Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:42

Nou ja kinderen gaan toch ook via school op medisch onderzoek, zonder de ouders. En daar wordt gevaccineerd en zelfs in de onderbroek gekeken, kan je je voorstellen wat voor integriteitsschending dat wel niet is!

Ik kan me echter voorstellen dat als je er zelf zo'n probleem van maakt, je kind dit maar al te rap van je overneemt en inderdaad gaat reageren zoals je het verwacht, omdat je hem zelf onbewust hebt laten merken dat het iets is om bang voor te zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:45

Schemerdier schreef:
Nou ja kinderen gaan toch ook via school op medisch onderzoek, zonder de ouders. En daar wordt gevaccineerd en zelfs in de onderbroek gekeken, kan je je voorstellen wat voor integriteitsschending dat wel niet is!

Ik kan me echter voorstellen dat als je er zelf zo'n probleem van maakt, je kind dit maar al te rap van je overneemt en inderdaad gaat reageren zoals je het verwacht, omdat je hem zelf onbewust hebt laten merken dat het iets is om bang voor te zijn.

Daar ben ik het ook niet mee eens :) dat kan ook prima bij het cb e hoeft niet met zoveel sociale druk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:55

Dat met de schoolarts weet ik inderdaad nog en ik weet ook nog dat ik dat niet fijn vond. Ze stelden allemaal vragen die ik niet kon beantwoorden zodat ik maar wat ging gissen en ze legden totaal niet uit wat ze deden. Ik ben blij dat ik gewoon samen met mijn kleuter naar de schoolarts moet eigenlijk.
En nee, daar maken we verder niets groots van.
Maar los daarvan heb ik gewoon geen enkel vertrouwen in de wattenstaafjes handigheid van onze ‚juf‘. Die slaat sowieso nog behoorlijk wat educatieve flaters.
Maar goed, bij ons is dat ook totaal niet aan de orde, daar doen alleen kinderartsen medische handelingen met kinderen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:00

Schemerdier schreef:

Ouders hebben altijd recht om met hun kind mee te gaan. Ook is het vrijwillig en geen verplichting. VO niet tenminste

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:01

Moet toch allemaal geen probleem zijn
Als er een uitbraak is en er dus getest moet worden is er de keuze testen of niet testen en 2 weken thuis blijven.
Beide zijn effectief en men heeft de keuze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:09

Oh maar dat alleen naar die schooldokter daar geef ik ook geen toestemming voor hoor.
Rare gewoonte is dat maar.

Vanaf het moment dat je broek niet meer verschoond hoeft te worden,
hoort er niemand aan je lijf te zitten of hele persoonlijke vragen te stellen zonder dat je vader of moeder erbij is en zegt dat het goed is :)
Tot je groot genoeg bent om zelf situaties goed in te schatten en je grenzen te bewaken.

Gelukkig leven we niet meer in die tijden van de schooltandarts enzo inderdaad :=

En het heeft niks te maken met je kind bang maken: in tegendeel juist :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:23

dromertje2 schreef:
Als er een uitbraak is en er dus getest moet worden is er de keuze testen of niet testen en 2 weken thuis blijven.

Lijkt me ook prima. Ik ben ook niet tegen testen. Maar ik ga met mijn kind samen, in een teststraat met een dokter die zorgt dat alles gaat volgens protocol.

pmarena

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:33

Hoe zit het met die sneltesten eigenlijk, is dat gewoon een standaard test maar dan sneller de uitslag?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:35

De test checkt op antigenen en werkt als een soort zwangerschapstest met 2 streepjes.
Dus wel echt een ander soort test.
Met fors hogere aantal vals negatieve dan de PCR.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:37

Ah Senks :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:53

Het gaat wel over collega’s van Femke-Tweety in Engeland, onderwijzers die blijkbaar gewoon voor het blok gezet worden dat ze de kinderen moeten testen. Dus totaal niets met andere landen te maken en ik vind het nogal wat wanneer ze dit zomaar van je eisen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:02

Formeel mogen ze weigeren. Maar dat wordt niet overal duidelijk gecommuniceerd.
En er wordt wel ook druk op gezet bij een aantal. En daar is niet echt makkelijk tegen in te gaan in sommige gevallen.

