Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:14

996981 schreef:
Sherivey schreef:
Maximum hartslag zie ik niks geks aan?

Heb het denk ik niet goed geformuleerd. Garmin heeft mn max op 192 geschat. Vandaag tikte ik 191 aan en ergens dacht ik dat je je dan mega slecht zou voelen. Geen idee waarom ik dat dacht :+

Die van mij komt (volgens Garmin) wel eens over de 200.
Nou merk ik dat opzich wel, maar niet dat ik me heel beroerd ervan voel. Maar dan zit ik wel aan mn max qua wat ik in een interval/sprint kan geven.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:19

Wel interessant ja. Ik heb als Max hartslag 186, kom regelmatig boven de 180 met sprints en snelle intervallen ja.
Maar ik heb sowieso vrij snel hoge hartslag, mn rust hartslag is altijd laag, 42-45 ong, en als ik al stukje ga wandelen gaat ie al richting 100-120. Met rustig hardlopen 140-150

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:22

Hier ook een rusthartslag die vaak onder de 50 is.
Met wandelen ergens tussen de 80 en 110, afhankelijk van tempo.

Tijdens een rustige duurloop zit ik makkelijk op 150/160 en dan voelt het lopen nog prima. :o

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:24

Fysiologisch gezien kan je echt niet 1,5 uur in zone 5 lopen :') Zone 5 is puur anaeroob, en dat houd je max een paar minuten aan een stuk vol, want daarna worden je spieren te verzuurd door het ophopen van melkzuur (lactic acid) waardoor het samentrekken van je spieren eigenlijk niet meer gaat, en kan je letterlijk niet meer verder rennen. Maar ik zie vaker dat de berekeningen van zones van garmin niet helemaal in kloppen. Bijv mijn Suunto geeft aan dat alles boven zone 2 al anaeroob is, terwijl bij de garmin het pas bij zone 4 anaeroob word. Zo lastig dat elk merk of elke website iets anders aangeeft :') Maar wetenschappelijk is zone 4 de drempelzone, je zit dan precies tegen je lactic threshold aan, en dat kan je max zo'n 50-60 min aan houden, ookwel het 10km wedstrijdtempo genoemd. Daarboven als je die grens over gaat, kom je in zone 5 wat dus over 90% van je max HR is, anaeroob, en dus maar 2-3 minuten vol kan houden. Waarschijnlijk is jouw max HR veel hoger dan jouw Garmin denkt Suliko, en loop je op zone 5 (nog lang) niet anaeroob.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:27

996, knap gedaan hoor, wat een pittige intervallen, jij bent lekker bezig.
En mooi toch, dat je je niet mega slecht voelde.
Denk ook dat die hartslag wel klopt.

Suliko, dank je wel, voel me nu steeds beter, ga morgen denk ik een rustige run proberen.
Wat grappig dat je in die yurt was, was jij toevallig aan het oppassen voor Roos?
Dat is inderdaad een geweldige omgeving daar, ik loop daar ook wel eens.
Mooie foto's! Koningslaan weet ik nu ook weer ja, vlak bij de Carolinahoeve toch?
Als je daar vaker bent, geef mij maar een seintje, dan loop ik graag eens met je mee!

Samantha, ook lekker bezig! Goed dat je geen extra pijn kreeg van de tempo's.

Wow Leonie, jij gaat weer als een speer zeg! Wat fijn dat je zo lekker gaat!

Imay, ja herkenbaar, dat watervest helpt hier ook echt goed, bij verzorgings posten, zit er zo weinig in de bekertjes, en knoei ik nog de helft, daar red ik het ook niet mee qwa vocht inname.
Ik had nu bij de marathon van Apeldoorn 1liter water in mijn rugzak, en bij posten de kleine bekertjes, en had nog wat te weinig, bij het laatste gelletje was al mijn water op, en kon ik hem niet wegspoelen, zo vies.
Gelukkig had Suus nog extra water in haar fietstas, dat was wel echt fijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:59

Ik neem in m’n vest geen waterzak meer mee, vind het niet handig.
Ben wel fan van kleine slokjes drinken maar neem 2 softflasks mee. De bekertjes water bij de vp kieper ik liever over mn hoofd haha.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:49

Piekosjj, daar heb je wel een punt, die indruk heb ik ook, hij verandert ook echt regelmatig mijn max hartslag, laatst bijvoorbeeld op 206 gezet, terwijl je uit bovenstaande grafieken kan halen dat ik wel eens 208 heb gehaald. Ik vind ook dat hij wel een ruime marge neemt voor zone 5, 184 en hoger, terwijl ik dus wel eens boven de 206 kom. Als ik dan gemiddeld 185 loop, zit ik in zone 5, maar echt nog niet op mijn max. Ik heb voor mijn leeftijd ook wel een hogere hartslag dan gemiddeld, denk dat daardoor garmin het ook wat lastig vindt. :')

