Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:15

Samantha_ schreef:
Ja maar hij zei het echt alsof het iets is wat iedereen heeft?
Het was wel L2 en dat was de plek van de breuk. Benieuwd wat die arts daar volgende week van zegt.
Als ik Google zie ik toch veel dingen die ik heb, stijve rug etc.

En zo jong ben ik ook weer niet hoor, 45, maar toch, je verwacht dit niet.

Zou misschien best kunnen dat een hoop mensen het hebben.

Het zou me bij mezelf niet verbazen. Ik ben jaren geleden meerdere keren hard op mijn rug gevallen. Blijft een zwakke plek. Als daar bij onderzoek uit zou komen dat er artrose zit, zou ik niet gek staan te kijken.
Heb er iig best vaak last van, zeker nu in de winter. :=

Maargoed, ik zit toch al gammel in elkaar. Als ik een paard was geweest, zou ik nooit door de aankoopkeuring komen. :o

lies_sparkle

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:19

Wat fijn dat je zo snel terecht kan! Spannend lijkt me wel, zo’n vermoeden van artrose is niet niks. Eerst maandag maar even afwachten; fijn dat er in ieder geval goed naar gekeken wordt.

Ik heb net een tempoloopje gedaan, heerlijk in de zon. Merk dat van de 3 sporten het lopen toch wel het meest makkelijk gaat :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:28

Haha ja ik zou ook niet door de keuring komen. :')
Alles kraakt en piept haha.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:06

SV, ik heb al veel gelezen over het verschijnsel inderdaad, maar het gewoon nog niet gezien helaas!

996, ik loop zowel alleen als met een wandelmaat of met spontaan opgedane contacten tijdens zo'n tocht. En op die manier heb ik er ook weer heel leuke wandelvrienden aan over gehouden.
Zowel samen lopen als alleen lopen heeft wat mij betreft voor- en nadelen. Alleen kan je je eigen tocht inrichten, samen stem je toch wat meer op elkaar af. Samen kan je er door heen helpen als je denkt 'blegh', maar alleen kan ik ook mijn grenzen wel weer verleggen.
Met 'prestatie tochten/evenementen' zoals de Elfstedentocht, Nijmegen of een Kennedymars kan ik ook best egoïstisch zijn. Maar dat accepteer ik tegelijkertijd ook van mijn maatje. Het is niet de bedoeling dat een maatje bijvoorbeeld iets niet uit loopt, omdat ik bijvoorbeeld niet lekker loop of zo.

Routes zijn een beetje afhankelijk van de wandelvereniging. De vereniging waar ik nu voor uitzet, heeft meestal een gecombineerde ondergrond qua verhard/onverhard. Maar het onverharde vaak wel goede kwaliteit. Een andere wandelvereniging staat bekend om wat meer modderploegen etc, daarvan wordt vaak gezegd dat een tocht dan echt 'verenigingsnaam'-waardig is :') en is de wasmachine geen overbodige luxe.
Verder probeer je bij de gestelde afstand te blijven. Voor deze vereniging 10-15-25km. Iets afwijken mag, maar vaak wordt gezegd maximaal + of - 10%.
Op die afstand probeer je dan ook nog rusten te hebben en het liefst een beetje leuk verdeeld (doorgaans 1 op 15, 2 op 25 bij deze vereniging). Dit kan horeca zijn of bijvoorbeeld (na overleg) bij de kantine van een sportvereniging. Voor hen ook altijd weer een leuke bijkomstigheid qua inkomsten.

En dan probeer je er natuurlijk nog een leuke route van te maken :j , beetje afwisselend en wat mij betreft is verkeersluw of goede stoepen ook altijd een pré!

