De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:21

Charaz schreef:
Pepperrr schreef:
Dan een test, zorg, hulp. Ik heb verdomme een verleden met longklachten. Daar kun je iemand niet zomaar mee rond laten lopen of ligt dat aan mij?

Een test gaan ze je niet geven omdat je gewoon niet aan de richtlijn voldoet, ik denk dat de assistente een stuk welwillender is als je je iets anders zou opstellen.

Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk en het is gekkenhuis bij ons, ook wij spreken boze patiënten die een test eisen en wel nu! Die boos zijn omdat ze antibiotica MOETEN hebben, en wel 20 minuten
in de wacht stonden.

We kunnen je wel helpen met advies en indien nodig medicatie voorschrijven waardoor je je beter voelt.

Ieder geval chapeau voor jullie huisartsen! Boze patienten die van alles eisen, tekeer kunnen gaan, en dan nog rustig blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:21

safina schreef:
MarliesR schreef:
Pfff, heel veel sterkte Pepperrr!

Ja echt heel prima! Ze leggen dingen goed uit. Heb zelf misschien wel iets meer achtergrond dan gemiddeld misschien (Biologie & Medischlabondezoek gestudeert), maar denk dat het voor de meeste mensen prima te volgen is. Ik kan nu ook terugspoelen, dus misschien kan je de link nu ook gewoon nog prima aanklikken en vanaf het begin bekijken?

Vond deze grafiek wel goed gemaakt met wat ze nu willen bereiken;
[ [url=m/hdskhN.png]Afbeelding[/url] ]

Van die grafiek heb ik ook een printscreen gemaakt omdat ik eerder vandaag alleen een Engelstalige versie kon vinden om te delen hier. Grappig dat we hetzelfde dachten.
Ik vond hem ook al ergens in een mooie .gif: https://twitter.com/i/status/1237266518913753088

Morgen is het college terug te zien op https://www.uu.nl/pop-up-college

Leuk! Ik ga het morgen terugkijken.

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:22

Grote kans dat het een bacteriële infectie is wegens het bijna gifgroene slijm wat ik ophoest. Echt héérlijk :+

Mevrouw heeft na nog een tirade van mam eindelijk AB voorgeschreven en pap is nu op weg om het op te halen.
Doxycycline krijg ik nu.

Nu rustig aan, hopen dat het aanslaat.

Dankjewel voor alle beterschapswensen :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:25

Charaz schreef:
Een test gaan ze je niet geven omdat je gewoon niet aan de richtlijn voldoet, ik denk dat de assistente een stuk welwillender is als je je iets anders zou opstellen.

Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk en het is gekkenhuis bij ons, ook wij spreken boze patiënten die een test eisen en wel nu! Die boos zijn omdat ze antibiotica MOETEN hebben, en wel 20 minuten in de wacht stonden.

We kunnen je wel helpen met advies en indien nodig medicatie voorschrijven waardoor je je beter voelt.

Sterkte, Charaz. Voor jullie zijn dit echt pittige tijden. Ik hoop dat mensen een beetje gaan beseffen dat de gezondheidszorg onnodig belasten ons niet gaat helpen. We hebben jullie keihard nodig.

(voor alle duidelijkheid: deze opmerking is niet persoonlijk bedoeld richting welke Bokker dan ook).

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:25

De arts schrijft medicatie voor, niet de assistente. Die kon er waarschijnlijk niks aan doen dat je niet gelijk een kuur kreeg.
Die mensen die daar werken hebben ook een rottijd nu. De werkdruk is torenhoog en elke beller begint eerst over dat ze lang moesten wachten aan de telefoon en die tirade zal ze ook al wel vaker hebben gehad deze avond, terwijl zij niet de beslissingen maakt. Snap dat het voor jou ook naar is dat je je zo ziek voelt maar dan nog..

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:29

MarliesR schreef:
Pfff, heel veel sterkte Pepperrr!

Ladybird schreef:

oliebol, dit had ik ook willen zien. Hopen dat het morgen terug te kijken is. Is het goed te volgen?

Ja echt heel prima! Ze leggen dingen goed uit. Heb zelf misschien wel iets meer achtergrond dan gemiddeld misschien (Biologie & Medischlabondezoek gestudeert), maar denk dat het voor de meeste mensen prima te volgen is. Ik kan nu ook terugspoelen, dus misschien kan je de link nu ook gewoon nog prima aanklikken en vanaf het begin bekijken?

Vond deze grafiek wel goed gemaakt met wat ze nu willen bereiken;
[ [url=m/hdskhN.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een duidelijke grafiek is dit! Bedankt voor het delen, maakt het belang van de maatregelen een stuk inzichtelijker.

