GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:48

Ik slaap ook veel beter op O. Ook veel levendigere dromen dus diepere slaap denk ik.

Ik ben nu een maand of 6 onderweg en moet zeggen dat ik nu het idee heb dat het eigenlijk niet zo veel meer doet. In ieder geval niet qua afvallen, dat ging eigenlijk met name de eerste 4 maanden best vlot en is nu gestagneerd op ongeveer 13%

Iemand anders soortgelijke ervaring?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:54

Mijn maandelijkse slechte humeur dagen zijn ook vrijwel weg. Voel me veel meer in balans en zie alles meer optimistisch. Sliep eerste maanden op MJ veel meer uren per nacht en heel diep. Moest echt om 21:00 naar bed ipv gebruikelijk 23:00/24:00. Inmiddels kan ik wel weer wakker blijven tot 23:00, slaap nog steeds heerlijk.

Deertje

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:23

ja, maar ik merk wel dat dit mindert terug. Ik zit nu een jaar aan Mounjaro, al maanden op een kleine onderhoudsdosis, en je balans wordt toch wel weer minder hoor

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:33

Ik merk het met afbouwen van 7,5 mg naar 6,25, mg al dat het meteen minder sterk werkt. Baart me wel zorgen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:52

Zonnetje81 schreef:
Ik merk het met afbouwen van 7,5 mg naar 6,25, mg al dat het meteen minder sterk werkt. Baart me wel zorgen.

ja mij ook soms. Denk dan echt dat ik nooit helemaal zonder ga kunnen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:03

https://www.bmj.com/content/392/bmj-202 ... le-content

Dat veel mensen niet kunnen stoppen blijkt ook weer uit deze vandaag verschenen meta-analyse. Combinatie met aanpassen van leefstijl is essentieel zoals jullie zelf ook zeggen, medicatie lost het onderliggende chronische probleem niet op.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:13

gomir schreef:
https://www.bmj.com/content/392/bmj-202 ... le-content

Dat veel mensen niet kunnen stoppen blijkt ook weer uit deze vandaag verschenen meta-analyse. Combinatie met aanpassen van leefstijl is essentieel zoals jullie zelf ook zeggen, medicatie lost het onderliggende chronische probleem niet op.

Is dit een wetenschappelijk artikel? Dat zou ik aan mn huisarts kunnen doorsturen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:27

Ja, in een toonaangevend magazine.
Recent ook al twee studies (geplande analyses na afloop van een studie met mounjaro) gepubliceerd die hetzelfde beeld lieten zien in JAMA.

Ik ben op een cursus dus heb nog niet in detail gekeken naar de inhoud van het artikel en of de JAMA stukken al meegenomen zijn of dat die te laat beschikbaar waren. Maar in dat laatste geval draagt het alleen maar meer bij aan de bewijskracht.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:35

Maar zeg ik nu misschien iets geks, dat we niet moeten verwachten dat alleen de medicatie ons helpt met stoppen met eten? Maar ook onze mindset?
(Wat knetter moeilijk is, dat snap ik als geen ander)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:39

ivy_power89 schreef:
Maar zeg ik nu misschien iets geks, dat we niet moeten verwachten dat alleen de medicatie ons helpt met stoppen met eten? Maar ook onze mindset?

Het gaat denk ik meer over lichamelijke processen die door de medicatie worden beinvloedt. Stoppen met eten is niet de enige werking van Mounjaro. Ik kan nu op 6,25 mg prima eten, zelfs teveel eten en ook kiezen voor alleen slechte dingen. Het blijft altijd een mindset ding maar dat is juist niet het enige. Want met hetzelfde eten als eerst val ik nu wel af en voel ik mezelf beter. Waar ik eerst ook 1350 kcal at, mezelf ellendig voelde, honger had en nog amper afviel of sowieso niet als ik een etentje per week had. Voel ik mezelf nu prima, is er niet die extreme honger en val ik wel af en word ik door 1 etentje niet afgestraft.

Ik begrijp niet zo goed dat mensen blijven denken dat het ALLEEN maar zorgt dat je niet eet. Er zijn er hier een hoop die prima zichzelf kunnen dwingen om een bepaalde hoeveelheid/dingen te eten maar dat er dan als nog niks gebeurd en ze zichzelf ellendig voelen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:27

Ik ben echt benieuwd of het bij andere verslavingen ook iets doet.
Ik heb die niet, maar bij hoge dosissen prednison kan ik echt voortdurend met iets bezig, dan kan ik echt hele dagen bezig zijn met een paar schoenen terug zoeken wat ik ooit had (online bijvoorbeeld). Echt uren achter elkaar.
Dan blijf ik er maar aan denken. Of welke verf op een muur. Zonder prednison blijven dat soort dingen nooit hangen. En nu met saxenda ook niet.
En dat is echt heel fijn.
Ik kan nu veel beter ontspannen liggen wachten tot het beter gaat.

