hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:35

Vooral blunders kan ik me voor de geest halen alsof het gisteren was Nagelbijten / Gniffelen
En nog steeds schaam ik me ervoor en kan ik die mensen niet goed onder ogen komen zonder er aan te denken, ook al is het al 10 jaar geleden.
Herinneringen ben ik verder niet zo sterk in. Wel weet ik nog dingen van toen ik heeeeeel jong was. Maar vaak halen vriendinnen boven waarvan ik denk 'hmm.. klinkt bekend.. wanneer was dat?'.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:37

Ik heb een enorm geheugen voor details en daarbij ook nog eens een sterk ontwikkeld associatief geheugen. Liedjes, geuren etc. roepen direct heel sterk een herinnering op aan een situatie, een vakantie of een persoon.

Maar dat 'wijt' ik ook eerder aan mijn geheugen dan dat ik het als een HSP-gerelateerd kenmerk zie.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:38

Oh oke, dan heb ik gewoon een super geheugen Haha!.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:39

Ja precies Karin, dat heb ik dus inderdaad ook, maar merk ook dat mijn broertje dat bv ook heeft en die is om het netjes te zeggen nou niet bepaald hsp aangelegd Vork

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:43

heel herkenbaar ik heb ook een zogezegd fotografisch geheugen, handig op school vroeger, alleen kreeg ik later weer meer last van faalangst omdat je altijd alles voor een 10 wil doen, lastig

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:44

Karin schreef:
Ik heb een enorm geheugen voor details en daarbij ook nog eens een sterk ontwikkeld associatief geheugen. Liedjes, geuren etc. roepen direct heel sterk een herinnering op aan een situatie, een vakantie of een persoon.

Maar dat 'wijt' ik ook eerder aan mijn geheugen dan dat ik het als een HSP-gerelateerd kenmerk zie.

Oh, dat heb ik ook zo erg en dan vooral met geuren... Ookal ben ik de situatie/persoon etc. vergeten, ik ruik iets wat ik toen ook rook en ik zie het zo weer voor me.

Ik heb niet zo'n heel gedetailleerd geheugen. Ik kan dingen wel goed onthouden als ik het ontelbare keren in mijn gedachten heb herhaald. Examencijfers bijvoorbeeld, omdat ik daar toentertijd heel erg mee bezig was. Dat zal dan niet snel vervagen.

Wat ik trouwens ook erg heb: ik visualiseer een dag, week, maand of jaar heel erg in mijn hoofd. Denk ik aan een jaar, dan zie ik de maanden in een rondje lopen en de jaargetijden tekenen zich dan rondom de maanden af. Juli en augustus zijn dus in mijn hoofd heel zomers afgebeeld, bij december en januari is het donker. Als ik een week zie, dan zie ik een agenda zegmaar.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:17

ik heb ook dat als ik iets ruik of hoor het aan me bepaalde personen doet denken, dat kunnen ook mensen zijn die ik al jaaaaren niet heb gezien.

kleine dingen merk ik altijd op.
dat emotionele ken ik wel, ik moet heel erg snel huilen, maar ik laat het ook de vrije loop. schaamte daarvan zie ik niet zo meer.
als ik gesprekken aan gaat, kan ik geen oogcontact maken, ik kijk ergens anders heen en ik houdt het ook niet lang vol..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:31

Dat heb ik ook heel sterk met liedjes en geuren. Dat onthouden ervan is denk ik niet van HSP, maar een HSP is wel gevoeliger voor sfeer. Liedjes, geuren enz. zijn ook belangrijk voor de sfeer, dus misschien vallen die ons (als HSP-ers) meer op.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:07

xMarit: inderdaad, ik denk dat alle mensen wel hebben dat als ze een bepaalde geur ruiken bijvoorbeeld, dat ze dan terug moeten denken aan een persoon of gebeurtenis. Mijn moeder bijvoorbeeld, is echt geen HSP, maar als ik op de computer mijn liedjes aan het door'bladeren' ben, 4 seconden van de intro van een liedje laat afspelen, begint ze gelijk te praten over een vakantie in Turkije, 12 jaar terug Nagelbijten / Gniffelen En zo nog wel meer dingen, ook met vriendinnen of andere familieleden die geen HSPs zijn die herinneringen koppelen aan geluiden, voorwerpen of geuren. Is mensenlijk, denk ik..?

