Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:31

Ah.... Dat is echt kak tiggs. Zeker als je net lekker loopt! Heb er wandelend ook al vaker last van gehad, zo ongeveer heggen in gedwongen etc. Maar ja, 'je ziet toch liever wat je dood wil rijden, dan dat je al dood gereden bent'...... Tenminste.... Dat is wel mijn motto.
Hopelijk kan je het snel loslaten en nagenieten van het lekkere loopje!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:42

O ja dat is zeker irritant.
Ik loop ook altijd aan de verkeerde kant, altijd zo geleerd, dan zie je inderdaad het verkeer op je af komen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:49

lies_sparkle schreef:
Het probleem met koolhydraat arm is dat de kilo’s daarna ook weer dubbel zo hard terug komen. In principe moet er minder energie je systeem in dan dat er uit gaat. Houd je nu bij wat je verbrandt en wat je eet?

Een diëtiste lijkt me sowieso een goed idee. Dan kun je samen naar je voedingspatroon kijken zodat je je ook blijvend fit kan voelen :)

dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn maar je moet het wel opbouwen.

KHDarm is echt heeel lastig en de meningen over het nut van kytose verschillen. Bewezen is wel dat het je helpt met je vet verbranding omdat er gewoon niks anders voorradig is. Het is alleen icm duursport echt heeel lastig/slecht te combineren.
KH beperkt kan wel. Ik heb het zelf gedaan maar je moet wel goed jezelf in de gaten houden dat je op lange/belangrijke dagen genoeg binnen krijgt. Doordat je niet met kytose werkt kun je het dus gewoon "doorbreken" zonder dat het gevolgen heeft.

Het voordeel van khbepert is dat je lichaam dus meer richt op vetverbranding en je hebt vaan minder honger met dezelfde kcal (volume) omdat de voedingstoffen die eiwitten en gezonde vetten bevatten nu eenmaal een voller gevoel geven.
key is en blijft dan ook, de inname moet lager zijn dan wat erin gaat en het maakt niet uit hoe je dat doet.
ik ben geen expert maar dit is mijn ervaring/ uitkomst van het reshears wat ik toen gedaan heb. Nog altijd beperkt ik mijn KH inname tot op zekere hoogte.
Sinds ik terug ben vakantie is mijn eetschema ook weer in gegaan zoals ik dat meestal volg voor een groot evenement. Alleen heb ik nu iets meer khd er bewust in gelaten. Maar mijn inname houd ik (via fitnesspall) bij en blijft nu rond de 1800kcal met een verdeling van 40/30/30.
Wat betreft mijn verbranding in rust, als ik garmin moet geloven is die echt heel laag. Zelfs op dagen dat ik sport (licht kan ik nog op 16/1700 uitkomen.
ik heb iedere maand in de sportschool een huidplooi meting en een weegschaal meting (zijn natuurlijk rete onebtrouwbaar maar doordat ik het conbineer heb ik wel altijd een goed beeld). Ik ben in een jaar tijd 6cm buikomtrek kwijt bv en slechts 1 kg (hieft ook niet persee lichter alleen voor events dus).

Sorry voor het lange verhaal. Pb staat altijd open mocht je er meer over willen weten (nogmaals, geen expert!)

Sherivey te warm :brr: ? Wel knap hoor zo vroeg. Respect.

996981 meten is weten, zeker waar!

Samantha_ omg ja dat is zo irritant. ik hoor dat ook zo vaak als ik op 1 dag een keer 2 worstenbroodjes aanneem oid. Ja jongens ik sport mega veel en laat ook heeeeel veeel dingen staan. Maar dat bedenken ze zich niet.

ieris ik kom dus juist vrijwel NIET in zone 2. Want met wandelen fietsen kom ik amper tot niet in zone 2. Dus ik denk dat ik toch wat slow runs moet gaan inbouwen. Iiig iets vertregen. Hoeft niet persee 06:00 te zijn natuurlijk.

Wat een toffe medialle! Heel tof idd dat er een vrouw op staat! Dat zie je eigenlijk nooit.

Geen spijt hebben dat je het genoemd hebt danseresje! Er komt een mooie discussie van die niet op jou of op de persoon gericht is. En vooral als je snel op emoties gaat eten is het super lastig om af te vallen. De key is echt routine wijzigen. Je manier van leven/reguleren. En dat lukt je niet door kcal te tellen maar door grip te krijgen op je emoties en je gedacht en acties die er aan vast hangen.

