Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:42

Volgens mij komt daar gewoonweg de verwarring vandaan dan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:51

Snoompje, herkenbaar he? Scheve mond
Zo kan ik nog wel 10000 dingen opnoemen. Dromen

Soms vraag ik me wel eens af wie hier nou degenen zijn met een ''beperking'' op deze planeet.
hetgeen wat normale mensen een ''beperking'' noemen of zijn wij zo ''zeldzaam'' waardoor het de naam heeft gekregen ''beperking/stoornis''
Hebben de mensen zonder een ''beperking'' nou gewoon een kronkel in hun harses of ben ik nou zo eerlijk?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-11-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:52

Haha geweldig moonfish.... ik denk dat we voor altijd met die vraag rond blijven lopen!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:32

Ik heb inmiddels alle 23 pagina's gescand vanwege mijn beroepsmatige interesse in autisme. Ik werk nl bij MEE en die zag ik een paar keer voorbij komen. ter info: elke (?) regio heeft zijn eigen MEE en zij richten zich niet alleen op mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking maar ook op autisme of een combi natuurlijk. Ik zal verder geen reclame maken maar vragen staat vrij! Lachen

horselove154 schreef:
Hoi allemaal,

Bij ons thuis zijn er verschillende vormen van autisme aanwezig..
Mijn vader, broer en (pleeg)broertje hebben PDD-NOS..
Ik heb miscchien autisme (of PDD-NOS maar dat kennen ze niet in België)
Binnen kort zijn er onderzoeken!
Wat ik wel vreemd vind is dat het verergerd is..
Vroeger (in het lager) had ik er geen last van maar nu veel meer!
Weet iemand hoe dat kan??

Groetjes Raänne

Kennen ze dat niet? De DSM is toch internationaal? Wordt het helemaal niet gebruikt? Wel interessant om te weten!

Alwiene schreef:
Wat die PGB betreft, mijn zus heeft voor haar zoon nu een indicatie tot juni of juli, maar we zijn behoorlijk geschrokken van de aanstaande veranderingen. Van wat ik daar lees is de kans enorm dat zij na afloop van de indicatie dus geen pgb voor begeleiding meer krijgt... en ze was er net zo blij mee, want ook al is het een héél lief en gevoelig mannetje ze heeft er echt haar handen aan vol Nagelbijten / Gniffelen Zou een flinke domper wezen als dat soort kinderen straks niet meer in aanmerking komen voor PGB ...

Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet. Voor zover nu bekend moeten de aanvragen die nog in 2008 gedaan worden bij het CIZ ook nog volgens de regels van dat jaar beoordeeld worden. Voor dit soort lastige (omdat ze er moeilijk over doen) indicaties is het wel handig om hulp bij te krijgen

moonfish13 schreef:
Snoompje, herkenbaar he? Scheve mond
Zo kan ik nog wel 10000 dingen opnoemen. Dromen

Soms vraag ik me wel eens af wie hier nou degenen zijn met een ''beperking'' op deze planeet.
hetgeen wat normale mensen een ''beperking'' noemen of zijn wij zo ''zeldzaam'' waardoor het de naam heeft gekregen ''beperking/stoornis''
Hebben de mensen zonder een ''beperking'' nou gewoon een kronkel in hun harses of ben ik nou zo eerlijk?

Ik denk dat mensen met een beperking helemaal niet zeldzaam zijn, want iedereen heeft een beperking. In ieder geval vind ik dat al een betere term dan 'handicap'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:46

Oke, ik heb zo'n mens van de MEE. Clown
Ook een paardenmens toevallig, zou toch wel stom toeval zijn.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:05

moonfish13 schreef:
Oke, ik heb zo'n mens van de MEE. Clown
Ook een paardenmens toevallig, zou toch wel stom toeval zijn.

haha, ik werk in Zuid-Holland dus dat zal niet! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:51

Ik heb een hele domme vraag maarre waar staat ASS voor?

De psychiater en mijn docenten zeiden tegen mij dat echte volledige comorbiteit tussen adhd en autisme vrij zeldzaam is. Dus mijn vriend is weer eens een interessant geval Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, veel adhd-ers hebben wel wat kenmerken van autisme, maar te weinig om te zeggen dat ze autisme hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:57

Iets van autistisch spectrum stoornis ofzo?
Heb het wel s voluitgeschreven gezien, maar is niet blijven hangen Haha!

Hier vermoedens van therapeuten (over mij) van ADD en Asperger, ikzelf ben nooit gediagnosticeerd (broer wel)... maar balletje loopt nu wel.... vind het toch wel wat eng Bloos Zo'n stom stickertje, bah. Mja.... doe het niet voor niets nu.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:58

Liever een stempel, dan altijd af te vragen: wat heb ik nou? Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:00

Onder andere Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:49

Kev schreef:
Ik denk dat mensen met een beperking helemaal niet zeldzaam zijn, want iedereen heeft een beperking. In ieder geval vind ik dat al een betere term dan 'handicap'.

En dat terwijl de achtergrond van de term 'handicap' eigenlijk heel mooi is: het komt vziw uit de paardensport waar het wordt gebruikt om extra ballast aan te duiden die paarden meedragen. In principe is dat een heel neutraal, niet geladen beeld en eigenlijk optimistischer dan 'beperking', aangezien een beperking iets is wat je niet kunt en een handicap iets wat meer moeite kost maar wel kan.

