Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:08

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:53

Ik heb in Namibië hardgelopen eergisteren *\o/*
Niet ver, maar wel genoten. Onderweg springbokken en oryxen gespot <3
Het wordt hier al om 6 uur donker en in het donker kun je hier niet hardlopen.
Maar wát een land, honderden kilometers leegte, stilte en woestijn. Prachtig!
Hoop dat ik overmorgen nog even tijd heb, dan zitten we in een klein kamp aan de rand van de Namib woestijn. Morgen een rit van een uur of 7 in de auto, dus dan lukt het niet.

Op deze weg liep ik (uitzichtje van bovenaf een heuvel waar we even op waren gewandeld)

Afbeelding

Op de weg zelf:

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:56

Greetje63 schreef:
Waarom 180 dat is toch voor ieder persoon en bij ieder persoon op ieder tempo anders waar de ideale pasfrequentie ligt.
https://www.prorun.nl/training/32293/lo ... toch-niet/

Absoluut, maar als je niet weet wat je ongeveer moet lopen is het fijn als je ergens naar gestuurd wordt. Vanaf daar kun je zoeken wat prettig voor jou is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:13

Oei ik kan zeker niet op 180 lopen. Dan loop ik of heeeeel hard of met oncomfortabel kleine pasjes. Ik pas m'n passen aan op hoe snel ik wil lopen. Dat kan van 160 tot 173 gaan.

Wat een prachtige foto zo vanaf die berg, wat een leegte! :wow:

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 01:49

Wauw SV, dat lijkt me wel heel gaaf!

Ik heb tijdens mijn vakantie niet meer hardgelopen. Het was echt veel te warm voor de honden en ik kon ze helaas niet makkelijk alleen laten.
Zodra ik dan een week niet gelopen heb keldert mijn motivatie zo enorm. Maar vanavond heb ik mezelf overgehaald toch te gaan. Ik had nog 2 uur op het strand gewandeld met de honden en daardoor laat gegeten. Maar toch na het eten gegaan. Zodra ik m'n schoenen aandeed stond Manu, mijn hardloophond, zeer enthousiast te doen. Hij wilde zo graag mee :+ Nou vooruit dan. De eerste kilometer had ik nog steeds geen zin en hij had dat door, overal ankeren, markeren, even snuffelen. Ja prima, maar het hielp niet :D
Toen even de pas erin gezet en waren we al iets beter op dreef, maar voor hem was het toch best warm dus toen was er al even zwempauze :+ Bij de 5e km weer even sprinten en daarna kakte hij weer in. Opzich lekker want ik kon in mijn comfortabele tempo verder. Uiteindelijk heerlijk een ruime 8 km gelopen en ik ben weer aan!
Morgen weer een loop, even met de honden het bos of de polder in. Ik heb het gemist!
Wat kan hardlopen je toch opknappen! Ik heb een hoop aan mijn hoofd op het moment, hardlopen is echt het enige medicijn <3

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:14

liespower94 schreef:
Greetje63 schreef:
Waarom 180 dat is toch voor ieder persoon en bij ieder persoon op ieder tempo anders waar de ideale pasfrequentie ligt.
https://www.prorun.nl/training/32293/lo ... toch-niet/

Absoluut, maar als je niet weet wat je ongeveer moet lopen is het fijn als je ergens naar gestuurd wordt. Vanaf daar kun je zoeken wat prettig voor jou is.

Waarschijnlijk loop je dus uit jezelf de frequentie die bij jouw loopstijl en het betreffende tempo past. Net zoals je van nature een haklander bent of een voorvoet lander en dat het voor beide in het algemeen niet gunstig is om te switchen van techniek. Sowieso op verschillende tempo datzelfde pasfrequentie nastreven klopt niet en zo heb je heuvelop normaal gesproken ook altijd veel kleinere pasjes. Dus mogelijk heb je uit jezelf de ideale pasfrequentie te pakken en ga je nu geforceerd vanuit die 180 op zoek naar wat je altijd al gedaan hebt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:31

Hardlopen in Namibië ... oehhh wat gaaf <3 !