Zo, en dan nu naar het hardlopen _/-\o_ . Bedankt voor je succeswens. Samen met de schop van een collega, heeft dat ervoor gezorgd dat ik ben gegaan. Had totaal geen zin en was echt heel moe toen ik thuis kwam -O- , maar ja.... Om nu weer aan te komen dat ik mijn (her)start weer uitgesteld had :=

Deze training op hartslag is wat mij betreft wel minder streberig en competitief met mezelf, en lekker met de Engelse Harry Potter op ging het best lekker!
Moest wennen aan het nieuwe schermpje in mijn activiteit en de minuut herstel was vaak aan de korte kant om weer netjes in zone 2 te komen >;) , het lukte vaak pas tegen het einde. Maar ik had wel een 94% score *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik probeerde op een gegeven moment wat lager in zone 3 te blijven om mijn herstel eerder in zone 2 te komen.... dat mislukte wel enigszins, maar daar is de reden dat het tempo ineens in zakte.....

Afbeelding

Afbeelding
Mijn links-rechts balans was wel echt way off en de andere kant op dan meestal :?

Afbeelding

Mijn hersteltijd is volgens mij ook niet verder vertraagd *\o/*

mijn excuses voor het lange bericht :x

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:49

Welk schema is dit, Danseresje?
En ik lees graag hoor, ook over het wandelen, interessant juist :)

Kruip nu weer een beetje terug onder mijn meeleessteen :o

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:53

Danseresje, wow goed bezig zeg! Top gedaan, zeker als je er geen zin in had.
En wat je zegt over je wandeltochten , ervaar ik ook met trail runs, soms loop ik lekker in mijn eentje, soms haak ik bij iemand aan, en af en toe loop ik samen met bekenden, het heeft zo allemaal zijn eigen charme.

Leonie, om op je vraag terug te komen, over rustige duurlopen, voor een lange afstand.
Als jij moeite moet doen om in een voor jou langzaam tempo te lopen, in welke hartslag zone zit jij dan?
Want de rustige duurloop is vooral bedoeld om in zone 1 en 2 te lopen, zodat je je vetverbranding verbeterd.
Maar als jij op 5:30 m/km noem maar even wat in zone 1 of 2 loopt, dan is het niet nodig om geforceerd lamgzamer te gaan lopen.
Loop je wel in een hogere zone, dan is langzamer lopen wel de oplossing, dan zou je loopscholing misschien een idee zijn, om wel in een voor jou fijne houding in een rustiger tempo te lopen.
Ik heb even een foto gemaakt voor je uit een boek, die een mooie grafiek laat zien, hoeveel je je vetverbranding kan verbeteren.
Afbeelding
Hier zie je wat je met die rustige duurlopen kan bereiken, je koolhydraten en vetverbranding gaan beter samenwerken, waardoor je bij lange afstanden, langer op een hoger tempo kan lopen.
Je bent vast bekent met het feit dat je voor maximaal 90 minuten aan koolhydraten kan opslaan, en je kan nooit maximaal aanvullen met gelletjes.
Dus als je de marathon in 3,5, a 4 uur wil lopen op ongeveer 5m/km ga je geheid de man met de hamer tegenkomen.
Dat kun je voorkomen, door heel goed je vetverbranding te trainen, met lange lopen op lage hartslag, en door voeding onderweg te nemen.

Lies-sparkle, fijn dat je zo genoten hebt van het weer!
En leuk dat je voor die triatlon gaat, knap hoor 3 sporten!

Sherivey, knap hoor zo vroeg opstaan, snap wel dat het lekker loopt zo rustig!

Samantha, sterkte met je ribben, en fijn dat je zo snel voor een doorverwijzing kan gaan.
Ik weet het ook niet of veel mensen artrose hebben.
Maar ik kom die paarden keuring ook niet door, moet binnenkort naar de reumatoloog.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:21

Interessant Ieris, dat stukje van dat boek. Kan ik met wandelen ook wel gebruiken die kennis.
Je schrijft: Dat kun je voorkomen, door heel goed je vetverbranding te trainen, met lange lopen op lage hartslag, en door voeding onderweg te nemen. --> staat er dan ook beschreven wat in dit geval nuttige voeding is onderweg?
En leuk dat je het samen of alleen lopen herkent.