Oei Tiggs zulke dingen zijn echt niet leuk. Wel oke afgelopen?

Danseresje schreef:
Maar ja, 'je ziet toch liever wat je dood wil rijden, dan dat je al dood gereden bent'...... Tenminste.... Dat is wel mijn motto.
_O-

Nou voor wie nog aangehaakt is :Y) mijn spinning kwam te vervallen (ik geef nog maar de halve les en ben niet de eindverantwoordelijke). Dus besloten te gaan lopen en Garmin kwam met een leuke suggestie. 3x8min @4:30. Ik was heel benieuwd of die snelheid me zo lang lukken aangezien ik dat sinds mijn 5km recordpoging niet meer geprobeerd heb.
Met het inlopen echt last van mijn longen icm de kou. Mijn neus begon zo hard te lopen dat ik dacht dat ik een bloedneus had :+ Dus het inlopen op 5:20 wilde even niet lukken maar na een minuut of 8 begon mijn lijf zich aan te passen. En die 4:30? dat ging eigenlijk super simpel! :):) Echt heel blij mee! Het 3de blok had ik iets meer moeite maar ook die wel mooi kunnen doen en uiteindelijk afgetopt op 10km in 50min *\o/* Ennuh, hoog aeroob gevonden + sinds vrijdag ben ik weer productief *\o/*
Afbeelding
En voor wat ik zei dat als ik langzaam loop mijn techniek veranderd. Dat is hier heel mooi te zien:
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:53

ieris schreef:
Piekosj, bedankt voor de toelichting! Jij beschrijft het net nog wat nauwkeuriger, en logischer! Ja wel fijn dat je alle info over de paarden een beetje over kan brengen op mensen.

Dankjewel :D Er zijn natuurlijk qua voeding wel wat verschillen tussen mensen en dieren / paarden, maar de basis qua verbranding en trainingsleer is over het algemeen hetzelfde. Daarom maak ik voor het hardlopen ook redelijk makkelijk deels mijn eigen schema's, door mijn kennis van het maken van schema's voor de paardensport :)

Wat een gave medaille, en zal vast een eer zijn om zo jezelf er op te zien!

Als ik op de weg loop, loop ik inderdaad ook eigenlijk altijd aan links zodat je het verkeer aan ziet komen :j

Over afvallen en khd arm eten ga ik me niet in mengen. Ik ben gek op khd en ben in al die jaren nog geen gram afgevallen door het hardlopen :)) Zo eet ik minstens 3 dagen per week zelfgemaakte naan broden en linzencurry is mijn favoriete eten :') Wel meer definitie in de benen gekregen door het hardlopen waardoor je er toch wat slanker / meer toned er uit ziet. Die beenspieren komen er echt super makkelijk op bij mij, mijn vriend is altijd jaloers op mijn kuiten :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:04

Tiggs, wat irritant zeg!
Ik loop ook (bijna) altijd links, omdat men hier niet normaal kan rijden.

Piekosjj, ohhh curry en naanbrood gaat er bij mij ook wel goed in :9

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:06

Ja mijn vriend is Pakistaans en het grootste voordeel daarvan is, is dat we altijd kei lekker eten. Niet zo goed voor de lijn haha, maar ik merk wel dat de grote hoeveelheid kruiden een heel goed effect heeft op mijn weerstand, ik ben eigenlijk sindsdien nog maar heel weinig ziek geweest!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:25

Even een meer algemene bijleespost.

Als eerst nog even reageren op ieris haar absurd knappe prestatie! Ik zag het al op garmin voorbij komen, echt jeetje mina, wat een tempo heb je neergezet voor zo'n half verharde en half onverharde marahton! _/-\o_ Toffe medaille ook!
En wat ontzettend fijn dat je Suusje had als steun en support! Hoe voel je je nu?

Voor voeding onderweg. Dankzij SV gebruik ik nu ook standaard tailwind, die vind ik echt top! De yoghurt gums komen denk ik van mij als tip, die vind ik ook chill onderweg en minder kauwwerk dan winegums. :+ Verder vind ik fruitreepjes fijn, die van decathlon en laatst heeft mijn loopmaatje een paar dozen Pate de Fruits uit Frankrijk meegenomen, zijn exact van die fruitreepjes, maar dan goedkoper. Verder voor de langere runs werkt dit voor mij: nakd en torq reepjes, suikerwafels, pannenkoeken, gedroogde mango, bananen(brood). Ik ben ook iemand die van gelletjes snel misselijk wordt, die van Maurten (smaakloos) vind ik daardoor wel chill, al is de textuur wel apart, ja, maar vielen goed in ieder geval en vooral die met cafeïne geeft wel een goede energieboost. Via de trail-shop heb ik laatst van Bye! nutrition fruitgelletjes met koolhydraten gehaald, die zijn ook lekker en niet zo mierzoet, vielen bij mij ook goed.

