GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquelinee_

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:42

Hier weeg ik iedere ochtend en pak op zondag mijn week gemiddelde om te kijken hoeveel ik per week afval. Ook veel schommelingen met soms wat zwaarder, dan weer extreem veel er af etc. Maar door die gemiddelden zie ik wel precies hoe het gaat. Daardoor kan ik ook heel duidelijk zien dat de laatste 2 weken er nauwelijks wat af was. Het ging gemiddeld 1kg per week, nu in 2 weken tijd maar 600gr totaal. Maar zal wel aan kerst en oud&nieuw gelegen hebben, nu weer terug in normaal nu vakantie ook voorbij is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:07

cissy schreef:
Vanochtend extra vroeg op werk ivm verplicht gezamenlijk ontbijt.
Ik probeer af te vallen.
Wat krijgen we als ontbijt: kaasstengels, puddingbroodjes, croissantjes, krentenbrood met spijs, kaas/ham croissantjes en die plakkerige kaneelkoeken.
Er waren ook yoghurtjes vd Zuivelhoeve, welliswaar bevroren, dus 1 yoghurt op (mierzoet met appel en kaneel) en een glas jus d'orange.
Zo lukt dat afvallen wel ja!
Jongens dat is toch geen ontbijt!?!

Quote van mezelf uit ergernissen topic. Ik heb serieus 1 yoghurt gegeten, die me niet smaakte doordat hij zo zoet was, en een glaasje jus d'orange. Plus na het ontbijt een glas koffie en glas water.
Tussen de middag ook helemaal geen trek en een plak krentenbrood op met een glas melk.

Wel 'goed' voor de lijn, zometeen de vriezer even plunderen voor wat gezonds.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:40

Ennasuus schreef:
Ivypower ik hoop voor je dat je de motivatie met behulp van Mounjaro gaat vinden maar komt vast goed! Succes alvast

Ik kan beter niet meer iedere dag op de weegschaal gaan, heb echt een soort weegschaal verslaving, dochtends erop / na het paardrijden / na het poepen / en ‘s avonds ook nog etc etc
Want als in gewoon 1x per week zou wegen dan zou ik ook minder schrikken van +1 kg. Vandaag was die kilo er namelijk alweer af van de oliebollen dus de paniek was niet echt nodig :)

Oooh herkenbaar haha dat doe ik ook

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:05

Ik wil geen weegschaal obsessie. Ik weeg 1 x per week en niet in de weken dat ik ongesteld ben.
Jaren geleden fanatiek bezig geweest met mijn gewicht en toen woog ik elke dag. Dat wil ik niet meer.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:30

Hier ook erg vaak wegen, de huisarts heeft als eis dat ik dagelijks weeg. Ik weet dat dit mij ongezond beïnvloed maar sommige dingen duidelijk maken kost veel energie. Ik mag dus max 2x per dag wegen en probeer er weinig over na te denken en vooruit te denken wat betreft eten. In het verleden heeft mij dit een zeer negatieve relatie met eten en bewegen gegeven dit patroon wil ik nooit meer en herinner ik mezelf aan als ik weeg.

Wat ik moeilijk vind is dat dagelijks wegen mij wel een veel beter overzicht geeft maar andere kant ook wel stukje onrust..
Het is gewoon lastig :+

Zijn er mensen met tips om op te warmen? Mijn schildklier medicatie is nu helemaal uit mijn systeem, naast de extreme opvliegers en zweetaanvallen heb ik het zooo koud. :( ik slaap er slecht van en lig minimaal 2 uur onder de elektrische deken en slaap onder een winter dekbed met 2 fleecedekens maar vaak nog wakker van de kou. Ook zijn zeker handen en voeten gewoon 'dood'.
Ik wil niet klagen want eerst lag ik wakker van onrustige oververhitte benen en moest ik snachts onder de koude douche maar dit is toch ook wel ellendig..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:07

Wat ontzettend slecht van je huisarts Tirza, zeker met je voorgeschiedenis erbij zou de huisarts toch naar je moeten luisteren.
Tips heb ik helaas niet voor je.
Zelf heb ik nu ook echt hele koude handen, voor het skiën moet ik echt op zoek naar verwarmde handschoenen want ik heb al koude handen als ik in de lift zit.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:11

opisop_shop schreef:
Wat ontzettend slecht van je huisarts Tirza, zeker met je voorgeschiedenis erbij zou de huisarts toch naar je moeten luisteren.
Tips heb ik helaas niet voor je.
Zelf heb ik nu ook echt hele koude handen, voor het skiën moet ik echt op zoek naar verwarmde handschoenen want ik heb al koude handen als ik in de lift zit.