Maar goed - het doet er ook eigenlijk niet zo heel veel toe denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:53

Als ik gehandicapt hoor, denk ik al snel aan iemand in een rolstoel of een blinde bijvoorbeeld...
Maar bij een beperking denk denk ik aan veel meer.

Misschien staartje van mijn opvoeding dat ik bij gehandicapten meer aan lichamelijke problemen denk, dan bij beperking.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:58

Goh heb veel gelezen in dit topic!
Werk normaal met dieren en in deze stage ook met 2 autistise jongens. 1 van de jongens heeft een hele erge vorm, die moet ik echt stapje voor stapje uitleggen (elke dag weer hetzelfde) wat hij moet doen.
Ik word daar echt moe van, heb in 1.5 week tijd echt respect opgebouwt voor de mensen die dit gedult wel op kunnen brengen.
Heb me er ook meer in verdiept, en onder het motto van "die jongens kunnen daar zelf ook niks aan doen!" zet ik mijn beste beentje voor.

Maar ik ga zeker hier mijn informatie vandaan halen !!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:00

Pff zwaar werk urko! Ik zou het echt niet kunnen!

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:07

Mijn zoontje heeft de diagnose PDD-NOS met ADHD gekregen. Volgens het centrum voor autisme heeft hij de adhd als gevolg van pdd-nos, dus als we hem beter kunnen begeleiden in z'n autisme zullen de adhd verschijnselen minder worden. Zijn drukte, altijd praten en in beweging zijn, komt door de onrust in zijn hoofd. Zo hebben ze het ons uitgelegd.
Ook kan hij eventueel aan de medicijnen, maar dat wil ik niet, want ik heb er (nog)niet zoveel problemen mee.
Misschien als hij ouder is kan hij daar zelf over mee beslissen, mocht het dan nog nodig zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:10

Ik vind het ontzettend knap dat je de stap zet om het zonder medicatie aan te pakken Lachen
Wat gaan jullie nu doen ipv medicatie?

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:28

We hebben momenteel 4 informatie avonden over autisme, met alle ouders waarvan de kinderen onlangs gediagnotiseerd zijn. Daar krijg je algemen informatie, kun je vragen stellen en met andere ouders praten.
Daarna hebben we 10 ouderbegeleidings gesprekken over ons zoontje, dus speciaal op hem en ons gezin gericht.
Wel merk ik door die ouderavonden dat wij er al jong bij zijn, hij is net 6 geworden. Bij de meeste kinderen wordt het toch op wat latere leeftijd gediagnotiseerd/ontdekt.
Dus wij kunnen er in ieder geval al vroeg aan gaan werken.
Ons zoontje is juist heel erg open en heeft totaal geen remmingen naar vreemde mensen, dus dat moet hij gaan leren, dat hij niet tegen iedereen alles verteld. Op de fiets onderweg zegt hij ook iedereen gedag, en zegt dan bijvoorbeeld in het voorbij gaan "hoi, ik ga naar school". Dit is nog onschuldig.
Maar ook tegen groepjes jongeren oh ho dat mag jij niet doen, nu is het nog niet zo heel erg, omdat hij nog zo klein is, maar daar ga je natuurlijk problemen mee krijgen. Hij heeft gelukkig wel veel vriendjes op school, en is erg populair door zijn "te" open gedrag. Hij heeft wel de wat rustigere jongens uit de klas om zich heen, dat is wel opvallend, of dit bewust gaat weet ik niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:36

Wat goed dat jullie er echt helemaal induiken om het maar zo te noemen! Lachen
Mijn schoonouders hebben heel erg veel gehad aan die begeleiding, cursussen en infoavonden! Lachen
Heerlijk trouwens dat hij zich zo goed zonder medicatie kan redden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:48

Moonfish: om nog even met een late reactie te komen: ik denk een combinatie van beide Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:33

Welshcobfan schreef:
Als ik gehandicapt hoor, denk ik al snel aan iemand in een rolstoel of een blinde bijvoorbeeld...

En die willen ook allemaal niet 'gehandicapt' genoemd worden Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:37

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:38

Net of ik ze ook zo aanspreek Nagelbijten / Gniffelen Dat is gewoon het eerst wat in mij opkomst als ik het woord 'gehandicapt' hoor! Lachen
Al heb ik wel ervaring dat ze liever hebben dat iemand ze gehandicapt noemt, dan heel krampachtig het woord probeert te vermijden. Had een student die een blinde vrouw niet blind probeerde te noemen (dus ipv de vragen: hoe voelt het om blind te zijn? vroeg zij: hoe is het nou om ehhh sja eehh nou ehhh visueel beperkt te zijn? Waarop de blinde begon te lachen en zei: meid, ik ben gewoon blind hoor! Haha!).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:11

Shadow0 schreef:
Welshcobfan schreef:

En die willen ook allemaal niet 'gehandicapt' genoemd worden Lachen

Je kan de woorden 'niet' en 'allemaal' beter omdraaien, dan klopt de zin beter Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:13

Vind ik niet Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:15

Kan jij voor een ieder die gehandicapt is spreken dan?