Ik probeer nu vast tussen de 5-7 km iets te eten (dus om de 30, max 50 min), ik heb mezelf nu al een paar keer genekt op het einde van een 25+ trailrun waarbij ik eerder en meer had moeten eten, en dan mentaal en fysiek echt begin in te storten. En tussendoor drink ik sowieso water met tailwind en/of water met elektrolyten, maar dat alleen is niet genoeg.
Lopen op eten onderweg is echt iets wat je kan leren. Ik was ook sceptisch, maar kan nu tijdens een run flink lunchen en dan met rustig opstarten weer verder rennen. Gelletjes vallen bij mij dus ook niet altijd goed, maar vergeet niet dat je sowieso veel moet drinken bij de meeste soorten gelletjes na innemen. Uitzonderingen daarop zijn isotone gelletjes en die van maurten bijvoorbeeld. Het is nu eenmaal een geconcentreerde substantie, dus dat heeft water nodig om niet als een bom in te slaan.

Met afvallen en diëten geen ervaring, lijkt me erg zwaar! Wat ik wel weet van de psychologie erachter is dat iets als keto vaak werkt omdat het richtlijnen geeft en dat brengt een prettig houvast, maar zoals iemand al zei, zodra je dat loslaat, gaat het snel mis. Veel 'ongezondere' voedingsproducten waar je brein graag meer van wil (zoet, zout, knapperig, vettig), zijn hoog in koolhydraten, dus die schappen en focussen op eiwitten en vetten, brengt een goede focus, maar is meestal niet een duurzame oplossing. Je kan dus ook richtlijnen op een andere manier in je voedingspatroon brengen, zonder restricties op specifieke voeding. Want inderdaad, voor inspanning, zowel korte intensieve als langdurige, heb je echt koolhydraten nodig. Niet alleen op het moment van inspanning zelf of alleen die dag, ook ervoor en erna wil je je glycogeen voorraad aan kunnen vullen. Glycogeen is van belang voor je spiergebruik en je hebt daar een voorraad van, die je er met duursport doorheen jast. Daarnaast zijn koolhydraten óok van belang voor je vetstofwisseling en dus, het kunnen verbranden van vet. Het is best lastig dat eiwitten opeens op zo'n voetstuk worden gezet en koolhydraten verdoemd, net als dat eerder vet verdoemd is, terwijl we nu ook weten dat vetten belangrijk zijn. Variatie in je voeding is het belangrijkste, alle bouw- en brandstoffen zijn nodig en het liefst van onbewerkte bronnen natuurlijk. De hoeveelheid en welke precies (verzadigde tegenover onverzadigde vetten, snelle en complexere koolhydraten, eenzijdige eiwitten of eiwitten die alle aminozuren bevatten), daar kan je naar kijken wat wanneer het beste is, maar ik zou echt oppassen met jezelf restricties opleggen van een hele voedselcategorie.

En ook wat 99 zegt, kijk goed naar je eigen behoeften. Op een dag zonder beweging, dus zonder/vrijwel geen actieve verbranding, heb ik bijvoorbeeld maar 1440 calorieën nodig. Daar gaan normale ontbijt, lunch en avondeten porties al ver overheen. Als ik een hele dag studeer, ben ik heel snel aan het overeten. Op een actieve/sportieve dag zit ik tussen de 2400-3800 calorieën en moet ik mijn best doen om genoeg te eten. Ik eet dus bijna dagelijks andere hoeveelheden, afhankelijk van hoe actief ik ben en gemiddelden gaan voor mij totaal niet op. Opeens begreep ik waarom ik tijdens corona aankwam, terwijl ik niet overdreven of ongezond aan het eten was, ik had gewoon amper iets nodig met zoveel thuiszitten. En begrijp ik nu waarom ik zo flauw kan worden door mijn actieve levensstijl, mijn eetbehoefte is daar niet op ingesteld. :')
En met leren kennen van je behoeften, bedoel ik trouwens niet elke calorie gaan tellen, want dat lijkt me ook niet gezond. Maar wel leren kennen wat je lijf en vooral ook je hoofd/mentale toestand nodig hebben. Want emotie eten is puur een vorm van regulatie die blijkbaar makkelijk voor handen is, waar dat voor iemand anders doom scrollen of roken is.

