Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 11:07

Zware botten is een broodje aap verhaal.
En je hebt net zoveel spieren als een ander.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:19

Spiermassa dan. Er zijn mensen op papier 'te zwaar', maar niet als je verder kijkt. En dat isgeen fabel. Spieren zijn zwaarder dan vet. Botmassa draagt maar zeer beperkt bij aan gewicht.

Bmi is ontwikkeld voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van max 1.80m. Geldt dus eigenlijk al niet voor een vrouw.

Maar je bent gewoon goed zoals je bent en zelf ook tevreden bent. Niet iedereen is van nature de slanke hardloper. En voor andere sporten is forser gebouwd zijn handiger.

En als afvallen eenvoudig was, dan waren er geen maagverkleiningen e.d. nodig.

Ik geloof echt wel dat bewerkt voedsel bijdraagt aan ongemerkt meer binnenkrijgen dan je wilt.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-02-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:23

Met afvallen geen ervaring. Lijkt me lastig, succes.

Vanmorgen voor werk een rondje gelopen, eigenlijk de eerste keer dat ik dat doe, want ik ben niet op mijn best in de ochtend :')
Heb een intervaltraining gelopen, ik kon het tempo maar moeilijk halen, maar het was wel een fijn rondje van 40 minuten.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:29

Wat wordt precies verstaan onder lengte en gewicht van een man?

Want ik ken mannen van 1.70 en 60 kg, maar ook mannen van 1.90 en 100 kg

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:30

Lekker Goof!

Zware botten is inderdaad een fabeltje.
Wat wel zo is is dat iedereen anders gebouwd is.

Ik was als kind altijd te dun, m’n moeder kreeg altijd de opmerking dat ze me pap moest geven omdat ik aan moest komen. :')
Ik ben nog steeds vrij slank, al is dat in de jaren wel minder en heb ik ook vetjes op m’n buik.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:47

germie schreef:
Spiermassa dan. Er zijn mensen op papier 'te zwaar', maar niet als je verder kijkt. En dat isgeen fabel. Spieren zijn zwaarder dan vet. Botmassa draagt maar zeer beperkt bij aan gewicht.

Bmi is ontwikkeld voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van max 1.80m. Geldt dus eigenlijk al niet voor een vrouw.

Maar je bent gewoon goed zoals je bent en zelf ook tevreden bent. Niet iedereen is van nature de slanke hardloper. En voor andere sporten is forser gebouwd zijn handiger.

En als afvallen eenvoudig was, dan waren er geen maagverkleiningen e.d. nodig.

Ik geloof echt wel dat bewerkt voedsel bijdraagt aan ongemerkt meer binnenkrijgen dan je wilt.

Een kilo spier is even zwaar als een kilo vet...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:17

BMI zegt inderdaad niet alles, maar ik voor de gemiddelde mens een heel goede leidraad :j
Wil je nog meer info kun je buikomtrek en vetpercentage laten meten. Heb je dat wel eens gedaan Germie? Kans is groot dat je daar toch hoger scoort dan gedacht.

Ik mocht gisteren op het werk in het kader van PMO en mn buikomtrek is ook (een centimer) te groot en vetpercentage 27%, terwijl ik er op het oog toch vrij ''atletisch''uitzie en een maatje 36/38 heb. (nu is mijn situatie vrij specifiek nog post-partum, maar moraal van het verhaal blijft wel hetzelfde). Meten is weten :)

Zware botten bestaat niet. Het skeletgewicht van een vrouw is ongeveer tussen de 9.0 kg en 11.0 kg en dat van een man tussen de 12.0 kg en 15.0 kg. Dit gewicht verschilt per persoon omdat het afhankelijk is van jouw bouw en postuur. Hoe langer je bent hoe meer botmassa je hebt. Dit verschil per persoon zal echter nooit meer zijn dan ongeveer 2 kg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:20

Zware botten is het excuus voor mensen die niet willen accepteren dat ze te zwaar zijn door hun leefstijl :o

Net als dat ik al zo vaak te horen heb gekregen: "ja, voor jou is het simpel, jij hebt geen aanleg om aan te komen"
Terwijl ik zonder sporten echt in no time niet meer in mn broeken pas. :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:22

Ja dat is wel een goede tip 99681!
Dat zeggen ze ook tegen mensen die willen afvallen hè. Niet naar de weegschaal kijken, maar meer je buik omtrek. Dat zegt zoveel meer.