Vogeltje, ik heb nu zelf maar een schema geknutseld in Garmin Connect waarin ik me focus op de hartslag tijdens het opbouwen, maar wel per week de tijd wil opbouwen naar uiteindelijk 30 minuten achter elkaar en dit is dan in een tijdsbestek van 12 weken, dus zelfs langer dan het schema van Evy. En als blijkt dat ik een week langer nodig heb voor iets, dan doe ik dat gewoon! Of als blijkt dat ik toch te ambitieus ben in het schema.... Dan ga ik het ook gewoon aanpassen.

Maar zoals Iris schrijft zone 1 en 2..... Bij mij is het zone 2 en 3 :') . En even terug kijkend: les 1 in augustus was 2,32km. In november 2,19km en vandaag was het toch ook 2,15km. Voordeel nu: ik was totaal niet met afstand en/of snelheid bezig *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:33

Gelukkig hoef je ook niet als een paard gekeurd te worden Ieris.

Ik heb net de training van Kiprun van donderdag naar voren gehaald (en schuif dan de training van morgen weer naar donderdag). Ik heb helaas nog iets spierpijn van mijn 26km van vrijdag, en morgen wordt het een zware dag, dus ik had zoiets van dan doe ik nu de korte training maar. Want ik ben nog niet fit genoeg voor een zwaardere training.
En die was vandaag erg simpel:
20 minuten inlopen op 10.20 per km
10 minuten op 9.45 per km
10 minuten op 8.30 per km
en 10 minuten uitlopen op 10.20 per km, waar ik dus 2km van gemaakt heb op dat tempo.
Omdat ik ook langzaam wandel vond ik het wel eens een leuke uitdaging om de 10.20's proberen te wandelen. Dat lukt me net niet helemaal, maar ik word dus heel langzaam toch iets sneller met wandelen.
En ik had verwacht dat die 2 keer 10 minuten die sneller moesten me zwaar zouden vallen, maar vandaag gingen ze echt appeltje eitje. Ik haalde 9.05 bij die eerste 10 minuten en 8.15 bij de 2e 10 minuten. Wel is dit bij mij volgens Garmin dus zone 3 (70% van de training van vandaag).

Of ik vrijdag op vetverbranding gelopen heb? Geen idee eigenlijk, maar was wel 4 uur onderweg. Afvallen doe ik niet van hardlopen helaas. Ik had vrijdag geen honger tijdens het lopen, wel in de nacht er na ondanks een verlaat diner. En na afloop had ik vreselijke dorst, heb toen wel 1.5 liter gedronken en leek nog niet genoeg. (en dat loopt er dan ook net zo hard van onderen weer uit zeg maar).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:48

Zeker interessant dat stuk Iris, thanks voor het delen.

Ik vind in zone 2 lopen ook lastig. Als ik wandel gaat mn hartslag al flink omhoog.

Lekker gelopen zeg Danseresje!

Germie, als je 4u gaat lopen heb je toch wel gelletjes of iets anders bij je?

Ik heb na werk een 5 km rondje op 6:30 gelopen, lekker rustig en niet te ver. Woensdag weer wat langer lopen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:55

Danseresje schreef:
Piekosj, die cheddar run, I'm moest in eerste instantie denken aan een evenement waarbij ze achter de kaas de heuvel af gaan en de meeste mensen zelf ook eindigen in rollend naar beneden :D , maar dat is niet het evenement wat je bedoelt O:)
Fijn dat jullie in Zweden ook een heel mooie dag hadden!

Hahahaha _O-

Sherivey prachtig zo vroeg op pad! Mij niet gezien :')

Wat een goede marathon tijd Ieris, zeker als je plande op 4 uur! Klinkt als een leuke en gevarieerde route :D Wel lastig om schoenen op uit te kiezen lijkt me, iets dat past op onverhard maar ook een beetje steun geeft in het diepe zand?