En ja, hier ook vaak de opmerking of ik wel genoeg eet en dat ik geen aanleg heb om aan te komen. Als ik zou eten wat een gemiddeld mens eet, of de standaard 2000-2200 calorieën voor een vrouw aanhou, dan groeit mijn vetpercentage ook snel. Het enige voordeel dat ik heb, is dat ik nooit overgewicht gehad heb. Ik denk namelijk wel dat als je van jongs af aan, of al langere tijd, overgewicht hebt en je hele systeem hierop is ingesteld als ook de hoeveelheid voeding die je tot je neemt, dat het dan echt knap lastig is om af te vallen. En emo/stress eten is ook een onderschat en ingewikkeld iets hoor, Danseresje! Dus het is echt niet gek dat het niet vanzelf gaat. :(:)

Piekosjj, wat fijn dat het zo goed ging!!

Lekker bezig Goof, ik vind het mooie tempoblokjes zo!

Tiggs, pff, stom van die man, lekker loslaten! Niet je energie waard.

Leonie, pff echt heel knap, mij lukt dat tempo wel met intervallen van 3-4 minuten, maar echt niet langer hoor. En fijn dat je hoog aeroob bereikt hebt!

Ik zat de afgelopen dagen in een yurt van een vriendin van me, om op haar dieren te passen. Heerlijk even weg, maar was ook flink in beweging met hond, poes, konijnen, loopeenden, glazen flessen die ik dagelijks elders moest vullen met water door de vrieskou, en een houtkachel als enige warmtebron die flink aan moest na nachten van -2 tot -4 om het behaaglijk te hebben. :brr: Zat wel pal aan de veluwezoom. <3 Was wel echt top om zo bezig te zijn om mijn hoofd even goed uit te zetten van werk en studie, genoten van het prachtige heldere weer, de beestjes en de natuur!

Op zaterdag 8 km gewandeld, op zondag 11,5 km gewandeld en 11 km gerend. Op maandag 2 kleinere wandelingen van zo 2-4 kilometer en 13 km gerend. Nu alleen echt snipverkouden en een beetje ingestort, er heerst van alles, dus even rustig aan weer. Het rennen ging niet vanzelf, hoog in ademhaling en hartslag, dus denk dat ik iets onder de leden heb, maar had het gelukkig wel naar mijn zin met het rennen. :D

Van afgelopen zondag, met 148 hoogtemeters
Afbeelding

Heel veel Ijshaar in het bos!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van gister, met 206 hoogtemeters
Afbeelding

De route van gister was wel uitdagend, ik had een heerlijk pad van 2 kilometer op en neer met heel veel half bevroren modder ingetekend. Wel drie keer herten gezien met prachtige witte kontjes!
Dit was een stuk van het pad, rechtuit naar de omgevallen boom. _O-
Afbeelding

Afbeelding

De prachtige koningslaan
Afbeelding

Afbeelding

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 07:41

Ik heb gister 12 km hardgelopen met een maatje, maar misschien was het net even wat te veel na de wedstrijd van zondag. Vlak voor het einde moest hij even lopen, kreeg het koud, en had vervolgens een behoorlijke energiedip en moeite om weer in beweging te komen. Ik had helaas ook niks te eten mee dus dat was niet erg helpend, maar de 12 is voltooid uiteindelijk.
Mijn voorgevoel zei nog: misschien kan ik beter acht doen, maar ikzelf liep tegen mijn verwachting in heerlijk haha
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 05-02-25 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 07:41

De koningslaan is altijd een feestje!

Ik let echt niet op mijn eten, ik zit al meer dan 20 jaar ongeveer op hetzelfde gewicht. Alleen met corona was ik echt veel lichter, omdat ik heel veel tijd had om te sporten. Toen liep ik vaak 80 of 90km hard in de week, fietste ik elke dag op flink tempo een uur en deed ik een uur kracht per week. Toen kreeg ik veel opmerkingen van mensen die vonden dat ik te licht werd, maar ik zat heel goed in mijn vel. Ik verlang nog wel eens terug naar die tijd.
Nu ik wat ouder word, komt er wel sneller vet op mijn buik.
Maar ik maak me niet zo druk hierom, ik ben vooral heel blij met wat mijn lijf kan en dat ik gezond ben, want ik zie steeds meer mensen om mij heen ziek worden of lichamelijke gebreken krijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:17

Nou dat vooral idd.
Tuurlijk stoor ik me ook wel eens aan mn vetjes. Maar ten eerste heb ik geen zin om dusdanig op mn eten te letten zodat het strakker wordt. En ten tweede kan mijn lijf, inclusief een laagje vet, wel een marathon lopen en ben ik niet vaak echt ziek.

