Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 08:51

De ultra in Snowdonia is 27 juli. Die big cheese klinkt ook leuk!
Geniet van je loopje.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:32

Dank allemaal

Leonie, Dde A2 was echt verschrikkelijk inderdaad... Maar ja, moest toch ook weer terug :')
Heb gister wel mijn luisterboek opgezet hoor, maar wel pas na 20km.
De top over de poeders, thanks. Zie alleen niet in hoe ik zo'n balletje in mijn softflask ga proppen.
Overigens gister een derde drankje gemaakt onderweg en dit ging best redelijk. Vooral het water er rustig op laten lopen :j

Germie, ik geloof die hersteltijd ook wel.... Maar ga vandaag nog een rustig rondje wandelen (15km) ter oriëntatie van een wandeltocht volgend jaar. Is wel een stuk door de duinen en dus op en neer :') , maar als ik rustig loop, dan blijft mijn hartslag ook lager. Bovendien zal mijn lichaam toch weer moeten gaan wennen aan deze inspanningen meerdere dagen achter elkaar...

SV, gaaf dat je je daarvoor overschreden hebt. Heb de hike 2x gedaan en vind hem ontzettend goed georganiseerd!
Twijfel alleen nog over de hike of over mogelijk een Kennedymars dat weekend :x

Piekosj, die cheddar run, I'm moest in eerste instantie denken aan een evenement waarbij ze achter de kaas de heuvel af gaan en de meeste mensen zelf ook eindigen in rollend naar beneden :D , maar dat is niet het evenement wat je bedoelt O:)
Fijn dat jullie in Zweden ook een heel mooie dag hadden!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:51

Hier vanochtend de deur al uit geweest.
Was KOUD, maar echt heel mooi buiten. :D

Helaas dachten een heleboel andere mensen daar ook zo over, dus het was nogal druk in het bos. :')
Nou hebben we ook relatief weinig bos tov het aantal mensen dat hier woont.
Ben blij als het straks weer vroeger licht is, dan ga ik weer om 6.00 uur en is het heerlijk rustig.
Dan zie ik ook nog eens dieren als vossen en reeën. :)

Afijn, wel wat leuke plaatjes kunnen schieten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:29

Ik ben ook net terug en wat een heerlijk weer zeg!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:57

Heerlijk Sherivey!

Wat goed danseresje! Top gedaan! Wel rot dat stuk langs de snelweg ja

Het is inderdaad prachtig loopweer. Ik ga even wandelen naar sportschool en vanmiddag paard nog doen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:31

SV, wat leuk dat jullie weer ingeschreven hebben voor de zevenheuvelen trail! Nu maar hopen dat het niet weer non stop gaat regenen hé!
Ik zag de email ook voorbij komen, ik wil ook meedoen met de 56km.

Danseresje, zo wat een lange wandeling heb jij gemaakt zeg! Super gedaan.
Goed bezig met je voorbereiding voor de vierdaagse!

Sherivey,mooie foto's, kan me voorstellen dat het heel erg koud was, knap gedaan hoor!

Samantha, beterschap met je ribben, wat naar voor je zeg. Gelukkig hoef je niet helemaal plat te liggen.

Leonie, mooie vakantie gehad, gave foto's zag ik voorbij komen.
Valt het nu tegen om weer in Nederland te zijn met dit koude weer?
En jij haalt die marathon wel hoor onder de 4 uur zeker!

Suliko, mooi die n.s loop, wat leuk dat je zoveel progressie boek! Nog steeds plezier met je nieuwe vinted shoes!

