Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:33

Hee ik was er ook bij, 1 van de 12 MTB’sters
Daar is nog wel wat winst te behalen in aantallen :Y)

Erg genoten en leuke oefeningen gedaan!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:13

Welkom Noeps heel veel plezier.

Goed dat je op jezelf past Michiel als het even teveel is. :j
Grenzen aangeven heel belangrijk.

Germie heb je al wat van de verkoper gehoord.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:46

Mag ik om jullie oordeel vragen? Nog een paar dagen en dan moet ik beslissen of ik mijn gehuurde racefiets van de fietsenmaker overkoop. Ik ben een leek, maar ik kan nog net wel zien dat mijn buitenste voorblad meer versleten is dan het binnenste :+

Wat denken jullie, is dit snel aan vervanging toe voor een recreatieve fietser (denk uiteindelijk misschien 100 km per week of zo)? Er zit ook een slagje in het voorwiel, achterste remblokjes zijn versleten en ik wil er eigenlijk wel klikpedalen op. Ben een beetje bang voor veel kosten bovenop de aanschafprijs, maar ik heb er niet zoveel verstand van.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:57

culaccino schreef:
Mag ik om jullie oordeel vragen? Nog een paar dagen en dan moet ik beslissen of ik mijn gehuurde racefiets van de fietsenmaker overkoop. Ik ben een leek, maar ik kan nog net wel zien dat mijn buitenste voorblad meer versleten is dan het binnenste :+

Wat denken jullie, is dit snel aan vervanging toe voor een recreatieve fietser (denk uiteindelijk misschien 100 km per week of zo)? Er zit ook een slagje in het voorwiel, achterste remblokjes zijn versleten en ik wil er eigenlijk wel klikpedalen op. Ben een beetje bang voor veel kosten bovenop de aanschafprijs, maar ik heb er niet zoveel verstand van.

Buitenblad is aan vervanging toe. Tiagra is volgens mij los vervangbaar en zeg 5 tientjes.
Remblokjes paar euro en 10 minuten, slagje kwestie van recht spaken.
Je kan tegen de verkoper zeggen dat je de fiets wil overnemen mits dit in orde is.

Vraagje; hoe is het rem-oppervlak van de velgen. Het alu slijt en als de velgen/wielen vervangen moeten worden praat je over andere kosten.

Enneh, klikpedalen voor 100 km/week in plat NL? Ze komen wel met het nadeel van metalen plaatjes onder je schoenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:18

Kustlief is nog in Madrid, berglief is naar de kust, mijn freesyle date is pas laat en ik heb vandaag even geen zin in fietsen dus een moment voor mezelf :D

Kortom, even stukje historie delen. Fietshistorie.

Ok, het is redelijk algemeen bekend dat de huidige MTB beweging geboren is in Marin County, Californie.
Minder bekend is waarom het eigenlijk MountainBike heet.
Nu was het in de UK en NL eerst ATB - All Terain Bike, in Frankrijk TTV - Tout Terrain Velo, Spanje BTT - Bici Todo Tereno maar omdat alles amerikaans nu eenmaal meer media aandacht heeft is het nu MTB.
De oorsprong van die benaming ligt bij de oorsrong van het hele fenomeen
De jeugdige hippies die met hun steeds meer gemodificeerde fietsen over de hoogste/langste locale onverharde bergweg omlaag rammelden (vandaar de bijnaam ´klunkerz´) noemden hun fietsen naar derden en elkaar hun mountain bikes.
Twee pioniers begonnen hun bergfiets-winkel onder de naar MountainBike en zo groeide de naam mee met het fenomeen.
Doordat in jaren zeventig en tachtig de westerse maatschappij op zoek was naar vrije tijdsbesteding buiten, was het als een olievlek.

Het begin dus van de huidige MTB.
Niet de eerste terreinfietsen van dit type echter!!
In/rond de jaren vijftig was er zo´n 10 jaar een vergelijkbare groep jongeren hetzelfde aan het doen buiten Parijs.
Die ontwikkelden hun eigen verbazend moderne tout terrain velos 25! jaar eerder dan de californische hippie-kids:

1951

Afbeelding

- verstevigd frame
- voorvering
- echte remmen
- derailleur met hevel op het stuur
- bredere banden

In de jaren vijftige en zestig was er zeker in Europa geen vrijetijds-cultuur en zo bleef wat er in Parijs gebeurde in Parijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:43

Dank, daar heb ik wat aan! :j Die kosten zijn gelukkig wel te overzien, al zal ik inderdaad wel aangeven dat ik 'm wil overkopen mits de fiets in orde is. Goede tip van het remoppervlak van de velgen en ik zal nog eens over die pedalen nadenken. Het leek me wel handig voor (doch sporadische) langere toertochten en bij de sprintjes tijdens trainingen, maar ik verwacht toch overwegend rondjes van zo'n 40 km te maken. Anyway, merci beaucoup!

