[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:41

Er kan een baby door, dus dan moet zo'n cupje ook wel kunnen passen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:42

Je hebt er ook verschillende maten in. En je vouwt het op, denk maar aan een oordopje dat je eerst klein maakt en in je oor steekt en daar weer uitzet.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:43

wiebke schreef:
Hoi Dames!

Ik heb sinds gisteren een menstruatie cup, zijn er meer meiden die dit gebruiken? Ik ben tot nu toe echt heel tevreden over de cup.. ik heb er vannacht mee geslapen als een roosje.. nu ben ik op school en voel echt helemaal niets van mijn cup.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Ik had er zelf echt nog noooooit van gehoord, terwijl het concept echt al ruim 20 jaar oud is!

Ik had er al van gehoord, en was al een eindje op zoek naar ervaringen, dus ben blij dit te lezen! Waar heb jij zo'n cup gekocht? (Mag ook in PB natuurlijk :) )

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:24

Het was niet zo bedoeld hoor, maar een grapje op z'n tijd moet kunnen lijkt mij.

Afbeelding

Goed voorbeeld van zo'n cupje

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:35

Vraagje!

Ik heb maandag een mirena spiraal laten zetten. Plaatsen ging redelijk soepel. Niet extreem veel last gehad van het zetten. Daarna wat gevoelig maar verder goed te verdragen.
Dokter gaf aan dat ik gewoon alles kon doen en dat er geadviseerd worden om rustig aan te doen vanwege duizelingen/misselijk e.d. maar dat het spiraaltje op zijn plek hoort te zitten.
Dinsdag avond voelde ik bij het verwisselen van de tampon duidelijk de draadjes zitten. Ik was redelijk in paniek, bang dat de spiraal eruit was. Naar mijn idee voelde ik hem daarna ook zitten. Staken meer uit, voelde niet alsof ze om mijn baarmoedermond gevouwen zaten.
Volgende ochtend gevoeld en toen leek het alsof de draadjes wel om mijn baarmoedermond zaten. Via internet las ik dat er afgeraden word de eerste weeke tampons te gebruiken omdat de draadjes kunnen blijven haken.
Telefonisch contact gehad met de dokter, deze gaf aan dat het verder goed klonk, dat ik het even in de gaten moest houden maar zolang ik draadjes eromheen gevouwen voelde dat het goed was. Hij gaf aan dat ik in principe tampons mocht gebruiken. Zekere voor het onzekere, toch maar even niet gebruikt.

Net wezen sporten. Mijn buik voelt ook aan alsof ik licht ongesteld ben. Toch even gecheckt weer. Ik heb het idee dat ik nu wel duidelijk een soort punt voel, de draadjes voel ik niet echt zitten.
Morgenvroeg maar even contact opnemen weer voor een afspraak. Liever dat ze even checken. Voel me er namelijk niet fijn onder.

Zijn er meer vrouwen met deze ervaring? En wat als de spiraal inderdaad niet goed zit. Moet deze dan helemaal vervangen worden of kan de huisarts deze terug plaatsen. Kan daar namelijk niks over vinden zo snel.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 11-12-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:36

Fee_ schreef:
Er kan een baby door, dus dan moet zo'n cupje ook wel kunnen passen!

En er gaan ook wel meer dingen in :Y)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:18

Mij was verteld de eerste week inderdaad geen tampons te gebruiken. Verder heb ik in het begin ook erg veel paniek gehad over of hij wel goed zat, maar bleek uiteindelijk allemaal oké te zijn. Ik geloof dat als hij verkeerd zit ze een nieuwe moeten plaatsen maar helemaal zeker weet ik dat niet! Fijn dat het weinig pijn deed trouwens, bij mij was het zetten toch wel flink onaangenaam en heb ook aardige kramp gehad de eerste dag. Maar inmiddels anderhalf jaar verder en zou niet anders wel, voel er niets meer van en hoef de komende 8 jaar niet aan contraceptie te denken :D

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:23

http://www.menstruatiecup.nl/producten/ladycup/p-1/7299.html

dit is de mijne :-)

de cup vouw je inderdaad dubbel en gaat de vagina in, met wat water of glijmiddel gaat het makkelijker. vooral in het begin kan dit makkelijker zijn om de slag te pakken te krijgen. omdat hij lager zit dan een tampon voel ik er juist helemaal niets van! geen buikpijn, geen plakboel door maandverband, geen touwtje die je uit je bilnaad moet vissen... super!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:30

Wiebke, dankje :) Ik wist niet dat daar verschillende versies van waren. Maar ik overweeg serieus om er eentje te kopen, dus bedankt voor de info :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:44

ChantalSmook schreef:
Vraagje!