Hier gister mee gedaan aan de marathon in Apeldoorn, het was een jubileum editie, omdat de marathon 50 jaar bestaat.
De route was 50/50 verhard/ onverhard, en het onverharde was echt heel zacht! We liepen over de heide bij radio Kootwijk, zo dat is echt een mulle grote vlakte, zwaar zeg.
De start was op de atletiek baan, en daarna liepen we met zijn allen door de apenheul, dat was wel leuk, ook door het gedeelte waar er kleine aapjes loslopen, je hoorde ze echt roepen, alsof ze ons aanmoedigde.
Daarna het bos in richting Kootwijk, en dan in een lus weer terug.
Ik had een mega lieve supporter, Suusje was mijn groom op de fiets, dat helpt echt zo enorm veel, zeker mentaal,als er iemand voor je is.
Dit was ook een kleinschalige marathon, waar het niet al te druk was.
Heb echt zo genoten van het weer ,en de uitzichten, het was prachtig.
Laatste kilometers gingen wel zwaar, maar Suusje heeft me er doorheen geloodst!
Ben in 3.49.20 gefinisht, sneller dan ik had gedacht, had in mijn hoofd om er rond de 4 uur over te doen, maar het ging best lekker.
Ben nu wel wat stijfjes, dus even een dagje rustig aan doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 14:49

Ieris super gedaan zeg! Heel knap. Lijkt me een prachtige route. Bij radio Kootwijk is het sowieso mooi.
Ja duimen dat we niet weer in volle bak regen lopen dan.
Fijn ook die support van suusje.

Sherivey goed gedaan en mooie plaatjes!

Vanmorgen weer een ruime 21km door het bos met 250hm. Het ging niet zo lekker, gisteravond uit eten geweest en niet goed geslapen. Dat nekte me nogal. Maar ja, kan niet altijd een feest zijn. Het was wel weer schitterend in het bos! Veel wandelaars ook. Ijshaar blijft ook geweldig om te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:41

Echt genieten SV. Zulke foto' s blijven mooi. Mooie afstand als je er niet helemaal lekker in zat. En mooie uitdaging; je 7heuvelen trail. Die laat ik nog even aan me voorbij gaan :')
Ieris, wat een mooie tijd heb je neergezet zeg! Knap. Mooie route, maar het is daar sowieso mooi ja. Fijn dat je zo'n lieve supporter had.
Wat heb je toch een mooie omgeving om te lopen Sherivey. Een vriendin van me is er recent heen verhuisd, heerlijk daar. Lekker gelopen ook. Het viel me gisterochtend ook al op dat er al veel mensen vroeg op de been waren.
Danseresje, gave wandeling. Ik vind dat je het vlot weggelopen hebt.
Beterschap Lisitano!
Samantha, prachtige foto' s en mooie afstand. Balen van je blessure joh. Ik weet even niet meer waarom je precies naar de sportarts wil?
Pff, de rest van de berichten en foto' s heb ik ook gezien, maar het gaat gewoon echt te hard om alles mee te pakken.

Ik heb afgelopen week wel gelopen, maar rustig aan gedaan. Werk vraagt veel van me (en daar baal ik van) en ik had gruwelijk gezeik met de verzekering van de auto en de schadeexpert die hem 3 maanden na mijn ongeluk alsnog total loss heeft verklaard. Ik ben heel de week aan het bellen geweest, dus al mijn energie was alweer op helaas.
Wel gelopen en gisteren lekker in de Biesbosch gewandeld en vervolgens alsnog een nieuwe auto gekocht en vandaag tijd en zin (en zon!!!) om weer een training te lopen.
10 minuten in- en uitlopen op 7.00/km en 20 minuten op 6.00/km. En ondanks dat dat tempo echt vlot voor me is ging het top. Ik heb doorgelopen tot 7,5km omdat ik de afstand niet goed ingeschat had, maar wat een heerlijk weer om te lopen zeg <3
Ik heb nog 2 pr's gelopen ook, vooral die van 1km is erg impressive :')

Afbeelding

Mijn hartslag deed vandaag precies het tegenovergestelde van wat het al jaren doet, ineens een rechte 'piek' naar beneden ipv omhoog. Nou ja, ik heb prima gelopen.
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:56

Wat een mooie runs en foto’s!!

Ik heb je advies opgevolgd Leonie!
Vandaag 9km gelopen, moet echt weer meer vertrouwen in mijn lijf krijgen. Lies voelde ik, maar niet erg(beetje strak gevoel, maar dat zakte af

Ben in de run kleinere tempowisselingen gaan doen en dat beviel heel goed

Heb de 9 heel makkelijk uit kunnen lopen, zonder pijn

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:29

Ierisje, goed gedaan!

