In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:24

River het zit je niet mee. Ik hoop dat je toch ook weet te ontspannen en te genieten van jullie kindje.
Al begrijp ik heel goed dat dit niet eenvoudig is, ik wens het je wel toe.
Hoop dat het snel beter met je gaat :(:)

Ik heb even een time-out gehad w.b.t. dit topic.
Zat niet zo goed in mijn vel en door hier te lezen ging ik mij niet beter voelen want het maakte mij allemaal troostelozer.
Het gaat nu beter met mij en ik hoop dat ik hier gewoon even van kan genieten.
Ik zit nog steeds tegen het vrijwilligerswerk aan te hikken, ik weet dat het goed voor mij is en ik wacht wat op het moment dat ik de knoop gewoon durf door te hakken en een afspraak maak.
Simpelweg door gewoon ergens te kijken.
Volgende week laatste week dagbehandeling en dat voelt echt mega raar want ik heb er toch bijna een jaar opgetrokken met mensen. Ik ga ze zeker missen.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat de coach die ik heb van nieuw leven, ook de moeder is van de sociotherapeut van dagbehandeling.
Dat was even apart, gelukkig heb ik dan volgende week mijn laatste week dagbehandeling dus het is nu niet perse een probleem voor mij.
Ik kan goed met mijn coach en ik had haar eigenlijk wel willen vragen of ik contact met haar zou mogen houden als het programma nieuw leven zou aflopen.
Maar nu ik weet dat ze de moeder is van de sociotherapeut en dat veranderd het wel.
Klinkt misschien stom maar ik kan er ook niet goed de vinger er op leggen wat nu precies mijn probleem is.

UhNee

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:41

@Ilangok: heel erg veel sterkte! Ik weet niet hoe het precies werkt met ad, maar moet het niet een tijdje duren totdat het echt goed z'n werk doet? Ik hoop voor je dat het toch op korte termijn positief voor je gaat uitpakken.

Ik ben nu eindelijk weer een beetje opgekrabbeld vanuit een heftige terugval. Ben er zo van geschrokken... Het voelde net alsof ik weer terug bij af was. Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij de psychiater met als doel toch de scherpe randjes van de angst af te halen. Ben als de dood dat ik aan de ad moet, dat wil ik absoluut NIET gezien al die bijwerkingen... :'( Flink zenuwachtig... Ook ga ik met emdr beginnen. Sommige gebeurtenissen was toch te traumatiserend hebben de psych en ik besloten. Daar ben ik ook wel bang voor, maar aangezien veel mensen in dit topic er zeer over te spreken zijn heb ik daar vertrouwen in!

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:01

Sorry voor de ontzettend egoïstische post, maar ik heb even geen energie om terug te lezen. :o Ben al een paar dagen heeeeel moe, vandaag ook de hele dag in bed gelegen en Netflix gekeken. Bah :(

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:36

Hier steeds maar gierende twijfel over die kliniek! Is duur en er komen ook hoge kosten aan voor mijn huis.
Ervaringen die ik lees zijn overwegend positief, maar hebben het wel over een jongen onervaren team. De mensen bij de intake en ambulante nazorg lijken net 16 :( .
En nu blijkt mijn poesje toch ook drachtig en moet bevallen midden in mijn kliniekperiode.
Pfffff kan normaal wel beslissingen benen, maar ik kom hier echt niet uit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:54

Hoi allemaal, een aantal dagen even niet geweest hier. De algemeen stijgende lijn gaat weer door. Ik merk dat ik door de extra vitaminen en mineralen wat meer energie krijg.
Werk loopt nog niet allemaal soepel, helaas.
Donderdag een dag gehad waarop ik echt weer een soort positieve flow door mijn hele lijf voelde stromen. Dat was lang geleden! Gelijk daardoor veel meer energie om dingen te ondernemen.
Mijn schrijfwerk neemt steeds serieuzere vormen aan en ik haal er veel energie en voldoening uit. Sterkte voor de mensen die het nodig hebben en voor de mensen die in de positieve flow zitten: keep up the good work!