Ja ik heb het idee dat er weinig interesse is bij mijn huisarts. Heb hem al meermaals dingen verteld maar de beste man doet er maar weinig mee. Zelfs de assistente heeft meer onthouden van mij dossier en houd er rekening mee. Die vrouw is wat dat betreft goud waard maar heb ik helaas weinig aan.
Ik heb idd verwarmde handschoenen en is zo fijn. Het is gewoon zo lastig als je zo extreem koud ben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:54

Tirza, "nee" is een antwoord.
Of niks zeggen en het gewoon niet doen. Een keer per week wegen en daarop een grafiek maken. Als jij dat echt niet wilt, doe je het niet.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:23

je hebt ook weegschalen die met een app verbonden zijn. Die sturen de resultaten dan automatisch naar je telefoon, maar dan zou je wel het getal af kunnen plakken zodat je 's ochtends niet getriggerd word. Dan vraagt het wel discipline om niet op de app te gaan kijken, maar die zou je ook kunnen verbergen/begrenzen. Zijn allemaal extra stappen, maar misschien kan het je rust geven? Dat je de gegevens uit zo'n app dan 1x per week lees en doorgeeft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:02

tirzasarah10 schreef:
Hier ook erg vaak wegen, de huisarts heeft als eis dat ik dagelijks weeg. Ik weet dat dit mij ongezond beïnvloed maar sommige dingen duidelijk maken kost veel energie.

Gewoon 1x in de week wegen - ik neem niet aan dat je HA wil dat je iedere ochtend je gewicht doorgeeft. En zo ja, dikke middelvinger geven en vragen of-ie werk te kort komt/tijd over heeft/niks beters te doen heeft, want dat jij wél iets beters weet te doen met je tijd.

Tussenliggende metingen op het moment dat je wél je gewicht moet doorgeven met een hele dikke duim ertussen verzinnen. Lekker een beetje laten fluctueren om het geen strakke lijn te laten worden. Geen mens die dat kan controleren (of zelfs maar door heeft).

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:06

ik weeg ook maar 1 keer per week. Heb dat echt moeten leren, want ik zou er vroeger 2 keer op een dag opgegaan zijn, maar dat heeft geen enkele zin, en je kan het goed onder controle houden op die manier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:45

Deertje schreef:
ik weeg ook maar 1 keer per week. Heb dat echt moeten leren, want ik zou er vroeger 2 keer op een dag opgegaan zijn, maar dat heeft geen enkele zin, en je kan het goed onder controle houden op die manier.

Ik ook. Ik ben er veel te obsessief mee bezig als ik elke dag weeg. Is voor mij niet goed. Deed ik voorheen wel. Nu is 1 x per week prima.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:28

Ik weeg elke dag, altijd smorgens zodra ik opsta. Vind ik heerlijk om te doen als ik aan het afvallen ben, of zoals nu redelijk stabiel op mijn streefgewicht zit. Ik heb een weegschaal die mijn gewicht doorstuurd naar een app.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:05

raket schreef:
Ik weeg inmiddels ook dagelijks.
Momenteel ook omdat mijn stootkuur prednison inmiddels alweer 6 weken duurt.
Ik ben gewoon 5 kg aangekomen.
Wel oo heel veel vocht. Dus nu ook plaspillen.
Ik gebruik gewoon 6 middelen om de bijwerkingen van de prednison te onderdrukken.

Nou ja, volgende week weer een opname om een nieuw plan te bedenken.

Hoeveel mg prednison gebruik jij momenteel?
Want ik heb ongeveer 8 stootkuren per jaar en daar tussen varieer ik in hoogte prednison (ik kom er dus nooit vanaf, en dat is 1 van de redenen van mn overgewicht) en ik heb nog nooit plaspillen gehad....terwijl ik af en toe bol sta van het vocht

Medicaties om bijwerkingen van de prednison te onderdrukken ken ik ook wel, bijv de spierkrampen...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 05:02

Momenteel ben ik in week 7 van 40 mg gemiddeld. Dus tussen de 30 en 50 mg. Het afbouwen probeer ik wekelijks, maar wil nog niet echt. En deze periode is uitgelokt door 1x covid. Mijn onderhoudsdosis is 15 mg.
Maar ik heb ook al 2x een half jaar 50 mg gebruikt.
En daarnaast soms nog wat IV.