SV, mooie plaatjes weer :j
Hardlopen na een avond uit eten gaat bij mij meestal ook niet heel soepel. :+

Zeven heuvelentrail lijkt me heel gaaf om eens te lopen. :j

Goof, het duingebied hier is idd erg mooi lopen. Wil binnenkort ook weer wat verder het duin in, even kijken of je daar weer kunt lopen ipv zwemmen. :')
Apart, die pieken/dalen zo ineens in je hartslag. Merk je daar iets van tijdens het lopen?

Sall, mooie afstand hoor :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:53

Goed gelopen Sall en Goof.

Sall fijn dat het zonder pijn ging.

Vervelend dat je weer zoveel energie kwijt bent aan het werk Goof. Ik heb daar helaas ook last van.
En wat een gedoe met die auto, wat balen is die hele rompslomp die je erbij krijgt dan.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:54

Knap Ieris, mooie tijd zeg! Leuk dat je sneller was dan verwacht!
Goof, mooie PR op de km. :') En balen van je auto, fijn dat je weer een nieuwe hebt.

Verder mooie foto's van het prachtige weer vandaag, zelf ook een rondje van 21.2km gedaan. Deze week rustig aan doen, donderdag staat een hartecho gepland dus ben benieuwd hoe dat er voor staat. Ik voel me in ieder geval goed dus dat biedt hoop. :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:07

Wauw iris wat goed zeg! Top gedaan!

Wauw lekker gelopen Goof, goed van je PR. Wat balen van gedoe met auto, kost je zoveel energie dan.

Spannend Myka, fijn dat je je goed voelt. En ook lekker gelopen!

Lekker gelopen SV! Mooie plaatjes weer!

Aantal mensen vroegen wat de blessure nou precies is. Geen idee maar het komt uit m’n rug en voel het vooral in mn heup/bekken/bilspier. De fysio krijgt het niet los en wil me daarom naar die sportarts.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:43

Wauw wat goed Ieris!

Prachtige foto’s komen er voorbij! Het was ook zulk heerlijk weer :D

Ik heb net 30 km op de mtb gefietst, eerste ritje op deze nieuwe en hij was top. Morgen weer hardlopen :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:23

Ik heb vandaag de 16 km trail in wijk aan zee gelopen. Genoten van de mooie rijp. En de paden lagen er prima bij.

Gefeliciteerd met je marathon ieris!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:25

Mooie loopjes zie ik voorbij komen ook hele lange van 40km.. Wat een prestatie! Het was dit weekend ook heerlijk weer om te lopen! Zie ook leuke plannen voorbij komen, zoals de zevenheuvelenloop!

Hier vandaag mijn eerste 10 km gelopen! 1.07.24. 9 maart loop ik mee met de cpc met collega's. Heb als doel binnen het uur, maar als het binnen 65 minuten lukt ben ik echt al heel blij en lijkt me een realistischer doel haha, maargoed wie weet met m'n collega's als haas het wel lukt. Loop op zondag altijd fijner dan op woensdagavond. Heb gisteren wel m'n zooltjes laten aanpassen, omdat links net wat te weinig steun gaf, maar vrees dat die nu te hoog is en dus schuurt..heb een blaar zitten nu. Morgen maar eens even bellen of het een kwestie van wennen is of het toch echt te hoog is nu.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:01

Prachtige foto's Sherivey!
Ja, lekker als je straks echt bijtijds op pad kan en daarmee de drukte voor bent!

Ook prachtige foto's SV! Heb er niet aan gedacht voor ijshaar te kijken vandaag. Hoop het echt nog een keer te zien :j
Balen dat het niet zo lekker ging, naar alsnog heb je het wel gedaan +:)+

Ieris, knap hoor, die marathon met ook onverhard en dan zo'n tijd! Aanmoediging is altijd fijn en daardoor heb je ook heel leuke foto's +:)+
En ja, ben al goed op weg voor de vierdaagse O:) , maar heb voor die tijd natuurlijk ook nog wat klappers staan :')

Jeetje Goof, wat een gedoe zo met je auto -O- . Maar heel veel veilige kilometers toegewenst in je nieuwe auto!
En dan ook nog zo super gelopen met een prachtig 1km PR *\o/*

Fijn Lies, dat je nieuwe MTB top is. Dat je daar ook maar veel mooie kilometers op mag maken!

