Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:07

Olympia schreef:
Ik ben ook niet medisch geschoold en wel geschoold op Corona testen af te nemen. Niet l.banketstaaf bedoeld, maar zo'n Corona test afnemen stelt niet zoveel voor. Dat kan je in een cursus van 3 uur leren en daarna dus ook testen afnemen.

Het belangrijkste is vooral je houden aan alle veiligheidsafspraken en normen.

Ja, maar jij kiest ervoor.
Moet het niet naast al je andere werkzaamheden met diezelfde leerlingen doen.
En er zijn goede gestandaardiseerde procedures in ruimtes die er geschikt voor zijn.

Vind ik best wel een verschil...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:09

Ik kies ervoor ja, omdat ik mijn clienten met een verstandelijk beperking al menig paniek heb bespaard de afgelopen weken. En ja ik moet het ook naast mijn gewone werkzaamheden doen. Dus het is niet dat ik extra betaald krijg of uitgepland wordt van de groep.

Maar de rust waarmee we het op deze manier voor de clienten organiseren is mij heel veel waard. En ja ik test ook de clienten waar ik mee werk als datxnodig is. Ik ervaar dat als enorm positief dat het een bekend gezicht waar ze vertrouwen in hebben dit doet.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:11

Er is bij kinderen ook nog een speekseltest. Volgens mij veel minder ingrijpend.

lenaa_tje

Femke_Tweety schreef:
Olympia schreef:
Ik ben ook niet medisch geschoold en wel geschoold op Corona testen af te nemen. Niet l.banketstaaf bedoeld, maar zo'n Corona test afnemen stelt niet zoveel voor. Dat kan je in een cursus van 3 uur leren en daarna dus ook testen afnemen.

En er zijn goede gestandaardiseerde procedures in ruimtes die er geschikt voor zijn.

Maar hoe weet je dat dit niet gerealiseerd wordt op de scholen in Engeland?
Ik vind test mogelijkheid creëeren op scholen helemaal niet zo verkeerd. Mits de omstandigheden daarvoor goed zijn. Ik ga er niet vanuit dat er wordt gevraagd bij iedere leerling in jou lokaal een test af te nemen terwijl de rest alvast huiswerk maakt ...
Wij hebben een heel aantal leerlingen met medische behoeftes daar zijn een aantal collega’s voor opgeleid. Daar is natuurlijk niks mis mee, zo kunnen ze wel naar regulier onderwijs wat zij en ouders graag willen.

@bigone die wordt alleen bij jonge kinderen gebruikt.

Vayo

Olympia schreef:

Ik snap je hoor. Heel veel dergelijke handelingen stellen in feite weinig voor. Kijk bijv. naar het vaccineren nu. Ik geloof best dat je dat zo onder de knie hebt als ze je daar in kort scholen. Maar in lastigere gevallen vraag ik me af of je dan genoeg kennis hebt om te weten wat te doen en of het goed is. En of je niet genoegen neemt met minder goed?

Ik vind het gewoon ook een ethisch dingetje. Kinderen onderwerpen aan een test zonder bijzijn van de ouders. En dan die test die door iemand gedaan wordt die even kort geschoold is.
Wat als een kind het zeer vindt doen en tegenstribbelt? En het kind erachter wordt bang en gaat huilen. Dan zijn ze misschien geneigd om bij dat kind de test veel minder diep af te nemen. Wat ik me vanuit de leerkracht goed kan voorstellen overigens.

Ik ben sowieso tegen kinderen verplicht te testen, of het nu preventief is of niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:15

lenaa_tje schreef:
Femke_Tweety schreef:

Maar hoe weet je dat dit niet gerealiseerd wordt op de scholen in Engeland?
Ik vind test mogelijkheid creëeren op scholen helemaal niet zo verkeerd. Mits de omstandigheden daarvoor goed zijn. Ik ga er niet vanuit dat er wordt gevraagd bij iedere leerling in jou lokaal een test af te nemen terwijl de rest alvast huiswerk maakt ...
Wij hebben een heel aantal leerlingen met medische behoeftes daar zijn een aantal collega’s voor opgeleid. Daar is natuurlijk niks mis mee, zo kunnen ze wel naar regulier onderwijs wat zij en ouders graag willen.

@bigone die wordt alleen bij jonge kinderen gebruikt.

Het wordt op dit moment deels neergelegd bij de technisch onderwijs assistenten en bij docenten.

En die voelen zich er -grootdeels- absoluut niet senang bij.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:17

Als dat hetzelfde geroep is van de aob (en vooral media) al sinds mei waarbij meer dan de helft van het onderwijs personeel blijkbaar niet wilde werken op locatie neem ik dat wel met een korreltje zout.

Eerst maar eens zien wat er nu echt de bedoeling is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:19

lenaa_tje schreef:
Als dat hetzelfde geroep is van de aob al sinds mei waarbij meer dan de helft van het onderwijs personeel blijkbaar niet wilde werken op locatie neem ik dat wel met een korreltje zout.