Ik heb veel hartkloppingen, hoge bloeddruk, hoge bloedsuikers. Ik heb meer spierzwakte dan kramp.
Die plaspillen zijn we in Davos mee begonnen. Is ook niet heel gebruikelijk, maar het extra vocht prikkelt de longen ook bij mij.
Was het advies van de cardioloog daar, net als bloeddrukpillen en hartritmemedicatie.
Oh, en slapen is een dingetje. Zie tijdstip van plaatsen hahahaha. En daarnaast natuurlijk een poging met pillen om osteoporose te voorkomen.

Ik kan ook niet zonder prednison. Ik ben nogal beperkt in astma-medicatie. Ik kan niet tegen puffers, dus geen poeders, geen aerosols en geen vernevelingen.
Maandag word ik 3 weken opgenomen voor aanvullend onderzoek.
Maar dat gaat denk ik geen nieuwe inzichten opleveren qua medicatie.
Misschien in de nuance wat dingen die beter kunnen. Maar het is een kans dus ik neem hem.

Ik ben heel benieuwd of mounjaro bij jou wat gaat doen. Na de opname wil ik misschien overstappen. Maar ik wil de dingen 1 voor 1 doen.

Ik kwam altijd wel van de predkilos af. Tot ik zon 10 jaar geleden een half jaar 50 mg. ging gebruiken. Iets met complicaties bij een ingreep voor astma.
Ik krijg er ook geen honger van, ik ben misselijk bij benauwdheid. Meeste medepatienten hebben een niet te stoppen honger. Dus ik denk dat het nog erger had kunnen zijn. We maakten er grappen over, maar die honger was bij sommigen echt allesoverheersend, op een hele nare manier. Ik denk dat het voelt als de dorst bij hoge bloedsuikers. Na 2 liter in een kwartier heb je gewoon nog steeds échte dorst...

Mijn onderhoudsdosis is ook te hoog om af te vallen. Niet aankomen is al winst zei de internist en zo voelt het ook. Het onderdrukt ook enigszins het vollemaansgezicht. Iets wat ik heel vervelend vind. Ik mis mijn eigen uiterlijk. Ik denk steeds: wie is dat boze dikkertje dat naar me kijkt, als ik langs een spiegel kom. Mijn wangen zijn te zwaar om mee omhoog te gaan als ik lach haha.

Ik val ook beter af als ik kan bewegen. Maar omdat ik geen inhalaties kan gebruiken kan ik bij overprikkelde longen alleen rust houden. Dus begin ik ieder keer van vooraf aan met het opbouwen fan mijn conditie.

Gelukkig zijn er ook goede periodes waar ik echt van geniet. Dan bouw ik mijn conditie op. Ben lekker bezig.... Dan heb ik het echt leuk.

Maar je weet nooit hoe lang dat goed gaat. En ik weet nooit hoe lang een slechte periode duurt. Dat maakt het lastig.

Echt afvallen zou voor mijn longen denk ik wel fijn zijn. Het is toch minder belastend, conditie opbouwen zal makkelijker zijn. En ik hoop dat dat dan weer net een zetje kan zijn naar een rustigere periode. Dat de conditie echt goed is. Een stootkuurtje niet zo'n punt meer is. Mijn hele lijf wat weerbaarder wordt. De prednison naar beneden kan....
Afvallen zou echt het zetje kunnen geven....
Maar voorlopig is het winter en is niet aankomen het hoogst haalbare.
Maar de lente komt altijd.....

Ik vind de positieve afvalresultaten die hier genoemd worden wel fijn.
Dat de middelen werken zeg maar.
Dat als mijn longen zich gedragen, het mij ook kan helpen. Het dan gewoon net iets makkelijker maken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:17

Ik heb exact hetzelfde.
In de spiegel kijken en denken, poh wie is die bolle? Als ik een stootkuur heb dan kan ik de bovenkant van mn wangen goed zien.
Mn huid is zo gescheurd dat ik door kan als zebra, blauwe plekken zonder echte reden, wazig zien, krampen in mn spieren maar zeker ook verlies van spierkracht (al denk ik dat dat ook zeker te maken heeft met minder doen én overgewicht) en diabetes type 2. En als ik sky high op de prednison zit dan verander ik echt in een monster, boos op alles en iedereen.... hormonaal doet het dus ook echt wat.