Xxl is ook lekker op pad geweest. Wijk aan Zee ga ik mogelijk volgende week lopen. Of toch de route van de exorbitant dure Coast Walk... :=

Lekker Laura, je eerste 10km in the pocket. Moet vast goed voelen dat je het al gedaan hebt voor de CPC!

Ik heb vandaag rustig 15,9km gewandeld. Ik zet een route uit voor een wandelvereniging volgend jaar en dat betekent uitzoeken en voorlopen.
Er was een pad wat ik graag wilde proberen. Maar dit was erg avontuurlijk >;) en daardoor niet geschikt voor deze wandelvereniging. Ook is het gebied niet toegankelijk de datum van de tocht :')

Dus weer terug en na een kopje thee bij een strandtent, het duin aan de andere kant in. Ook daar werd het op een gegeven moment wel erg mul en spoorzoekertje :') . Kortom, de 15km-route behoeft nog enige aandacht!

Doordat ik zo rustig gelopen heb, bleef mijn hartslag ook netjes laag en was mijn hersteltijd (die vertraagd was door slechte slaap) naderhand nog maar 51u :j . Dat was eigenlijk ook wat ik hoopte door rustig aan te doen.

Voor morgen heb ik dus een opbouw zone 2/3 op de agenda staan. Ben benieuwd hoe dat gaat gaan!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:15

Wat tof Sv! Mooie uitdaging :D
En 21 km als je je niet top voelt vind ik nog steeds heel knap! En prachtige plaatjes.

Piekosjj ook mooi weer in Zweden. Welke temperatuur heb je daar nu?

owja soft flask hahaa Danseresje dat zal niet gaan met zo een balletje...
Heerlijke foto's weer! Ik houd van het strand

Sherivey om 6 uur gaan lopen pfff. Maar het was idd druk in het bos vandaag!

Wauw Iris wat goed gedaan! En wat tof dat je support had! En hele nette tijd met 3.49.20! Goed gedaan, Daar mag je zeker even van uitrusten :+

Lekker bezig Goof en 2 nieuwe PR's! Wel balen dat het werk zoveel energie kost/vraagt. Heb je wel het idee dat het de goede kant op gaat?
En wat vervelend van je auto, wat heb je nu gekocht?

Ahh goed bezig Sall! Dan komt die 10 volgende week ook wel goed *\o/*

30km mtb is ook een flinke sport Lies!

XxLMMxX een lekkere trail gelopen. Zag hem op garmin voorbij komen volgens mij?

Knap hoor laura je eerste 10! In het begin gaat die proegressie nog behoorlijk snel dus die 10 onder het uur komt er wel aan. Lekker blijven lopen.

Ik ben vandaag ook weer op pad geweest. Omdat er in werkelijk ieder marathon schema wordt gesproken over slow runs wil ik me daar toch eens wat meer aan gaan wagen.
Wat is de ervaring van de (weg) marathon lopers hier die echt een beetje voor tijd lopen? Hebben julie veel met slow runs gewerkt op de long runs?
Ik vind het nog wat lastig te begrijpen hoe ik daarmee echt mezelf ga trainen voor 42km op mijn MP.
EN zoals we laatst bijvoorbeeld de discussie hadden van is het slim om 3 uur max te trainen bv of 30/35km. Als je daar dus een slow rin van zou maken, zit je heel snel aan die 3 uur. UIteraard als je er evt wat tempo blokken in doet, wordt het al anders.
Ook zie ik in mijn eigen statistieken terug dat mijn paslengte kleiner word, grondcontact hoger en ook mijn VR en VO stijgen wat voro mij allemaal tekenen zijn van een verminderde techniek. Lastig hoor.