Wel enorm blessuregevoelig, heb ik hooikoorts en lichte vorm astma en loop ik dus jaarrond met een snotneus, maar je kan niet alles hebben he. :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:24

Wauw Leonie, lekker gelopen! Snel zeg!

Piekosj, o curry, zo lekker! Maak het te weinig want m’n kids lusten dat niet.

Suliko, ja zou zomaar kunnen dat jij de yoghurt gums tipte, en goede tip!
Ja Maurten heeft een bijzondere textuur. Al vind ik die van Sis ook niet lekker, korrelig ofzo.
Ik ga dit weekend de Victus proberen. De verpakking lijkt al enorm op Maurten, snap niet dat ze daarmee akkoord gingen.
Fruitreepjes nog niet geprobeerd, die krijg je dus ook makkelijk weg? Gewoon decathlon eigen merk?

Over die calorie behoefte. Ik heb dus als ik weinig doe, dat ik meer eet. En als ik een flinke afstand heb gelopen ben ik daarna van de leg en moet mezelf dwingen om te eten. De dagen erna komt het wel weer op gang. Ik had de donderdag na marathon Amsterdam een etentje met collega’s. Ik ga normaal zelden mee, nu wel. En er zijn collega’s die het er nog steeds over hebben hoeveel ik heb weggestouwd. :o

O wat heerlijk dat je op de dieren van je vriendin kon passen. Wel koud ja, maar wel even lekker in de rust en natuur. Lekker gelopen! Mooie plaatjes ook weer!

Lekker XXl, wel knap, toch 12 km!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:35

Ik heb ook na een lange run altijd heeeeel veel honger. Na mijn eerste halve marathon kon ik echt bunkeren. Als ik het nu in een training loop valt het nog wel mee, maar na die 26.4 van vrijdag, man man, ik heb EN niet geslapen EN ik had me toch een honger 's nachts. Nou ja, moet eigenlijk trek zeggen he. Terwijl ik het eerste uur na thuiskomst alleen maar kon drinken, niet kon eten. Dorst had ik ook, de hele nacht (en dan loopt het er net zo hard weer uit, dus je blijft ook naar de wc gaan).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:39

Ik heb echt pas dag erna honger. Dus als ik zondag een (halve) marathon loop in de ochtend begin ik maandag middag/avond te eten.
Dit etentje was op donderdag dus blijkbaar gaat het dan nog even door die honger.
Ik vond het eigenlijk wel meevallen, we gingen naar het zusje en ik houd van toetjes. En wilde elk toetje op de kaart proeven. Heb er 7 op geloof ik.
Maar het zijn hele kleine beetjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:44

Ik ben gelukkig niet zo dol op toetjes, want dat zou voor mij dan een ramp zijn, haha. Ik bunker dan wel met hoofdgerechten.

Na de halve in Oldenburg kreeg je ook een stuk taart, de eerste happen gingen erg moeizaam, maar het smaakte toch echt wel hoor. En direct een alcoholvrij biertje, dat was ook lekker bij de finish. Duitsers kunnen dat wel moet ik zeggen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:56

Ik heb direct na een lange run vaak niet veel trek. Of enkel in zout/hartig vanwege de zoete sportdrank enzo.
Zeker in de zomer duurt het ff na het lopen. Maar genoeg drinken is mijn grootste struikelblok, zowel tijdens als na het lopen.

Al vind ik vlaai op de finish van een trailrun wel erg lekker :))

Na mn eerste marathon heb ik de eerste 2 uur alleen maar overgegeven zodra er ook maar iets van drinken in ging. Eten hoefde ik helemaal niet te proberen. :r

De keren erna ging beter. Alleen bij de Kustmarathon was ik onderweg al dusdanig beroerd dat ik mn vriend heb geappt of hij kon zorgen voor (ongekoelde) cola op de finish. :')

Kreeg een appje terug met: "ohjee, is het weer zover?"
(Ik drink normaal nooit cola)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:08