SV zoals altijd weer prachtige foto's! Die vierde met je vriend van achter lijkt net photoshop, de lucht ziet er zo fake uit :D

Jeetje Goof wat rot van je auto! En dat dat dan zo lang duurt, is toch echt te gek voor woorden. Mooie 1 seconde PR :))

Fijn Sall dat de 9 km zonder pijn ging +:)+

Spannend Myka een hart echo! Hopelijk komt er wat uit waar ze iets mee kunnen

Laura als je nu 1.07 doet in training over een 10 km kan je echt wel een 10 km binnen een uur doen tijdens een wedstrijd! Je wordt dan vaak meegesleept door de stemming en de andere lopers! Wellicht lopen er ook pacers mee

Bikkel Danseresje, 'even' 15 km wandelen na je eerdere tocht!

Leonie het is hier in zuid Zweden waar ik woon vaak een beetje hetzelfde weer als in NL maar dan net een paar graden kouder. In Uppsala waar ik binnenkort heen ga verhuizen is het vaak wel een stuk kouder en gelukkig ook een stuk droger

Samantha wat balen en kan me voorstellen best schokkend om zo te horen dat je artrose in je rug hebt! Mijn paard heeft op vijfjarige artrose gekregen (wordt dit jaar 6 dus echt nog recent) maar verder heb ik er bij mensen niet zo veel kennis van. Zij lijkt op dit moment helemaal pijnvrij en zoals vanouds na inspuiten vh gewricht, rehab en supplementen voor de gewrichten, maar ik durf echt niet te zeggen hoe dat bij mensen zit! Zeker de rug lijkt me best een gevoelige plek

Over voeding tijdens het sporten: Ik ben geen marathonloper maar wel gediplomeerd in dingen als voeding en training etc :)) Maar verbeter me graag als ik iets verkeerd zeg. Je lichaam kan alleen energie uit koolhydraten goed opnemen tijdens het sporten, omdat het opslaan en omzetten van vet een langdurig proces is, en je zit ook nooit zonder vetreserve :+ Eiwitten geven niet direct energie maar zijn vnl nuttig ná het sporten voor herstel van de spieren. Het is dus het nuttigst om eten te hebben dat vnl bestaat uit snelle koolhydraten die snel opgenomen en omgezet in energie kunnen worden. Populaire snacks tijdens het sporten zijn bijv snoepjes (winegums), dadels, ander gedroogd fruit, en uiteraard gels of drankjes met hoog khd gehalte. Verbranding van vet of koolhydraten is ook geen knop die van het ene op het andere moment omgezet wordt als je HR een bepaalde hoogte bereikt. Ja, op langzame snelheid kan je bijna volledig op vet energie gebruiken, daarna wordt het een soort blend tussen vet / koolhydraten en daarna als je richtig anaerob gaat, gaat het gehalte vetverbranding omlaag en khd verbranding omhoog. Anaerob is altijd 100% koolhydraatverbranding, want vet kan alleen met zuurstof omgezet worden.

Gister tijd voor mijn 8 km 'long run'. Ik voelde me in de ochtend zooo ellendig, de eerste dag van het maandelijkse riedeltje :roll: Nouja, eerst maar even de paarden gedaan en kijken wat ik zou gaan doen de rest van de dag. Maar ik knapte goed op dus net een uurtje voor het donker er op uit voor mijn loopje, en ik liep echt zo heerlijk! Echt een super fijn ritme en liep uiteindelijk gemiddeld 6'24 wat me echt verbaasde, want een paar dagen eerder kwam ik net aan de 7'00 op een kortere easy run en was ik echt zooo moe. Nu had ik het idee nog wel een kilometertje of twee er bij te kunnen rennen :D Vandaag de dag erna ook helemaal geen moeie benen, terwijl ik soms best wel wat stijve kuiten kan hebben. Het is duidelijk dat mijn lichaam zich goed aanpast aan het in-het-ritme komen :j Vandaag een uur met m'n paard gewandeld en toen was ik wel moe :')
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 03-02-25 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:55

Samantha_ schreef:
Zeker interessant dat stuk Iris, thanks voor het delen.