Ik weeg mezelf niet zo vaak, alleen als ik de kat wil wegen. :D
Het zegt mij ook niet zoveel, of ik m’n skinny jeans niet meer aankrijg vind ik een betere meting.

O ja die ken ik ook Sherivey. Alsof als je slank bent je dat zomaar bent. Mensen die dat zeggen zitten meestal elke dag tv te kijken met chips en zoete drankjes denk ik dan.
Net als mensen die zeggen, ik wil ook wel hardlopen maar met mij bouw kan dat niet. Alsof ik vanaf dag 1 aan 1 stuk kon rennen denk ik dan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:27

Ik ben er ook bewust mee bezig, juist omdat ik zelf ook al 15kg zwaarder geweest ben :+ en me daar niet senang bij voel, maar inderdaad als je slank bent komt dat volgens de algehele opinie omdat je goede genen hebt.... :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:29

Het is ook maar net wat je lekker vind om te eten.
Ik heb van kleins af aan al liever een salade dan Mac bij wijze van. En ik eet vegetarisch, ok al heel lang. Niet dat je daar slank van wordt maar dan eet je vaak al bewuster.
Ik heb ook nog nooit een dikke vegetariër gezien :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:30

Samantha_ schreef:
Ik heb van kleins af aan al liever een salade dan Mac bij wijze van. En ik eet vegetarisch, ok al heel lang. Niet dat je daar slank van wordt maar dan eet je vaak al bewuster.

Oh ik wel, zat zelfs.

Net zoals dat veganisten altijd mager zouden zijn.
Maar friet en Oreo is ook veganistisch :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:32

Sherivey schreef:
Samantha_ schreef:

Oh ik wel, zat zelfs.

Net zoals dat veganisten altijd mager zouden zijn.
Maar friet en Oreo is ook veganistisch :+

Haha o ze zijn er dus wel.
Oreo is wel erg lekker ja! <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:51

Over dat, ikkan niet hardlopen had ikmet collegas net een discussie. Die stelden dat je boven de 95kg het niet moetdoen want te veel slijtage.
Maar ik kom soms echt wel mensen tegen die al jaren probleemloos lijken te lopen die overduidelijk wat extra kilos meedragen.
Ik denk dat ook echt dikke mensen wel kunnen hardlopen en dat het vooral belangrijk is om op de opbouw te letten, dat is dan nog belangrijker.

Je kunt bij ons op het werk gratis meedoen met een start to run in de middagpauze. Wordt verzorgd vanuit bedrijfsfitness en is 10 keer. Hadden ze nog niet toen ik begon met lopen. Doel is dus de 5km.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:33

Ik zou bij veel overgewicht zelf eerst gaan voor wat kilo's verliezen dmv voeding en iets als wandelen/zwemmen/fietsen. Juist vanwege de impact op gewrichten.

Maargoed, ik ben geen (sport)arts, dus kan ik niet zeggen of dat daadwerkelijk de beste manier is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:49

Heb er de nodige typos in zie ik. Stomme foon.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:10

O dat is handig, via werk.

Ja ik denk als je flink overgewicht hebt dat je beter eerst wat kan afvallen. En bijv elke dag een paar km wandelen. Dan kan je het later uitbreiden naar stukjes hardlopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:16

Als je uitgaat van 95 kg mogen veel mannen ook niet lopen met gezond gewicht? voor een man van 1,98 is 95kg nog een prima gezond gewicht. Gewicht lijkt me niet de juiste graadmeter. BMI zou dan beter passend zijn. Juist omdat dat rekening houdt met je lichaamssamenstelling.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:11

Piekosj, bedankt voor de toelichting! Jij beschrijft het net nog wat nauwkeuriger, en logischer! Ja wel fijn dat je alle info over de paarden een beetje over kan brengen op mensen.

Leonie, ja eten onderweg vind ik ook lastig, zeker te veel van die zoetigheid gaat zo tegenstaan inderdaad.
Als jij al zo veel wandeld, fietst, etc in zone 1, a 2, dan zou ik niet geforceerd op 6 minuut de kilometer gaan lopen, als dat voor jou niet goed voelt.
Wat leuk, je gaat gewoon de 24 doen, zonder af te snijden! Knap hoor, go for it!

Hier nog even een foto van de medaille van afgelopen zaterdag.
Vind het echt superleuk, en een hele vooruitgang in de atletiek, dat er gewoon een afbeelding van een vrouw op staat!
Ik dacht echt, wat leuk, daar loop ik met mijn dikke sjaal :brr:
Zeker als je weet dat het nog niet eens zo heel lang geleden is, dat vrouwen niet eens een marathon mochten lopen, vind ik dit een mooi statement.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:49

Mooie medaille inderdaad.