Dus ik kan me voorstellen dat het bij mensen die steeds met een bepaaldel gedrag bezig zijn het de drang ook wat doet af nemen.
Dat zou voor veel mensen echt fijn zijn!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:34

Ik heb met prednison alleen maar dat ik MEGA depressief wordt zodra ik hogere dosis krijg. En niet zozeer eetlust oid (gelukkig)

Ik merk wel dat in mijn omgeving er makkelijk gedacht wordt over de injecties.
Oh lekker prikken en dan afvallen. Dus een soort quick fix.
Terwijl dat de mensen zijn die het vooral veroorzaakt hebben door echt te vreten....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:46

raket schreef:
we zien in de praktijk een positief effect op verslavingsgedrag, zowel bij drugs, alcohol als roken. Patiënten die al jaren proberen te stoppen met roken lukt het ineens. Daar zijn ook al wel wat onderzoeken over verschenen. Het wordt alleen nog niet vergoed voor die indicatie en aangezien de fabrikanten deze indicatie ook nog niet hebben aangevraagd zal dat voorlopig ook niet veranderen.

Of het ook een gunstig effect heeft bij dwangmatig gedrag durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen aangezien het beloningssysteem daar ook een rol in speelt, maar heb daar nooit naar gezocht in de literatuur en die ptn kom ik in de praktijk niet tegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:09

even door ai geknikkerd voor een samenvatting omdat iets nu goed lezen voor mij ook niet te doen is

En dan geeft hij dit aan:

Citaat:
Kort samengevat: het gewicht komt terug omdat de biologische effecten van de medicatie verdwijnen, terwijl de onderliggende aanleg voor gewichtstoename blijft bestaan.

Belangrijkste redenen die genoemd worden:

Verlies van eetlustremming
Medicatie zoals GLP-1-agonisten onderdrukt honger en verhoogt verzadiging. Na stoppen keert de eetlust terug naar het oude niveau, vaak zelfs tijdelijk sterker door compensatiemechanismen.

Hormonale tegenreactie van het lichaam
Gewichtsverlies activeert normaal gesproken hormonen die:

honger stimuleren (zoals ghreline),

energieverbruik verlagen.
De medicatie onderdrukt dit deels. Na stoppen krijgt het lichaam weer “vrij spel” om het oude gewicht te herstellen.

Daling van ruststofwisseling
Tijdens gewichtsverlies daalt het energieverbruik. Die lagere stofwisseling blijft bestaan na stoppen, terwijl de voedselinname weer stijgt. Dat maakt gewichtstoename bijna onvermijdelijk.

Obesitas als chronische aandoening
Het artikel benadrukt dat obesitas geen tijdelijk probleem is, maar een chronische, biologisch verankerde aandoening. Stoppen met behandeling leidt daarom vaak tot terugkeer van klachten, net zoals bij stoppen met bloeddruk- of diabetesmedicatie.

Leefstijl alleen is meestal onvoldoende
Hoewel leefstijladvies belangrijk blijft, blijkt het in de praktijk vaak niet genoeg om de biologische druk richting gewichtstoename te compenseren zodra de medicatie wegvalt.

Conclusie van de auteurs:
Gewichtsmedicatie werkt zolang je het gebruikt. Stoppen leidt vaak tot gewichtstoename door voorspelbare biologische mechanismen, niet door “gebrek aan wilskracht”. Daarom pleiten ze voor realistische verwachtingen en langetermijnstrategieën.

En denk dat dat wel een mooie is

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:28

gomir schreef:
raket schreef:
we zien in de praktijk een positief effect op verslavingsgedrag, zowel bij drugs, alcohol als roken. Patiënten die al jaren proberen te stoppen met roken lukt het ineens. Daar zijn ook al wel wat onderzoeken over verschenen. Het wordt alleen nog niet vergoed voor die indicatie en aangezien de fabrikanten deze indicatie ook nog niet hebben aangevraagd zal dat voorlopig ook niet veranderen.

Of het ook een gunstig effect heeft bij dwangmatig gedrag durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen aangezien het beloningssysteem daar ook een rol in speelt, maar heb daar nooit naar gezocht in de literatuur en die ptn kom ik in de praktijk niet tegen.

Dank.
Interessant om te lezen. Ik ben benieuwd naar de toekomst.
Zou fijn zijn voor veel mensen.

Voor mij valt het op omdat stootkuren gewoon dingen met je doen die je anders niet ervaart. Dus dan ervaar je wat medicatie doet.
En dan komt er een ander middel bij, die de bijwerkingen weer afremt.
Ik word normaal ook wat eufoor. Nu niet meer.