Ik vind in zone 2 lopen ook lastig. Als ik wandel gaat mn hartslag al flink omhoog.

Lekker gelopen zeg Danseresje!

Germie, als je 4u gaat lopen heb je toch wel gelletjes of iets anders bij je?

Ik heb na werk een 5 km rondje op 6:30 gelopen, lekker rustig en niet te ver. Woensdag weer wat langer lopen.

Jazeker, ik pak dan na 45-60 minuten een gelletje en dan meestal elk uur nog 1. Bij de halve marathons die ik gelopen heb nam ik elke 45 minuten 1.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:04

Piekosjj, klopt als een bus wat je zegt hoor, voor zover ik weet :j
Fijn dat het lopen goed ging!
Ik merk bij mezelf dat ik juist de week voor m'n menstruatie als een natte krant loop. Tijdens mn menstruatie loop ik meestal prima. Enkel tijdens lange runs moet ik thuis een tussenstop maken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 22:35

Danseresje: koolhydraten zijn de beste optie voor lange lopen.
Je lichaam kan ongeveer 60 gram koolhydraten per uur goed verwerken.
Bij topsporters is het vaak wat meer geloof ik, iets van 90 gram.
De vorm waarin je die koolhydraten neemt is persoonlijke smaak.
Gelletjes, stroopwafels, bananen en ik ken ook mensen die gekookte krieltjes eten, sushi of huzarenslaatjes tijdens ultra's. Het is maar net waar jij goed op gaat.

Eén gelletje per uur is dus eigenlijk te weinig Germie, als je lang loopt zou ik zeker proberen naar elk half uur wat eten te gaan.
Zeker als jij straks zes uur moet lopen, dat hou je met zo weinig eten niet goed vol.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:39

FIjn dat je snel terecht kan Samantha en dat ze toch even dit hebben uitgesloten! Hopelijk gaat dit snel verlichting bieden.

Lekker bezig Danseresje!

Dankjewel ieris! Ik ken de theorie opzich wel maar vind het gewoon lastig. Loopcoach zou ik nog wel eens kunnen doen! Gewoon even meekijken in het langzame tempo. Mijn keerpunt naar zone 3 ligt zo rond de 5:30/5:40 afhankelijk van de ondergrond en hoe fit ik ben. Ik heb dus gister een run gdaan op 06:00 en daarbij heb ik 23% in zone1 en de rest in zone 2 gelopen. Was ik best trots op :') Langzaam lopen is moeilijk! _O-
Opzich zit je met zone 3 natuurlijk ook nog oin aerboor en zou je dus ook nog in vetverbranding moeten zitten maar minder efficient.
Ik kom met wandelen/fietsen/kracht ed meestal niet eens in een zone... Zelfs in de bergen op vakantie kwam ik zone 1 eigenlijk niet uit als ik omhoog liep. Omlaag zat ik in zone 0 >;)

Tijdens mijn run eet ik koolhydraten middels een reep en via een soort van turksfruit achtige snoepjes met caffeine erin. Ik moet voor de marathon ook een drankje gaan vinden dat mijn darmen verdragen. Bij de meeste sportdrank gaat mijn maag direct overhoop. Als iemand nog een tip heeft?

Piekosjj ook bedankt voor jou verhaal. Nog kouder. brrrr mij niet gezien :o maar wel heel mooi!
Loop jij dan ook veel op bergen of is het daar redelijk vlak?

Ik heb al een mail voor de run van zondag dat het heel heel nat is en ze de routes op zaterdag gaan lopen/aanpassen om te zorgen dat we niet hoeven te zwemmen... Ik had gehoopt na 2 redelijk droge weken dat het mee zou vallen. Het bos in oisterwijk is wel flink opgedroogd. Ow en hij gaat ook door mul zand :+ Waar ben ik aan begonnen met mijn 24 km }>

Vandaag een rustige krachttraining gedaan voor de armen/buik. Morgen weer spinnen *\o/*

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:17

Leonie, ik heb een Victus proef pakket besteld. Nog niet geprobeerd.