Anyway, ik ging dat vandaag dus eens uitproberen.
Doel, boven de 06:00 blijven. Afstand maakte me niet zo gek veel uit maar ik wilde iig een uurtje weg zijn. Het voelt in mijn benen een beetje alsof je een strak elastiek hebt en dat moet je halverwege tegenhouden :') Lastig uitleggen maar ik moest me echt inspannen om niet harder te gaan. Snel het bos is gedoken en wat lastige technische paadjes gepakt en dat hielp enorm. Dus een mooi zone 1/2 loop gedaan in een prachtig maar veel te druk bos.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:20

Danseresje, wat leuk, zo'n tocht uitzetten :D

Leonie, vind ik heerlijk, om 6 uur lopen. Maar dan wel als het licht is hoor. In het donker lopen vind ik niet zoveel aan. :o
Mooie foto's van je rondje :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 21:29

Danseresje ijshaar ontstaat door een bepaalde schimmel in het hout, wij zien het bijna alleen op beukenhout, meestal op takken die op de grond liggen, soms aan takken in de boom.
Het moet een klein beetje vriezen en er moet eigenlijk geen wind zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:21

Mooie omgevingen Danseresje! Balen dat de route die je probeerde niet voldeed, maar wel leuk om dus verschillende routes te testen! Zijn er specifieke eisen waaraan zo’n route moet voldoen? Zo’n lange wandeling als de Prinses Marijke loop, doe je dat altijd helemaal alleen? Respect hoor! Succes vandaag met je zone 2/3 loopje! Gewoon genieten. Volgens mij wordt het weer mooi weer!

Wat goed Laura! 10 km gelopen! 1.07 is een hartsikke mooie tijd al! Grote kans dat je met je collega’s als haas nog een tandje bij kan doen. Sws helpt de prikkel van een competitie om harder te lopen en dieper te gaan dan als je alleen loopt. Bij mij althans! Balen van je blaar… Hopelijk makkelijk te verhelpen of gewoon pech.

XxLMMxX lekker 16 km getraild! Wijk aan zee is een mooie omgeving volgens mij.

lies_sparkle leuk! Hier stiktte het gisteren ook van de mtb’ers.

Myka, lekker hoor! 21 km. Benieuwd naar je echo. Hopelijk niets afwijkends te zien.

Sall ook weer lekker kunnen lopen. Heb geloof ik gemist of duidelijk is wat voor blessure je in de lies precies hebt? Heb zelf eens een Psoas blessure gehad. Die zorgde echt voor veel ongemak ook in andere dagelijkse dingen.

Goof lekker gelopen! Wat gek van je hartslag! Is dat geen foutje van je horloge?
Mooie foto’s weer Supervixen! Had je last van je etentje omdat je teveel had gegeten? Of iets heel anders dan anders? Ook nog 42km Zevenheuveltrail opgegeven. Voor mij zijn dat echt bizarre afstanden! Zo knap.

Wat knap Ieris, een marathon! En sneller dan je dacht.

Heerlijk is dat he, Sherivey, ik sport ook graag in de ochtend. Al loop ik op werkdagen liever ná het werk. Juist om mijn hoofd even leeg te maken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:39

Hier ook team ochtend lopen, al vind ik het in de winter niks zo vroeg voor werk, in het donker.

Vanochtend huisarts geweest, hij wilde eerst een foto, want heb ooit een wervel gebroken en daarna is er geen foto meer gemaakt. Kan dat het verder is ingezakt of slijtage.
Morgen bellen voor bespreken en dan doet hij die foto bij de verwijzing.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:27

Zo dat ging even snel. Huisarts belde al met uitslag foto. Ja niks bijzonders, ja wat facet atrose zegt ie. Euhm wat?
Ja dat hadden heel veel mensen en past niet bij m’n klachten. Ik was even in shock, zo oud ben ik toch nog niet.

Maar de verwijzing is geregeld, en de kliniek belde 5 min later ook en heb aanstaande maandag al een afspraak.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:31

Ben benieuwd wat er uit de kliniekafspraak komt. Succes alvast!
Artrose is niet leuk. :n
Weet niet hoe het bij mensen zit, maar weet dat het bij paarden regelmatig op vrij jonge leeftijd al voorkomt, helaas.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:38

Ja maar hij zei het echt alsof het iets is wat iedereen heeft?
Het was wel L2 en dat was de plek van de breuk. Benieuwd wat die arts daar volgende week van zegt.
Als ik Google zie ik toch veel dingen die ik heb, stijve rug etc.

En zo jong ben ik ook weer niet hoor, 45, maar toch, je verwacht dit niet.