De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:34

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:35

* Quote verwijderd *

On topic; ik sta regelmatig versteld van de kortzichtigheid en de vreemdelingenangst ( Aziaten angst) bij zo’n gebeuren als de “ dreiging “ van dit virus. Het nuchtere verstand lijkt af en toe volkomen uitgeschakeld te zijn als men bang is. Er zijn één komma vier miljard Chinezen, en dan bang zijn om Chinees te gaan eten, want ze zullen wel net familie hebben die in Wuhan de rijst kookt, die dat stiekem per vliegtuig opsturen naar het restaurant op de hoek. En anders hebben ze natuurlijk besmette familie. Want ze zijn allemaal familie van elkaar namelijk.
Neem me niet kwalijk, dit wilde ik even kwijt.

Bedankt voor de link, Marlies. Ik ga kijken
Laatst bijgewerkt door ynskek op 11-03-20 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:39

Pocca_Locca schreef:
*quote verwijderd*

On topic; ik sta regelmatig versteld van de kortzichtigheid en de vreemdelingenangst ( Aziaten angst) bij zo’n gebeuren als de “ dreiging “ van dit virus. Het nuchtere verstand lijkt af en toe volkomen uitgeschakeld te zijn als men bang is. Er zijn één komma vier miljard Chinezen, en dan bang zijn om Chinees te gaan eten, want ze zullen wel net familie hebben die in Wuhan de rijst kookt, die dat stiekem per vliegtuig opsturen naar het restaurant op de hoek. En anders hebben ze natuurlijk besmette familie. Want ze zijn allemaal familie van elkaar namelijk.

Dat snap ik ook niet hoor. Net zoals het bericht van lenaa_tje dat iemand niet door haar vriendin geholpen wilde worden omdat ze een Aziatisch uiterlijk heeft. Collega van mijn broer vertelde ook al dat (voordat het officieel in Nederland was) dat een Aziatisch meisje in de trein gemeden werd door anderen.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 11-03-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:41

Het nuchtere verstand is bij sommigen nooit aanwezig helaas. Maar mensen op hun herkomst afkeuren is natuurlijk altijd fout, zonder of met virus.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:43

Pocca_Locca schreef:
*quote verwijderd*

Bedankt voor de link, Marlies. Ik ga kijken

Dat heeft niks met virussen te maken maar met angst voor het vreemde onbekende. Is het rationeel? Nee maar blijkbaar werken onze hersenen zo.
Zo werk ik op een vrij multiculturele school maar de taalklas zijn toch ‘die buitenlanders en ze stinken’ dat hun klasgenoot uit die zelfde klas komt maakt niet uit. Is nu 1 van ons.
Dat is bij het virus ook, je zoekt het buiten jezelf als je iets niet kan verklaren.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 11-03-20 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:44

Oh, ik kan het Italiaanse restaurant hier in de wijk wel steunen door wat van hun pizza's te bestellen. :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:45

Whale schreef:
Ladybird schreef:
Overigens ben ik best wel het overzicht kwijt van de rest van Europa/wereld hoe het met alle gevallen zit. Ik lees veel over Italië natuurlijk, en dat landen grenzen sluiten rond om italië maar nu lees ik ook dat Griekenland alle scholen sluit, terwijl ik niet echt meegekregen heb dat Corona nu heel erg is in Griekenland

Enige wat ik kan vinden over bijv. Griekenland zijn nieuwsberichten van 5 dagen geleden. Daar hadden ze eerst 10 besmettingen, daarna 21 erbij van mensen die in Israël waren geweest.

89 gevallen in Griekenland nu las ik net op de NOS live blog.

Dit vond ik wel indrukwekkend, verhalen van 3 Nederlanders die in Italië wonen. Moet heel onwerkelijk zijn. Zij waarschuwen het niet te onderschatten en zeggen: het is geen griepje.
Nederlanders in Italië: 'Het land is compleet stilgevallen' - https://nos.nl/l/2326605

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:47

Pocca_Locca schreef:
Mijn punt is, dat mensen ten onrechte bang zijn ( merk ik) voor Chinezen of in elk geval Aziatische mensen en nu wellicht ook voor Italianen. En ik wil gewoon zeggen dat ik en hopelijk de rest hier, daar niet aan mee doe

Edit zie bericht boven mij, wat er gaande is..

Bedankt voor je uitleg. Ik lees je bericht nu inderdaad anders :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:47

Paar weken terug zaten wij bij een Japans restaurant op het terras te eten en kwamen er Engelse voorbij met de handen gekruist voor het gezicht “no Corona” roepend naar het personeel op het terras.
Met Plaatsvervangende schaamte zaten wij daar %)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:49

Marie_Anne schreef:

Dit vond ik wel indrukwekkend, verhalen van 3 Nederlanders die in Italië wonen. Moet heel onwerkelijk zijn. Zij waarschuwen het niet te onderschatten en zeggen: het is geen griepje.
Nederlanders in Italië: 'Het land is compleet stilgevallen' - https://nos.nl/l/2326605

Twee weken geleden waren er in Italie 200 gevallen en 4 doden en kijk waar wij nu staan.
Vind het ook best scary hoor!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:49

Ethelate schreef:
Paar weken terug zaten wij bij een Japans restaurant op het terras te eten en kwamen er Engelse voorbij met de handen gekruist voor het gezicht “no Corona” roepend naar het personeel op het terras.

