ik er nog ongelukkiger van word omdat ik niet bij mijn kind kan zijn.

Maar ik weet niet of dit een reeel beeld is wat ik er van heb.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:57

Even tot rust komen. Stoppen met doorkachelen, even voor je laten zorgen. Er is altijd iemand om even bij je te zitten als je in paniek raakt, of om een gesprekje te hebben als je iets kwijt moet.
Je zit veilig voor jezelf en kan misschien ook even beter begeleidt worden in de overgang van je medicatie.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:15

Je zit echt in een heel moeilijke situatie, River. Maar weet dat je geen slechte moeder bent. Je doet zo hard je best voor je zoontje, maar je had het al niet gemakkelijk en de situatie met je zoon is ook niet eenvoudig. Dat je daardoor van slag bent wil allerminst zeggen dat je een slechte moeder bent.
Is er niet een optie dat je in opname gaat met je zoontje op het moment dat hij hiervoor sterk genoeg is? Ik heb al gehoord van specifieke diensten waar moeder en pasgeboren kind samen opgenomen kunnen worden... Ik ben het wel eens met wat hier al gezegd is, namelijk dat je eerst goed voor jezelf moet zorgen om goed te kunnen zorgen voor je zoontje. Maar aan de andere kant, hebben jullie elkaar nu ook hard nodig denk ik. Je zoontje is nog zo klein en 'm dan al tijdelijk "loslaten" lijkt me ontzettend moeilijk. Je zoontje maakt op dit moment een belangrijk deel uit van je leven en je hebt er een hoop zorgen bij gekregen omwille van zijn gezondheidstoestand. Ik denk dan ook dat je zoontje op een of andere manier "betrokken" moet worden in de hulpverlening zodat je elkaar niet zolang moet missen.
Ik hoop dat de AD snel z'n werk doet. In elk geval: véél sterkte!!!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:39

@ Nickas. Ergens klinkt het fijn...

@ Ikkkke: Dankjewel! Het voelt zo falend als je in de avond thuisblijft omdat je echt niet meer kan (zoals deze avond) terwijl hij in het ziekenhuis ligt. Mijn man zegt dan dat dit ook beter voor hem is omdat ik dan even voor mezelf zorg, maar ik kan dat niet inzien.
Die optie op de moeder en kind unit kunnen we niet doen omdat mijn kleintje nog in het ziekenhuis ligt (en het zat vol).
Op het moment dat hij sterk genoeg is zijn we hopelijk al zo ver dat de medicatie zijn werk doet. Ik sta wel op de wachtlijst.
Ik krijg in ieder geval begeleiding als hij naar huis komt, zodat ik er niet alleen voor sta.
Mijn psych en de kinderarts hebben een hoop geprobeerd om ons samen ergens onder te kunnen brengen maar er zijn verder geen mogelijkheden hiervoor.
(alleen dus de optie dat ik ga voor een opname maar dan word een groot deel van mijn vrijheid beperkt en dus kan ik dan mijn kind in het begin niet zien.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:19

Beste River, je zit in een lastige positie.
Ze zeggen dat zeker de eerste periode uiters belangrijk zijn voor een kindje om zich te hechten maar....
In jou situatie is het echt belangrijk dat jij nu alleen aan jezelf denkt juist om dan een stabiele moeder te zijn.
Door dat jij niet stabiel bent bestaat het risico dat je kindje onveilig gaat hechten.
Baby's voelen spanning aan.
Je bent het verplicht aan je kind om goed voor jezelf te zorgen.
Als daar een opname voor nodig is dan zo zij het.
Het zal ongetwijveld heel erg moeilijk zijn omdat het zo tegenstrijdige voelt maar als jij door kacheld en onstabiel blijft dan zal jou kindje daar op latere leeftijd last van kunnen krijgen.
Ik ben zelf op gegroeid met een moeder die onstabiel was en dat is voor mij onveilig geweest.
Ik ondervind daar nu nog problemen van.

Ik wil je absoluut niet kwesten of pijn doen maar wel eerlijk zijn en dat komt wellicht wat hard over.
Sterkte meis.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:19

Osmo: Ik vind niet dat je mij met je moeder kan vergelijken. Ik doe er wel alles aan om wel weer stabiel te worden en een opname gaat mij niet fixen op de lange termijn.

Ik heb vandaag duidelijke afspraken gemaakt met mijn psych. Mag niet meer alleen reizen en een beperkte tijd bij mijn kind zijn, dus niet de hele dag in het ziekenhuis. Verder heb ik nu 3 x per week een gesprek.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:03

Ik wil even laten weten dat ik gisteravond onverwachts ben opgenomen in het ziekenhuis. Ik zit nu aan sondevoeding en ga, als ik wat ben aangesterkt, waarschijnlijk naar een kliniek voor mijn eetstoornis/depressie. Ik voel me echt niet oké. :(

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:23

Heftig meis. Veel sterkte!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:19

Veel sterkte iedereen die het nodig heeft!