Ik heb maandag een mirena spiraal laten zetten. Plaatsen ging redelijk soepel. Niet extreem veel last gehad van het zetten. Daarna wat gevoelig maar verder goed te verdragen.
Dokter gaf aan dat ik gewoon alles kon doen en dat er geadviseerd worden om rustig aan te doen vanwege duizelingen/misselijk e.d. maar dat het spiraaltje op zijn plek hoort te zitten.
Dinsdag avond voelde ik bij het verwisselen van de tampon duidelijk de draadjes zitten. Ik was redelijk in paniek, bang dat de spiraal eruit was. Naar mijn idee voelde ik hem daarna ook zitten. Staken meer uit, voelde niet alsof ze om mijn baarmoedermond gevouwen zaten.
Volgende ochtend gevoeld en toen leek het alsof de draadjes wel om mijn baarmoedermond zaten. Via internet las ik dat er afgeraden word de eerste weeke tampons te gebruiken omdat de draadjes kunnen blijven haken.
Telefonisch contact gehad met de dokter, deze gaf aan dat het verder goed klonk, dat ik het even in de gaten moest houden maar zolang ik draadjes eromheen gevouwen voelde dat het goed was. Hij gaf aan dat ik in principe tampons mocht gebruiken. Zekere voor het onzekere, toch maar even niet gebruikt.

Net wezen sporten. Mijn buik voelt ook aan alsof ik licht ongesteld ben. Toch even gecheckt weer. Ik heb het idee dat ik nu wel duidelijk een soort punt voel, de draadjes voel ik niet echt zitten.
Morgenvroeg maar even contact opnemen weer voor een afspraak. Liever dat ze even checken. Voel me er namelijk niet fijn onder.

Zijn er meer vrouwen met deze ervaring? En wat als de spiraal inderdaad niet goed zit. Moet deze dan helemaal vervangen worden of kan de huisarts deze terug plaatsen. Kan daar namelijk niks over vinden zo snel.

Ik heb een week na het plaatsen een echo gehad om te checken of hij goed zat. Kon gewoon bij echopraktijk, zat ik daar tussen allemaal zwangeren in de wachtkamer :'). Maar de spiraal zit prima op z'n plek dus als net goed is zit ik dáár de eerste vijf jaar niet weer.
De draadjes kan ik wel met mijn vingers voelen maar of ze om mijn BMM heengevouwen zitten durf ik niet zo te beoordelen. Heb ook een weekje ongesteldheidsachtige klachten gehad.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:03

Kon vanochtend meteen terecht bij een andere huisarts in de praktijk. Gekeken en gevoeld. Voor nu leek het goed te zitten. Welmeer gerust gesteld. Ze gaf aan dat ik over 6 weken altijd nog een echo kan laten makenmocht ik twijfelen. Maar gok dat dat O der mijn eigen risico zal vallen dus kijk dan even hoe ik me eronder voel. Bedankt voor jullie berichten in ieder geval!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:25

Pff vorige week zaterdag gestopt met de pil, maandag werd ik ongesteld, uiteindelijk op donderdag weer begonnen met de pil... Het was vrijdag/zaterdag zo goed als over, een inlegkruisje was genoeg, maar nu sinds gister ben ik weer erger gaan bloeden. Zou het met stress te maken kunnen hebben? Mijn opa is zondag onverwachts overleden en vannacht de eerste nacht op kamers doorgebracht.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:44

Ik had van de week ook al een bericht neergezet, maar ik zit nu toch ergens mee en ik weet niet of ik hiervoor de HA moet bellen.

Ik was 3 maanden niet ongesteld geworden nu afgelopen woensdag kwam het opeens opzetten. Ik had de dag erna heel veel bloedverlies en enorme buikkrampen. Volgens mijn moeder normaal omdat het in die 3 maanden 'opgestapeld' werd en alles er nu uit kwam.

Nou had ik gisteren vrijwel geen bloedverlies meer en nu vandaag ineens weer buikkrampen :(
Zag ik op het toilet dat het nu ineens weer helderrood bloed is ..

Is het normaal dat je na een paar dagen ineens weer ongesteld wordt? Vannacht had ik niks en vandaag ineens dit :\ Ik vind het een beetje eng worden namelijk, ik wil niks ernstigs hebben ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:46

Sem_ schreef:
Pff vorige week zaterdag gestopt met de pil, maandag werd ik ongesteld, uiteindelijk op donderdag weer begonnen met de pil... Het was vrijdag/zaterdag zo goed als over, een inlegkruisje was genoeg, maar nu sinds gister ben ik weer erger gaan bloeden. Zou het met stress te maken kunnen hebben? Mijn opa is zondag onverwachts overleden en vannacht de eerste nacht op kamers doorgebracht.

