Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:37

Ik heb een oprechte vraag en ik hoop niet dat ik erom afgeschoten wordt. ;)

Nu met de laatste ontwikkelingen vraag ik mij steeds meer af of er niet ergens nog iets speelt waar wij inderdaad niets van weten.
Vooral nu met die avondklok snap ik het even niet meer.
Als ik voor mijzelf kijk:
-de britse variant is al vanaf half december bevestigd in NL bij verschillende mensen in verschillende delen van het land.
Dit heeft, ondanks de drukte rond kerst en oud en nieuw, niet tot enorme druk geleid. Als het echt zo besmettelijk was hadden we daar nu al problemen van moeten hebben ipv dalende cijfers.
-het grootste probleem zou nu de dreiging van de Britse variant zijn.
Toch is het dagelijks binnen komen van vliegtuigen uit GB geen probleem volgens Rutte. Dat mensen elkaar onderling bezoeken vind hij gevaarlijker.
Nu denk ik vast simpel; maar die onderlinge bezoeken duren al maanden en zijn blijkbaar geen probleem de cijfers naar beneden te krijgen. Dat de Britse variant elke dag 12 keer per vliegtuig het land inkomt is dus geen punt want de 'gewone variant' is daarin ineens toch belangrijker om te bestrijden. %)
-al enkele jaren zijn er de schrijnende voorbeelde van de gezondheidszorg in GB.
Bij grote drukte was het jaren geleden al het geval dat mensen soms tot 24!! Uur op een brancard wachten op zorg en daarna maar naar huis gingen omdat er niets gebeurde.
170 wachtenden voor een ambulance en geeneen! ambu beschikbaar is helaas geen geheel onbekend beeld in de zorg in GB.
Imo logisch dat het toch al falende systeem dan corona er niet bij kan hebben.

Al met al snap ik even niet meer waar dit nu precies naar toe moet en waar mijn beredenering fout gaat.
Iemand die hierbij kan helpen?

Edit:
Even een link van de zorgproblemen in GB in 2018.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/11 ... uisgangen/
In een ander artikel las ik door de drukte gewoon tijdens het griepseizoen in 2018 zijn er toen 50.000 operaties uitgesteld.

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:58

Geen idee... hadden de cijfers wellicht harder gedaald als de Britse variant er niet was?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:59

Je schrijft hier over twee punten die niets met elkaar te maken hebben.
1. Instellen van een avondklok terwijl vliegtuigen uit GB nog gewoon binnenkomen. Dat vind ik ook raar en meerdere partijen in de kamer ook.
Punt 2: je denkt dat het wel meevalt met Covid-patiënten in GB omdat de zorg daar sowieso al tekort schiet.
Ik denk dat je beter naar de cijfers van dat land kunt kijken dan naar of de zorg het aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:00

Sunnda, de Britse variant is nu nog op kleine schaal in NL. En omdat we bij de introductie al in een lockdown zaten is de verspreiding niet zo hard gegaan als in Londen. Was dat niet zo geweest dan zaten we nu waarschijnlijk met dezelfde ellende als daar.

Verder: ik snap die vluchten ook niet. Mensen die in de UK zijn geweest en klachten hebben worden wel met priority getest en die samples worden gesequenced (gecheckt op welke variant het is), maar men zou het een stuk makkelijker maken als er niet zo makkelijk heen en weer gereisd kon worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:02

Ik weet ook niet wie er heen en weer reizen... ik bedoel, Engeland is misschien best leuk maar om daar nu voor vakantie naartoe te gaan ?
Zijn het zakenmensen ivm brexit misschien? Ik heb geen flauw idee ...

Mogen mensen nog wel met die trein heen en weer naar de uk ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:04

Ik vat hem ook niet helemaal, maar dat kan ook komen doordat ik erg moe ben en niet zo helder :+ Maar ik ben het hoe dan ook met je eens dat ik het bizar vind dat er nog zoveel gereisd kan worden. Ik snap niet waarom de grenzen niet dicht gaan en er enkel met zwaar wegende reden gereisd mag worden naar het buitenland.