Ik doe niks aan pasfrequentie, ben eigenlijk nergens serieus mee bezig behalve met afstanden uitbreiden en mooie loopjes verzinnen, zowel thuis als wanneer ik aan boord ben en ook op vakantie.
Trainingen met onze loopgroep doe ik wel zoveel mogelijk mee. Heb een hekel aan bijvoorbeeld intervallen, maar ben dan toch elke keer heel fanatiek :+

Hier een beetje pech: ben aan boord, maar onze medewerker moest onverwacht naar zijn thuisland. De leuke loopjes vallen ff letterlijk in het water, en dasniegoenievoormijnkoppie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:02

Pff nou van hardlopen komt niet veel de laatste paar dagen.
Steeds andere dingen op het programma, dus de conditie zal wel wat achteruit gaan.
Gisteren wel naar het nationale park geweest in de Namib woestijn en daar zijn de hoogste zandduinen ter wereld (de hoogste is bijna 300m). We hebben daar een van de duinen beklommen en dat is ook heel goed voor je conditie, megazwaar namelijk!!
Hopelijk lukt het hardlopen hier nog een keer.

Deze hebben we beklommen, ik denk ongeveer 150m hoog.

Afbeelding

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:09

Schitterende foto sv

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:12

Sossusvlei <3 *\o/*

Ik had eens gelezen dat een goede basisconditie pas na 5 weken significant achteruit gaat. Komt goed :) geniet van je reis!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:46

Wauw wat een mooie foto :oo

Ik mag morgen eindelijk naar de fysio! Kijken of hij mij kan helpen en mij weer aan het hardlopen kan krijgen. Ik word stront chagrijnig van het stil zitten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:55

Heel erg mooi SV :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:16

Ik ben vanmiddag bij de sportfysio geweest. Hij gaf inderdaad aan dat het shin splints zijn. Nu gestart met de behandeling en 2 keer per dag koelen. Verder vooral rustig aan doen en er voor waken dat ik niet te veel doe. Dus niet zoals zaterdag een uur met de hond gaan wandelen :7 binnen 4 tot 6 weken zou ik al flink verschil moeten merken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:05

Pff dat kan nog wel even duren dus voordat het over is.. sterkte ermee!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 06:56

_lauraaa_ schreef:
Ik ben vanmiddag bij de sportfysio geweest. Hij gaf inderdaad aan dat het shin splints zijn. Nu gestart met de behandeling en 2 keer per dag koelen. Verder vooral rustig aan doen en er voor waken dat ik niet te veel doe. Dus niet zoals zaterdag een uur met de hond gaan wandelen :7 binnen 4 tot 6 weken zou ik al flink verschil moeten merken.

Sterkte, nu weet je zeker dat je echt rust moet houden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:47

Pittig Laura! Maar wel goed dat je nu een advies hebt!

Ik ben vanmorgen vroeg gaan lopen, ook een primeur :D maar ging prima!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:09

Sterkte Laura

Heel gaaf die zandduinen SV!!

Ik heb zelf in Zweden veel meer kunnen lopen dan verwacht. Ging kanoën en wildkamperen en zowel qua tijd als qua paden was boven verwachting. Ik had me ingesteld op 2 a 3 keer max een half uurtje. Maar ik heb drie keer lekker 1.5 uur rondgestruind, heerlijk :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:38

Ik heb trouwens nog een vraag: Omdat ik sportdranken en gels echt niet lekker vind maar wel iets van zout/elektrolyten wil binnenkrijgen tijdens het lopen zat ik te denken aan lauwe bouillon meenemen. Heeft iemand een idee voor een thermosbeker die hier geschikt voor zou zijn? Een die eventueel in mijn band past of anders makkelijk in de hand te houden is (daarvoor zijn de meeste te groot)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:27

Wauw mooie foto's Supervixen!, Laura sterkte met de blessure...

Ik ren morgen mijn eerste halve marathon :D . Ben best een beetje zenuwachtig want de voorbereiding de laatste twee weken had beter gekund (hitte, druk met mijn thesis afronden, bezoek...) en het is in de avond, maar uitlopen moet in ieder geval wel gaan lukken!

