GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 07:56

Ik ben inmiddels op het punt beland dat ik langer op gewicht ben dan dat ik aan het afvallen ben geweest. Het afvallen heeft ongeveer 6 maanden geduurd en ik ben inmiddels 7 maanden op gewicht. Ik wordt daar toch wel heel erg blij van.

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:21

Wat fijn! Ben je helemaal gestopt of doe je microdosering?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:49

Ik gebruik nog steeds een basis dosering. En daarmee is het heerlijk stabiel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:51

Jennyj01 schreef:
Ik gebruik nog steeds een basis dosering. En daarmee is het heerlijk stabiel.

Welke dosering is dat?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:55

O,25 wegovy

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 15:05

Jennyj01 schreef:
O,25 wegovy

Oké dus de startdosering? Mag je hierop blijven van je voorschrijver?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 15:32

Ja, ik zat al niet zo hoog en we hebben het terug gebracht naar deze dosering. Weer iets normaler gaan eten en op deze dosering bleef ik stabiel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 16:26

Jennyj01 schreef:
Ja, ik zat al niet zo hoog en we hebben het terug gebracht naar deze dosering. Weer iets normaler gaan eten en op deze dosering bleef ik stabiel.

Gewoon elke 7 dagen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:23

Ja. Soms 8 of 9 maar dat is dan meer omdat ik het vergeten ben, zoals met kerst }>

Maar dat gebeurt niet heel vaak

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:30

Jennyj01 schreef:
Ja. Soms 8 of 9 maar dat is dan meer omdat ik het vergeten ben, zoals met kerst }>

Ah oké. Ik zit nu op wekelijks 0,20 maar heb het even zwaar. Nou is dit altijd een wat moeilijkere periode voor mij qua eten en gewicht. In het voorjaar en zomer eet ik anders dan in de winter. Heb ook echt wel honger nu maar wil toch doorzetten op deze 0,20. Is gewoon bijna een principekwestie. Belachelijk als ik mezelf niet een beetje onder controle kan houden vind ik. Dus doorzetten maar.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:32

Welke bijwerkingen hebben jullie ervaren bij het starten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:36

ivy_power89 schreef:

Eigenlijk geen. Geen negatieve dan. Iets mijn darmen maar minimaal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:58

Ik had eigenlijk geen bijwerkingen.
Heel af en toe iets opgeblazen buik.
En 2 dagen zwavel boeren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:02

Eerste 2 dagen beetje hoofdpijn en een tijdje een wat droge mond in de ochtend maar dat verdwijnt allemaal.

Toen ik van 2,5 mg naar 5,0 mg ging voelde ik mezelf ineens mega fit. Achteraf had ik wat opstartproblemen in de ochtend en een beetje lamlendig gevoel maaaaaar of dat aan MJ lag geen idee. Dat had ik ook al van het te zwaar zijn.

En nu voel ik helemaal geen bijwerkingen. Ik voel mezelf eerder juist heel fit door het spul. Heel stabiel ook qua suikerspiegel, geen trillingen of hongerklap of dat je ineens dizzy wordt.

Edit:
Ik moet uiteraard niet gaan overeten of dat soort fratsen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:55

ivy_power89 schreef:

Alle uit de bijsluiter. Ik ben de eerste 3 maanden heel erg misselijk geweest. Toen 3 weken gestopt en daarna ging het beter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:57

Suzanne F. schreef:
Jennyj01 schreef:

Ah oké. Ik zit nu op wekelijks 0,20 maar heb het even zwaar. Nou is dit altijd een wat moeilijkere periode voor mij qua eten en gewicht. In het voorjaar en zomer eet ik anders dan in de winter. Heb ook echt wel honger nu maar wil toch doorzetten op deze 0,20. Is gewoon bijna een principekwestie. Belachelijk als ik mezelf niet een beetje onder controle kan houden vind ik. Dus doorzetten maar.

Kijk dat gevoel heb ik helemaal los gelaten. Het is best veel geld voor me en ik wil dat het zo goed mogelijk voor mij werkt. Betekend dat dat de dosering iets hoger moet om perfect te werken? Dan is dat zo. Als een paracetamol niet helpt tegen je hoofdpijn neem je er ook 2.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:02

Ik ga ook voor de weg van de optimale werking. Kost toch al geld dus ik wil afbouwen naar een dosis waar alles precies in balans is. Dat ik geen weerstand heb tegen eten en een normale portie kan eten en mezelf fijn voel. En niet daar net onder gaan zitten omdat het maar gewoon moet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:04

Ja misschien wel. Maar de ene week gaat beter dan de andere week. Dat ik er niet vanaf kom heb ik me al bij neergelegd. Maar liefst de dosis zo laag mogelijk. Maar is deze week even moeilijk.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:14

De prednison heeft me nu aan de insuline geholpen....
Volgend jaar maar met de internist overleggen of dit iets veranderd qua advies en eventueel overstappen naar mounjaro.