Ik kan gewoon niet begrijpen wat een avondklok moet helpen als dit nog kan en mag (vooral filmpje onderaan): https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rus-drukte

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:09

Wat imo gezegd wordt door Rutte is:
We weten dat er drugs wordt ingevoerd via colombia, maar we gaan alleen de gebruikers pakken want die dealen en zoeken elkaar op. Aan de invoerlijn doen we niets.
Dat is toch de gevolgen aanpakken en niet de oorzaak?

Als je het zo bekijkt zou Rutte in die situatie voor knettergek worden uitgemaakt, en imo terecht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:10

De grensen ed heb ik ook geen verklaring voor. Wat mij betreft mogen die grenzen gewoon helemaal dicht. Moeilijke is wel dat als je dit als NL alleen doet ze via Frankrijk alsnog europa in komen en dan moet je alle grenzen dicht gooien. Die maatregel is voor een land als NL dat heel erg afhankelijk is van handel heel groot. Wellicht heeft het daar mee te maken, dat is een gok.

Wat betreft het feit dat de britse variant hier nog geen grote invloed heeft gehad: op dit moment komt hij nog niet op grote schaal voor. Je komt dan dus in die exponentiële curve, specifiek voor de britse variant. In het begin gaat dat heel geleidelijk, tot deze variant echt goed voeten aan de grond heeft en dan gaat het ineens hard. Dat zie je terug in bijvoorbeeld Ierland. Dat moment wil men voorkomen door nu de teugels strak te houden. Hopelijk blijven we dan in die hele geleidelijke lijn, totdat de vaccins tegenwicht gaan bieden.

De zorg in Engeland is een stuk meer overbelast, daar heb je gelijk in. Waarschijnlijk is daar dus al eerder sprake van een code zwart waarin de paniek uitbreekt, zoals nu. Maar feit is dat deze variant meer besmettelijk is en niet minder gevaarlijk. De R stijgt dus flink als deze variant meer verspreid is. Dus dat betekend dat het ook voor NL, of ieder ander land, dreigend is om deze variant dominant te hebben. We hebben alleen het geluk dat wij dit nog deels voor kunnen zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:10

mysa schreef:
Je schrijft hier over twee punten die niets met elkaar te maken hebben.
1. Instellen van een avondklok terwijl vliegtuigen uit GB nog gewoon binnenkomen. Dat vind ik ook raar en meerdere partijen in de kamer ook.
Punt 2: je denkt dat het wel meevalt met Covid-patiënten in GB omdat de zorg daar sowieso al tekort schiet.
Ik denk dat je beter naar de cijfers van dat land kunt kijken dan naar of de zorg het aankan.

Dat lijkt mij weer absoluut niet.
Als je altijd al tot je enkels in de modder staat bij een miezerbuitje, is het dan raar als je ij een wat groter buitje verzuipt?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:13

Sunnda schreef:
We weten dat er drugs wordt ingevoerd via colombia, maar we gaan alleen de gebruikers pakken want die dealen en zoeken elkaar op. Aan de invoerlijn doen we niets.

Als je het zo bekijkt zou Rutte in die situatie voor knettergek worden uitgemaakt, en imo terecht.

Nou ... wat jij nu zegt .... zo voelt het voor mij inderdaad exact!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:16

Vervang rutte aub even voor de 2e kamer.. Hij beslist niet alleen he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:25

Sunnda schreef:

Hoe wil je de oorzaak van corona aanpakken? De oorzaak is een virus dat zich verspreid.. Met de maatregelen voorkomen we toch verspreiding?
Dat Schiphol openblijft voor de uk vind ik idd ook bizar.. Blijf thuis en reis niet, maar Schiphol blijft open :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:29

Relaxed schreef:
Vervang rutte aub even voor de 2e kamer.. Hij beslist niet alleen he.