Een reactie op ikkedus:
Als ik het goed begrijp is jouw keuze wel of niet kliniek. Dat zijn twee keuze mogelijkheden. Vanuit n.l.p. Oogpunt zeggen we dat kiezen uit twee opties geen keuze is, maar een dilemma en in het slechtste geval een duivels dilemma. Zorg dat je drie opties hebt waaruit je kunt kiezen, waardoor je ook echt keuze hebt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:29

Zijn er ook wel Ankem!

1. Niet gaan en huidige weg volgen ( geen succes en valt dus af)
2. Wel gaan ( voor mij beste keuze, voor bankrekening NIET)
3. Toch deeltijd kiezen ( nadeel duurt VEEL langer en minder maatwerk/ minder leeftijdsgenoten), meer gevolgen voor mijn baan.
4. Terug naar mijn oude behandelaar rn dan reistijd van 1 uur heen en terug) en daar naast losse modules. ( dit is eigenlijk mijn plan voor na de kliniek).

Wert wat het beste voor mij zou zijn, maar durf die keuze om financiële redenen niet zomaar te maken. Kan goed uitpakken, maar ook HEEL slecht en het is ENG!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:24

Knip
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 08-12-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:44

Heb je geen crisisplan? Iemand bij wie je terecht kan?
Komt het door de therapie dat je je nu veel slechter voelt? Dat kan ook heftige dingen oproepen.
Heb je een hoofdbehandelaar met wie je dit kan bespreken?

Niet opgeven hoor!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:00

Knip
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 08-12-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:23

Herkenbaar! Ik word er door anderen aardig doorheen gesleept tussen de sessies door en heb nu ook 1 of 2 belafspraken per week. Is dat een optie voor jou?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:06

Hoi Eline,
hier ook herkenning! Therapie is per definitiede erkenning dat er dingen mis zijn - en een goede therapie begint er mee, om daarmee te leren omgaan. (Ouderwetse - tegenwoordig geheten slechte - traumatherapie begon direct met de rotverhalen. Dat was heel erg zwaar.)
Zo had ik ooit een peute die dramde (het was een erg lief mens!) 'dat ik mijn 5 zintuigen moest gebruiken!'
Iedere keer dat ik me rot voelde,me afvragen: 'wat wil ik nu ruiken?' - daar gaat de angst niet van over, maar geuren als kaneel of sinasappel kunnen wel iets verzachten. Net zoals harpmuziek. En een warme omslagdoek kan helpen. Vwb kruidenthee kan kamille of vrouwenmantel of valeriaanwortel helpen, maar dan wel met zoethout (...anders is het "niet te zuipen"! Het is hulp, geen straf!) En soms helpt het, om bijv een warme kleur trui aan te trekken, ik heb nog altijd truien en t shirts in alle kleuren van de regenboog.
Uiteraard: het is zoeken wat voor jou werkt. Knalblauw en heavy metal - gewoon uitproberen! Je merkt vanzelf wat wel, niet of soms helpt.
Veel sterkte!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:48

Hoi Eline, vervelend dat het nu niet zo lekker loopt! Ik hoop dat je samen met je behandelaar daar een plan voor kan bedenken.

