[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:51

Voor zover ik weet is het een van de meest gebruikte en betrouwbaarste koperspiralen die ze onlangs wat kleiner hebben gemaakt dan die vroeger was. Dus vermoed dat het best wel positief is.
Persoonlijk heb ik een andere koperspiraal dus ervaring er over kan ik je niet helpen.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:29

Oh wat raak ik vermoeid van mezelf..
Ik had berichtje geplaatst, dat ik een bloeddoorbraak had gehad na m'n 2e maand doorslikken, toen na een week gestopt met de pil (ongesteld geworden), en toen de laatste 14 opmaken, plan was om dan nog een strip erachter aan te gooien, maar nu blijkt dus dat m'n strippen op zijn.. := Ik kan niets anders dan nu ongesteld worden.. Als ik volgende week weer begin met de pil, wanneer ben ik dan veilig? De eerste 7 dagen niet en daarna wel weer gewoon?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:29

Aria_zz schreef:
Voor zover ik weet is het een van de meest gebruikte en betrouwbaarste koperspiralen die ze onlangs wat kleiner hebben gemaakt dan die vroeger was. Dus vermoed dat het best wel positief is.
Persoonlijk heb ik een andere koperspiraal dus ervaring er over kan ik je niet helpen.

Ik mag tot maart helemaal niks met hormonen gebruiken van de gyn aangezien ik al dik 20 jaar de pil slikte.
Ik zit bomvol hormonen en de gyn wil echt dat ik stop met die hormoon zooi.
We hebben ook de opties als sterilisatie besproken en dan zou de esure me aanspreken.
Maar als je geen kinderen hebt gehad blijkt dit lastig en de ouderwetse manier vind ik best drastisch.
Je gaat op vandaag volledig onder narcose zo blijkt en is een dagopname, ik word heel ziek van narcose dus dit vermijd ik het liefste.
De T-safe kan 10 jaar blijven zitten en bevat geen hormonen, de gyn vond dit ook de beste oplossing.
Maar ben zo bang dat het ding scheef gaat zitten of dat ik toch zwanger raak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:27

Joey schreef:
Ik had berichtje geplaatst, dat ik een bloeddoorbraak had gehad na m'n 2e maand doorslikken, toen na een week gestopt met de pil (ongesteld geworden), en toen de laatste 14 opmaken, plan was om dan nog een strip erachter aan te gooien, maar nu blijkt dus dat m'n strippen op zijn.. := Ik kan niets anders dan nu ongesteld worden.. Als ik volgende week weer begin met de pil, wanneer ben ik dan veilig? De eerste 7 dagen niet en daarna wel weer gewoon?

Je moet 3 weken achter elkaar slikken om veilig te zijn dus dan ben je pas over 4 weken weer veilig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:36

Jesito, dat versta ik. Ik ben ook op koperspiraal overgestapt om eindelijk van die hormonen af te zijn. Ik ben er alle sinds meer dan tevreden over. Mijn cyclus is niet zo regelmatig jammer genoeg, maar wat niet is kan nog komen.

Zwanger kan je met alles worden, spiraal is even veilig als de pil, enige voordeel is dat je er niets mis mee kan doen waardoor het iets veiliger is.
En of het scheef gaat zitten, tja, gewoon bij iemand laten steken die er veel ervaring mee heeft.
Ik heb een gynefix, dat zit met een draadje vast in de baarmoederwand, dat leek mij veiliger maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit.

En je kunt het niet weten tot je het probeert, dat is het enige dat belangrijk is denk ik.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:29

Ben ik weer met een vraag :-)

Ik slik nu enkele maanden de pil, en hou altijd een stopweek omdat a) ik bang ben voor doorbraakbloedingen en b) ik het toch wel een fijne 'bevestiging' vind dat ik niet zwanger ben. Nu zou ik aanstaande vrijdag mijn laatste pil van deze strip nemen en meestal begint de dinsdag daarop m'n menstruatie. Nu komt dat eigenlijk best vervelend uit ivm oudjaar bij vriendlief... Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om niet door te slikken, maar op de 31ste al terug met een nieuwe strip te starten (na 4 stopdagen en 1 dag ongesteld zijn dus), en of dat gevolgen heeft mbt bescherming tegen zwangerschap?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:47

Stopweek verkorten kan, maar je onttrekkingsbloeding stopt dan vaak niet meteen. Je kan wel de pil 1 week langer doorslikken en dan een stopweek houden.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:28

Maar bij één week langer doorslikken, dan een stopweek en weer verder met dezelfde strip ben je toch niet meer bedchermd? Of vergis ik me nu?
Is het misschien handiger om toch een extra strip door te slikken? En heel domme vraag misschien, maar is je bescherming dan ook nog optimaal, na die twee strips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:41

billionache schreef:
Maar bij één week langer doorslikken, dan een stopweek en weer verder met dezelfde strip ben je toch niet meer bedchermd? Of vergis ik me nu?
Is het misschien handiger om toch een extra strip door te slikken? En heel domme vraag misschien, maar is je bescherming dan ook nog optimaal, na die twee strips?

Ontrekkingsbloed heeft helemaal niets te maken met bevestiging dat je niet zwanger bent... Het is geen menstruatie en kan dus ook nog gewoon doorgaan terwijl je wel zwanger bent := Daarom is het stoppen volledig zinloos want je bevestigd er niets mee en je bescherming wordt ook niet anders.

De stopweek verkorten is geen probleem maar je bloeden stopt daar meestal niet door.