Nope.

Ik lees het rechtstreeks van collegas waar ik op regelmatige basis contact mee heb.

Ik begrijp dat ze zich hier niet fijn bij voelen. In ieder geval een goed deel. Daar zit vrij veel frustratie.

Maar goed, ieder mag er uiteraard anders over denken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:19

Wat is er niet ethisch aan een test afnemen bij een kind zonder de ouders erbij?

Hoe meer kinderen getest worden hoe beter, gezien het steeds meer duidelijker wordt dat kinderen wél regelmatig anderen besmetten.

Het enige punt dat ik zie is inderdaad dat de testen juist worden afgenomen. Maar enkele, niet-risico leerkrachten/begeleidend persoon zou dit toch aangeleerd kunnen krijgen, zodat zij dan iedereen kunnen testen (en ook het volwassen personeel testen uiteraard).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:22

Femke_Tweety schreef:
lenaa_tje schreef:
Als dat hetzelfde geroep is van de aob al sinds mei waarbij meer dan de helft van het onderwijs personeel blijkbaar niet wilde werken op locatie neem ik dat wel met een korreltje zout.

Nope.

Ik lees het rechtstreeks van collegas waar ik op regelmatige basis contact mee heb.

Ik begrijp dat ze zich hier niet fijn bij voelen. In ieder geval een goed deel. Daar zit vrij veel frustratie.

Maar goed, ieder mag er uiteraard anders over denken.

Ik zeg ook niet dat ik direct sta te juichen als ik in eens zo’n bericht krijg maar ik ga er gewoon eerst vanuit dat het iets genuanceerder lag zo als ik hierboven schreef.

Het idee van op scholen testen vind ik helemaal niet zo raar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:23

Ik zou daar als ouder ook niet van gediend zijn.
Een leerkracht is geen medisch personeel en een school geen plek waar medische zaken thuis horen. Bovendien zou ik hier bij willen zijn, als het indruk maakt op het kind wil ik daar 's avonds over kunnen praten met haar/hem.
Dan heb ik het over basisschoolleeftijd, onderbouw.

Ook praktisch mis ik iets. In een teststraat moet een arts aanwezig zijn om toezicht te houden op procedure ed. De GGD heeft regelmatig geklaagd dat dit in commerciële teststraten niet altijd gebeurt en dat dit onverantwoord is. Nu gaan testen op scholen vind ik dan ook onverantwoord.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:24

Op scholen testen vind ik niet per se slecht, dat gaf ik al aan.

Maar om het mensen zo op hun bord te schuiven, zonder verdere duidelijkheid, zonder dat daar in werkbelasting ruimte voor is, en met druk (bij sommige scholen) om geen nee te zeggen, dát is wat er speelt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:29

secricible schreef:
Ik zou daar als ouder ook niet van gediend zijn.
Een leerkracht is geen medisch personeel en een school geen plek waar medische zaken thuis horen. Bovendien zou ik hier bij willen zijn, als het indruk maakt op het kind wil ik daar 's avonds over kunnen praten met haar/hem.
Dan heb ik het over basisschoolleeftijd, onderbouw.

Ook praktisch mis ik iets. In een teststraat moet een arts aanwezig zijn om toezicht te houden op procedure ed. De GGD heeft regelmatig geklaagd dat dit in commerciële teststraten niet altijd gebeurt en dat dit onverantwoord is. Nu gaan testen op scholen vind ik dan ook onverantwoord.

Zoals ik schreef is medische handelingen op scholen op zich niet vreemd. Wij hebben opgeleid personeel die bepaalde medische handelingen doet. Zo kunnen kinderen met medische aandoeningen toch naar het regulier onderwijs.

Ouders klaagde hier vooral over de test tijd en de reistijd die het opleverde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:31

Dat vind ik wat anders als als leerkracht ineens diagnostische tests doen waar een arts wettelijk gezien toezicht op hoort te houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:32

Schemerdier schreef:
Wat is er niet ethisch aan een test afnemen bij een kind zonder de ouders erbij?

Hoe meer kinderen getest worden hoe beter, gezien het steeds meer duidelijker wordt dat kinderen wél regelmatig anderen besmetten.

Het enige punt dat ik zie is inderdaad dat de testen juist worden afgenomen. Maar enkele, niet-risico leerkrachten/begeleidend persoon zou dit toch aangeleerd kunnen krijgen, zodat zij dan iedereen kunnen testen (en ook het volwassen personeel testen uiteraard).

Als er verplichting bij komt kijken, vind ik dat niet ethisch verantwoord. Helemaal niet als het door leerkrachten zelf uitgevoerd moet worden.
Het kan gewoon een pijnlijk en vervelend iets zijn. Dat kan angst veroorzaken. Wat als een kind thuis overstuur thuis komt omdat een leerkracht dat wattenstaafje te ver de neus in geduwd heeft e.d.?