Is voortgezet onderwijs overigens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:19

dromertje2 schreef:

Laat jij straks een spuit in je arm zetten door iemand die er niet voor geleerd heeft?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:22

purny schreef:
dromertje2 schreef:

Laat jij straks een spuit in je arm zetten door iemand die er niet voor geleerd heeft?

Jij denkt dat iemand jaren lange studie volgt om dit te mogen kunnen? Nou succes daarmee

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:27

Verpleegtechnische handelingen zoals injecteren krijg je pas in het tweede jaar. Als ik kinderen zou hebben zou ik het er absoluut niet mee eens zijn dat iemand die niet voor deze handeling zoals testen heeft geleerd(en dan heb ik het niet over een middagje les) dit bij mij of mijn kind gaat doen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:29

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Jij denkt dat iemand jaren lange studie volgt om dit te mogen kunnen? Nou succes daarmee

Meid, ik zet zélf de naald erin, hecht mezelf (heb de niettang in de bijkeuken); baas over eigen lijf en dat houdt ook in dat ik er vertrouwen in wil hebben dat vaccinatie correct wordt uitgevoerd en er net als bij bloed donaren een arts aanwezig is.
Deze pandemie mag geen aanleiding zijn voor een erosie van kwalificaties voor het uitvoeren van medische handelingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:31

Zeg ik dat? Nee dat zeg ik nergens maar mensen worden voor minder opgeleid medische handelingen uit te voeren en dat heeft niks te maken met Corona.
Tijdens het uitdelen van de griepprik staan de stagiaires altijd prikken uit te delen. 2 jaar geleden kreeg ik die van een oud leerling die dat jaar ervoor bij mij in de mentorklas zat. Zijn ze een halfjaar bezig. Alles onder begeleiding.
Nu niet doen of alles in eens over boord gegooid wordt. En net als normaal mag je best aangeven dat je niet zit te wachten op een stagiaire

En nee ik ben niet voor mensen zomaar anderen te laten inenten of testen :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:24

Zonet las ik dat bij de kinderen een eenvoudiger procedure zal worden gevolgd. Het zou gaan om een sponsje in de mond dat dan speeksel opneemt.

Israël is goed op stoom en heeft vandaag de 1.000.000 vaccin gezet.

purny schreef:
Verpleegtechnische handelingen zoals injecteren krijg je pas in het tweede jaar. Als ik kinderen zou hebben zou ik het er absoluut niet mee eens zijn dat iemand die niet voor deze handeling zoals testen heeft geleerd(en dan heb ik het niet over een middagje les) dit bij mij of mijn kind gaat doen
De zwaarte en moeilijkheidsgraad van prikken, vind ik , maak je erg groot. Ik weet dat indertijd op de opleiding van doktersassistente, we dat in de praktijk bij de arts waar we werkten leerden. De opleidingen zijn uitgebreid omdat je veel anatomische kennis krijgt en alles is er op gericht dat een assistente "pluis van niet pluis" kan onderkennen. Indertijd kreeg je kennis over de plasjes onderzoeken, bloed etc, zoals ook over het prikken (onder de huid of in de spier, of ader) maar je leerde dat pas in de praktijk.
Ik heb 42 jaar geleden echt enorm veel geprikt en als er tekorten zouden komen en ze zoeken ex assistentes, zou ik dat zeker overwegen en wellicht ook gaan doen als een collega me eventjes weer de kennis wilt delen en me over de 1ste schroom zou willen helpen.
Prikken is niet zo heel erg spannend (in de ader zou ik niet doen) maar onderhuids of in de spier zou ik wel durven. Daarin ben ik het wel met HC eens.
Als iemand één dag staat te enten dan is die ook weer goed ingewerkt.

Ik vind kinderen prikken dat je beter aan ervaren kinderprikkers mensen kunt overlaten, als het om prikken in de aders gaat, want die zijn veel kleiner en dat moet gewoon in een keer goed gaan. Ik zal zelf geen kinderen gaan prikken, of het moet weer onderhuids of in de spier zijn en dan ook weer na ingewerkt te zijn.

Er zijn heel veel onbevoegde mensen (weet ik omdat ik in de kinderopvang dat gezien heb) die hun eigen kinderen prikken nadat ze de kennis is overgedragen door ene pleeg of arts. Die ouders doen dit om hun kinderen die regelmatig geprikt moeten worden te ontlasten van artsen bezoek.

