Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OsMo schreef:Wat vinden jullie van de programma's "levenslang met dwang" en "selectieve eetstoornis"?
Komt op rtl 5.
Verder voel ik mij vandaag eindelijk weer wat beter.
OsMo schreef:Wat vinden jullie van de programma's "levenslang met dwang" en "selectieve eetstoornis"?
Komt op rtl 5.
Verder voel ik mij vandaag eindelijk weer wat beter.
soloro schreef:Heeft iemand hier ervaring met EMDR therapie? Ik krijg die behandeling binnenkort en ik weet eigenlijk niet wat ik er nou precies van moet vinden.
Joolien schreef:soloro schreef:Heeft iemand hier ervaring met EMDR therapie? Ik krijg die behandeling binnenkort en ik weet eigenlijk niet wat ik er nou precies van moet vinden.
Ik heb er geen directe ervaring mee maar mijn vriendin is EMDR-therapeute. Zij is heel positief over deze werkwijze. Het is zwaar, ook lichamelijk maar je kunt trauma's echt naar de achtergrond brengen. Nu als je aan een trauma denkt, dan krijg je daar een bepaald gevoel bij, spanning, angst, verdriet etc. Met EMDR haal je de emotionele lading van de herinnering af. Dus je kunt er nog wel aan denken, maar je voelt je niet meer zo vervelend. Heel bijzonder hoe dat werkt, maar ik heb gezien hoe dat werkt.
Kijk dit maar eens vanaf 1.11 uur. Hier zie je een jongen die behandeld wordt en hoe snel dat kán gaan. Ik zeg dus niet dat het altijd zo snel gaat, maar dit is wel het effect ervan.
http://www.npo.nl/2doc/31-08-2014/KN_1661104
Erin schreef:Dat ouders wegduwen herken ik UhNee. Zo vervelend vind ik dat voor hen...
School is voor mij echt hel. Ik ben helemaal op, en wil er het liefst een paar dagen tussenuit maar dat kan niet zomaar.
Phen schreef:Ikkke, bedankt voor je berichtje. Word er eigenlijk altijd een soort van samenvatting gemaakt van een gesprek? Zal wel toch? Anders kunnen ze dat nooit allemaal onthouden? Ben wel benieuwd wat er allemaal in zal staan, maar weet niet of ik zo vrolijk van word...
Ik probeer t eigenlijk altijd een beetje te forceren. Niet goed maar wil het snel opgelost hebben. Ergens bij stilstaan kan ik ook heel erg slecht. Maar ik ben het wel aan t oefenen en probeer dingen steeds meer op mn gemak te doen.
UhNee schreef:Ik vind het ook zo zielig voor mijn ouders, ze vragen de hele tijd of ze wat kunnen doen en wat ik nodig heb maar dat weet ik zelf niet eens. Ik duw hun hulp onbewust en een beetje bewust weg. Bah
UhNee schreef:Erin schreef:Dat ouders wegduwen herken ik UhNee. Zo vervelend vind ik dat voor hen...
School is voor mij echt hel. Ik ben helemaal op, en wil er het liefst een paar dagen tussenuit maar dat kan niet zomaar.
Herkenbaar... Dat zou ik ook wel willen ja. Maar ik weet van mezelf dat ik me ook slecht zou voelen als ik niet gewoon 'mee kan komen' in de schoolweek. Er zit gewoon niks anders op dan 'gewoon' naar school te gaan... Uiteindelijk gaat alles makkelijker worden.
Gelukkig vind ik de lessen die ik leuk vind niet vervelend. Alleen de pauzes, tussenuren waarin ik alleen ben en de lessen die ik niet leuk vind of niet snap.
soloro schreef:Thanks ik ga het filmpje even kijkenIk ben zelf gewoon erg bang dat alles juist versterkt wordt. Alles zit als het ware nu achter een dikke muur en ik ben gewoon bang dat ik zelf er veel te heftig op ga reageren. Maar wie weet helpt het..
ilangok schreef:Het gaat echt niet lekker.. Zelfs mijn ouders vertellen me dat ze er hopeloos van worden en dan vraag ik me af, als zelfs de mensen die mij het langst kennen hopeloos worden, wat doe ik hier dan nog..? Mijn hoop was er al nauwelijks maar dit heeft het overige ook weggehaald. Ik kan niet echt meer naar mijn paard, waar ik nog een beetje plezier van kon hebben, want ik blijf maar huilen en ik voel me heel zwak.
Wanneer wordt het nou een keer beter? Nooit, voor mijn idee.
ilangok schreef:Het gaat echt niet lekker.. Zelfs mijn ouders vertellen me dat ze er hopeloos van worden en dan vraag ik me af, als zelfs de mensen die mij het langst kennen hopeloos worden, wat doe ik hier dan nog..? Mijn hoop was er al nauwelijks maar dit heeft het overige ook weggehaald. Ik kan niet echt meer naar mijn paard, waar ik nog een beetje plezier van kon hebben, want ik blijf maar huilen en ik voel me heel zwak.
Wanneer wordt het nou een keer beter? Nooit, voor mijn idee.
Janneke2 schreef:soloro schreef:Thanks ik ga het filmpje even kijkenIk ben zelf gewoon erg bang dat alles juist versterkt wordt. Alles zit als het ware nu achter een dikke muur en ik ben gewoon bang dat ik zelf er veel te heftig op ga reageren. Maar wie weet helpt het..