Ieris, ha, klein wereldje! Ja, Roos is een vriendin van me, ik heb langere tijd voor Milo gezorgd en vaak samen met haar trektochten met de paardjes in binnen- en buitenland gepland en gemaakt. :D
En klopt, de Koningslaan komt rechtstreeks op de Carolinahoeve uit! Ik moest toevallig al aan je denken om samen te lopen, want ik weet dat je er vaak loopt sinds je in Loenen woont. Maar toen zag ik je mega marathon prestatie en had ik niet de indruk dat je maandag of gister zou gaan trailrunnen. :') Maar ik zal het zeker onthouden! Ben wel vaker in de buurt van Arnhem/Rheden. Ben nu wat druk, maar als ik het wat rustiger heb kunnen we wel een keer samen wat plannen. Fijn dat je je steeds beter voelt, ben benieuwd hoe je benen morgen tijdens een loopje voelen!

Ik drink ook nooit bij verzorgingsposten, vul hooguit mijn soft flasks bij. Drink liever kleine slokjes regelmatig onderweg. Ik gebruik nu juist vaak mijn 1,5 L waterreservoir met tailwind die ik achterin mijn renvest doe, zit top en dan hou ik voor meer ruimte over voor eten, handschoenen, zakdoekjes, hoofdband, wel handig met de kou. Bij langere afstanden (35+) neem ik dan wel graag ook nog één soft flask mee om eventueel bij te vullen onderweg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 18:18

Ik drink altijd bij vps en neem nooit dat klotsding achterop mijn rug mee. Beweegt me teveel en dan schuurt de boel kapot.
Ik neem bij lange afstanden als ik zelf loop twee softflasks voorin mijn tas mee, achterin nog een van 500ml en een van 250ml.
In mijn tas van de decathlon kan nog meer mee aan flesjes, zo'n 2.5 liter.
Heb ik meer nodig, dan zorg ik dat ik langs de auto kom.

En meiden als je (ver) alleen in het bos loopt, het is fris en je hebt een trailvest om, doe er alsjeblieft een foliedeken in. Weegt niks, maar kan je redden van onderkoeling mocht je vallen en gewond raken.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:47

Klotsding _O- Hem vacuum krijgen zodat hij niet klotst is wel iets minder simpel dan bij soft flasks, maar niet onmogelijk gelukkig. Bij mij ligt hij ook stabiel en stil als ik het bevestigingsclipje bovenin van het vest gebruik!
Maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Softflasks vind ik fijn bij onder de 25 km.

Ik heb trouwens wel altijd een racecup mee, ondanks dat ik zelden drinken pak bij de vp. Ik wandel liever even ipv dat ik stil sta, maar neem dan soms wat te eten van de vp mee in de racecup. :D

En door jouw tip een keer eerder heb ik inderdaad standaard een reddingsdeken achterin! Nu met de kou ook vaak een jasje in een diepvrieszakje, je weet maar nooit als het even niet meer gaat.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:55

Suliko, het zal best kunnen kloppen dat jouw max HR bijv rond de 215-220 ligt, dan is 180 natuurlijk mooi middenin zone 4 :D een max HR is echt super persoonlijk en moet je echt testen om het te weten, er zijn onderhand heel veel verschillende formules maar die gaan altijd uit van gemiddeldes. Dat zal dan best kloppen voor veel mensen, maar ook niet kloppen voor heel veel mensen :j

Ik ben de week weer super begonnen met een lekkere interval training :D Het plan was 5 x 600 m op 5'20, uiteindelijk liep ik alleen de eerste op 5'20 en de rest zo rond de 5'10 en de laatste even gas gegeven en op 4'59 uitgekomen :D Voelde echt goed :j

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:11

Piekosj, daar was ik inderdaad al achtergekomen, dat rekensommetje van 220-leeftijd gaat voor mij echt totaal niet op met 27 jaar. :') Ik wil nog wel een keer een sportmedisch onderzoek doen, ben heel benieuwd wat mijn daadwerkelijke zones zijn.

Wat fijn dat het zo goed ging! Lekker bezig met het weer oppakken! :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:25

Goede tip SV!

Die hartslagen in Garmin of Strava zijn inderdaad een indicatie. Een sportmedische test geeft wel goed de zones weer.