Stress kan veel invloed hebben, gecondoleerd met het verlies van opa :(:)

Flowery; kan prima. Gaat bij mij ook wel met vlagen dat het de ene dag niets is en de dag erna opeens weer raak,

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:00

Ik heb vandaag een MoonCup gekocht, ben echt benieuwd! :D Wsl wel nog twee weken wachten voor ik het kan uitproberen.
Ik moet alleen nog iets vinden om het te steriliseren na de menstruatie, want ik zit op kot met 3 jongens. Dus als er andere oplossingen zijn dan in een pannetje op het vuur in de (gemeenschappelijke) keuken, zou ik die eerder in aanmerking nemen :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:46

Alcohol van 70%, kun je vinden in een grotere winkel of een kruidvat ofzo. Ik heb het van de Carrefour. Zit toch ook zwaar te twijfelen om een te bestellen nu...

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:20

Hoi dames :)

Ik heb een vraag aan degene die een pil slikken, of jullie last hebben (gehad) van bijwerkingen. Ik slik momenteel Modicon (begonnen rond januari/februari) waarvan bijwerking depressie, stemmingswisselingen etc. zijn. Nu loop ik al ruim tien jaar rond met problemen, maar ik begin het gevoel te krijgen dat sinds ik dus Modicon slik, vooral de depressieve buien en stemmingswisselingen erger zijn geworden. Ik zou graag horen of er meerdere zijn die een omslag hebben gezien in hun stemming en mentale gezondheid tijdens het slikken van een bepaalde pil...

Er staat voor mij a.s. donderdag al wel een afspraak bij mijn huisarts om dit te bespreken

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:37

Iolanthe schreef:
Ik heb vandaag een MoonCup gekocht, ben echt benieuwd! :D Wsl wel nog twee weken wachten voor ik het kan uitproberen.
Ik moet alleen nog iets vinden om het te steriliseren na de menstruatie, want ik zit op kot met 3 jongens. Dus als er andere oplossingen zijn dan in een pannetje op het vuur in de (gemeenschappelijke) keuken, zou ik die eerder in aanmerking nemen :+

Hey, vroeg me af waarom je specifiek deze koos?
Ik denk dat ik na de feesten ook een ga bestellen. Want heb toch wat schrik met de spiraal, dus wil zeker zijn dat die spiraal zijn plekje heeft en dat zal wel na 5-6maand.

Maar ik zou dan wel voor de http://soeasybeinggreen-blog.com/2014/1 ... trual-cup/
Is ook al een keer in het topic geweest en nu zijn ze gewoon verkrijgbaar voor 30euro.

Dus daarom vroeg ik me af waarom je voor de mooncup koos?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:33

Die laatste ziet er mooi uit, maar vraag me af of die in de schede goed blijft zitten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:41

Ja, idd, ben wat reviews aan het doorlezen nu, maar tot nu is het oké.
Maar ze zijn pas echt verkrijgbaar sinds deze maand.
Maar, de werking zou hetzelfde moeten zijn als de anderen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:02

Die "opvouwbare" leek me ook goed, maar dat is nu ook niet echt een meerwaarde dat je die kan opvouwen (misschien wel dat het iets dunner materiaal is), en omdat de mooncup hier gewoon in de winkel te verkrijgen is (in de biowinkel, dus geen verzendkosten), ben ik voor die gegaan :) Er is ook een niet-opvouwbare versie in datzelfde lichtere materiaal, maar die lijkt me lastiger te reinigen omdat er een randje naar binnen opstaat ( http://www.intimina.com/eshop/index.php ... duct_id=99 )
Ik heb er trouwens 36 euries voor betaald.
Dankje voor de tip van de alcohol :) Ik heb nu in de gebruiksaanwijzing gelezen dat je ook kan laten weken in sterilisatieoplossing, dus zal eens kijken of ik die ergens kan vinden misschien.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:18

De prijs incl verz zal ongeveer hetzelfde zijn denk ik.
Maar meeneembaarheid lijkt mij wel handig, maar kan ook aan mijn situatie liggen ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:25

Ja, meeneembaarheid is wel handig, maar het is nu niet dat dat zo'n groot ding is om mee te nemen :P Het is kleiner dan ik dacht en zit in een katoenen zakje. Voor mij maakt het niet zoveel uit, maar ik snap wel dat het verschil kan maken :)

In de gebruiksaanwijzing stond trouwens: "we raden u aan de MoonCup niet met andere vrouwen te delen" :')

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:28

Iolanthe schreef:
In de gebruiksaanwijzing stond trouwens: "we raden u aan de MoonCup niet met andere vrouwen te delen" :')

Hahahaha _O- beetje het idee van tampons/maandverband.
'sh*t! ben onverwacht ongesteld en ben m'n cup vergeten!'
'oh maar je mag de mijne wel ff lenen hoor' :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:31

Haha ieuw :')