Ik vind al die zoete gelletjes niet zo. Heb bij marathon toen Maurten gebruikt. Vind alleen die structuur niks.

Meestal doe ik elke 30-45 min gelletje en tussendoor slokje van drankje met koolhydraten en elektrolyten.

Victus heeft ook zo’n drank, die raden aan elk uur gelletje en dan tussendoor die drank. Hun gelletjes zijn wel groter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 06:57

Klopt SV dat ik meer moet eten.
Met de halve in Oldenburg lukte dat wel, maar ik ben een slechte eter onderweg.
Ben er achter dat alles wat je moet kauwen zoals banaan of winegums niet werkt helaas. Qua gelletjes is mn lichaam ook best kieskeurig. Ze lijken ook allemaal ronduit smerig te zijn.
De gelletjes van de decathlon zijn vrij dik. Dus lastig in je mond te krijgen. Die van 4endurance.eu zijn weer heel dun, grotere verpakking, met wat minder energie dan decathlon, en ze knoeien best wel zodat je na de eerste met plakhanden loopt. Maar ze hebben veel smaken en zijn niet zo duur. Ik neem overigens meerdere smaken mee en neem ze random, dus kies niet.
Maar alle merken die ik getest heb smaken zo sterk. Dat zou best minder mogen.
Zo ook met de sportdrank, ik heb altijd minder er in dan eigenlijk geadviseerd wordt, maar je krijgt dan ook weer minder electrolieten binnen.
Het kost dus best wat tijd om ook hierin uit te vinden wat werkt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 07:33

Leonie, Tailwind valt bij mij goed. En ik heb best gevoelige maag/ darmen.

Verder vind ik M&M's best fijn. Zijn lekker en smelten ook een soort van weg in je mond, dus veel kauwen hoeft niet.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:34

Ik heb ondertussen gewoon error.... Moet behoorlijk wat kilootjes kwijt (en dan liefst zonder ze weer terug te vinden met daarbij nog extra kilo's :') ) en heb besloten de weg naar koolhydraatarm/koolhydraatbeperkt in te zetten. Eerder heeft dit ook vruchten afgeworpen. Maar, de zaken die ik veelal eet op lange tochten/warme dagen, zijn vooral koolhydraten. En daar krijg ik toch wel een beetje error van.
Maar denk dat als ik de dagen waarop ik heb lange wandeling heb, let op mijn koolhydraatinname en met langdurige inspanning ik toch 'toe geef aan de behoefte', dat het mogelijk toch wel moet werken?
Het is bij mij vooral ook een kwestie van bewuster eten, minder in mijn mond proppen en betere keuzes maken.

De tailwind die ik van SV heb gehad, moet ik nog uitproberen, maar ben verder wel tevreden over de producten van high5. Twee jaar terug ook hun gelletjes gebruikt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:07

Koolhydraat beperkt en flink sporten heb ik geprobeerd en ging niet samen voor mij. Khd arm kan zeker maar ik weet niet of dat slim is met jou lange wandelingen? Zou je hiervoor misschien een diëtist kunnen raadplegen? Opzich zou je vet verbranding er wel goed op gaan (tijdens het lopen dan dus ook echt beperken). Maar of je dan voor de lange termijn je nog goed voelt?

Ik heb best veel gelletjes geprobeerd maar ik vind ze goor en houd ze met moeite binnen. M&m is wel heel leuk idee maar die zijn al op voor ik ga hardlopen vrees ik :Y) . En die smelten natuurlijk ook.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:34

Ik heb op aanraden van iemand hier ook wel eens yoghurt gums meegenomen.
1 tip, doe ze niet los in je zak of vest, dan wordt het 1 plakkerige bende. :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:35

Het probleem met koolhydraat arm is dat de kilo’s daarna ook weer dubbel zo hard terug komen. In principe moet er minder energie je systeem in dan dat er uit gaat. Houd je nu bij wat je verbrandt en wat je eet?

