Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:14

Jiskaa schreef:
@ IMANDRA; Bedankt voor de tips, ik zal dat even doornemen. Ik sta op het punt om eten te bestellen, kan iemand me even tegen houden :Y) ?

haha herkenbaar! Maar niet doen! Kook ipv daarvan rijst met wat groenten, dat voelt vast een stuk lekkerder dan zo'n shake, én hoef je je erna niet schuldig te voelen over vet eten!

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:23

Aight schreef:
Jiskaa schreef:
@ IMANDRA; Bedankt voor de tips, ik zal dat even doornemen. Ik sta op het punt om eten te bestellen, kan iemand me even tegen houden :Y) ?

haha herkenbaar! Maar niet doen! Kook ipv daarvan rijst met wat groenten, dat voelt vast een stuk lekkerder dan zo'n shake, én hoef je je erna niet schuldig te voelen over vet eten!

Ik zou wel willen maar ik heb niks meer in huis :P Ja alleen rijst, geen vlees of groente. Heb donderdag alles aan m'n broertje mee gegeven omdat ik anders bang was dat de verleiding te groot werd :') Dus ik zoek een enigszins gezond alternatief om wat te bestellen :P Ik ben ook bang dat wanneer ik nu een pizza of kebab naar binnen werk, ik daar giga misselijk van ga worden.

poes

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:33

Als je met die shakes door wil, mag je nu gewoon niks eten waar koolhydraten in zitten. Je voelt je belabberd omdat je in ketose gaat (naast het feit dat je je wel azn het uithongeren bent). Eenmaal in ketose zou je je energie uit je vetreserves moeten halen en geen honger meer hebben. Dat kan tot een week duren.

Dat is de theorie. Praktijkervaring heb ik niet (wel veel mensen rond me gezien. )

Kijk anders eens in het topic over khd arm

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:42

Mijn lijstje van vandaag:

O: bruin broodje met mortadella en vruchtenhagel, wit broodje met hagelslag en pasta, cracker met pasta. Kop thee.
T: glas ranja.
L: boterham met mortadella, boterham met hagelslag, halve appeleierkoek met boter en poedersuiker, halve krentenbol met pasta. Beker melk.
T: glas ranja.
T: handje pinda's.
A: chili con carne en glas water.
Toetje: appel/kaneel vla
T: wss nog een kop thee.

B: niks. Hele slechte dag vandaag haha

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:44

Koolhydraat arm eten is ongezond (je lichaam heeft nu eenmaal khd nodig. De enige reden om khd arm te eten is als je niet gezond bent, volgens mij gebruiken ze het wel eens als je iets met suikerziekte hebt), dus ik zou gewoon iets gezonds bestellen. Een salade bijvoorbeeld. En je kan de shakes eventueel gaan gebruiken als ontbijt, waarna je 's middags en 's avonds wel gevarieerd gezond eet. Zo gooi je niet echt geld weg en eet je wel gezond.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:50

@ poes; bedankt. Klopt inderdaad, dat is ook wat er gaande is. Ik ben er gewoon niet geschikt voor blijkbaar. De old-fashioned way gaat stuk langzamer maar is wel beter vol te houden.

Ik heb een blikje zalm gevonden in de kast en ik had nog komkommer (dat mocht ik in het water doen voor de smaak), dus dat heb ik door elkaar gehusseld. Daar maar paar happen van nemen en de rest in de koelkast. Zien we morgen wel weer verder. Moet maar even in overleg. Alleen als ontbijt is inderdaad ook nog een optie, dankje IMANDRA.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:25

Bullshit dat koolhydraat arm eten ongezond is. Als je maar weet waar je mee bezig bent en maar wel voldoende vetten binnen krijgt. Daarbij is het niet dat je bij koolhydraat arm eten helemaal geen carbs meer eet, een salade past daar ook prima in als je maar oplet met wat je erin gooit.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:28

Ik dacht ook dat je dan je koolhydraten uit andere dingen haalt, dus geen brood en pasta meer, maar wel havermout bijvoorbeeld en verder voornamelijk uit groente. Of zit ik nu verkeerd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:15

Khd arm betekent dat je in ketose blijft. Khd beperkt is wel nog energie uit khd maar dus niet zoveel als doorsnee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 00:28

@Nadine: als je puur koolhydraatarm gaat eten zonder de rest van je inname eraan aan te passen is het ongezond (verhoogde kans op vroegtijdig overlijden, hart en vaat ziekten etc). Althans, dit heb ik ergens gelezen. Zal eens kijken of ik wat wetenschappelijke artikelen kan vinden :)

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:53

Jiskaa: geen ervaring met shakes. Ik denk alleen ook dat dit niet de manier is om goed af te vallen, gezond dan. Maar ik kan wel begrijpen dat je met snelle resultaten gemotiveerd blijft, ookal heb je af en toe een slechte dag.