Dus Purny, als iemand goed wordt ingewerkt op de testen, dan is het OK. Na een half uur onder toezicht de onderzoeken doen is het geleerd. Die mensen laat je natuurlijk niet het leren op kinderen dat moge duidelijk zijn. Maar op mij mogen ze altijd oefenen, prikken, en ook medische studenten. Ik heb het zelf ook zo geleerd. Ik heb begrepen dat er veel (ex) doktersassistentes zich gemeld hebben in NL en ik vind dat een goede zaak. Ik zou dat ook zo doen.

Ik vind trouwens dat testen op testlocaties plaats moet vinden door daarvoor opgeleide mensen. Ik vind het geen goed plan dat men in de UK onderwijspersoneel daarvoor wil gaan inzetten.
En ik vind dat op elke teststraat, zeker ook als het om vaccineren gaat, een arts aanwezig moet zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:05

Hoe gaat het ineens over ongekwalificeerd prikken? Het ging om testen.
Prikken is een BIG geregistreerde handeling dus helemaal wat anders.
Het vergelijken met een stagiaire vind ik heel raar, welke handeling dan ook, die doet dat onder supervisie. Een leerkracht niet.
Zelfs een BIG geregistreerde vpk neemt testen af onder verantwoordelijkheid van een arts. Dat lukt je niet in een school. Dat is nou net mijn punt...

En ik vind het nogal wat anders of ik het zelf doe als ouder, of diens leerkracht.
Ik mag als ouder ook BIG geregistreerde handelingen bij mijn eigen kind uitvoeren indien noodzakelijk. Dat mag een leerkracht niet, tenzij je schriftelijk dingen overeenkomt. Iets met verantwoordelijkheid.

Het is echt een non-discussie. Ik begrijp ook dar het ging om een situatie in Engeland. Dat verklaart wat. In NL is dit gewoon wettelijk verboden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:02

purny schreef:
dromertje2 schreef:

Daar gaat het toch niet om? Prikken is dan nog iets heel anders als een coronatest.

Dit gezegdzijnde heb ik bij mezelf ook al meermaals spuiten gezet en ik ben niet medisch geschoold.

Ik heb in ver verleden als kinderverzorgster een kind dat diabetes had moeten verzorgen en dat hield ook in suiker controleren en zonodig insuline geven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:31

Ach prikken, testen, als je goed uitgelegd krijgt waarom niet. Ik prik mezelf zowel spier als onderhuids. Was het zelf leren of iedere keer naar een huisarts. Ik doe het zelf wel. Snel aan te leren, zeker als je de naald niet in jezelf hoeft te steken. :P Griepprik heb ik al meerdere keren meegekregen naar huis. Doe het zelf maar :)) .

De rottige covid test heb ik ook aantal keren zelf het keelmonster genomen omdat het anders niet lukte. Op zich als een onderwijzer er een uitleg voor gehad heeft. Waarom niet. Kind gaat er niet dood aan en het isvoor ieders gezondheid. Er zal maar een klasgenootje besmet zijn met weinig tot geen klachten. En niet elke ouder kijkt daar even nou naar.

Goed plan van het feestje in madrid. Laat maar uitrazen. Desnoods laten zitten tot over 14 dagen }>

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:54

Ik haalde het prikken er alleen maar bij ter vergelijking. Dat ik het niet zie zitten om niet medisch geschoold personeel te laten testen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:17

Schemerdier schreef:

Nou dat is in NL niet hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:24

Wat is niet in NL?
Zowel in de onderbroek kijken voor liesbreukjes als inenten gebeurde in iedergeval toen ik nog op school zat standaard.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:36

Sizzle schreef:
Wat is niet in NL?
Zowel in de onderbroek kijken voor liesbreukjes als inenten gebeurde in iedergeval toen ik nog op school zat standaard.

Inenten is hier altijd op het consultatie bureau geweest. Grootschalige inentingen in de tennishal bij het zwembad :+
Gezellig samen de cola en sinas prik halen :')

Schoolarts zijn m’n ouders altijd mee geweest maar ik gok dat je mee mocht als je tijd had op dat tijdstip en anders maar niet of alleen.
Dat wat jij noemt gebeurde hier ook op het consultatie bureau.
Schoolarts herinner ik als heel veel vragen beantwoorden maar ook wegen en kijken hoe lang je bent. Geen grote medische onderzoeken.