Mooi stukje geschiedenis :j Wat bedoel je eigenlijk met echte remmen? En mag je alweer volop sporten?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:04

Lijkt mij dat je inderdaad aan kan geven dat je hem best wil overnemen, mits de benoemde punten in orde zijn gemaakt. En uiteraard tegen een prijs die voor jou goed voelt Culaccino.

Powermeter komt pas ergens september, dus we moeten nog even geduld hebben ;)

Ik ben vanochtend/vanmiddag bezig geweest met onderhoud aan de fietsen. En even helemaal schoonmaken van beiden :(:)

Maar resultaat is weer shiny!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:28

Haha, wat een sneu gezicht. :(:) Dat ziet er weer netjes uit!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:33

culaccino schreef:
Mooi stukje geschiedenis :j Wat bedoel je eigenlijk met echte remmen?

Geen terugtrappers.
Tot verbazend recent waren terugtrap- , oploopremmen de norm voor alle betaalbare fietsen.
De Parijse jongeren moesten van oude brommers of kapotte racefietsen remmen aanpassen en overzetten.

Was twintig jaar later in Marin exact hetzelfde doch daar waren ze nminder handig of slim want het duurde even voor ze hun voorgangers navolgden.
De oploopremmen oververhitten op de afdalingen volledig, zodanig dat het vet uit de naaf verdampte!
Meer (met zijn allen op een oude vrachtwagen) boven werd de naaf weer met vet gepakt: ´repack´.
De bergtop kreeg de bijnaam Repack! en heet nu nog zo ook al in de route sinds ´83 officieel afgesloten.

https://www.youtube.com/watch?v=45NbH9rw_n8

en anno nu op een oude Schwinn

https://www.youtube.com/watch?v=zgbd4WsdhOs

Om dit al in perspectief te plaatsen:
Ik zette in 1968 of ´69 een hoog crossbrommer-stuur op mijn BSA schoolfiets om op het locale braakliggende veldje te ´crossen´.
Een jaar later gebruikte ik een oude Mobylette zonder motor en alle overtollige metaal eraf.
Met de BSA kon ik naar de duinen en daar vanaf... rollen :o
De Moby zou beter geweest zijnmaar ik kon er gewoon niet komen daarmee.
De ervaring is me dus geheel niet vreemd *D
Dat was normaal jongensgedoe destijds, maar evolueerde niet in een beweging want we gingen allemaal zodra dat mocht over naar brommers want dat vonden de meisjes véél leuker :j

Citaat:
En mag je alweer volop sporten?

Komende week weer ja.
Veel zweten echter is nog erg vervelend want door de nog wat gezwollen oogleden loopt het veel meer mijn ogen in én irriteert het grrrrrrrr.....
Komt goed :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:12

Duplo schreef:
Hee ik was er ook bij, 1 van de 12 MTB’sters
Daar is nog wel wat winst te behalen in aantallen :Y)

Erg genoten en leuke oefeningen gedaan!

Hadden we kunnen meet and greeten :D
Zaten wel leuke dingetjes in de goodiebag ...

Ik zat in groep 6 ...

Maar was heel goed georganiseerd toch ?

Daar ga je met de verkoper toch wel uitkomen lijkt mij ... Culaccino O:)

@MuSLi ...lekker bezig op de zondag . :j

Hier een niet al te lang rondje gefietst ...vandaag begint de tapering week .
Maar op de terugweg wel lekker geknald met een paar :D
Bij aankomst terug bij de sportschool zei de trainer ...goed gedaan mannen ....
en Jeanette :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:32

Hahaha lekker Jeanette!
Ik begin ook met taperen. Hoe ziet jouw week eruit?

Vandaag goede 60km gefietst met de racefiets. Was lekker weer!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:24

Ja vond het erg leuk georganiseerd, iedereen was lekker enthousiast
Goodiebag zaten leuke dingen bij en persoonlijke naambordje vond ik ook een leuke touch.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:38

De sportschool daar vond ik ook best indrukwekkend ... :j
Een mooie locatie om zoiets te organiseren .
Het naambordje vond ik ook gaaf , en blij met de nuttige spulletjes .