Hier gaat het nog steeds wel aardig. Deze week zou ik mijn eerste sessie EMDR krijgen. Maar helaas is mijn therapeute onverwachts voor een onbepaalde tijd weg. Baal hier erg van! Natuurlijk kan ik wel bij een andere behandelaar aanbellen als ik in de put zit, maar dat is een 'liever niet'. Vooral omdat ik haar maar 2 keer gesproken heb, en ze dus niet mijn hele situatie kent.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:01

Ai, dat is balen Phen!! Gaat EMDR nu helemaal ff niet meer door dan? Ik kan me je teleurstelling erg goed voorstellen.
FIjn dat het verder ' wel aardig' gaat! Dat is toch positief :D

Eline, sterkte hoor. Hopelijk kun je gauw wat rust vinden en krijg je de therapie die bij je past.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:05

Hier nog steeds wat met z'n ups en downs.. Gaat momenten heel erg goed. Merk dat ik, mede door de medicatie, minder spanning heb als ik 'buiten' ben. Dat is echt heel fijn! Ook voor m'n kinderen zal het fijner zijn op deze manier ;)

Helaas gebeuren er gewoon nog steeds heftige dingen om me heen, voel ik me overal en voor iedereen verantwoordelijk etc. Paard staat al een paar dagen met een dik been, buurvrouw is suicidaal.. pfff.. Kan de spanning die bij deze situaties komt kijken maar moeilijk af laten vloeien. En dan ben ik maar blij dat ik aan de pillen zit, anders had ik weer volledig op de bodem gezeten!

Donderdag weer naar de psychiater. Dan krijg ik ook te horen hoe de supervisie was met de ander psychotherapeuten en waar ik heen verwezen word..

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:56

Fijn dat de medicatie zo helpt :) zeker als er om je heen zoveel heftige dingen gaande zijn!

Phen, wat balen! :(

Eline, veel sterkte :(:) hopelijk helpt de intensievere therapie of kun je iets vinden wat goed past.

Hier gaat het redelijk positief. Doorverwijzing is in eerste instantie afgewezen, zou nog wat anders kunnen proberen maar ik weet vrijwel zeker dat ik daar niet voor in aanmerking kom, maar studentenpsycholoog wilde toch per se dat ik naar de informatie erover ging kijken. Anders wil ze mij vaker blijven zien tot ik weer terug naar Schotland ga, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Heb niet het idee dat ze me ergens echt mee kan helpen en ik betaal het op het moment zelf- zet dan liever alles in de ijskast tot ik 'echte' hulp ergens kan krijgen, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet bringen. Ik ben heel bang om over te komen alsof ik alles verzin en gebruik wanneer het me uitkomt -O- maar het is meer dat ik het wel red op m'n eigen regels en ik ben niet suicidaal; uitstellen is niet heel risicovol, zeg maar.
In de krant stond gisteren een stukje in het kader van de week van de psychiatrie, een paar dingen o.a. het bevroren zijn herkende ik nogal van eind vorig jaar- stuurde het naar m'n moeder en kreeg een heel simpel antwoord terug; ik ben geen psychiatrisch patiente, het is gewoon m'n karakter. Oke, weten we dat ook weer.
Eten is iets stabieler en paniek iets minder erg, dat is wel fijn. Zat gisteren te trillen en hyperen op de uni, vaak als ik dan naar huis ga gaan dingen 'mis' omdat ik dan in zo'n enorme rush blijf hangen dat niets meer bewust binnenkomt, dus ben maar in 't dorp wat gaan eten met een muziekje en een boek. Echt mezelf dwingen te rustig te ademen, concentreren en proeven, kon zowaar iets van de spanning laten afvloeien, best een overwinning weer :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:16

@Lien_

Ik denk dat het herkenbaar is voor veel mensen, dat moeite hebben met hulp vragen. Kan je geen brief oid schrijven? Ik merk dat ik mijn gedachten beter via schrijven over kan brengen. Maar als ik moet praten, dan begin ik eenmaal en dan lukt dat ook wel.