Huh, maar hoe denken sommige mensen dan? Dat alle Aziaten pas hierheen zijn gekomen toen Corona daar begon ofzo :?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:52

verootjoo schreef:
Ethelate schreef:

Huh, maar hoe denken sommige mensen dan? Dat alle Aziaten pas hierheen zijn gekomen toen Corona daar begon ofzo :?

Jeetje kan je, je toch niet voorstellen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:52

bigone schreef:
Het nuchtere verstand is bij sommigen nooit aanwezig helaas. Maar mensen op hun herkomst afkeuren is natuurlijk altijd fout, zonder of met virus.

Klopt. Je ziet nog regelmatig een bijzonder soort, (waarschijnlijk op angst gebaseerd) vlucht of vermijdingsgedrag bij mensen die het gewoon niet meer zo bevatten. Het is dan zaak om rustig met feiten te komen die bewijzen dat de angst ( in dit geval een virus of een bepaalde etnische groep) niet zo vreselijk veel met de realiteit te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:53

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Twee weken geleden waren er in Italie 200 gevallen en 4 doden en kijk waar wij nu staan.

Wij lopen inderdaad 2 weken achter, of het hetzelfde zal verlopen is de vraag.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:53

Hier ook eerste geval in het ziekenhuis, ik werk zelf in het ziekenhuis, hou mijn hart vast als ik de verhalen uit Italië lees.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:56

Pocca_Locca schreef:
bigone schreef:

Klopt. Je ziet nog regelmatig een bijzonder soort, (waarschijnlijk op angst gebaseerd) vlucht of vermijdingsgedrag bij mensen die het gewoon niet meer zo bevatten. Het is dan zaak om rustig met feiten te komen die bewijzen dat de angst ( in dit geval een virus of een bepaalde etnische groep) niet zo vreselijk veel met de realiteit te maken heeft.

Ik vind het virus toch zeker wel realiteit, er zal wel snel een vaccin komen dan hoeven alleen de niet gevaccineerden bang te zijn.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:57

Marie_Anne schreef:
raket schreef:
Ik ben weer thuis om verder uit te zieken. Het blijft nog wel even spannend. Maar die strikte isolatie was echt niks ook voor mij. Ik wil een kat op schoot.

Wat een ellende joh. Veel sterkte, ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen :(:) . Een kat op schoot is altijd goed!

Beterschap! Wat ik mij dan weer af vraag, hoe ga je uit het ziekenhuis als je besmet bent? Je komt toch altijd hordes mensen tegen en degene die je thuis brengt besmet je ook al snel of word je dan met ambu thuis gebracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:58

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik vind dat ook beangstigend. Hoop voor nederland dat het verloop mee gaat vallen uiteindelijk.

lenaa_tje

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:00

@bigone maar dat is geen excuus voor racisme en dat mag het ook niet zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:00

lovee schreef:
Hier ook eerste geval in het ziekenhuis, ik werk zelf in het ziekenhuis, hou mijn hart vast als ik de verhalen uit Italië lees.

En waar mag dat zijn ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:01

In Italië gaat het nu erg hard. Weer 1000 besmettingen erbij.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:03

DubbelDun schreef:
lovee schreef:

En waar mag dat zijn ??

Midden Nederland regio Utrecht

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:07

Toen het corona net een beetje begonnen was in China gingen ze vanuit de school waar mijn dochter op zit (middelbare school overigens) naar Amsterdam. Eigenlijk stond niemand er toen echt bij stil nog hier in NL. Ja er werd wel over gesproken hoe het er daar aan toe ging en hoe erg het was. Niemand leek zijn eigen echt te beseffen dat het ook snel hier in Europa zou wezen.

Maar wat mijn dochter vol verbazing vertelde was het gedrag van verschillende jongens van haar school, ze schaamde zich dood.
Bij iedereen van Aziatische afkomst deden ze snel hun trui over hun mond, liepen de andere kant op (echt op een manier dat die mensen het wel moesten merken). Zo kwetsend als dat was, bah!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:09

lovee schreef:
DubbelDun schreef:
En waar mag dat zijn ??

Midden Nederland regio Utrecht

Antonius Nieuwegein dan :Y)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:10

Nou, huisartsen post proberen te bereiken maar... Krijg steeds meer pijn, en met een verleden met longklachten vind ik niet echt niet leuk meer...

Beller nr. 22 in de wachtrij... Gaat een lange avond worden ben ik bang :(