Ik had nauwelijks bijwerkingen. Maar ik had 50 mg prednison. Ik had sowieso geen verbinding meer met mijn lijf hahahaha

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:24

ivy_power89 schreef:

Ik tot nu toe nog niks, maar nog maar twee shots gehad.

Suzanne F. schreef:
Deri schreef:
Ben vooral heel erg blij dat deze medicatie bestaat. Het gevoel hebben dat je jezelf moet uithongeren voor 1 kilo in de maand hou ik iig niet vol.

Eens met Deri. Ik viel echt heel moeilijk af. Ik moest mezelf echt uithongeren en afzien om wat af te vallen. Eigenlijk niet vol te houden. Het was kiezen tussen kwaden: of gelukkig zijn en dik of ongelukkig en slank. Ik voelde mezelf doodongelukkig als ik zo’n honger had de hele dag. En dan nog amper afvallen werkte helemaal niet motiverend. Het was niet vol te houden.
En Ozempic verandert dit compleet. In je lichaam zelf en in je hoofd. Wat Deri zegt; je maakt andere keuzes omdat je het te vet of te zout vindt. Je eet minder en in je lichaam veranderen er dingen. Waardoor je ineens wel kan afvallen. En je geen suikerdipjes meer hebt. En de stabiliteit is geweldig.
Als je ondanks GLP-1 toch door blijft eten als voorheen dan is er iets anders aan de hand denk ik. Ik hoor maar zelden dat het echt niks doet, vooral Mounjaro geeft over het algemeen veel resultaten.

Heel herkenbaar deze motivatie. Daarbij heb ik eerder 20kg afgevallen door een traject van 5-6* per week sporten, heeft me anderhalf jaar gekost en gaten in dat sportprogramma levert een terugslag. Als ik dat niet goed haal, door bijv drukte of migraines, en mijn controle wegvalt, triggert dat mijn eetstoornis.

Ik ben nu ook fanatiek sporten en voornemend dat hoog frequent te doen, maar de weegschaal zakt tenminste al een beetje. Waardoor dat power geeft aan mijn inzet.

Afvallen door minder te eten triggert ook, plus zo veel eet ik niet, her is niet alsof ik daar drastisch in kan wijzigen. Wat wel misgaat is dat ik vaak weinig probeer te eten en dan toch doorsla bij honger. Ik ontbijt nu al twee jaar flink, om dit allemaal te voorkomen en dat gaat beter. Dat stukje is nu allemaal rustiger, al ben ik nog maar net begonnen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:36

Maar als je minder eet moet je wel goed op je kwaliteit van eten letten. Zeker op de lange termijn. Zo neem ik mijn vitamine pillen ook echt heel trouw.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:12

Nou, na een hele discussie krijg ik straks de 7,5 mg. Moet wel eerst de 10 mg opmaken die ik nog heb. Maar die gaat in mijn eigen tempo.
Zij vonden dat de pen na 4 weken weggegooid moest worden, omdat de vloeistof dan niet meer betrouwbaar was. Dat snap ik dat ze dat willen, maar daar doe ik niet aan mee. :$ :$

Maar goed, ik krijg dus straks de 7,5 mg en daarna kan ik weer verder met de 10 mg.
Dus voor wie wil pauzeren: doe dit niet te lang :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:16

Hoelang zat ertussen? 4 maanden vanaf augustus?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:28

Suzanne F. schreef:
Hoelang zat ertussen? 4 maanden vanaf augustus?

ja, 28 augustus was mijn laatste bestelling.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 22:52

Jennyj01 schreef:
Maar als je minder eet moet je wel goed op je kwaliteit van eten letten. Zeker op de lange termijn. Zo neem ik mijn vitamine pillen ook echt heel trouw.

Aan wie vraag je dit? Ik zie geen recente posts van mensen die weinig zijn gaan eten? Juist dat we onszelf niet meer hoeven uithongeren.