Ze mogen het je vragen. Dat vind ik prima. Maar ik vind dat het kind er nadrukkelijk toestemming voor moet geven en er geen enkele vorm van druk bij mag komen.
Ik begrijp dat kinderen anderen kunnen besmetten. Maar vaak zijn kinderen er zelf amper ziek van. Vanuit het oogpunt eigen gezondheid is het dan al niet echt noodzakelijk om kinderen te testen. Zolang het voor de gezondheid van mijn kind niet noodzakelijk is, laat ik mijn kind niet testen.

Voor de gezondheid van anderen houden wij ons aan de regels. Meer wil ik niet van mijn kinderen vragen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 01-01-21 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:33

secricible schreef:
Dat vind ik wat anders als als leerkracht ineens diagnostische tests doen waar een arts wettelijk gezien toezicht op hoort te houden.

Ik bedoel dus dat je mensen daarvoor best kan opleiden.
Als dat er voor zou kunnen zorgen dat er onderwijs gegeven kan worden

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:37

Vayo schreef:
Schemerdier schreef:

Als er verplichting bij komt kijken, vind ik dat niet ethisch verantwoord. Helemaal niet als het door leerkrachten zelf uitgevoerd moet worden.
Het kan gewoon een pijnlijk en vervelend iets zijn. Dat kan angst veroorzaken. Wat als een kind thuis overstuur thuis komt omdat een leerkracht dat wattenstaafje te ver de neus in geduwd heeft e.d.?

Ze mogen het je vragen. Dat vind ik prima. Maar ik vind dat het kind er nadrukkelijk toestemming voor moet geven en er geen enkele vorm van druk bij mag komen.
Ik begrijp dat kinderen anderen kunnen besmetten. Maar vaak zijn kinderen er zelf amper ziek van. Vanuit het oogpunt eigen gezondheid is het dan al niet echt noodzakelijk om kinderen te testen. Zolang het voor de gezondheid van mijn kind niet noodzakelijk is, laat ik mijn kind niet testen.

Voor de gezondheid van anderen houden wij ons aan de regels. Meer wil ik niet van mijn kinderen vragen.

Maar testen worden om andere redenen toch ook verplicht opgelegd? Dat is toch ook niet vrijblijvend, als bijvoorbeeld je risico-contacten positief getest zijn oid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:38

lenaa_tje schreef:
secricible schreef:

Ik bedoel dus dat je mensen daarvoor best kan opleiden.
Als dat er voor zou kunnen zorgen dat er onderwijs gegeven kan worden

Maar ook als mensen er wettelijk voor opgeleid zijn moeten zij dit doen onder toezicht van een arts. Daarom is in een teststraat altijd een arts aanwezig.
Bovendien is er voor mij een groot verschil tussen enerzijds een kind dat medische handelingen nodig heeft waarover je samen goede afspraken maakt of een eenzijdige beslissing dat school ineens testen gaat afnemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:41

Ik zou er ook niet voor zijn dat niet opgeleide mensen in neuzen van kinderen gaan roeren

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:56

purny schreef:
Ik zou er ook niet voor zijn dat niet opgeleide mensen in neuzen van kinderen gaan roeren

Dit inderdaad. Gaat mij er niet om, dat ze getest worden , maar hoe/ door wie.

En nee, ik hoef er niet bij te zijn.

Wordt er in NL meestal in neus getest? Of ook keel?

Hier per labo verschillend, testlocaties eigenlijk altijd in de keel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:56

Getup schreef:
purny schreef:

Dit inderdaad. Gaat mij er niet om, dat ze getest worden , maar hoe/ door wie.

En nee, ik hoef er niet bij te zijn.

Wordt er in NL meestal in neus getest? Of ook keel?

Hier per labo verschillend, testlocaties eigenlijk altijd in de keel.

Neus en keel

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:57

Elke keer beide ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:59

Enige keer dat ik was getest was het beide. Keel ging de eerste keer niet goed dus moest nog een keer

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:02

Getup schreef:
Elke keer beide ?

Ja beide inderdaad.
Ga er vanuit dat het beleid is hier?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:03

Schemerdier schreef:
Maar testen worden om andere redenen toch ook verplicht opgelegd? Dat is toch ook niet vrijblijvend, als bijvoorbeeld je risico-contacten positief getest zijn oid.

Natuurlijk niet. Het wordt dringend gevraagd, maar ze kunnen het je nooit verplichten. Net als de vaccinatie.

Ik zie zelfs nog meer in het verplicht stellen van de vaccinatie voor de groepen die het de meeste gezondheidsrisico's lopen als ze besmet raken, dan het preventief testen verplicht gaan stellen bij kinderen.

Sowieso ben ik, zodra iedereen de kans gehad heeft het vaccin het halen, erg voor het vaccinatiebewijs en op basis daarvan mensen toe te laten of voorlopig/tijdelijk te weigeren. Uitgezonderd mensen die om medische redenen het vaccin niet mogen, maar wel een negatieve sneltest kunnen overleggen.