Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gomir schreef:https://www.bmj.com/content/392/bmj-202 ... le-content
Dat veel mensen niet kunnen stoppen blijkt ook weer uit deze vandaag verschenen meta-analyse. Combinatie met aanpassen van leefstijl is essentieel zoals jullie zelf ook zeggen, medicatie lost het onderliggende chronische probleem niet op.
ivy_power89 schreef:Maar zeg ik nu misschien iets geks, dat we niet moeten verwachten dat alleen de medicatie ons helpt met stoppen met eten? Maar ook onze mindset?
(Wat knetter moeilijk is, dat snap ik als geen ander)
raket schreef:we zien in de praktijk een positief effect op verslavingsgedrag, zowel bij drugs, alcohol als roken. Patiënten die al jaren proberen te stoppen met roken lukt het ineens. Daar zijn ook al wel wat onderzoeken over verschenen. Het wordt alleen nog niet vergoed voor die indicatie en aangezien de fabrikanten deze indicatie ook nog niet hebben aangevraagd zal dat voorlopig ook niet veranderen.Ik ben echt benieuwd of het bij andere verslavingen ook iets doet.
Citaat:Kort samengevat: het gewicht komt terug omdat de biologische effecten van de medicatie verdwijnen, terwijl de onderliggende aanleg voor gewichtstoename blijft bestaan.
Belangrijkste redenen die genoemd worden:
Verlies van eetlustremming
Medicatie zoals GLP-1-agonisten onderdrukt honger en verhoogt verzadiging. Na stoppen keert de eetlust terug naar het oude niveau, vaak zelfs tijdelijk sterker door compensatiemechanismen.
Hormonale tegenreactie van het lichaam
Gewichtsverlies activeert normaal gesproken hormonen die:
honger stimuleren (zoals ghreline),
energieverbruik verlagen.
De medicatie onderdrukt dit deels. Na stoppen krijgt het lichaam weer “vrij spel” om het oude gewicht te herstellen.
Daling van ruststofwisseling
Tijdens gewichtsverlies daalt het energieverbruik. Die lagere stofwisseling blijft bestaan na stoppen, terwijl de voedselinname weer stijgt. Dat maakt gewichtstoename bijna onvermijdelijk.
Obesitas als chronische aandoening
Het artikel benadrukt dat obesitas geen tijdelijk probleem is, maar een chronische, biologisch verankerde aandoening. Stoppen met behandeling leidt daarom vaak tot terugkeer van klachten, net zoals bij stoppen met bloeddruk- of diabetesmedicatie.
Leefstijl alleen is meestal onvoldoende
Hoewel leefstijladvies belangrijk blijft, blijkt het in de praktijk vaak niet genoeg om de biologische druk richting gewichtstoename te compenseren zodra de medicatie wegvalt.
Conclusie van de auteurs:
Gewichtsmedicatie werkt zolang je het gebruikt. Stoppen leidt vaak tot gewichtstoename door voorspelbare biologische mechanismen, niet door “gebrek aan wilskracht”. Daarom pleiten ze voor realistische verwachtingen en langetermijnstrategieën.
gomir schreef:raket schreef:we zien in de praktijk een positief effect op verslavingsgedrag, zowel bij drugs, alcohol als roken. Patiënten die al jaren proberen te stoppen met roken lukt het ineens. Daar zijn ook al wel wat onderzoeken over verschenen. Het wordt alleen nog niet vergoed voor die indicatie en aangezien de fabrikanten deze indicatie ook nog niet hebben aangevraagd zal dat voorlopig ook niet veranderen.Ik ben echt benieuwd of het bij andere verslavingen ook iets doet.
Of het ook een gunstig effect heeft bij dwangmatig gedrag durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen aangezien het beloningssysteem daar ook een rol in speelt, maar heb daar nooit naar gezocht in de literatuur en die ptn kom ik in de praktijk niet tegen.
ivy_power89 schreef:Maar zeg ik nu misschien iets geks, dat we niet moeten verwachten dat alleen de medicatie ons helpt met stoppen met eten? Maar ook onze mindset?
(Wat knetter moeilijk is, dat snap ik als geen ander)
BenaLaars schreef:Eleeke schreef:Er stond ook dat afvallen zonder medicatie maar met gedragsverandering succesvoller is dan met medicatie.
Wat voor mij een indicatie zou zijn om onderzoek te doen naar de combinatie van beiden.
Amehoela!
ivy_power89 schreef:Opzich zou ik het niet erg vinden om het te blijven gebruiken als ik daarmee op gewicht blijf. Maar aan de andere kant.... wordt het middel zo wel een melkkoe..
Het is tenslotte een middel wat wordt gebruikt bij diabetes. Dus langere termijn effecten zouden mijn inziens wel bekend moeten zijn. Ik vind het alleen bijzonder dat het nu pas een hype is voor het afvallen want ik denk dat die voordelen toch al veel langer bekend zijn