Hier gaat het best goed, psych zit even op pauze en ik moet over 2 weken laten weten of ik nog verder wil
Haptonoom is erg fijn ook weet iets wat me extra steun bied

Deze week voor het eerst 40 uur gewerkt sinds maanden op mijn nieuwe baan
Was erg zwaar maar ik had verwacht dit weekend compleet stuk te zitten en dat valt zeer mee

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:14

ilangok schreef:
Ik wil even laten weten dat ik gisteravond onverwachts ben opgenomen in het ziekenhuis. Ik zit nu aan sondevoeding en ga, als ik wat ben aangesterkt, waarschijnlijk naar een kliniek voor mijn eetstoornis/depressie. Ik voel me echt niet oké. :(

Heel erg veel sterkte! Je bent in goede handen!

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:12

Sterkte ilangok! :(:)

Met mij gaat het niet zo lekker. Vandaag heb ik wel een taart gebakken voor Pasen, voor de rest alleen maar in bed Netflix gekeken. Volgende week heb ik repetitieweek, en er ontstaan weer ruzies in mijn hoofd: "Erin, je moet beginnen met leren!" "Nee, ik heb er geen zin in, ik kan het gewoon niet..." "Maar je moet over gaan! Kom op!", met als gevolg dat ik afleiding zoek bij Netflix en heel veel eten... :(

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:37

Wat een "leuk" topic.

Helaas kom ik me ook melden. Na een jaar ongeveer op m'n tenen gelopen te hebben zowel prive als op het werk is vorige maand bij het verbreken van mijn relatie (zijn keuze) de bom gebarsten.

Na 4 weken een beetje aangemodderd te hebben met huisarts en psycholoog huilend verteld tegen een stalgenoot die bekend was met mijn "probleem" dat het niet meer ging. Toevallig kwam m'n moeder ook net aangelopen en heb ik gezegd dat ik opgenomen wilde worden. Dezelfde dag nog crisisdienst op bezoek geweest, volgende dag afspraak bij het ggz en de dag daarna in deeltijd bij de ggz opgenomen.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:21

Sterkte vibabu! :(:) Fijn dat je het er met mensen over gehad hebt, en dat je nu hulp hebt gekregen van de GGZ. Gaat het al beter, nu je in deeltijd opgenomen bent?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:40

Dankjewel. Gaat met vlagen wel goed. Woensdag begonnen met muziektherapie. Was wel grappig maar had niet zoiets van dit gaat hem helemaal worden. Donderdag gesprek met een ervaringsdeskundige en dat was zo'n openbaring. Mede ook dat er iemand bijviel met mijn verhaal, hij had precies dezelfde problemen. Man wat was ik blij! Hij was alweer een paar stappen verder met het hele proces en dat was voor mij ook weer een gevoel dat het dus wel mogelijk was. Al ziet de put er nog wel heel diep uit. Het was voor mij al een heel fijn gevoel dat mensen waar ik mijn verhaal aan vertel zeggen meid wat heb je een nare tijd achter de rug. Wat ben je sterk geweest al die tijd. Ipv te horen wees sterk en we gaan gewoon leuke dingen doen. Kom op niet meer huilen gewoon verder gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:27

Hoi Vibabu,
welkom op dit topic.
Rot, dat het allemaal niet meer ging, maar zo te horen zit je wel op een goede plek!
Ik vind het ook heel verstandig dat er gesprekken zijn met lotgenoten, als dat wezenlijk onderdeel is van het programma is dat heel erg waardevol!!

(En zaken als muziek, bewegen etc beschouw ik doorgaans als 'de instelling biedt jou technieken aan, kun je kijken of je er iets mee kan in termen van jezelf kalmeren, troosten, opbeuren - dat heeft op zich zin en betekenis. )

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:56

Welkom Vibabu! Er is de laatste tijd heel wat gebeurd in je leven zo te lezen. Wel goed dat de deeltijdopname je terug een stuk op weg lijkt te helpen.
Ervaringsdeskundigen worden meer en meer ingezet bij het herstel van mensen met een psychische kwetsbaarheid. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden met de geplande veranderingen in de zorg. Fijn dat je daar zoveel steun aan ervaart.
Misschien dat het boek "Depressief" van Hans Meganck dan ook wel iets voor jou is. Hij is welzijnswerker en heeft vanuit zijn eigen ervaringsdeskundigheid dit boek geschreven. Hij is depressief geworden en heeft zich vrijwillig laten opnemen. Het boek is enerzijds een soort dagboek, anderzijds worden "tekortkomingen" van de geestelijke gezondheidszorg die hij ervaren heeft blootgelegd en doet hij, samen met professionals, aanbevelingen voor het verbeteren van de zorg. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar het schijnt wel een goed boek te zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:21

Dat boek ziet er inderdaad interessant uit. Ga hem meteen bestellen. Als er iemand het verhaal graag zou willen lezen mag hoor maar wel via pb. Ik vind m'n verhaal namelijk niet zo heel interessant en snap ook niet goed waarom ik zo ben.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:49

Ik wilde hier graag even de volgende quote delen:

"She says she is fine, but she's going insane.
She says she feels good, but she's in a lot of pain.
She says it's nothing, but it's really a lot.
She says she's okay, but really she's not."