Nou de Tweede Kamer is juist erg verdeeld over de avondklok en meerdere partijen vragen het kabinet juist eerst iets te doen aan de vliegtuigen uit het Verenigd Koninkrijk die in Nederland landen.

Juist Rutte en de Jonge zijn tegen het stil leggen van de vluchten uit GB.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:33

Relaxed schreef:
Sunnda schreef:

Hoe wil je de oorzaak van corona aanpakken?
De oorzaak is een virus dat zich verspreid.. Met de maatregelen voorkomen we toch verspreiding?
Dat Schiphol openblijft voor de uk vind ik idd ook bizar.. Blijf thuis en reis niet, maar Schiphol blijft open :+

Natuurlijk pak je met de maatregelen verspreiding aan. Maar het binnenlaten van mogelijk nog veel meer besmette mensen uit een land waar 1 op de 50 mensen besmet is (Londen zelfs 1 op de 30) maakt toch dat het dan dweilen met de kraan open wordt met de maatregelen !?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:34

Sunnda schreef:
Ik heb een oprechte vraag en ik hoop niet dat ik erom afgeschoten wordt. ;)

Nu met de laatste ontwikkelingen vraag ik mij steeds meer af of er niet ergens nog iets speelt waar wij inderdaad niets van weten.
Vooral nu met die avondklok snap ik het even niet meer.
Als ik voor mijzelf kijk:
-de britse variant is al vanaf half december bevestigd in NL bij verschillende mensen in verschillende delen van het land.
Dit heeft, ondanks de drukte rond kerst en oud en nieuw, niet tot enorme druk geleid. Als het echt zo besmettelijk was hadden we daar nu al problemen van moeten hebben ipv dalende cijfers.
-het grootste probleem zou nu de dreiging van de Britse variant zijn.
Toch is het dagelijks binnen komen van vliegtuigen uit GB geen probleem volgens Rutte. Dat mensen elkaar onderling bezoeken vind hij gevaarlijker.
Nu denk ik vast simpel; maar die onderlinge bezoeken duren al maanden en zijn blijkbaar geen probleem de cijfers naar beneden te krijgen. Dat de Britse variant elke dag 12 keer per vliegtuig het land inkomt is dus geen punt want de 'gewone variant' is daarin ineens toch belangrijker om te bestrijden. %)
-al enkele jaren zijn er de schrijnende voorbeelde van de gezondheidszorg in GB.
Bij grote drukte was het jaren geleden al het geval dat mensen soms tot 24!! Uur op een brancard wachten op zorg en daarna maar naar huis gingen omdat er niets gebeurde.
170 wachtenden voor een ambulance en geeneen! ambu beschikbaar is helaas geen geheel onbekend beeld in de zorg in GB.
Imo logisch dat het toch al falende systeem dan corona er niet bij kan hebben.

Al met al snap ik even niet meer waar dit nu precies naar toe moet en waar mijn beredenering fout gaat.
Iemand die hierbij kan helpen?

- De britse variant is zo'n 70% besmettelijker en is inderdaad al sinds half december in ons land, maar dat is ongeveer tegelijkertijd gebeurd als met de lockdown. Het betreft op het moment echter toch slechts 2-3% van de totale besmettingen, doordat hij door de lockdown zich niet goed door de populatie kan mengen.
- Hoewel er met kerst en de jaarwisseling inderdaad wel bezoek is geweest, is de algemene tendens toch kleine groepjes geweest en niet gaan als je enige symptomen hebt of een risico bent vanwege eerder contact. In mijn omgeving weet ik niet één die een grote groep mensen op bezoek heeft gehad, al dan niet verspreid over meerdere dagen.
- De Britse variant is weliswaar dus een serieus risico als hij zich hier breed vestigt, maar verreweg de meeste besmettingen zijn voor nu gewoon nog de eerste versie. Ook in het VK komt de eerste variant nog steeds voor. Je bent verplicht een vrije uitslag mee te nemen met vliegen. Hoewel dat niet feilloos is, haalt dit al wel de eerste angel eruit. Daarnaast ben je verplicht tot 10 dagen thuisquarantaine.