Mijn Max ligt ook op 220 en 10 km wedstrijden loop ik rond de 180 bpm. Dat gaat prima. Maar een paar flinke sprints met gigantische hoge hartslag doen je toch wel wat minder comfortabel voelen haha

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:02

Ik vind dat het in die waterzak op je rug ook zo snel heel warm wordt.
Alsof je een soort van mierzoete thee naar binnen lurkt. :=

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:27

Suliko, wat een prachtige foto's weer!

996, wat een knappe training zeg! Die maximum hartslag, daar doe ik geen uitspraken over..... Niet mijn expertise!

Samantha ook al een goede training gedraaid en ik hoop dat de pijn niet erger wordt!

In mijn lt trailvest kan ik geen waterzak kwijt, in de grotere maten wel. Maar in de winter drink ik weer minder en kan ik de soft flasks op tijd tussendoor bijvullen. In de zomer heb ik het liefst de lt aan ivm de racerback. Maar doordat de soft flasks zoo te grijpen zijn, drink ik genoeg en heb mezelf daarnaast aangeleerd in ieder geval iedere km een of enkele slokken te drinken. Op die manier blijf ik in de winter ook genoeg drinken. Want vaak gaat het dan slechter...

SV, jouw tip van een foliedeken: ik heb hem standaard mee in mijn trailvest inderdaad, net als een simpele wegwerpponcho (heb die van de Xenos).

Ook piekosjj goed gedaan met jouw training!

Ik heb vandaag weer een training gedaan. Dezelfde training als maandag. En waar ik maandag nog 94% scoorde, was dat nu 79% :=
In het eerste blokje ging ik steeds wat harder lopen, want ik kwam niet in zone 3. Met de minuut herstel zat ik dan goed in zone 3 ipv 2. Tegen de tijd dat ik weer naar zone 3 mocht, tikte ik net zone 2 aan. Dit ging de eerste twee herhalingen zo. Daarna kwam ik zelfs in zone 4 en kwam ik met de rust ook nauwelijks in zone 2 8)7 . Ging wel steeds langzamer lopen tijdens mijn herstel-minuut om toch te kijken of ik mijn hartslag terug kon brengen naar zone 2.....
Vrijdag maar accepteren dat ik het eerste blokje nog niet in zone 3 kom. Maar dit is dus ook een beetje uitproberen <<)
Verder wel trots dat ik, ondanks het even kort zitten na werk, toch daarna wel gelijk gegaan ben en daarna heb ik gewoon nog lekker gekookt. Heel vaak heb ik geen puf voor de hele combi -O- .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn links-rechts balans was wel echt een heel stuk beter *\o/*

De grafieken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:29

Ja ook dat Sherivey! Gadver.

Ik had in het begin een camelbak en die kon je ook heel goed vacuum krijgen en door de vorm bewoog die nauwelijks. Maar die van salomon en de decathlon vind ik vreselijk.

Mijn max hartslag is 176 en die haal ik bijna nooit. Kom niet vaak boven de 170. Ik loop denk ik niet hard genoeg :+

Goed gedaan Danseresje!

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:47

Hoi, ik kruip weer even vanonder de meelees steen vandaan. Wat is iedereen toch lekker bezig!

Ik heb vandaag 12,15 gelopen in 1 uur en 9 minuten, met een tempo van 5.42. De laatste tijd loop ik iets minder, maar ik merk dat lange afstanden daar juist wel profijt van lijken te hebben. Wel moet ik erbij zeggen dat ik nu rond de 30 km om de dag fiets, dus ik kan mij voorstellen dat mijn uithoudingsvermogen daardoor een boost heeft gekregen.

Ik zie trouwens veel langskomen met hartslagmetingen. Dit lijkt mij erg interessant om te volgen, maar is er een horloge die niet de hoofdprijs kost, maar wel kwalitatief hoog is?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:42

Wat is voor jou de hoofdprijs?
Mijn Garmin Forerunner 245 is voor mij prima. Heb er geloof ik €200 voor betaald, een paar jaar terug.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:03

Denk toch dat m’n horloge een beetje van de wap is vandaag qua hartslag. Een lage rusthartslag heb ik altijd, maar 33 terwijl ik gewoon wakker ben lijkt me wel heel laag :+

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:17

Gewoon niet teveel op vastpinnen ;)
Als ik alles moet geloven wat m'n horloge zou zeggen, dan zou ik echt hele vlotte tijden lopen, terwijl mn trainingsstatus 9 vd 10 keer op herstel of aanhouden staat. En Garmin die erbij zegt: "als dit zo blijft, zul je geen resultaten zien"

