[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:22

Dropsleutel schreef:
Mag ik vragen hoe zo'n cup werkt? Ik bedoel, als je hem eruit haalt, als hij de hele dag gezeten hebt, waar leeg je hem dan bijvoorbeeld?

Er staat heel veel info over op Internet, hier staat wel een duidelijk filmpje bijvoorbeeld :) https://www.youtube.com/watch?v=TROd8gC ... PvA?&rel=0 (Dit is nu wel specifiek de MoonCup, maar die info geldt toch voor alle cups.)
Ik zie er momenteel alleen maar voordelen in, eerlijk gezegd :)

Ik leeg hem altijd in het toilet of de lavabo :)

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:14

Mag ik vragen hoe jullie dat doen op openbare toiletten waar niet altijd een kraantje bij zit?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:18

In de eerste plaats: vanaf de tweede of derde dag "ververs" ik nog maar 2 keer per dag, dus rond 8u als ik opsta en dan terug rond 8u of wat later. Maar dus wel altijd als ik thuis ben :) Ik heb nog nooit mijn cup moeten uithalen in een openbaar toilet (heb ook nog maar één keer menstruatie gehad na de aankoop van mijn cup en dat was in de blok :+ ), maar als het toch moet kun je een flesje water meenemen naar het toilet of gewoon met wc-papier afkuisen en dan 's avonds thuis terug helemaal afspoelen en eventueel zeep :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:22

Tampon verwisselen levert ook vieze handen op, dus wat dat betreft :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:24

vuurneon schreef:

Vieze handen? Dan gaat er iets niet goed.. Max. 1 vieze vinger

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:26

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit vieze handen gehad bij het wisselen :) Alleen bij de eerste keer insteken eigenlijk, maar vanaf daarna komt er gewoon geen bloed meer "tot beneden", dus kun je perfect in en uithalen zonder vieze handen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:14

vuurneon schreef:

Steek je je hele hand erin dan? :P

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:47

Nee alleen je vinger maar die word vies XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:33

Ik kom even binnen vallen! :)

Ik vraag me al een geruime tijd iets af.
Stel je bent aan de pil en je bent seksueel actief. Elke avondvoor het slapen gaan neem je de pil. Maar je vergeet de pil een keer, de volgende dag komt je vriend langs en je hebt de pil nog steeds niet in genomen. Ben je dan beschermt? Er zit dus meer dan 24 uur tussen. Ben echt een leek in vraagstukken over de cyclus enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:43

Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:10

Ik kom ook weer even binnenspringen. Ik heb net mijn stopweek gehad en zou vandaag aan een nieuwe strip beginnen, nu ben ik echter niet zo slim geweest.. Ik studeer op kamers en ben mijn pil thuis vergeten. Ik kan ook geen nieuwe of zo gaan halen want het voorschrift ligt ook thuis. Ik ga donderdag pas naar huis, neem ik dan best donderdag meteen de pil of wacht ik nog een weekje zodat ik terug op dezelfde dag uitkom?
En na hoeveel tijd ben je dan terug 'veilig'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:48

Volgensmij dan pas na een maand weer.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:52

Nee volgens mij na 7 dagen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:55

Snollygoster schreef:
Ik kom ook weer even binnenspringen. Ik heb net mijn stopweek gehad en zou vandaag aan een nieuwe strip beginnen, nu ben ik echter niet zo slim geweest.. Ik studeer op kamers en ben mijn pil thuis vergeten. Ik kan ook geen nieuwe of zo gaan halen want het voorschrift ligt ook thuis. Ik ga donderdag pas naar huis, neem ik dan best donderdag meteen de pil of wacht ik nog een weekje zodat ik terug op dezelfde dag uitkom?
En na hoeveel tijd ben je dan terug 'veilig'?