Isaa, wat goed zeg. Motiverend om je verhaal te lezen! zo te lezen val je verantwoord en goed af, super. Nu laatste 0,5 kilo en dan (eventueel) op naar je volgende doel *\o/*

Imandra ik denk niet dat Khd arm ongezond is hoor. arm is een ruim begrip. als je helemaal geen khd eet, dat is ongezond, maar hier en daar wat weglaten, een gemiddeld mens eet echt veel meer khd dat dat hij/zij nodig heeft.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:36

Jiskaa, ik begrijp je keuze van de shakes echt goed. Ik heb het zelf ook super moeilijk. Dit weekend veel gaan sporten, een halve kilo erbij -O- Maar niet opgeven. Je komt er wel.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:42

Ik ben de laatste maanden behoorlijk aangekomen en ik heb nu een gewicht bereikt waarbij ik gewoon bang ben dat ik de 100 kilo zal gaan aantikken.. momenteel ben ik 93.6 kilo bij een lengte van 1.76 meter. Het moet nu gewoon echt een keer klaar zijn, ik herken mezelf haast niet meer op foto's en in de spiegel. Om dan nog maar niet over mijn zelfvertrouwen te spreken..

Dus, ik ga hier ook maar mijn eetlijstjes neerzetten. Ik vul alles al een tijdje in in MFP. Mijn grootste valkuilen zijn het snoepen/snacken op school en 's avonds op de bank, waardoor voor mij mijn hele dag is 'verpest'.

Vandaag een dagje school en ik wil vandaag enkel eten wat ik in mijn tas heb.
O: smoothie van 150 gram skyr, 150 gram halfvolle melk, een peer, een banaan en een theelepel gebroken lijnzaad
T: 500ml water, appel
L: 2 boterhammen met hoemoes en kipfilet, 200 gram komkommer, 500ml water/thee
T: 2 boterhammen met 30 gram komijnekaas
T: 500ml water, evt. weer een appel
A: aardappeltjes, maiskolf en een boomstammetje
T: heel veel thee ;)

B: 30 minuten fietsen

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:42

Hey cat :D gezellig

halve kilo erbij is echt frustrerend!! hier alweer 3 weken hetzelfde gewicht...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:47

Jiskaa schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk wat advies of gewoon een duwtje nodig.. misschien ook wel gewoon een praatpaal, ik weet het niet. Ik ben veel te zwaar, dat weet ik. Dat heb ik er overigens zelf aangevreten :') Ik ben een emotie eter en met wat stress de laatste tijd, heb ik veel te veel slechte dingen gegeten. Een suikerverslaving, check!
Nu ben ik sinds vrijdag begon aan een shake dieet; 3 shakes op een dag + een reep. Eigenlijk weet ik wel dat dit ongezond is, maar ik kon hiervoor totaal de discipline niet vinden om niet een heel pak koekjes op te eten, en dus dacht ik dat dit wel ging helpen. Ik heb positieve resultaten gezien en een vriendin van me heeft er na een jaar nog altijd blijven 25 kilo af.
Nu moet je lijf wennen aan het feit dat er geen troep en suikers meer binnen komen, dat is me ook allemaal netjes verteld, maar ik voel me uiteraard nu dus kleute...
Zijn er meer mensen met shake ervaringen? Tips, tricks? Toch er maar mee stoppen? Kan ik nu na die paar dagen zomaar ineens weer gaan eten zonder dat ik alles in de war breng?
Ik weet even niet meer wat ik moet doen ;(

Welke doe je?
Hier ook met shakes. Gaat tot heden hartstikke goed.
Tijdje even een stop gehad, en niks bij aan gekomen. Mooi op hetzelfde gewicht gebleven.

En ja natuurlijk is het soms moeilijk, heb ik ook. Maar eet dan bv als tussendoortje oid een komkommer.

Ik deed eerst 3 producten op een dag, en nu 2 op een dag.
Soms 1 omdat het niet handig met betrekking tot werk.