Ik begin mij nu ook zorgen te maken over de capaciteit van de gezondheidszorg. Ik studeer tandheelkunde en wij kampen met een serieus tekort aan mondkapjes. Ons werd verteld dat de productie in China flink is verlaagd en wat er geproduceerd wordt blijft in het land zelf (logisch). Maar dan merk je ineens hoe kwetsbaar de gezondheidszorg is... -O-

Vanuit het ziekenhuis (waar wij onder vallen) is al het verzoek uitgegaan om niet naar familie en vrienden op bezoek te gaan als het niet nodig is. Alles om besmetting onder zorgpersoneel en patiënten zoveel mogelijk te minimaliseren. Twee weken geleden had ik dit idioterie gevonden, maar ik ga er nu wel over nadenken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:35

Pepperrr schreef:
Blijkbaar moet ik eerst echt bijna dood gaan om AB te krijgen? Mam is over de rooie, en ik ook. Zegt mevrouw doodleuk aan de telefoon dat ik maar weer moet afwachten tot morgen en ik mijn eigen huisarts maar moet bellen (die tevens vandaag ook geweigerd heeft zorg te bieden) want ik ben prima in staat om te praten, ja met moeite en pijn, maar dat is dus niet ernstig genoeg om een kuurtje uit te schrijven.

Ik ben hier zó kwaad om. En weet ook echt niet wat ik ermee moet... Ik heb zorg nodig, maar alles en overal wordt het geweigerd?

We worden zo terug gebeld. Maar wij zijn hier dus écht niet okay mee.

Het is natuurlijk heel zuur en klote dat je je zo slecht voelt, maar bij een virale infectie helpt AB niet en wekt het alleen maar resistentie in de hand

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:37

safina schreef:
Sterkte, Charaz. Voor jullie zijn dit echt pittige tijden. Ik hoop dat mensen een beetje gaan beseffen dat de gezondheidszorg onnodig belasten ons niet gaat helpen. We hebben jullie keihard nodig.

Maar wat is onnodig belasten? Mag je geen afspraak meer maken voor andere dingen als corona, mag je niet bellen om iets te overleggen of hulp zoeken als je echt ziek bent en noem maar op?

Ik moest vandaag ook de praktijk bellen, de afspraak kon wel volgende week gepland worden maar later kan echt niet. Ik wil niet weten hoe druk ze het hebben, want ik heb ook meerdere keren moeten bellen voordat ik iemand te pakken had, maar ik had ze toch echt nodig. Of heb ze ergens de komende anderhalve week nodig en expres vandaag gebeld, omdat ze dan nog ruimte hebben om te plannen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:38

Maar er zijn dus ook net zoveel mensen als anders die wel een bacteriele longinfectie hebben. Alles lijkt nu corona, maar dat komt bovenop alle andere zorg die al nodig was.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:40

Pepperrrr wat rot dat je zolang hebt moeten wachten, ik hoop voor je dat de AB wat voor je gaat doen. Al zegt dat nog niet dat je geen Corona hebt, een bacteriële infectie kan ook secundair zijn bij een virus

elnienjo

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:43

In Duitsland worden ouderen opgeroepen om de pneumokokken vaccinatie te halen. Die beschermt tegen bacteriele longontsteking. Dat voorkomt in elk geval dat je twee dingen door elkaar kunt krijgen. Want eenmaal corona ben je ook vatbaarder voor de bacteriele variant er bovenop.

In Nederland gaat deze vaccinatie vanaf najaar 2020 ook aangeboden worden aan 60-plussers tegelijk met de griepprik.
Voor mijn moeder heb ik deze vaccinatie echter nu ook aangevraagd bij de huisarts en die is morgen binnen. Alle beetjes helpen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:48

Joman schreef:
Pareltjes schreef:
Mag ik iedereen in deze discussie die een “ non believer “ van dit probleem is dringend verzoeken naar de herhaling te kijken van UU? Is vanaf morgen nog een hele week te zien.

Dan zal duidelijk worden waarom je alle voorschriften van het RIVM moet opvolgen en er geen ruimte meer is om stront eigenwijs te zijn!

Kan daar een korte samenvatting van worden gegeven alvast? Ik ga morgen kijken.

Nee liever niet dan komen er weer spookverhalen van. Beter zelf te kijken dan zie je het in een groter geheel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:56

Zeg dat wel, die eeuwige kwakzalvers die zelf vaak nog nooit aan het bed van een kritieke dierbare hebben gestaan.

Heb een paar overjarige hippies op fb die ook steeds de lof zingen van vitamine c als middel tegen alle kwalen... Zal ze een dezer dagen maar ontvrienden.