Maar inderdaad het gevoeliger zijn voor kleine dingen die de hele sfeer om een bepaald persoon of gebeurtenis kunnen veranderen, lijkt me wel echt een HSP-kenmerk. Dus de dingen die sommige mensen een paar keer duidelijk moeten zien/horen/ruiken, merkt een HSP meteen op, zelfs als het maar iets heel subtiels is.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:13

Ik heb het met liedjes! Ja Soms komt er een liedje en dan kan ik zeggen; he die hoorde ik ook toen we ... en ... Tong uitsteken

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:18

Hoi, ik meld me even...
Ik zie het topic net voorbij komen en wil het morgen eens op mijn gemak door gaan lezen.

Ik ben zelf niet hoog sensitief, maar een aantal maanden geleden is bij mijn broer wel geconstateerd dat hij HSP heeft/is (hoe zeg je dat eigenlijk?)

Ik wil dus graag jullie ervaringen lezen om misschien op die manier meer begrip te krijgen voor mijn broer...

Groetjes,
Sabrina

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:18

Hoe kunnen ze dat constateren dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:24

Dat doet een psycholoog, vlgs mij.

Dat van die liedjes en geuren is herkenbaar, denk dat veel mensen dat wel hebben maar dat de sterkte ervan ook wel voor een deel door HSP bepaald wordt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:23

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:53

Ik baal ontzettend want het ging een hele tijd goed maar ik heb weer veel te veel gedaan en me druk gemaakt om allemaal kleine dingen. Dat alles bij elkaar heeft er nu voor gezorgd dat ik weer helemaal van slag ben.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:18

Jalenka_Kiya schreef:
Ik baal ontzettend want het ging een hele tijd goed maar ik heb weer veel te veel gedaan en me druk gemaakt om allemaal kleine dingen. Dat alles bij elkaar heeft er nu voor gezorgd dat ik weer helemaal van slag ben.

zelfde hierzo Ja vervelend is dat he, dan ging het een hele tijd goed en dan .. maargoed ik probeer gewoon niet teveel te doen en alles even rustig op een rijtje te zetten.

succes ermee Ach gut

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:39

Zag net op bokt iets over ADD, die test gedaan,... en daarbij scoor ik ook 48 op 100 Bloos!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:55

Ik kwam bij de test op 20 uit (die waarbij je boven de 14 positief scoort) Vind het eigenlijk wel heel erg interessant, want had hier nog nooit van gehoord alhoewel ik er wel eerder achter ben gekomen dat ik hier last van had en andere mensen niet (waarvan ik altijd dacht dat dat normaal was). Ga er snel meer over lezen!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:16

Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb de test ook gedaan daarbij kwam ik op 15x ja uit.Ik had er nog nooit over gehoord maar veel dingen komen wel overeen.
Zo voel ik direct de stemming in een ruimte, voel ik vaak wat andere mensen voelen.Alsof ik het nog niet druk genoeg met mezelf heb.
Muziek en kunst kunnen mij heel diep raken.Ook heb ik een ijzersterk geheugen wat niet altijd handig is. Ik onthoud de meest onzinnige dingen.
Huilen doe ik bijna nooit maar ik kan soms wel loeikwaad worden.
Ik probeer altijd sterk te blijven en laat ik mijn emotie's niet overheersen.Daarom sport ik ook vaak om alles lekker te vergeten en me gewoon op de sport te richten en mijn energie kwijt te kunnen raken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:40