Maar eet met mate!!
Laatst bijgewerkt door Banyu op 10-10-16 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:48

Cat; Maar het is toch ook zo dat gewicht niet perse een goede graadmeter is? Als je cm's verliest, maar wel 0,5 kilo aankomt, dan is er natuurlijk geen probleem :D Maar ik snap de demotivatie wel, dat was voor mij altijd een enorme valkuil om dan weer terug te vallen in oude gewoontes :)

Join the club Eleadoras, ik ga denk ik ook maar met eetlijstjes beginnen straks.

Heb nog niks gehoord van begeleidster, hopelijk belt ze snel, weet ook niet hoe laat ze begint. Ben gisteravond gezwicht voor een broodje kipfilet en een tosti met kaas, waarvan die tweede ik nu de andere helft heb opgegeten en uiteraard een shake want ik heb niks anders in huis en moet toch eten :') Misschien kan ik het combineren door bijvoorbeeld alleen ontbijt te vervangen door een shake, we moeten maar even zien :)

@ Stamper; Straightaway producten. Knap hoor dat je dat kan volhouden, ik heb besloten niet meer volledig ermee door te gaan, het is gewoon niet geschikt van mij. Werd er echt zo ziek van, dat vind ik het niet waard. Welke producten heb jij?

Fijne dag allemaal! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:53

over koolhydraatarm is zoveel gezegd en geschreven. Mijn (redelijk wetenschappelijk onderbouwde :o ) mening, maar zeker niet DE waarheid. Zoveel mensen zoveel meningen gaat ook hier weer op.

Als je gezond bent en goed koolhydraten verteerd (maar helaas zijn dat niet zo heel veel mensen met overgewicht): weinig reden om het te doen, het is zwaar, het is soms lastig mentaal om dingen niet te mogen (probeer liever de balans te zoeken) en het is een dieet en geen leefstijlverandering. Als je je voeding koolhydraatbeperkt maar niet in ketose gaat voel je je vaak moe, is sporten belabberd (je hebt een tekort aan brandstof). Als gezond persoon ketogeen gaan eten (heel zwaar khdbeperkt) kan wel en is ook niks mis mee (als in: het is niet ongezond) maar je beperkt jezelf ontzettend en je leert jezelf ook niet een leefstijl aan die je je leven vol wil houden.
Aan de andere kant: je kan beter koolhydraten beperken dan vetten bij de meeste vrouwen, want vetten zijn gewoon ontzettend belangrijk voor je hormoonhuishouding. Mijn advies zou zijn om kritisch te kijken naar je voeding. Zorg dat je de snelle bewerkte suikers schrapt (koek, snoep, (wit)brood enz.) en kies voor goed vullende onbewerkte voeding. Mijd de schappen in de supermarkt en maak vooral een rondje buitenom (groente en fruit, eventueel vlees(vervanger), zuivel(vervanging) langs de koelingen en lees goed de etiketten als je wel in de schappen loopt om goede keuzes te maken.

Wanneer je diabetes hebt en insulineresistent bent (en dat zijn veel mensen met overgewicht) kan koolhydraatbeperkt ontzettend goed zijn om de kilo’s te verliezen die je zo moeilijk kwijt raakt. Je lichaam wordt weer meer gevoelig voor insuline en daardoor ga je je beter voelen. Als je veel sport zou ik tijdelijk adviseren om streng khdbeperkt of zelfs ketogeen te eten, omdat je door ketose tijdens het sporten veel makkelijker door kunt gaan zonder koolhydraatreserves. Combineer het eventueel met koolhydraatladen en intermittend fasting en altijd met goede krachttraining omdat al die factoren je koolhydraatgevoeligheid verhogen. Zie het als een tijdelijk dieet om de insulineresistentie te verbeteren en probeer daarna weer terug te vallen op normale goede onbewerkte voeding.

De negatieve verhalen rondom zwaar khdbeperkt hebben meestal te maken dat mensen blijkbaar niet het verschil weten tussen ketose en keto-acidose. Keto-acidose is levensgevaarlijk en ongezond, maar ontstaat niet door een khdbeperkt dieet, maar door ongereguleerde diabetes.

Samengevat: als je doel alleen afvallen is, zou ik het niet snel aanraden. Als je doel insulinegevoeligheid verhogen is (en dat moet altijd je eerste doel zijn als je insulineresistent bent) dan is het op dit moment het enige dieet dat echt goed werkt.