Hier kwam het met collega's dus op hardlopen omdat 1 een paar mooie Nike Zoomx gekocht had (en dus niet aan hardlopen doet). Hij vond het gewoon mooie schoenen. En omdat je dus nu bij ons die start to run kunt volgen met een trainer was het direct 'nee, hardlopen is slecht voor de gewrichten'. 'Van mijn fysio heb ik gehoord dat mensen boven de 95kg niet zouden moeten hardlopen'. Enz.
Ik denk dat als je het goed opbouwt dat je ook echt wel kunt hardlopen als je bmi zelfs boven de 30 is. De sleutel is hier het goed opbouwen. En dan val je mogelijk nog af ook.
Maar afvallen is echt niet gemakkelijk. Zelfs niet als je 3 keer per week gaat hardlopen en serieus gaat trainen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:52

Ok, ik ben misschien een beetje te kort door de bocht geweest met mijn opmerking koolhydraatarm/koolhydraatbeperkt.
Koolhydraatarm is sowieso geen optie wat mij betreft ivm dus het wandelen. Koolhydraatbeperkt sluit daardoor meer aan. Heb zaterdag en zondag ook een klein handje pasta door mijn spinazie gedaan, eet ook wel een broodje hier of daar en schrap echt niet alles.

Feit is vooral dat ik echt wel wat kilo's mag verliezen en ik vooral wars ben van allerlei voorgeschreven menu's en dit mag wel, dit mag niet.

Alleen nu zit ik dus in mijn hoofd nog een beetje met error en dat moet ik even wat beter verwerken.

De sportdrank die ik nu gebruik heeft koolhydraten en eiwitten, staat ook op dat het met meerdaagse inspanningen absoluut voordeel heeft. Nu gebruik ik wel minder dan de aanbevolen hoeveelheid, maar denk dan ook 'wandelen is minder intensief dan hardlopen/fietsen/triatlon'. Neemt niet weg dat het nog steeds een inspanning is en helemaal als ik mezelf een beetje behoorlijk push qua inspanning zoals zaterdag :x . En dan komt het opbouwen met hardlopen weer om de hoek kijken. En denk ik dat de ingeslagen weg op zones misschien wel heel helpend kan zijn in meerdere opzichten...

En afvallen.... Het blijft een struggle. Ik hou gewoon teveel van eten en daarnaast ben ik een emo/stress-eter

Kortom, ik had mijn opmerking misschien nog iets moeten toelichten :')

Gave medaille ieris!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 19:25

Als ik wil afvallen weet ik wel dat ik de vreterij zoals chocola, snoepjes of koekjes die ik eet moet schrappen en niet de pasta of de vier boterhammen..

Anyways, ik heb een rustig basisloopje van 7km gedaan net uit het werk in het licht, dat was even fijn!

Echt een toffe medaille ieris en heel erg mooi dat er een vrouw op staat. En dat ze daar jou als voorbeeld voor hebben genomen ieris :P. Goed statement.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:00

Dat is een hele mooie medaille ja!
Leuk inderdaad met een vrouw erop!

Ja eens met SV, als je gewoon normaal eet en al het snaaien laat, val je pas af.
Zegt degene die net een koekje naar binnen schuift tijdens het eten maken. :D

Ooit wel eens gehoord dat afvallen 80% voeding is en 20% sporten. Dus als je gaat sporten en daarna een zak chips open trekt zal je niet afvallen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:12

Zoals ik al schreef, ben een emo/stress-eter. Ergens ook bijna spijt dat ik het hier benoemd heb, maar de stukjes over zones en vetverbranding/koolhydraatverbranding vind ik juist ontzettend interessant en ik hoop ook dat het me weer verder kan helpen.
Ik heb niet de illusie dat het hardlopen mij per definitie gaat laten afvallen. Tenslotte ben ik ook aangekomen met al mijn afstanden wandelen -O- , maar de combinatie bewuster eten en nog op een andere manier bewegen zal hopelijk wel het verschil maken. Zo niet, laten we dan maar hopen dat mijn conditie verbetert :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:16

Even een egopost. Ik heb net best een lekker rondje van 6 km gelopen, maar ben nogal chagrijnig door ruzie met een fietser. Een man van een jaar of 50 die het concept links rennen/lopen niet begrijpt en dus maar begint te schelden.