ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:28

Vanessa24 schreef:
IKbenEllen schreef:
Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen

En wat is er mis met bovenstaande argument? Je verstoppen achter: 'ik heb er nooit over nagedacht' veel erger! Bovenstaande argument is onterecht, want dan doen artsen echt niet... een ander dood laten gaan om een ander te redden... maar dat is nou eenmaal het gevoel en de gedachte die mensen daar over hebben.. en dat is hun goed recht.

Volgens mij heb jij dat andere topic niet gelezen.....

Is ook ieders goed recht, maar dan ook niet huilen als je zelf aan de beurt bent. Sorry, hard, maar er zijn nu eenmaal veel te weinig donoren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:30

Vanessa24 schreef:
Een slecht hart zorgt voor slecht vitale organen. Als jij een donorhart hebt gekregen, zijn jouw eigen vitale organen (longen, nieren, lever) zo slecht, dat ze niet meer te gebruiken zijn na jouw dood. dit geldt ook voor andere organen, ze zijn met elkaar verbonden. Als een orgaan het opgeeft, dan lopen al jouw andere organen schade van op.
Daarom ben je 9 van de 10 keer niet meer 'nuttig'.

Ook als je (bepaalde vormen van?) kanker hebt gehad, dan kun je niet meer ontvangen, omdat dat nieuwe orgaan dan meteen aangevallen wordt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:33

Huid en hoornvlies dan?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:35

Geen idee, bij het geval wat ik meegemaakt heb ging het om het hart. Maar dat vond ik wel cru zeg.... life's a bitch....

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:35

Vanessa24 schreef:
IKbenEllen schreef:
Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen

En wat is er mis met bovenstaande argument? Je verstoppen achter: 'ik heb er nooit over nagedacht' veel erger! Bovenstaande argument is onterecht, want dan doen artsen echt niet... een ander dood laten gaan om een ander te redden... maar dat is nou eenmaal het gevoel en de gedachte die mensen daar over hebben.. en dat is hun goed recht.

Wat er mis is met bovenstaande argument? Dat het nergens op slaat en niet gegrond is.. gewoon een of andere vage reden waardoor een hele hoop mensen helaas niet donor zijn.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:36

IKbenEllen schreef:
IKbenEllen schreef:

Volgens mij heb jij dat andere topic niet gelezen.....

Is ook ieders goed recht, maar dan ook niet huilen als je zelf aan de beurt bent. Sorry, hard, maar er zijn nu eenmaal veel te weinig donoren.[/quote]

Ik denk dat je pas beseft hoe belangrijk het is om donoren te hebben in Nederland als je zelf te horen krijgt dat je een orgaandonor moet krijgen om te overleven. Helaas is er een percentage aan mensen die een beslissing neemt op basis van verkeerde of geen voorlichting. Het is heel jammer, maar geen reden om te zeggen: 'jij krijgt niets, omdat je zelf niets wilt geven', dat is ook niet eerlijk. Ik hoop alleen dat mensen die kiezen om niet-donor te zijn actief op zoek gaan naar juiste informatie (en niet van horen zeggen) en daarop hun keuze opnieuw willen basseren, want we hebben ontzettend hard de donoren nodig.

Sorry, laatste quote komt van mij af, ik ben hier ook helemaal niet goed in Haha!
Laatst bijgewerkt door Vanessa24 op 21-05-07 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:37

Ik ben volgens mij nog geen donor,maar dat wil ik iig wel zijn.Mijn ouders zijn het iig wel. Ze mogen alleen mijn organen hebben.Lijkt m enou niet echt een lekker idee als ze m'n huid voor iemand anders gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:41

Miss_DJS schreef:
Ik ben volgens mij nog geen donor,maar dat wil ik iig wel zijn.Mijn ouders zijn het iig wel. Ze mogen alleen mijn organen hebben.Lijkt m enou niet echt een lekker idee als ze m'n huid voor iemand anders gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Waarom lijkt je dat geen lekker idee?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:42

Er word met een soort kaasschaaf een heel dun stukje huid verwijderd, echt een dun plakje zeg maar, dat rekken ze helemaal uit, het is dus niet zo dat ze hele plakken van je afsnijden! Ze doen het ook op plaatsen die voor je nabestaanden niet zichtbaar zijn, b.v. je bovenbenen. Het is voor brandwondenslachtoffers een van de weinige manieren van pijnbestrijding en genezing naast medicatie.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:45

Ja maar toch ik weet niet waarom.Gewoon het idee.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:47

Miss_DJS schreef:
Ja maar toch ik weet niet waarom.Gewoon het idee.