Je moet de pil 3 weken aan een gesloten slikken om veilig te zijn of dat dat 3,5 of 28 weken zijn maakt niets uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:26

billionache schreef:

Al slik je het hele jaar de pil door (de 1 fase pil, zoals de microgynon) officieel ben je niet ongesteld namelijk met de pil maar heb je een onttrekkingsbloeding omdat er geen eisprong plaats vindt. Je mag je stopweek wel verkorten, maar niet langer maken én minimaal 21 dagen de pil slikken na de stopweek. Voor de rest; neem gerust een week van een nieuwe 2e strip en stop dan een week. Je bent veilig.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:29

Bedankt voor de duidelijke antwoorden :j

Ik ga er eens over nadenken wat ik doe. Ik denk dat ik maar een hele strip doorslik. Heb het even uitgerekend en dat zou naar de toekomst toe ook het handigst uitkomen.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:47

Yvank_ schreef:
Joey schreef:

Je moet 3 weken achter elkaar slikken om veilig te zijn dus dan ben je pas over 4 weken weer veilig.

Ah oke! Thanks :))

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:22

Als je altijd de pil doorslikt en je wilt een test doen, wanneer moet je dat doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:16

Minimaal 2 week nadat je denkt bevrucht geraakt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:06

Misschien dat ik hier mijn vraag kwijt kan:

Sinds een weekje ongeveer heb ik enorm pijnlijke/gevoelige tepels. Heb dit eigenlijk nog nooit eerder gehad. Heeft dus denk ik ook niks met menstruatie te maken (over 2 weken pas de laatste pil). Nu las ik op internet al dat het een symptoom van zwangerschap is maar dat lijkt me niet, ik slik de pil en ben m nog nooit vergeten. Soms zijn ze zo gevoelig dat ik niet eens op mijn buik kan liggen. Wie heeft er ervaring mee en was niet zwanger? :+

Edit; ik ben 17

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:11

Ja hoor, heb ik ook wel eens gehad. Maar niet langer dan een dag denk ik.
Hormonen denk ik.
Denk niet dat het heel vreemd is.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:22

_Dominique schreef:
Misschien dat ik hier mijn vraag kwijt kan:

Sinds een weekje ongeveer heb ik enorm pijnlijke/gevoelige tepels. Heb dit eigenlijk nog nooit eerder gehad. Heeft dus denk ik ook niks met menstruatie te maken (over 2 weken pas de laatste pil). Nu las ik op internet al dat het een symptoom van zwangerschap is maar dat lijkt me niet, ik slik de pil en ben m nog nooit vergeten. Soms zijn ze zo gevoelig dat ik niet eens op mijn buik kan liggen. Wie heeft er ervaring mee en was niet zwanger? :+

Edit; ik ben 17

Dat had ik ook, ook juist op een moment dat ik echt in de stress zat omdat ik dacht dat ik zwanger was. Maar dat was dus niet het geval en nu heb ik wel nog af en toe, ongeveer een week voor mijn menstruatie. Dus is heel waarschijnlijk puur hormonaal :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:26

Ik ben nu al enkele maanden aan de pil maar merk dat ik toch wel last van bijwerkingen heb (emotioneel, prikkelbaar, vocht vasthouden). Nu wilde ik dus stoppen met de pil voor een paar maanden om te kijken of het minder wordt, maar ik kan me voorstellen dat door de schommeling in hormonen het alleen maar erger wordt? Wat zijn jullie ervaringen hierin?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:12

De eerste 2 week nadat ik stopte met de pil waren een ramp, maar nu gaat het goed; al ben ik emotioneler en tegen de menstruatie ben ik echt veel vermoeider dan met de pil. Vocht vasthouden helaas ook... Dus hormonen door eigen lijf of dmv een pil kunnen voor die typische vrouwelijke klachten zorgen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:10

Vandaag na iets meer dan 2 jaar weer gestart met de nuvaring! Ben benieuwd hoe het gaat! Over een tijdje gaat er een mirena in!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:30

Pff ben best wel nerveus, ik ga vanaf morgen voor het eerst m'n pil doorslikken (volgende week woensdag oudjaar en vrijdag naar de sauna dus kwam ff slecht uit). Ben best wel bang voor doorbraakbloedingen :=

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:41

billionache, dus een week extra? Ik ga nnu voor de 2 weken extra. 1 ging goed, nu 2, gaat ook gelukkig tot nu toe goed.
Ee gaan het zien..
En met een doorbraak zijn het vaak alleen druppels. Dan hoop ik maar dat alles goed gaat!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:00

Ik weet het nog niet! Als je een week extra slikt, dan een stopweek houdt en daarna dus die 2 overige weken slikt ben je volgens mij niet meer beschermd tegen zwangerschap, of wel? vind het zo jammer om die twee weken dan 'weg te gooien', dus wil graag een volledige strip doorslikken. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:18

VERAx schreef:
Ik ben nu al enkele maanden aan de pil maar merk dat ik toch wel last van bijwerkingen heb (emotioneel, prikkelbaar, vocht vasthouden). Nu wilde ik dus stoppen met de pil voor een paar maanden om te kijken of het minder wordt, maar ik kan me voorstellen dat door de schommeling in hormonen het alleen maar erger wordt? Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik. Beste keuze die ik gemaakt heb!ben niet meer begonnen daarna.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:45

Je kan ook 1 extra week doen, en daarna een nieuwe strip +een extra week, etc.