Ongekoeld ja, dat is wel het fijnst. Ik zweet zelfs in de winter veel met hardlopen. Dus kan dat echt niet bijdrinken met een run. Ik vind vaak een blikje monster ofzo wel lekker als ik iets ben bijgekomen. Maar direct na de finish is cola of water of thee lekker. Soms neem ik dan ook wel sportdrank als dat aangeboden wordt. Maar aan 1 bekertje heb ik nooit genoeg.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:03

Ik heb gemerkt dat voor mij een watervest echt heeft geholpen bij genoeg drinken onderweg. Tijdens een event alleen bij verzorgingsposten drinken zorgde er echt voor dat ik niet genoeg binnen kreeg want ik hen echt geen behoefte aan meer dan 1 á 2 slokken tegelijk. Met watervest is het veel makkelijker om elke paar minuten een klein slokje te nemen. Maar wat werkt is voor iedereen heel anders natuurlijk, het is maar net wat bij je past.

Bij triathlons heb ik echt tijdens de transitie van fietsen naar hardlopen baat bij/behoefte aan een paar slokken energy drank. Ik kan de smaak goed hebben en de kick die alle suiker/cafeïne/andere rotzooi me geeft maakt het voor mij makkelijker om met hardlopen in een ritme te komen en niet de man met de hamer tegen te komen voordat ik goed en wel onderweg ben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:50

Hier stond voor het eerst interval op het programma. Mán wat is dat kapot gaan! Maar wel een heel voldaan gevoel nu. Moest mezelf af en toe echt remmen. Wat heerlijk zo hard te mogen :)) mijn Max hartslag klopt denk ik niet helemaal? Die heeft hij vastgesteld op 192.

1,6 km warming-up op een conversatietempo (niet sneller dan 6:15/km), 90 seconden wandelrust

6 herhalingen van:
• 400 m op 4:55/km (4:45-5:05/km), 60 seconden wandelrust

1,4 km cooling-down op een conversatietempo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 13:17

Waarom zou je maximale hartslag niet kloppen dan? Kan prima zo zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:32

Maximum hartslag zie ik niks geks aan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:33

Supervixen schreef:
Waarom zou je maximale hartslag niet kloppen dan? Kan prima zo zijn.

Ik had het idee dat je je dan mega slecht zou voelen ofzo als je dicht bij je max komt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:35

Sherivey schreef:
Maximum hartslag zie ik niks geks aan?

Heb het denk ik niet goed geformuleerd. Garmin heeft mn max op 192 geschat. Vandaag tikte ik 191 aan en ergens dacht ik dat je je dan mega slecht zou voelen. Geen idee waarom ik dat dacht :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:28

Lekker hoor! Ik vind intervallen ook wel leuk.
Ja ik zit ook vaak aan m’n Max hartslag hoor.

Ik heb net even eigenwijs tempo blokken van 2 km gelopen. 6:20/6:00/5:40/6:00/6:20. Liep zelfs te snel dus kwam onder de 5:30 uit.
En m’n pijn werd niet erger door het snelle lopen. Nou even benieuwd hoe dit vanavond en morgen aanvoelt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:37

99, nee hoor, ik heb vaker langer volledig in zone 5 gelopen en dan ook nog de bovengrens ervan. Is prima even vol te houden. Toen ik begon met lopen en bij mijn eerste snellere loopjes liep ik gerust een uur of langer in zone 5 en richting mijn max hartslag. :+ Daarna wel echt op hoor en mega rood hoofd, maar het is te doen. Het is echt niet dat als je je max hartslag raakt je opeens niets meer kan.

Als voorbeeld, toen ik met kinkhoest (kortademigheid, kotsen, beetje sterven :') ) een tweedaagse trailrun in Limburg liep terwijl er een lente hittegolf was, was mijn hartslag zo en voelde ik me erna niet eens heel slecht :D
Afbeelding
Afbeelding

Of wat dacht je van mijn eerste keer 10 km op de singelloop in 2023 waarin ik uiteraard te snel liep als beginnend hardloper. Het voelde alsof mijn hoofd ging ontploffen, maar verder ging het prima. Grappig dat hier mijn zone 5 lager begint trouwens.
Afbeelding
Afbeelding

Wel heel blij dat ik inmiddels met snellere tempo's nog braaf in zone 4 loop en het meeste op voor mij normaal/vlot tempo in zone 3 en rustig steeds meer in zone 2. Voelt wel duurzamer en beter. Maar met intervallen echt heel normaal (en goed) om in zone 5 te belanden en je piekt en daalt mooi, ook niet gek dat je richting het einde minder zakt na zo'n workout!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:58

Ah thx! Echt leerzaam dit topic :D