Ik ben sinds maandag eigenlijk een beetje met spoed aan de Propanolol. De hele dag paniekaanvallen, eerder naar huis gegaan en kon alleen maar janken. Gelukkig sloegen de medicijnen meteen aan, er is nog wel paniek maar het kan niet doorzetten waardoor ik ook minder bezig ben met een eventuele paniekaanval. Op school gaat het heel slecht, heb nu toetsweek en 0 concentratie. Voel me nog steeds alleen en niet begrepen. Ik heb volgende week wss mijn eerste sessie EMDR, maar op dit moment heb ik dat eigenlijk niet echt nodig.... Ik wil gewoon een manier vinden waarbij ik normaal met mijn 'vrienden' om kan gaan, zonder dat ik meteen denk dat ze me niet mogen, zonder dat het zo ongemakkelijk is etc. Dat is nu echt mijn grootste probleem. Voel me helemaal moedeloos als ik aan de gedachte denk dat ik zo nog anderhalf jaar door moet gaan voordat ik ga studeren.... Dat kan ik echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:43

Eline, sterkte ermee. Ik denk dat het goed is voor je om met je therapeut te praten over het accepteren van de situatie waar je nu in zit. Dat is heel moeilijk, maar ik kan zeggen dat het een boel berusting geeft als je de situatie kunt accepteren en dingen wat meer over je heen kunt laten komen. Het ertegen vechten is zwaarder dan het accepteren van de pijn... Het blijft zwaar, maar met accepteren geef je je lichaam wat meer rust.

Phen hoe lang blijft ze weg? Kun je zo lang wachten?

Sterkte UhNee.

Ik maak momenteel ook een moeilijke tijd door. Ben nog aan het rouwen om mijn vriendin, en daarnaast heb ik dat gedoe met mijn vader, maar damn dat is zwaar... -O-

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:11

Uhnee, vervelend dat het niet echt goed gaat! Ik snap wat je bedoeld met 'gewoon' met je vrienden omgaan, dat het geforceerd voelt. Dat het ik ook soms, vooral als ik veel last heb van angstklachten. De enige manier voor mij om er mee om te gaan is door het gewoon te doen. Hoe vervelend het ook voelt.

Jolien, jammer dat je nu door een moeilijke tijd gaat.

Suus, fijn dat je medicatie lijkt te werken in deze voor jou moeilijke tijd.

En tja EMDR staat nu dus even in de wachtrij. Aan de ene kant wel een beetje opgelucht dat het toch verplaatst word. Ik heb namelijk de aankomende twee weken tentamens en ik geloof dat EMDR best pittig kan zijn. Kan ik niet echt gebruiken dus. Maar ik baal evengoed wel dat ik het uit moet stellen (en dat maakt het voor mij ook spannender omdat ik dus nog meer tijd heb om er over na te denken).
Ik heb geen idee hoelang mijn behandelaar wegblijft. Het kan 1 week duren maar ook 3 weken of misschien wel langer. Ik weet niet of ik zo lang kan wachten, maar ik wil er eventueel wel zo lang voor wachten. Dan kan ik met haar de EMDR doen, vertrouw haar wel het meeste en zie het niet zo zitten om weer over te stappen naar iemand anders.
En mocht het echt misgaan in de tussentijd dan neem ik wel contact op met mijn andere contactpersoon van t ggz. Maar dat zal ik denk ik wel zo lang mogelijk uitstellen...

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:10

Balen Phen! EMDR vond ik behoorlijk pittig ja. Wat dat betreft misschien wel beter om het nu je ook tentamens hebt uit te stellen. Wel frustrerend dat je niet weet hoelang je behandelaar wegblijft.

Fijn dat het bij jou wat beter gaat Suus.

Lien_ Wat goed dat je zelf wat spanning kan laten afvloeien! :)

Uhnee, Heftig zeg! En wat Phen zegt, het wel gewoon doen. Ik herken het zelf ook wel.

@Janneke2, Ik merk wel dat ik mijn gevoel vaak uitschakel op dat soort momenten en me ook niet bewust ben van mezelf. Zintuigen prikkelen is dan misschien wel een goed idee ja. Bedankt voor de tip!