Nou ik heb mijn 1e ochtend telefoneren achter de rug! Het was onwijs leuk, maar hoe moe ik nu ben, echt niet normaal! Heb niet het idee dat het me de hele dag blijft achtervolgen of alsof ik het idee heb dat ik nu nog steeds met mensen aan het bellen ben, maar het kostte me veel meer energie dan ik verwacht had.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:08

Frouk schreef:
Nou ik heb mijn 1e ochtend telefoneren achter de rug! Het was onwijs leuk, maar hoe moe ik nu ben, echt niet normaal! Heb niet het idee dat het me de hele dag blijft achtervolgen of alsof ik het idee heb dat ik nu nog steeds met mensen aan het bellen ben, maar het kostte me veel meer energie dan ik verwacht had.

Vervelend is dat ... ik heb vanmorgen 30 kinderen begeleid met nog wat mensen. Er is werkweek op de manege en dan leren ze alles over poetsen, opzadelen, exterieur, ziektes etc. Hardstikke leuk om te doen maar ik ben daarna ook helemaal kapot.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:59

Cyntje schreef:
Zag net op bokt iets over ADD, die test gedaan,... en daarbij scoor ik ook 48 op 100 Bloos!

wat is dat, add?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:38

Kom net terug van een feestje, ik had daarvoor ook al vanalles gedaan, en slecht geslapen, dus best wel op. Na 2 uurtjes ben ik gewoon een boek gaan lezen Clown Dan maar niet sociaal.

Ow, hebben jullie ook dat je af en toe veelte, ik weet niet echt hoe je het noemt, zelfbewust bent? Als ik iets doe, beoordeel ik het een poaar seconde erna. Tja, ik kan dit niet echt goed uitleggen Clown Iig, ik bedenk wat ik gedaan heb, zeg maar. En meestal is het oordeel niet zo positief. Maar soms ben ik daar veelte veel mee bezig. Heel erg bezig met maar niets fout willen doen, waardoor het juist fout gaat.. Ik ben ook heel onzeker, wil heel veel bevestiging hebben. Maargoed, misschien is dat gewoon iets van mezelf, niet hsp.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:44

ADD zegt mij ook niets is dat een soort van ADHD?

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:51

djoni schreef:
Kom net terug van een feestje, ik had daarvoor ook al vanalles gedaan, en slecht geslapen, dus best wel op. Na 2 uurtjes ben ik gewoon een boek gaan lezen Clown Dan maar niet sociaal.

Ow, hebben jullie ook dat je af en toe veelte, ik weet niet echt hoe je het noemt, zelfbewust bent? Als ik iets doe, beoordeel ik het een poaar seconde erna. Tja, ik kan dit niet echt goed uitleggen Clown Iig, ik bedenk wat ik gedaan heb, zeg maar. En meestal is het oordeel niet zo positief. Maar soms ben ik daar veelte veel mee bezig. Heel erg bezig met maar niets fout willen doen, waardoor het juist fout gaat.. Ik ben ook heel onzeker, wil heel veel bevestiging hebben. Maargoed, misschien is dat gewoon iets van mezelf, niet hsp.

Of het nou met HSP te maken heeft of niet, ik herken het wel. Ja
Ik heb ook heel veel bevestiging nodig wil ik geloven dat ik echt iets goeds gedaan heb.
Dat beoordelen van mezelf heb ik met vlagen.

Ik zat net ook al weer huilend boven mijn natuurkunde huiswerk. Niet dat ik wilde huilen, maar het zijn gewoon tranen van frustratie. Ik kon geen enkele som tot een goed antwoord brengen, terwijl mijn leraar het tot in den treure heeft uitgelegd en alle klassikale dingen wel goed gaan. En wij hebben in de lessen geen tijd meer om het daar over te hebben, en hij wordt vast kwaad als ik hem zeg dat ik het nog niet snap... of nouja kwaad.. hij zucht dan altijd zo.. alsof hij je dom vindt...