Hoi Soloro,
Die angst, dat is een belangrijke vraag! !!
In termen van traumaverwerking (.....of dat bij jou aan de orde is, is een volgende vraag en voel je niet gedwongen om hier van alles ner te zetten - ook bij andere aanleiding voor emdr geldt dit!)
.... emdr is een techniek voor de "tweede fase".
Eerst moet er ten eerste een goede band zijn tussen jou en je peut; en krijg je allerlei technieken aanveleerd om jezelf te kalmeren, troosten, moed in te spreken - noem maar op. En liefst ook dat thema's zoals macht, vertrouwen, goed voor jezelf zorgen aan bod komen.
Als je de vaardigheden van de eerste fase onder de knie hebt, heb je die dikke muren niet meer nodig - en dan is emdr prachtig om de ellende die daar achter zat te slopen.
En vaak is het zo, dat als knoeiers van peuten rotzooien door die eerste fase over te slaan, "dat emdr niet werkt".
Hiephoi!
(Benen maken heeft dan zin! Doe niet als die vrouw die ik ooit sprak : die heeft 5 volle uren doorgebracht met "kijken naar het rotste moment, want dat is goed voor je" - dat werd een extra trauma.)
Mijn 2e emdrmevrouw vertelde mij, dat "als er niets gebeurt" je als peut drie maal een minuut hetzelfde mag doen, daarna mag je alternatieven zoeken (bijv koptelefoon ipv oogbewegingen, of juist op knieën zachtjes aantikken/ duwen) en als dat ook weinig doet stop je na tien minuten en je gaat in overleg.
UhNee schreef:Erin schreef:Dat ouders wegduwen herken ik UhNee. Zo vervelend vind ik dat voor hen...
Herkenbaar... Dat zou ik ook wel willen ja. Maar ik weet van mezelf dat ik me ook slecht zou voelen als ik niet gewoon 'mee kan komen' in de schoolweek. Er zit gewoon niks anders op dan 'gewoon' naar school te gaan... Uiteindelijk gaat alles makkelijker worden.
Gelukkig vind ik de lessen die ik leuk vind niet vervelend. Alleen de pauzes, tussenuren waarin ik alleen ben en de lessen die ik niet leuk vind of niet snap.
Ik schaam me ook altijd als ik alleen ben in de pauze of een tussenuur, jij ook? Ik krijg dan het gevoel dat iedereen naar me kijkt, ziet hoe alleen ik ben, en me vervolgens uitlacht. Groepsopdrachten met vrije groepsgrootte zijn ook vreselijk...
soloro schreef:Dan heb ik een rotzooi peut xD ik heb 2 gesprekken met haar gehad, waarbij ik alleen een deel van mijn verhaal verteld heb, meer niet. Volgende afspraak gaat ze meteen emdr behandeling starten.
En ik heb ind. een trauma. Ben 10 jaar heel heftig gepest geweest, wat niet alleen uitschelden of negeren was maar stukken erger. En of ik der vertrouw, dat weet ik niet.. heb alleen nog maar een deel van mijn verhaal moeten doen meer niet. Ik kom er vaak pas achter of ik iemand vertrouw als ze der dieper op in gaan.
Janneke2 schreef:soloro schreef:Dan heb ik een rotzooi peut xD ik heb 2 gesprekken met haar gehad, waarbij ik alleen een deel van mijn verhaal verteld heb, meer niet. Volgende afspraak gaat ze meteen emdr behandeling starten.
En ik heb ind. een trauma. Ben 10 jaar heel heftig gepest geweest, wat niet alleen uitschelden of negeren was maar stukken erger. En of ik der vertrouw, dat weet ik niet.. heb alleen nog maar een deel van mijn verhaal moeten doen meer niet. Ik kom er vaak pas achter of ik iemand vertrouw als ze der dieper op in gaan.
Oeps - "nu heb ik gezegd dat jij een rotzooi therapeut hebt" - wat klinkt dat.....
Maar: ik neem er geen woord van terug. Emdr is (net als rogeriaanse therapie) 'cliënt centered': het gaat om jou en wat jij wil - en okee, jij betaalt iemand (via de ziektekostenverzekering) 'om te weten wat goed voor je is'.
En dat pesten een complex trauma is, waar emdr goede diensten bij kan bewijzen, "ben ik met iedereen eens".
Maar zeker als een psycholoog officieel een trauma bij jou heeft vastgesteld, hoort er eerst een eerste fase therapie te komen! ! Dat is dus nadrukkelijk iets anders dan dat jij delen van je verhaal vertelt.
En als zowel peut en jij het er over eens zijn, dat je de technieken van fase een goed kent, opmerkt 'dat de muren minder worden' - dan ga je aan de gang met de tweede fase, waarbij emdr een prachtige techniek is.
En okee: tot die tijd mag een peut best zeggen 'dat het goed is om vroeger of later emdr te gaan doen' - maar dat hoort wel volgens de regels te gebeuren! Dus niet 'dat jij nog niet eens weet of je haar vertrouwt' en dus ook niet voordat jullie het gehad hebben over macht, over goed voor jezelf zorgen, etc.
En het klinkt alsof de peut of niets afweet van jouw muren; of mogelijk denkt (ten onrechte! !) 'dat emdr een vervanging van die muren zou zijn'.
ilangok schreef:Wanneer wordt het nou een keer beter? Nooit, voor mijn idee.