Astma heeft mn leven voorgoed veranderd 4.5 jaar terug. Ik heb al heel lang astma, maar nooit echt last van. Gebruikte mn medicatie ook nooit.... tot ik mn corona vaccinatie kreeg, en sindsdien heb ik deze bagger bende. In het zh willen ze niet toegeven dat mn astma ontregeld is door die prik, en dat maakt het nog net iets erger.
En het aller ergste vind ik de pijn die ik erbij gekregen heb, pijn aan mn ribben bij een exacerbatie. Zo heb ik bijna 2 jaar oxycodon gebruikt omdat het zo heftig was. Nu krijg ik tijdens opname een ketamine infuus om de pijn te onderdrukken. Alsof astma alleen niet genoeg was.

Ik hoop echt dat met afvallen die aantal opnames afgeremd worden

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:46

@raket en @ivy_power89 wat een heftige verhalen. Heel veel sterkte , verschrikkelijk dat je hiermee moet dealen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:49

Dat van die longconditie snap ik. Ik ben nu 22 KG kwijt en piep en kraak niet meer en ben zonder medicijnen. Het zou fijn zijn voor je als dat gaat lukken. Ik wens je succes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:52

Lijkt me verschrikkelijk zeg die Prednison. Werkt GLP-1 dan ook anders als je dit neemt?

Ik krijg steeds meer social media berichten over de bijwerkingen en negatieve kant van Ozempic etc. Zit in een soort fuik ofzo. :')
Vind het bijzonder hoeveel positieve verhalen er over zijn, ook van dokters, maar ook waarschuwingsverhalen over de negatieve kanten. Wat is nou waar he?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:08

Het is beide waar. Er zijn veel succesverhalen en soms loopt het bij iemand vast op bijwerkingen of tijdelijk minder goed werken van belangrijke medicatie. Dat is met alle medicatie zo en dus ook met de GLP1 agonisten. En juist daarom is begeleiding zo belangrijk!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:12

Maar wat is begeleiding? Ik heb het via de huisarts, daar zit ook geen begeleiding achter! Ik houd hem wel op de hoogte en maak uit eigen beweging 1x in de zoveel tijd een afspraak om fysiek bij te praten en laat een bloedcheck doen.

Ik ben er vooral zelf heel serieus mee bezig en dat weet hij! Hij zegt dat het daarom ook zo goed werkt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:39

Ik heb vanochtend mijn tweede prik gezet.
Ben op 30 december gestart. Ik merkte direct de volgende ochtend dat ik geen foodnoise meer had. Ik had me ingesteld dat het de eerste 3 a 4 weken niks zou doen. Maar week 1 is -1,5kg.

Ik wil graag 26 kilo in totaal eraf.
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 07-01-26 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:40

gomir schreef:
Het is beide waar. Er zijn veel succesverhalen en soms loopt het bij iemand vast op bijwerkingen of tijdelijk minder goed werken van belangrijke medicatie. Dat is met alle medicatie zo en dus ook met de GLP1 agonisten. En juist daarom is begeleiding zo belangrijk!

De bijwerking die werd genoemd die iemand negatief noemde ervaar ik juist als positief. Ze zei dat je emoties afgevlakt werden. Ik voel me juist mega rustig en stabiel en ervaar het dus heel positief.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:41

Suzanne F. schreef:
Lijkt me verschrikkelijk zeg die Prednison. Werkt GLP-1 dan ook anders als je dit neemt?

Ik krijg steeds meer social media berichten over de bijwerkingen en negatieve kant van Ozempic etc. Zit in een soort fuik ofzo. :')
Vind het bijzonder hoeveel positieve verhalen er over zijn, ook van dokters, maar ook waarschuwingsverhalen over de negatieve kanten. Wat is nou waar he?

Ik heb die vraag bij de internist neergelegd maar kreeg er geen duidelijk antwoord op, dus ik zal het moeten gaan beleven.
Sowieso is het voor mij nog heel erg abracadabra, want ik hoor vooral dat het je eetlust remt, niet dat het wat met je metabolisme doet.

Dat over de negatieve kanten, ben ik wel beetje bang voor omdat het nog zo relatief kort gebruikt wordt en de lange termijn nog niet bekend is

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:52

Mijn internist/ endocrinoloog zegt dat het op meerdere vlakken werkt.
Maar dat de materie complex is en ook nog niet alles over bekend.

Ik heb een stabielere prednison periode gehad en in die periode viel ik wel af, zonder mijn eetpatroon aan te passen. Wel met wat meer beweging. Maar het ging echt vlotter.
Mounjaro is beter bij prednison zegt zij.
Maar het is duur. Dus ik wil eerst astma temmen, als dat lukt. En dan starten in een periode waarbij het de meeste kans van slagen heeft om te werken.
Saxenda is goedkoper geworden.