Onze oplopende cijfers half december waren echter niet van de britse variant, er waren toen pas een handvol besmettingen van deze variant (als ook de zuid-afrikaanse variant). De britse variant is niet de reden geweest dat we 15 december een lockdown in gingen, maar omdat we in een week tijd bijna 60.000 positief geteste mensen erbij hadden, het percentage positieve testen weer omhoog ging en de belasting van de ziekenhuizen, zowel op de verpleeg als de ic's, met de huidige besmettingen al naar maximaal zou gaan en dus geen verdere stijging zou kunnen hanteren.

Wat de Britse variant wel veroorzaakt is dat het aantal nieuwe besmettingen, of eigenlijk het aantal besmettelijke personen, lager moet zijn om weer meer vrijheid te kunnen bieden zonder dat de cijfers terug rap oplopen (en de lockdown voor niets geweest zou zijn). Je kan de britse variant ook niet uit het land houden, want het is er al en het is er ook al in de landen (anders het VK) om ons heen.

Eigenlijk moeten we de lockdown dusdanig lang volhouden dat we teruggaan naar niveau Waakzaam, dat komt neer op maximaal 1.000 positieve testen in Nederland per dag (en verder afnemend). Samen met de oplopende immuniteit door de vaccinaties en de besmettingen die nu plaats hebben gevonden, kunnen we het dan hopelijk met gematigde maatregelen verder af. Maar willen zakken onder de 500 positieve tests is eigenlijk verstandiger. Het zorgt er voor dat de kans kleiner is dat de maatregelen snel weer aangescherpt moeten worden, terwijl er maar voor een korte tijd extra verlengd moet worden als je kijkt naar de huidige daling. Ik weet niet waar op het moment op gemikt wordt.

Op de routekaart zitten we, met 6.148 positieve testen vandaag, nog steeds in de categorie zeer ernstig. Maar in de piek, de week volgend op de lockdown van 15 december, hebben meerdere dagen het dubbele aan positieve testen gehad. Dus het dubbele van wat er al in de categorie zeer ernstig ingedeeld wordt.

De avondklok kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Van 20.00-7.00 is een avondklok, maar van 24.00-5.00 is ook een avondklok.

Dat de ziekenhuizen in het VK overbelast zijn komt niet doordat de nieuwe variant heftiger is (meer ziekenhuisbezoeken bij hetzelfde aantal besmettingen), maar doordat er zo veel besmettingen zijn. Waar wij net voor de piek van die 700 positieve testen/miljoen inwoners (12.000 totaal) per dag al in lockdown gingen en zijn we ondertussen terug naar ruim 400 positieve testen/miljoen inwoners op een 7-daags gemiddelde en 320 p.test/mln inw. vandaag, zitten de britten daar al sinds 29/12 overheen met op 8/1 een piek van zelfs 1000 p.test/mln inw. en zit het pas sinds 2 dagen onder de 700, met nog een 7-daags gemiddelde van 820. Ze hebben dus op het moment enorm veel besmettelijke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:46

Vayo schreef:
Relaxed schreef:

Hoe wil je de oorzaak van corona aanpakken?
De oorzaak is een virus dat zich verspreid.. Met de maatregelen voorkomen we toch verspreiding?

Natuurlijk pak je met de maatregelen verspreiding aan. Maar het binnenlaten van mogelijk nog veel meer besmette mensen uit een land waar 1 op de 50 mensen besmet is (Londen zelfs 1 op de 30) maakt toch dat het dan dweilen met de kraan open wordt met de maatregelen !?

Dat zeg ik toch ook in het laatste deel? Maar ik gok dat nl daar niet als enige iets over te zeggen heeft zolang de uk ook geen vliegverbod instelt. Vrachtwagenchauffeurs pendelen ook nog gewoon op en neer.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:50

En de eurostar
En gewoon met de wagen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:50

Natuurlijk is het het beste om de Engelse variant buiten de deur te houden. Alleen is die al in Nederland en Europa en dus gaat dat niet meer lukken. Het is was ook beter geweest om corona helemaal buiten de deur te houden, maar op het moment dat we corona in het land hadden waren we te laat en ging het zich toch wel verspreiden, dat geldt dus ook voor de Engelse variant.