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:36

_O- Lekker positief

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:52

Oh ja, mijn Garmin is echt een zonnetje. Not. :')

Net terug van m'n ochtendrondje. 7 km gelopen. Lichaam had wat opstartproblemen. Hoofd had er nog meer moeite mee. Die had liever in bed blijven liggen. :o

Hartslag is voor mijn doen zo ook dikke prima. Onder de 140 gemiddeld zit ik eigenlijk nooit.
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:53

996981 schreef:
Denk toch dat m’n horloge een beetje van de wap is vandaag qua hartslag. Een lage rusthartslag heb ik altijd, maar 33 terwijl ik gewoon wakker ben lijkt me wel heel laag :+

[ Afbeelding ]

Hahahaha zo had ik laatst dat Garmin zei dat mijn beste tijd 2:31 was _/-\o_

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:56

Dit is overigens wat Garmin vindt dat ik kan lopen.

Marathontijd is 4 minuten sneller dan wat ik in Rotterdam liep, op een vlak parcours en toen ik heel fit was na maanden trainen.

Halve marathon heb ik nooit sneller dan 2:04 gelopen. En dat was 7 jaar geleden, toen ik überhaupt nog wat vlotter liep.

De 5 en 10 km tijden ben ik nooit in de buurt gekomen en gaat ook niet gebeuren. :+

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:23

ieris schreef:
Wat leuk, je gaat gewoon de 24 doen, zonder af te snijden! Knap hoor, go for it!

Was met mijn mega post nog even vergeten te zeggen. Thx! ben heel benieuwd of het me gaat lukken want ik ben nog nooit verder geweest dan 21 en dat was op de weg...

Ah ook ik herken de koningslaan nu Suliko <3 En het klinkt als een heerlijk weekend!

Sv je hebt ook helemaal gelijk. Onze lijven doen het wel maar allemaal he!
ik merk wel dat ik ouder word en sinds de zwangerschap is mijn lijf flink veranderd. Maar het hoort er wel bij vrees ik.

Fruitreepjes zou ik eens kunnen proberen hoewel die van mij van chocolade zijn en ook erg jummy.

Na een lange run waarbij ik echt heb moeten werken wil ik ook niks eten. Dat komt echt uren later pas en dan kan ik idd echt mega honger hebben!

Wat ga je goed 996! Je hebt de uitdaging lekker te pakken zo!
Maximale hartslag, iedereen heeft de zijne. Zo kom ik niet aan de 170 :')
Maar het beste antwoord is wel een SMO voor je zones te bepalen. Denk dat die van jou Suliko idd niet persee kloppen. Ik kom er echt bijna nooit, ook niet met interval/spinning/bootcamp.

ik neem eigenlijk nooit drinken mee en moet daar nu een oplossing voor gaan vinden. Vorige week met de 19 heb ik een softflask van 150ml meegenomen (in mijn hand) en die was niet leeg :+ Daar moet dus echt verandering in gaan komen. Naderhand heb ik dan ook mega dorst altijd.

Dansersje ook weer aan het rennen! Nergens last van voor nu? Knap hoor.

Sherivey schreef:
Gewoon niet teveel op vastpinnen ;)
Als ik alles moet geloven wat m'n horloge zou zeggen, dan zou ik echt hele vlotte tijden lopen, terwijl mn trainingsstatus 9 vd 10 keer op herstel of aanhouden staat. En Garmin die erbij zegt: "als dit zo blijft, zul je geen resultaten zien"

-O- Nou hoor ik wel vaker dat Garmin een relatief negatief horloge is hahaha
Maar hij is idd dan wel weer wat optimistisch over je snelste mogelijke tijden :+

Ik heb gister bootcamp gedaan maar dan op het hoogste lvl. Dat was even flink aanpoten met mijn benen die nog vol zaten van de interval van de maandag maar wel lekker! Vandaag alleen even training geven maar verder rust!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:21

Leonie, voor nu na twee keer gelukkig nog nergens last van. Maar zo'n grapje als gister..... Harder lopen om in zone 3 te komen, moet ik denk ik niet te vaak doen :') . Dan maar accepteren dat ik de eerste blokjes in zone 2 blijf :j

Had vannacht echt een bizar hoge HRV. Volgens mij heb ik nog nooit zo'n hoge score voor een nacht gehad. Daardoor loopt mijn 7-daagse gemiddelde ook aardig op en denk dat ik, als ik zo door ga, ineens aan de bovenkant ongebalanceerd ben >;)
Afbeelding