Ik zou hem gewoon gelijk die donderdag weer nemen, zodat je lichaam zo min mogelijk 'ontwend'. En het verschilt soms per pil wanneer je weer veilig bent, dit staat als het goed is in je bijsluiter(die je vaak ook online kunt vinden). Ik zou zelf als je het niet kunt vinden voor 1 hele strip gaan, dan zit je iig veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:07

xSannee schreef:

Volgens mij geld die 7 dagen als je op de 1e dag van menstruatie begint en anders een maand.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:22

Ik zou het niet eens aandurven om erop te vertrouwen dat hij dan safe is. Staat er niks in de gebruiksaanwijzing en vraag het anders aan de HA

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:36

Mroes_1992 schreef:
xSannee schreef:

Volgens mij geld die 7 dagen als je op de 1e dag van menstruatie begint en anders een maand.

Nee volgens mij is het als je op de 1e dag begint dat je meteen veilig bent, en als je ergens anders begint dat je na 7 dagen veilig bent.
Maar misschien is dit per pil anders. In de bijsluiter staat het duidelijk.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:22

Bedankt iedereen! Aangezien ik nogal paranoia ben daarover ga ik toch maar een maandje wachten ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:03

Mroes_1992 schreef:
xSannee schreef:

Ik ben niet tijdens mijn menstruatie begonnen en was na 7 dagen beschermd.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:06

_Dominique schreef:
Ik kom even binnen vallen! :)

Ik vraag me al een geruime tijd iets af.
Stel je bent aan de pil en je bent seksueel actief. Elke avondvoor het slapen gaan neem je de pil. Maar je vergeet de pil een keer, de volgende dag komt je vriend langs en je hebt de pil nog steeds niet in genomen. Ben je dan beschermt? Er zit dus meer dan 24 uur tussen. Ben echt een leek in vraagstukken over de cyclus enz.

Ligt er geloof ik nog aan in welke week je bent. Heb hem zelf ook heel soms vergeten, maar zat dan nog vaak binnen de 12 uur.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:30

billionache schreef:
Heb al ff gezocht in het topic maar kon geen sluitende antwoorden vinden :=

Ik ben erg benieuwd naar de dames die de pil slikken, of ze deze doorslikken en waarom wel/niet?

Heb al vaak gehoord dat het niet ongezond is om door te slikken. Nu heb ik steeds een stopweek gehouden, maar nu toch bijna aan het einde van mijn 2de strip op rij vanwege een uitstap begin januari. Heb geen doorbraakbloedingen gehad, wel een tikje buikpijn maar absoluut niets ergs. Als ik ongesteld ben ben ik een dag niet aanspreekbaar, vreselijk veel buikpijn en geen enkele pijnstiller werkt... Dus doorslikken lijkt me wel fijn! Dus wat zijn volgens jullie de pro's en contra's? :-)

Waarom zou doorslikken niet gezond zijn? In principe creëer je een bijna kunstmatige bloeding (onttrekkingsbloeding) omdat er veel minder baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Dus hoeft er ook minder worden afgebroken. Het enige nadeel van doorslikken is dat je niet zeker weet of je wel/niet zwanger bent. Nou ja zeker weten doe je het sowieso niet zonder test.

Ik slikte de pil standaard een maand of 6 door. Pas als ik echt last kreeg van doorbraakbloedingen stopte ik na die strip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:32

Of je zwanger bent kun je ook niet zeker weten in je stopweek. Omdat het namelijk een nep bloeding is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:43

Nee dat zei ik al, zeker weten moet je testen en zelfs dan weet je het soms niet helemaal zeker ;-)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:32

Ah, ik baal best wel -O-

Wou graag starten met de pil door te slikken. Ben begonnen aan strip 2 maar eergisteren (na 3 weken doorslikken) kreeg ik een doorbraakbloeding(en), gisteren ook en vandaag dus nog steeds... Ben braaf iedere dag blijven slikken, normaal neem ik vrijdag de laatste van deze strip.

Wat zou ik nu toen? Strip afmaken tot vrijdag en dan gewoon een stopweek (lijkt mij nl het handigste)? En misschien maak ik me wel teveel zorgen, maar is m'n pil wel sterk genoeg en ben ik dus nog goed beschermd?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:35

Bloedingen heeft bij mijn weten niets te maken met beschermd zijn of niet... Dat gebeurt min of meer willekeurig of heeft een andere oorzaak (stress oid)

Ik snap je verhaal alleen niet helemaal, heb je al doorgeslikt? Of moet je dat nog doen?