Nu is het wel zo dat we een hele serie maatregelen hebben en als de bezoeker uit het UK zich aan al die maatregelen houdt, dan is de kans op besmetting vrij klein. Maar de verwachting is dat de huidige regels niet voldoende zijn om het reproductiegetal door de besmetting door reizigers uit de UK en mensen in Nederland die de Engelse variant al hebben, onder de 1 te houden. Ze denken dat we daar aanvullende maatregelen voor nodig hebben en een avondklok is dan waarschijnlijk die extra maatregel. Het doel is dan dus om samen met die andere maatregelen ervoor te zorgen dat we voldoende doen om de R wel onder de 1 te houden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:38

Avondklok zal in elk geval helpen als het gaat om mensen die toch bij elkaar komen om buiten een feestje te bouwen. Ik vind wel dat het mogelijk zou moeten zijn om (bijv bij de gemeente) dispensatie aan te vragen. Bijvoorbeeld door mantelzorgers, dierenverzorgers of als je voor je werk nog de deur uit moet. Zelf heb ik de paarden thuis staan maar de honden laat ik wel uit 's avonds. Niet dat ik hier überhaupt gesnapt zou worden maar mensen met honden binnen de bebouwde kom, hebben wel een probleem als die klok al vroeg ingaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:59

Maar waarom zouden die mensen zich wel aan een avondklok houden, als dat feestje bouwen nu ook al verboden is en ze daar schijt aan hebben. Begin dan eerst eens met handhaven obv de regels die je al hebt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:07

Denk dat het makkelijker te handhaven is, als je gewoon niet op straat hoort te zijn?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:10

Je mag nu niet met meer dan 2 bij elkaar op straat zijn, hoe is dat moeilijker te handhaven dan als 1 persoon niet op straat mag zijn?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:18

Maar Mysa ik denk dat die feestjes vooral achter gesloten deur binnen plaatsvinden. Of bij ouders in een tuinhuisje, schuur oid. Dan kan een avondklok tot bijv. 4:00 zelfs averechts werken, want dan is dat vast een goede reden om tot 4:00 door te borrelen. Met dit weer heb ik niet het idee dat er 's avonds laat mensen op straat bij elkaar hangen.
Ook denk ik dat een avondklok met name in het weekend ervoor zal zorgen dat er meer logeerpartijen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:20

Hier heb je nog steeds hangjeugd 's avonds op straat.
Maar ook inderdaad dat ze hangen met elkaar in een schuur.
Maar zolang er amper politie is om het te handhaven, stelt de regeling niet zoveel voor, ben ik bang.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:48

Ik zag laatst die reclame voor de vaccinatie. En de statement dat het vaccin op 10.000 mensen is getest. Ik ben eens gaan googlen wie die mensen dan zijn. Welke groepen en wellicht leeftijden ze hebben gekozen. Voornamelijk ouderen? Jongeren? Van welke afkomst etc. Ik hoopte ze te treffen op een forum of in een artikel omdat zij degene zijn die het langst het vaccin in zich hebben.

Nu las ik dus dat de testers (overigens vrijwillig) allemaal afrikanen of brazilianen zijn. Uiteraard zijn de omstandigheden anders in derde wereld landen, naar ook weet ik dat er iets anders is in de genen. Als je dichterbij de evenaar woont, heb je minder kans om bv MS te krijgen dan wij (relatief ver van de evenaar). Hoe dat komt weet men niet, maar het is wel een gegeven feit. Het lijkt erop dat er iets anders is in hun genen. Zou dat geen effect hebben op andere groepen mensen overal ter wereld?

Waarom niet gewoon testen op een goede doorsnede groep van de wereld? Het is publiek geld, waarom goedkoop willen testen in ontwikkelingslanden?