Ben trouwens benieuwd, zoon heeft de hele dag op school gezeten naast een student die verkouden is en wiens huisgenoot ziek is en nu getest wordt. Knul komt uit risicogebied...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:58

Pepperrr schreef:
Grote kans dat het een bacteriële infectie is wegens het bijna gifgroene slijm wat ik ophoest. Echt héérlijk :+

Mevrouw heeft na nog een tirade van mam eindelijk AB voorgeschreven en pap is nu op weg om het op te halen.
Doxycycline krijg ik nu.

Je bed in en rust houden. Je hebt de oorlog om de AB gewonnen _/-\o_ . Maar nu echt kalm aan doen en herstellen. Ik weet wat het is een longontsteking te hebben, pijnlijk en langdurig. Dus geen stress meer en beter worden! Ook geen Bokt meer to morgen ochtend...lol. Beterschap...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:59

Interessante uitzending van de UU.
Ik was bijna op het eind toen hij plots stopte (iets met kinderen die vervelend waren en een poging tot pauzeren daardoor) dus fijn wanneer ik het eind nog eens terug kan kijken want dat heb ik net gemist....

Het geeft heel duidelijk weer waarom we voorzichtig moeten zijn, maar dat is hier ook al zoveel gezegd... uitstel is in dit geval geen afstel maar spreiding van de druk op de zorg.
Maar ja, - helaas- de verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf en zolang die alle regels aan hun laars lappen onder het mom van: nuchterheid of wat dan ook, heb ik er een hard hoofd in dat dat gaat lukken.

Overigens is niet persé de mortaliteit (dodelijkheidzeg maar) het grootste probleem, maar dus wel het potentieel ernstige verloop van de ziekte waardoor intensieve zorg nodig is.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 10-03-20 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:01

elnienjo schreef:
In Duitsland worden ouderen opgeroepen om de pneumokokken vaccinatie te halen. Die beschermt tegen bacteriele longontsteking. Dat voorkomt in elk geval dat je twee dingen door elkaar kunt krijgen. Want eenmaal corona ben je ook vatbaarder voor de bacteriele variant er bovenop.

In Nederland gaat deze vaccinatie vanaf najaar 2020 ook aangeboden worden aan 60-plussers tegelijk met de griepprik.
Voor mijn moeder heb ik deze vaccinatie echter nu ook aangevraagd bij de huisarts en die is morgen binnen. Alle beetjes helpen.

Oh interessant, ook voor andere mensen die recht hebben op de griepprik?
Hier afgelopen 3 jaar 4 longontstekingen achter de rug. (2 door over ijverige airconditioning dus pech maar ja..)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:03

mysa schreef:
Zeg dat wel, die eeuwige kwakzalvers die zelf vaak nog nooit aan het bed van een kritieke dierbare hebben gestaan.

Heb een paar overjarige hippies op fb die ook steeds de lof zingen van vitamine c als middel tegen alle kwalen... Zal ze een dezer dagen maar ontvrienden.

Ben trouwens benieuwd, zoon heeft de hele dag op school gezeten naast een student die verkouden is en wiens huisgenoot ziek is en nu getest wordt. Knul komt uit risicogebied...

Fingers crossed!

@Pepper: heel veel beterschap! Hopelijk blijft het hierbij en ben je snel beter :(:)
Laatst bijgewerkt door ynskek op 11-03-20 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:03

Pocca Locca bedoelde het alleen maar goed hoor.

Waarom wordt er hier steeds zo giftig gereageerd naar elkaar toe? Heb al meerdere keren ontstipt door de nare sfeer in dit topic.

En even een feit ivm vaccin: normaal duurt de ontwikkeling voor dergelijk vaccin 10 jaar, nu zouden ze binnen 1,5 jaar hopelijk iets klaar hebben.
Wat dus bijzonder snel is inderdaad.

Het is een érg goed advies voor de niet-risicogroep om het immuunsysteem hoog te houden met de nodige middelen:

- vitamine C (500 tot 1000 mg per dag nu)
- vitamine D (bij tekort --> dringend aanvullen, laat dit checken bij de arts)
- echinacea
- probiotica als je net antibiotica hebt gebruikt of je darmflora in het algemeen minder goed werkt
- veel bewegen in de buitenlucht
- en gezond eten

Daarnaast de adviezen ivm handhygiëne, meer voorbereidingen kan je niet treffen.
Dit heeft NIETS met kwakzalverij te maken maar gewoon hoe het immuunsysteem werkt en hoe je het kan helpen. Mensen om deze tips gaan afsnauwen is gewoon stom.

Maar de risicogroep daarentegen, inderdaad, die komen er bij wijze van spreken niet met een broccolisoepje. Dat klopt. Maar denk dat deze mensen zelf nu extra voorzichtig zijn. En het is voor deze mensen dat Europa ook ernstige maatregelen treft, zodat elke kwetsbare de juiste zorg kan genieten.