@Jolien, Wat betreft acceptatie heb je een goed punt. Ik vind het heel lastig om mijn dysthymie te accepteren. Ik vecht er nu inderdaad ook tegen, net zo lang tot het niet meer gaat en ik instort. Om vervolgens op te krabbelen, me iets beter te voelen, weer gaan vechten en tot ik weer instort. Dit patroon begin ik nu te herkennen. Zal het morgen eens in de groep over accepteren hebben, misschien dat de anderen ook tips voor mij hebben. En jij ook sterkte!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:30

Ik zal ook maar weer eens wat van mij laten horen. Heb alles verteld tegen mijn moeder en ze is erg geschrokken maar dat had ik wel verwacht. Verder heb ik niet het idee dat gesprekken met een psycholoog werken (of naja met deze ik klap continue dicht en ga er verdrietiger vandaan dan dat ik erheen ga). Dus over paar weken nog een gesprek maar dan met mijn moeder erbij en dan kijken wat we gaan doen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:43

Soloro, ik herken het dichtklappen wel. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat een behandeling niet helpt. Het opbouwen van een vertrouwensband heeft tijd nodig. Soms is dat in het begin van een therapie het enige doel of het allereerste waaraan gewerkt wordt: het opbouwen van vertrouwen. Wanneer dat vertrouwen er is, kan je verdergaan en verdere stappen zetten naar herstel. Ik weet niet precies hoe lang je al gesprekken hebt met een psycholoog, maar geef het wat tijd...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:37

Soloro, eigenlijk hoort dat een beetje bij de therapie vind ik. Vaak voel je je eerst rotter.

Ik zou vrijdag opgenomen worden, maar toen ik er eenmaal was ben ik weer weg gegaan. Ik zou m'n kind dan niet kunnen zien de komende tijd en hij is nou juist mijn enige lichtpuntje.
Morgen weer een gesprek met de psychiater. Die zal wel teleurgesteld zijn, want die had erg zijn best gedaan om een plekje voor mij te regelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:26

Hoi Riverr,
rot hoor, dat je voor dit soort keuzes wordt gesteld. Ik snap dat instellingen allerlei regels hebben (en voor een deel is dat ook goed) - maar de keus tussen therapie en af moeten zien van je eigen enige lichtpuntje - gekker moet het toch niet worden!

(En dan hebben we het alleen nog maar over jou als cliënt, niet over jou als moeder of over het belang van je kind - toch ook twee belangrijke zaken!)

Kortom: ik zou precies hetzelfde hebben gedaan!
(En als ik heel erg grof ben: had de psych niet kunnen lobbyen bij een beter ziekenhuis?)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:36

Ik ga dinsdag. Ben doodsbang. Al die regels die ik nu al lees %) . Snap het nut wel, maar je hebt erg weinig zeggenschap over he leven en ik, als controlefreak, vind dat heel eng!!
Ik ga het iig een kans geven, maar als ik geen klik bijvoorbeeld kan vinden met een behandelaar, dan stap ik wel op. Heb in het verleden geen goede ervaringen en heb toen niet naar mijn gevoel geluisterd net alle gevolgen van dien. Ik wert nu dus wel beter!
Dus Riverrrrr ik heb respect voor jouw keuze!! Heb je een Back-up plan? Dat van mij ligt al klaar voor na mijn ( 7 weekse) opname of eerder.
Ik kan terug naar mijn oude behandelaar, heb een fijne haptonomie therapeut gevonden en loop bij een orthomoleculaire arts. Kan ook nog terecht bij een NLP mevrouw, maar heb daar nog niks mee gedaan. Kan ook te veel willen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:45

Er worden nu plannen gemaakt voor mij. De psych vond het jammer dat ze daar niet wat soepeler waren wat betreft het kunnen zien van mijn kind.
Ze denken allemaal heel lief mee, dat is wel fijn. :)

Ikkedus, knap dat je gaat ondanks dat je alles wil controleren.
Waarvoor word je opgenomen?