Shakes: ben ik absoluut geen voorstander van, tenzij in nood en met heel veel hele goede begeleiding.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:01

Jiskaa schreef:
Cat; Maar het is toch ook zo dat gewicht niet perse een goede graadmeter is? Als je cm's verliest, maar wel 0,5 kilo aankomt, dan is er natuurlijk geen probleem :D Maar ik snap de demotivatie wel, dat was voor mij altijd een enorme valkuil om dan weer terug te vallen in oude gewoontes :)

Ik zou gewoon heel graag onder de 8 willen gaan, dan gaat men bmi ook gewoon de goede richting uit. Dus het is inderdaad wel dat ik misschien iets te veel focus op het gewicht maar toch

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:21

@ secricible; bedankt voor je uitleg, zeer interessant! Ik ga opzoek naar een goede diëtiste (nog iemand die je aanraadt hier in Friesland haha?), en ik ga ook nog even wat meer onderzoek zelf hier naar doen. Super!

@Cat; Heel begrijpelijk, het is ook moeilijk loslaten. BMI zegt ook niet alles. Het gaat erom tenslotte toch om dat je goed in je velletje zit en gezond bent :D Hoe lang ben je al bezig?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:22

ik ken echt helemaal niemand in Friesland, sorry :')

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:26

Heb ik weer, verdorie :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:07

Secricible, weet jij toevallig hoe lang je ketogeen moet eten om je insulinegevoeligheid te verhogen? Heb er laatst naar zitten zoeken, maar kon het niet echt vinden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:55

Jiskaa schreef:
@ secricible; bedankt voor je uitleg, zeer interessant! Ik ga opzoek naar een goede diëtiste (nog iemand die je aanraadt hier in Friesland haha?), en ik ga ook nog even wat meer onderzoek zelf hier naar doen. Super!

@Cat; Heel begrijpelijk, het is ook moeilijk loslaten. BMI zegt ook niet alles. Het gaat erom tenslotte toch om dat je goed in je velletje zit en gezond bent :D Hoe lang ben je al bezig?

Een dikke maand of 2. En ik ben nog niet echt super ver. Het varieert tussen 1,5 en 2,5kg. Enkel heb ik de laatste tijd dat het niet onder de 8 lijkt te zakken. Donderdag het laagste, 80,2. Dan hup er weer wat bij :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:13

Laura82 schreef:
Secricible, weet jij toevallig hoe lang je ketogeen moet eten om je insulinegevoeligheid te verhogen? Heb er laatst naar zitten zoeken, maar kon het niet echt vinden.

Daar zijn niet echt richtlijnen voor. Ik heb het zelf een ruime maand gedaan en merk echt wel duidelijke verbeteringen. Het hangt met zoveel factoren samen: stress, beweging, slaap.
Ik merk zelf dat op dagen dat ik heel vroeg op moet (5.15) mijn lijf teveel stress ervaart en dat zorgt dat ik die dag echt ontzettend veel honger heb en ook bloedsuikerschommelingen. IF is dan ook echt geen optie voor me. Ik probeer die dagen lowcarb te eten tot de avond, maar moet wel vaker beetjes eten om op de been te blijven. Met name de ochtend is dan echt een gevecht, ik kan mijn ontbijt en lunch rustig om 11.00 beide al op hebben en de tussendoortjes erbij. Pas na 12.00 (mits ik lowcarb blijf eten die dagen) komt alles een beetje tot rust en kan ik langere periodes zonder eten en dan probeer ik tussen 12.00 en 17.00 niet te eten tot het avondeten (wat vroeg is omdat ik in de avond sport)

Als ik wat meer mijn eigen natuurlijke ritme kan volgen door 7.00 op te staan, rustig opstarten enz. enz. kan ik rustig tot 13.00 zonder maaltijd met alleen een kop koffie met melk en verder thee en water. Blijkbaar is stress voor mij dan toch echt een boosdoener, zelfs nu ik wat meer insulinegevoelig ben. Vroeger kon ik nooit functioneren op IF, ik was gewoon 's ochtends al onstilbaar qua trek.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:32

Die relatie met stress en haast herken ik heel erg! Bijzonder dat als je je eigen ritme aanhoudt je lichaam ook veel minder om meer eten vraagt. Vandaag was zo'n dag bij mij, heb al m'n kcal al op tot avondeten... Maar heb nu geen eetbehoefte meer.