Dan zou ik toch maar ff meer informatie gaan zoeken als ik jou was zodat je een duidelijke mening erover kan vormen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:47

Vanessa24 schreef:
Ik denk dat je pas beseft hoe belangrijk het is om donoren te hebben in Nederland als je zelf te horen krijgt dat je een orgaandonor moet krijgen om te overleven. Helaas is er een percentage aan mensen die een beslissing neemt op basis van verkeerde of geen voorlichting. Het is heel jammer, maar geen reden om te zeggen: 'jij krijgt niets, omdat je zelf niets wilt geven', dat is ook niet eerlijk. Ik hoop alleen dat mensen die kiezen om niet-donor te zijn actief op zoek gaan naar juiste informatie (en niet van horen zeggen) en daarop hun keuze opnieuw willen basseren, want we hebben ontzettend hard de donoren nodig.

Daarom vind ik dus dat het systeem van "donor behalve indien anders aangegeven" daaraan gekoppeld moet worden.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:50

absoluut geen donor. geen gesnij in mijn lichaam!!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:51

nadientsjuu schreef:
absoluut geen donor. geen gesnij in mijn lichaam!!

Waarom niet?
Zou je zelf wel organen willen ontvangen mocht dat nodig zijn?

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:53

Dat geeft ze toch aan.. "geen gesnij in mijn lichaam" Knipoog

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:55

Ashleey_ schreef:
Dat geeft ze toch aan.. "geen gesnij in mijn lichaam" Knipoog

Ja maar waarom niet Verward Je voelt het niet meer.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:17

Voor sommige mensen betekend hun lichaam nog wat na de dood en voor sommige is het gewoon een leeg omhulsel. De laatste categorie geeft hun lichaam sneller op voor donaties enz. In het geval van huiddonoren; momenteel zijn ze al heel ver met het ontwikkelen van huidcellen van de mensen met de brandwonden zelf. De cellen delen zich waar naar een stukje huid ontstaat, het zit nog in de ontwikkelingsfase (geloof ik, dat ik voor het laatst hoorde dat is al een poosje geleden). Niet alleen voor mensen met brandwonden maar ook in gevallen van dierproeven natuurlijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:01

De schreeuw: geen gesnij in mijn lichaam getuigd weer eens van een goed onderbouwde beslissing over wel of niet donor zijn. Maar niet heus dus. Gooi in dit topic niet zo'n stomme one-liner erin maar onderbouw in ieder geval je mening/beslissing!!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:18

Tiessie schreef:
De schreeuw: geen gesnij in mijn lichaam getuigd weer eens van een goed onderbouwde beslissing over wel of niet donor zijn. Maar niet heus dus. Gooi in dit topic niet zo'n stomme one-liner erin maar onderbouw in ieder geval je mening/beslissing!!

Knipoog OK dan!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:39

Tiessie schreef:

Dat bedoelde ik dus ja Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:07

Miryamk schreef:
Er word met een soort kaasschaaf een heel dun stukje huid verwijderd, echt een dun plakje zeg maar, dat rekken ze helemaal uit, het is dus niet zo dat ze hele plakken van je afsnijden! Ze doen het ook op plaatsen die voor je nabestaanden niet zichtbaar zijn, b.v. je bovenbenen. Het is voor brandwondenslachtoffers een van de weinige manieren van pijnbestrijding en genezing naast medicatie.

Dát wist ik niet Clown Had eigenlijk zo'n beeld voor me van dat ze me helemaal kaal zouden plukken..

Hoe zit het dan met hoornvlies? En waarvoor word dat gebruikt? En is dit te zien

Misschien dat ik dan toch (als ik 18 ben) kies voor huiddonor.. Dan mogen ze dus eigenlijk alles van me hebben, denk ik. Misschien bedenk ik me wel als ik 18 ben. Maar ik denk dat ik wel donor wil worden.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:08

Mooi dat je nu wel goed ingelicht bent dan Knipoog. Je ziet er gewoon nog netjes uit ookal ben je huiddonor!
Je hoornvlies is idd om te zien.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:43

Nog 1 vraagje.. Als je het hoornvlies ook weg laat halen, ziet dat er dan ''naar'' uit voor je nabestaanden?

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:47

Volgensmij sluiten ze je ogen dus ziet het er niet naar uit.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:28

Nu ik dat lees van die kaasschaaf word ik toch een beetje onpasselijk. Ik heb ingevuld dat ze alles mogen hebben maar misschien kom ik hier nog even op terug!