Grappige is dat ik op mijn onderhoudsdosis geen verschil merk met saxenda of zonder.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:53

ivy_power89 schreef:

De mindset was er altijd al bij velen. Mensen hebben heel veel geprobeerd. En zijn soms extreem hard voor zichzelf geweest. Echter is het niet normaal om alleen maar met eten bezig te kunnen zijn. Er mist duidelijk iets waardoor dit niet (meer) normaal functioneerd.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:00

Er stond ook dat afvallen zonder medicatie maar met gedragsverandering succesvoller is dan met medicatie.
Wat voor mij een indicatie zou zijn om onderzoek te doen naar de combinatie van beiden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:05

Ik geloof daar niks van. Dat GLI programma doet heel weinig voor mensen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:16

Maar zoals Zonnetje zegt: het neemt niet alleen de honger weg. Het doet meer. Waar ik voorheen mezelf kon uithongeren en moest afzien, viel ik amper af. Nu vliegt het eraf. Mindset hebben sommigen echt wel. Maar die kilo’s gingen er gewoon niet af. Het doet echt iets met je verbranding. Met je stofwisseling.

Maar als je stopt en dat voordeel verdwijnt EN de honger komt terug. Ja dan ben je de Sjaak.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:18

Eleeke schreef:
Er stond ook dat afvallen zonder medicatie maar met gedragsverandering succesvoller is dan met medicatie.
Wat voor mij een indicatie zou zijn om onderzoek te doen naar de combinatie van beiden.

Amehoela!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:22

BenaLaars schreef:
Eleeke schreef:

Amehoela!

Nou idd. Daar geloof ik echt geen reet van.

Hieronder trouwens kort de bevindingen uit het artikel van Gomir:

• Na het stoppen met gewichtsmedicatie komt het gewicht snel weer terug.
• Gemiddeld komt iemand 0,4 kg per maand aan na stoppen.
• Bij de nieuwere middelen (zoals semaglutide en tirzepatide) gaat het zelfs sneller: 0,8 kg per maand.
• Binnen 1,5–1,7 jaar is het gewicht meestal weer terug op het niveau van vóór de behandeling.
• Ook de verbeteringen in bloeddruk, bloedsuiker, cholesterol en triglyceriden verdwijnen binnen ongeveer 1 jaar na stoppen.

Vergelijking met leefstijlprogramma’s

• Mensen die stoppen met gedragsprogramma’s (zoals dieet + beweging) komen veel langzamer weer aan.
• Gewicht komt na leefstijlprogramma’s gemiddeld pas na 3,9 jaar terug op het oude niveau.
• Conclusie: gewichtstoename na stoppen met medicatie gaat sneller dan na stoppen met leefstijlbegeleiding.

Conclusie van de onderzoekers

• Gewichtsmedicatie werkt goed zolang je het gebruikt, maar stoppen leidt vrijwel altijd tot snelle gewichtstoename.
• De gezondheidsvoordelen verdwijnen ook snel.
• Daarom adviseren de onderzoekers om deze medicijnen niet kortdurend te gebruiken, maar alleen als onderdeel van een breder, langdurig behandelplan.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:36

Opzich zou ik het niet erg vinden om het te blijven gebruiken als ik daarmee op gewicht blijf. Maar aan de andere kant.... wordt het middel zo wel een melkkoe..

Het is tenslotte een middel wat wordt gebruikt bij diabetes. Dus langere termijn effecten zouden mijn inziens wel bekend moeten zijn. Ik vind het alleen bijzonder dat het nu pas een hype is voor het afvallen want ik denk dat die voordelen toch al veel langer bekend zijn

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:52

ivy_power89 schreef:
Opzich zou ik het niet erg vinden om het te blijven gebruiken als ik daarmee op gewicht blijf. Maar aan de andere kant.... wordt het middel zo wel een melkkoe..

Het is tenslotte een middel wat wordt gebruikt bij diabetes. Dus langere termijn effecten zouden mijn inziens wel bekend moeten zijn. Ik vind het alleen bijzonder dat het nu pas een hype is voor het afvallen want ik denk dat die voordelen toch al veel langer bekend zijn

Er zijn zoveel middelen die terzijne tijd andere doeleinden krijgen. En er is toch geen tekort? Wat maakt het uit? Mijn lijf is blijkbaar óók kapot.

Jij blijft heel erg op wilskracht hangen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 17:08

Ik heb geaccepteerd dat het een levenslang medicijn is. Voor €1000 per jaar heb ik een prachtig figuurtje, geen eczeem of acne meer, een betere conditie en meer lol in sport zonder pijnlijke gewrichten, veel meer zelfvertrouwen en dus een veel leukere relatie met mijn man, betere bloedwaardes, en ik kan makkelijker mijn sport/hobby uitoefenen zonder mijn paard overbodig te belasten. Echt een koopje!

En Mounjaro is nooit ontwikkeld voor diabetes, maar voor overgewicht, precies waar ik het voor gebruikt heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 17:14

Ik heb hier aan weet ik hoeveel soorten bètablokkers, anti-epileptica en nog ander spul gezeten voor migraine. Daar is het ook niet voor bedacht.
Maar daar zanikt dan niemand over.