Als mijn trainer gemaild heeft zal ik het hier wel neer typen Doubtless

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:13

Noeps schreef:
:wave: Dag allemaal! Ik zou graag mee willen kletsen :D.

Al een aantal jaar roep ik dat ik "binnenkort toch echt ga racefietsen". Vandaag daad bij woord gevoegd en samen met mijn vriend fietsen aangeschaft (en helmen, en broekjes, en handschoenen met gelpads, en allemaal andere dingsen dus de lokale middenstand heeft weer een boost gehad). Dinsdagmiddag kunnen we ze ophalen en dan op naar hopelijk veel mooie fietskilometers! Heb wel een aardige basisconditie, loop veel hard (alles tussen de 5km en de marathon) en ik hoop dat racefietsen een mooie aanvulling is. Mijn vriend heeft een Cube attain en ik heb een Giant Contend SL2 gekocht.

Zal het topic eens door gaan nemen, staan vast goede tips in :)!

Welkom! Wij houden van foto's :D

@ Time2Tri, dat ziet er goed uit zeg!! Goed geregeld!

@ Culaccino, als je je voorblad moet vervangen, moet je ook even heel goed naar je cassette en ketting kijken. Als die ook aan vervanging toe zijn, dan kom je denk ik rond de 150,- uit..

@ Musli, goed bezig!! Ziet er weer heel erg schoon uit :))

@ HC, fijn dat je weer volop mag sporten!

@Time2Tri/Doubtless, hebben jullie een wedstrijd of evenement op de planning staan?

Gisteren was het weer wat minder, maar wel heerlijk getraind :D
85 km, met een pyramide interval. Uiteindelijk 30,8 gemiddeld 8)7
Benen waren daarna wel een soort van leeg...en toen moest ik nog werken :Y)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:56

Zo, flinke training Lauraennala. Wel leuk dat je gericht trainingen doet. Zou ik ook wel willen doen met de racefiets, maar wordt hier helaas niet aangeboden in de buurt :(

Gisteren met mountainbike training heel veel tempowisselingen gedaan. Daarna was ik ook wel even stuk ja! Kan me voorstellen dat je benen leeg waren..

Ik kon het niet laten om net toch nog even een rondje te doen. 33km, gemiddeld 27,7 km/u. Was wel weer even lekker :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:06

Lauraennala schreef:
@Time2Tri/Doubtless, hebben jullie een wedstrijd of evenement op de planning staan?

Gisteren was het weer wat minder, maar wel heerlijk getraind :D
85 km, met een pyramide interval. Uiteindelijk 30,8 gemiddeld 8)7
Benen waren daarna wel een soort van leeg...en toen moest ik nog werken :Y)

:j Volgende week zondag start ik in Bocholt . 1/8 triathlon .
Vanmiddag ook nog even open water wezen zwemmen .
Dat is toch wel de discipline waar ik het meest voor moet doen . ( rustig blijven )
Woensdag middag wil ik nog een keer gaan .

Lekker training Laura !!
Leuk dat je zo,n goede begeleiding hebt .

Jammer MuSLi dat er bij jou in de buurt niets aangeboden word :(:)
Mooi gemiddelde gereden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:27

Lauraennala schreef:
@ Culaccino, als je je voorblad moet vervangen, moet je ook even heel goed naar je cassette en ketting kijken. Als die ook aan vervanging toe zijn, dan kom je denk ik rond de 150,- uit..

Goeie tip, dankjewel. Cassette ziet er gelukkig nog uit als nieuw, geen idee hoe de ketting eraan toe is. Ik ga het uitzoeken, dank voor het meedenken! Jij hebt stevig gefietst, zeg! := MuSLi ook, lekker tempo :j

T2T, ik vind het nog steeds zo stoer van je dat je dat water toch maar steeds weer in gaat :j

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:55

MuSli, jammer dat dat niet bij jullie in de buurt aangeboden wordt! Dan ben je toch meer op jezelf aangewezen. Goed dat je vandaag nog een rondje hebt gefietst trouwens, na zo’n zware training gisteren!

Mooi vooruitzicht Time2Tri, heel veel succes alvast! Wat staat er voor deze week aan trainingen dan oo je programma?