In onze familie hebben we er trouwens voor gekozen geen bezoek te brengen bij oma en opa (80+) tot het gaan liggen is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:12

Kan iemand mij verklaren wat er mis is met AB bij een longonsteking waarbij een veel voorkomend beeld is een secundaire bacteriele infectie te krijgen? Dat gaan we toch niet als kwakzalverij afdoen zeker?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:12

lenaa_tje schreef:
Oh interessant, ook voor andere mensen die recht hebben op de griepprik?
Hier afgelopen 3 jaar 4 longontstekingen achter de rug. (2 door over ijverige airconditioning dus pech maar ja..)

Je mag hem altijd zelf aanvragen (en betalen) Zeker als je al iets met longproblemen gehad hebt zal je huisarts dat vast niet weigeren te bestellen voor je.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:14

Citaat:
- vitamine C (500 tot 1000 mg per dag nu)
- vitamine D (bij tekort --> dringend aanvullen, laat dit checken bij de arts)
- echinacea
- probiotica als je net antibiotica hebt gebruikt of je darmflora in het algemeen minder goed werkt

- onbewezen
- onbewezen
- onbewezen
- discutabel want het kan ook juist de gezondheid verzwakken

Dat bedoel ik met kwakzalverij. In de middeleeuwen waren kwakzalvers er al als de kippen bij om bij een pest epidemie hun middeltjes aan te smeren. En nu helaas ook weer. Ik zie de grootste nonsens voorbijkomen op FB, van complottheorieën over Corona tot de meest waanzinnige adviezen. Wie dat deelt pleur ik meteen uit mn vriendenlijst. Echt zo klaar mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:15

Pareltjes schreef:
Kan iemand mij verklaren wat er mis is met AB bij een longonsteking waarbij een veel voorkomend beeld is een secundaire bacteriele infectie te krijgen? Dat gaan we toch niet als kwakzalverij afdoen zeker?

Heel vaak is een longontsteking geen bacteriële infectie een controle is wel op zijn plek. Dit door een foto, bloedonderzoek etc. Voor nood heb ik wel is zo n vingerprik gehad.
Liever geen antibiotica hoor... laten ze dat maar gebruiken voor die het wel nodig hebben.
De verdere discussie houd ik mij ver van. Ik ben helemaal niet tegen medicatie/in enten. Wel tegen onjuist antibiotica gebruik vanwege resistentie.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-03-20 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:16

Pareltjes schreef:

Preventief antibiotica geven is wel tricky. Tegenwoordig zijn artsen erg terughoudend met het voorschrijven, zelfs al heb je een infectie. Nu weet ik Peppers medische achtergrond niet dus ik kan er verder weinig over zeggen maar misschien dat dat ermee te maken heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:16

Pepperrr schreef:

Doxycycline krijg ik nu.

Eh door chronische bijholte ontsteking hoest ik ook regelmatig groene (geel/rood/oranje) slijm op. Maar mag dus geen AB, want dat werkt niet daarvoor. Mag wel mijn puffer medicatie dan ophogen tot maximale wat wel nut heeft. En wat dan ook mag is acetylcysteïne dit werkt slijmoplossend wat het ophoesten van slijm makkelijker maakt. :o

Dus hoop dat de keuze AB goed is geweest. :=

Beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:19

Laten we covid-19 nu maar niet vergelijken met kanker en HIV.

Kanker is geen virus maar een ernstige ziekte die ontstaat binnen het eigen lichaam. Die in bepaalde gevallen wel voorkomen had kunnen worden, dus nooit gezondheidstips in de wind slaan! Niet roken, niet in asbest werken, niet uren per dag onder de zonnebank etc, dat zijn gezondheidsadviezen. Die kanker kunnen voorkomen.

HIV heeft even weinig met corona te maken. HIV is een virus dat heel anders werkt dan het coronavirus, en bovendien levenslang aanwezig blijft.

Covid-19 is nog altijd maar 'gewoon' een coronatype-virus, er doen nog andere coronavirussen de ronde, meestal in de vorm van een verkoudheid. Corona is een virustype dat waarschijnlijk uit te zieken valt en zelfs niet goed zal gedijen bij warme temperaturen (hopelijk, dat moeten we nog afwachten). + een virus waartegen een vaccin gemaakt kan worden.

Dus nee, corona is geen ramp zoals HIV dat destijds was.

Het is gewoon omdat het virus nu van een dier afkomstig is, en wij er géén immuniteit voor hebben en het bovendien super snel verspreid, we allemaal extreem hard werken om het onder controle te krijgen.

Het is nieuw en onbekend. Maar het is geen kanker of HIV. En een goed werkend immuunsysteem kan zeker helpen bij een milder verloop van de ziekte, zeker bij de jongere mensen.