Een diëtiste lijkt me sowieso een goed idee. Dan kun je samen naar je voedingspatroon kijken zodat je je ook blijvend fit kan voelen :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:56

lies_sparkle schreef:
Het probleem met koolhydraat arm is dat de kilo’s daarna ook weer dubbel zo hard terug komen. In principe moet er minder energie je systeem in dan dat er uit gaat. Houd je nu bij wat je verbrandt en wat je eet?

Een diëtiste lijkt me sowieso een goed idee. Dan kun je samen naar je voedingspatroon kijken zodat je je ook blijvend fit kan voelen :)

Precies. Voor afvallen maakt het niet uit wat je eet. Zolang je maar minder eet dan je verbruikt. Als je al je calorieën uit cheeseburgers zou halen en je zou daarbij minder calorieën eten dan je verbruikt, val je ook af. (Al is dat op andere vlakken natuurlijk niet zo heel gezond... :D )

Stap 1 is denk ik een goede inschatting maken van je rustverbruik qua calorieën. Veel mensen overschatten dat. Het gemiddelde verbruik voor een vrouw wordt op 2000 kca geschat. Maar wie is nu een gemiddelde vrouw? ben je klein heb je automatisch minder nodig bijvoorbeeld. Daarnaast worden portiegroottes vaak juist en de hoeveelheid kca die in producten zitten juist onderschat.

Ken je My fitness Pall? Daar kun je nauwkeurig bijhouden hoeveel kca overal precies inzitten. Ik heb eens een aantal weken bijgehouden hoeveel kca overal precies inzitten en je schrikt echt. Vooral ook van de verborgen kca als het vet waarin je bakt, de jus over de aardappels etc. Het is even een korte tijdsinvestering omdat je een periode even moet wegen hoeveel je nu precies eet (een kommetje yoghurt is voor de een een kom vol en de ander 4 lepels bij wijze van spreken).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:07

Danseresje, khd arm ben ik geen fan van, zeker niet icm (duur)sport.
Is ook vaak een hoop vocht wat je verliest als je khd schrapt.

Feitelijk gezien zou je al kilo's kwijtraken als je op een hele dag bvb 1500 kcal aan koekjes eet, maar 2000 kcal verbruikt. ;)
Even puur gekeken naar gewichtsverlies.

Hier vanochtend een rondje wezen lopen. Tikje te warm gekleed, het vroor ineens niet meer, maar wel een fijne 7 km kunnen lopen. :)

Geen foto's, want donker. :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:34

Mooie toevoeging 996981, mijn bmr is bijvoorbeeld ook maar 1600 kcal. Ik heb daarnaast ook nog een zittend beroep. Toen ik een blessure had kwam ik ook ineens heel vlot aan, 1600 kcal is best weinig :+

Gelukkig toen ik weer mocht opbouwen, was ik het ook zo weer kwijt. Maar echt die data inzien is zo handig.

Fijn Sherivey, ik wacht even op de zon, dan ga ik eens een rondje op de mtb fietsen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:41

Tailwind is drinken en alleen daaraan heb ik niet genoeg. Smaak is wel fijn overigens.
Ik heb nog gums gekregen om te testen, maar denkdat dat ookniet werkt omdat winegums ook niet gaan.

Afvallen is in theorie makkelijk, in de praktijk niet. Verder zijn spieren zwaarder dan vet, heeft 10 procent van de vrouwen lipoedeem en als je dat hebt lukt afvallen ook amper, enz. ( al loopt meestal maar een heel klein percentage van de mensen met lipoedeem hard omdat het pijnlijk kan zijn als jehet wat erger hebt). Jeff Galloway heeft het over een meerjarenplan om echt wat kwijt te raken en dat een deficit van 50 tot 300 calorien aan te raden is, niet meer.

Mijn bmr is over de 2000 volgens berekeningen. Lengte en gewicht van een man. Men schat mij ook altijd lichter in dan ik ben, dus zware botten en waarschijnlijk veel spieren.