Culaccino, we fietsen wel altijd in een groep hoor. Afgelopen zaterdag was onze groep met 10. Dat scheelt veel in hoeveelheid kopwerk, dus dan gaat je gemiddelde al snel wel omhoog.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 06:18

Doubtless schreef:
Hahaha lekker Jeanette!
Ik begin ook met taperen. Hoe ziet jouw week eruit?

Ma : teamtraining zwemmen
Di :rustdag
Wo : Teamtraining hardlopen , maar wil ook nog een keer open water
zwemmen :roll:
Do : koppeltraining :Bike 1,5 uur 75/80 % incl 5 x 1 min sprintje , lopen
30 min , incl 5 x 20 sec sprint
Vrij : rustdag
Za :20 min rustig lopen , 45 rustig fietsen ( niet als koppel )

@Laura Thanks :j Zie hierboven ...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 06:53

Neemt je hoeveelheid trainingen af door de 2 rustdagen? Ik zou hiervan niet uitrusten :))

Lauraennala ik ook een 1/8e Triathlon, maar dan in eindhoven ;)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:07

Tapering betekend niet alleen maar rust ...
De intensiteit van de trainingen is anders ...
De belangrijkste rustdag is altijd de vrijdag ...de nacht van vrijdag op zaterdagis
de nachtrust erg belangrijk .
De dag ervoor is het altijd "anschwitzen" ...weet eigenlijk de Nederlandse
vertaling niet hier voor . ( korte eenheid )

Effe van internet geplukt :

Gegen den Ruhemodus

Die Gefahr von zu viel Ruhe und Erholung liegt darin, dass sich der Körper „runterfährt“. Er verabschiedet sich in den Ruhemodus. Höchstleistungen sind dann kaum möglich. Soweit die Theorie. Daher schwören viele Rennfahrer auf eine anständige Vorbelastung. Mittlerweile wird auch im Triathlon nicht mehr die absolute Ruhe präferiert, sondern die Leistungsfähigkeit in den letzten Tagen vor einem Wettkampf gezielt mit kurzen, aber intensiven Belastungen aufrechterhalten.

Doe je dan zelf helemaal niets meer deze week ?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:29

Nee dat weet ik :D maar ik ga wel verder terug in het aantal trainingen dan jij. Ik heb nog 3 trainingen op de planning staan & 3 dagen voorafgaand aan de wedstrijd alleen nog yoga/core.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:24

Bedankt voor het welkom heten allemaal :D.

Ik las iets over foto's. U vraagt, wij draaien:
Afbeelding
Stiekem vond ik de grijze mooier. Dit is een model uit 2017. Maar het prijsverschil was dermate groot dat ik deze kermit-de-kikker-kleur wel voor lief neem :)).

Time2Tri, wat een hoop sport in 1 week! Knap. Succes nog met de laatste voorbereidingen voor Bocholt.

Over schema's gesproken: trainen jullie met een schema? Zo ja, waarom wel/niet? Vanuit mijn hardloopachtergrond ben ik gewend om vrijwel altijd een schema met een specifiek doel te hebben. Maar fietsen wordt (vooralsnog) een aanvulling op- en afwisseling van het hardlopen, zodoende mijn twijfel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:36

Noeps schreef:
[ [url=m/N6nY5F.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stiekem vond ik de grijze mooier. Dit is een model uit 2017. Maar het prijsverschil was dermate groot dat ik deze kermit-de-kikker-kleur wel voor lief neem :)).

Neeneeneenee meid, dit is echt ZOOOOOVEEL leukerder _/-\o_
Grijs is leterlijk grijs. Deze ik JOUW fiets, herkenbar en zichtbaar :j

Helemaal gelijk met overjarig kopen. Het enige verschil is.... marketing van iets nieuws.

Giant is toch al erg veel waar voor het geld en op deze manier dubbel +:)+

Veel plezier ermee. Let niet op zadelpijn. Gaat over en... gebruik Sudocreme :)*

@trainfanaten: Sodeju dames wat zijn jullie indrukwekkend intens en inog ndrukwekkender serieus bezig.
Wij zijn vast haklf zo efficient bezig :oo maar wij hebben danook geen enkel serieus prestatiegericht doel.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:48

Haha ja, daar zit zeker wat in! Ik moet zeggen dat het ook al een beetje went nu ik de foto's meerdere malen per dag heb gezien :)). Thanks voor de tips.