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:12

Wauw, wat een mooi foto's hierboven! Lijkt mij heerlijk. <3

Sterkte met je blessure Laura, hier toch ook wel schrik voor de scheenbenen. Ik heb vaak wat last in het begin van het lopen, dit verminderd wel naarmate ik verder loop, was dat bij jou ook zo?

Veel succes met de halve marathon Nadjajump!

Ik heb eindelijk goede schoenen. *\%/* Ik ben aan de runner's lab gepasseerd en de nike structure zoom blijken de beste exemplaren voor mij te zijn. Ik blijk mijn voet bij het terug op de grond komen te veel naar binnen te draaien en daarvan zouden mijn scheenbenen overbelast geraken. Er werden mij ook compressiekousen aangeraden, daar ga ik binnenkort eens voor kijken. Misschien een stomme vraag, maar als er mensen zijn die ze dragen, hoe dragen jullie die? Ik loop meestal met een lange hardlooplegging, ik kan mij moeilijk voorstellen dat er daar nog iets onder past. :')

Eind oktober doe ik ook mee met het werk aan een teammarathon. Met 6 mensen loop je dan dmv aflossing een marathon. Ik doe de 5km mee, die mij nu redelijk vlot lukt op training maar ik zou graag mijn tempo toch wat verhogen tegen dan. Hoe kan ik daar het beste voor trainen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:51

Intervallen denk ik? Op wedstrijd ga je sowieso wel wat vlotter.

Nadja veel succes e!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:07

Dankjewel allemaal!

Heel veel succes morgen nadjajump en veel succes!

@jessol: ik het begin ging hey mij mij ook na een aantal minuutjes lopen weg. Waarschijnlijk is de flinke berg die tijdens maastrichts mooiste in het parcour zat mij fataal geworden. Ik weet dat ik iets te snel heb opgebouwd er naar toe maar volgens de fysio is het flinke heuvelachtige parcours de boosdoener geweest

Voor het opbouwen van snelheid kun je het beste intervaltrainingen doen denk ik. Ik ben daar een tijdje terug mee gestart en ik merkte dat ik op de 5km toch iets sneller aant het worden was.

Zojuist maar even een rondje sportschool gedaan en toch stiekem 10 minuutjes op de loopband gestaan. Voornamelijk gewandeld en eventjes een paar kleine stukjes gerend. Dit ging gelukkig goed. Morgen waarschijnlijk spierpijn aangezien ik volgens mij al 4 weken niet veel gedaan heb :7

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:52

Ik loop ook wel eens met compressie kousen. In het begin had ik er last van, maar ligt ook aan het merk denk ik.
Heb nu wat duurder en deze zijn wel fijn.
Heb ook inlegzolen van footlogics sports versie.
Geen pijntje meer te bekennen.
En zonder compressie kousen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:07

Ik vind het heerlijk lopen met compressiekousen!

Eergisteren een heel gaaf loopje gedaan: op de rivier de Main van ons schip afgestapt bij Sluis Offenbach, daarna langs de rivier gerend door Frankfurt heen en bij Sluis Griesheim weer opgestapt :D . Eén keer verkeerd gelopen (per ongeluk een Insel op gerend en dat liep uiteraard na 500 meter dood 8)7 ), maar doordat het schip ook wat wachttijd had, waren we tegelijk in de sluis *\o/* .
Mijn zoon had nog een leuk filmpje gemaakt toen het schip me inhaalde ;) .

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:23

Jouw loopje klinkt heel leuk Gem!

Balen Laura, ik hoop dat je herstel spoedig verloopt.

Vanochtend ruim 17,5 km gelopen door de duinen en een stuk over het strand. Wat was de lucht nog dik en warm. Ik had echt veel meer moeite dan normaal. Gelukkig was de zeewind verfrissend en kon ik weer normaal ademhalen. De 5 daarna weer in de duinen en ik merkte enorm verschil. Meestal kan ik in mijn duurlooptempo wel lekker doorkachelen maar nu moest ik echt een stapje terug.
Wat is zo'n duurloop toch lekker! Echt genoten en een vreselijk goede start van het weekend *\o/*