fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:16

Ik ben vandaag ook zo stijf als een plank, gister een presentatie + diner moeten organiseren wat veel stress op leverde en vandaag betaali k dus de prijs.
Baal ontzettend want ik zou vanavond een ''school''feest hebben maar ik denk niet dat dat verstandig is.
(Schoolfeest is bij ons dus in een andere stad, in een kroeg verplicht blijven tot half 4, eerst naar school vervolgens met de bus en dan nog een half uur fietsen)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:18

Ben afgelopen maandag naar mijn eigen fysio geweest omdat mijn gewrichtsklachten steeds erger werden.
Volgens hem is het kraakbeen in mijn knieen versleten (atrose?) en denkt hij dat er meerdere gewrichten met kraakbeenslijtage kampen (pijn, kraken, zwellen).
Ook heeft hij een echo gemaakt van mijn minst slechte knie. In deze knie was mijn slijmbeurs 4 mm dik (normaal 1 mm dik te zijn) en mijn vocht was ook 4 mm dik (hoort 1 mm dik te zijn).

Ik weet even niet wat ik hiermee aanmoet Verdrietig .
Eind januari heb ik een afspraak bij de reumatoloog en wil ik haar dit voorleggen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:20

ojee luuntje! Ach gut das niet niks! succes iig geval!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:21

luuntje schreef:
Ben afgelopen maandag naar mijn eigen fysio geweest omdat mijn gewrichtsklachten steeds erger werden.
Volgens hem is het kraakbeen in mijn knieen versleten (atrose?) en denkt hij dat er meerdere gewrichten met kraakbeenslijtage kampen (pijn, kraken, zwellen).
Ook heeft hij een echo gemaakt van mijn minst slechte knie. In deze knie was mijn slijmbeurs 4 mm dik (normaal 1 mm dik te zijn) en mijn vocht was ook 4 mm dik (hoort 1 mm dik te zijn).

Ik weet even niet wat ik hiermee aanmoet Verdrietig .
Eind januari heb ik een afspraak bij de reumatoloog en wil ik haar dit voorleggen.

Hoort dat bij slijtage van het kraakbeen? Pijn kraken en zwellen?
Want mijn reumataloog zei dat er bij fibromyalgie niets kapot ging maar alles kraakt en zwelt op, mijn hand is soms zo dik dat je mn botjes niet meer voelt?

Wat zei de arts verder over het vocht? Wordt het weggehaald of krijg je oefeningen?
Klinkt nl. niet echt lekker als het 3mm meer is dan normaal.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:49

samantha21 schreef:
...
ps: misschien een aanrader om spiroflor van vsm te gebruiken?
dat is een gel die geloof ik een beetje warm word waardoor je sprieren dus lekker ontspannen! ik smeer dat als ik stijf ben altijd op en dan gaat het al een heel stuk beter!!!

Bedankt voor de tip, maar helaas heb ik dit en vele andere 'middeltjes' al geprobeerd en helpt het bij mij helemaal niets. VSM is normaal gesproken heel goed, dat zie ik ook bij mij moeder, maar bij mij doet het niets af helaas.

@Luuntje;
Dat is niet niks, krijg je nu therapie / oefeningen ervoor, gaan ze het weghalen of doen ze er niets aan en moet je maar tot eind januari zo aantobben tot je naar je reumatoloog kan? Het lijkt me toch niet goed als het veel dikker is dan het hoort te zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:46

Morgen wordt ik door de fysiotherapeut van het ziekenhuis onderzocht. Ik ben benieuwd of hij tot dezelfde bevindingen komt als mijn eigen fysiotherapeut.
Vrijdag om 13.30 uur heb ik weer een behandeling bij mijn eigen fysiotherapeut.

Ik ga er nu vanuit dat ik niet/niet alleen fibromyalgie heb.
De klachten die ik heb komen voor bij atrose.

Heb inmiddels mijn baas ook al ingelicht dat werken er niet meer in gaat zitten.

Ben alleen bang dat ik mijn mooie en zeer lieve fries zal moeten verkopen. Rijden is erg pijnlijk en zelfs longeren is voor mijn lijf een crime.

@Chans, glucosamine schijnt te helpen. Het is mij ook aangeraden maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:47

hallo mensen
heb al eens eerder in dit topic gereageerd
Maar loop bij een psycholoog die veel mensen met fibro heeft behandelt
ik ben door gestuurd naar haar door mijn longarts, omdat ikdoor al mijn ziektes het niet meer zag zitten, en zoveel pijn had in mijn gewrichten
Volgens haar lijken mijn klachten sterk op fybromyalgie
maar ik moet eerst andere dingen uit laten sluiten
pfff
is toch wel een klap hoor
studeer voor lerares Frans, maar dat beroep is niet ideaal voor iemand met fibromyalgie....
ben benieuwd wat er allemaal getest moet worden Scheve mond

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:50

ik moet morgen ochtend voor het eerst naar de psycholoog...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:29

Succes bij de psycholoog.
Ze vinden altijd wel wat is mijn ervaring.

Psycholoog die ik heb gesproken (project in het ziekenhuis) denkt mij te kunnen leren om mijn grenzen te bepalen.
Een vriendin schijnt zo erg te zijn dat ze wordt doorverwezen naar een psychiater. En dat terwijl ze in mijn ogen normaal is.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:00

Ik vertik het om nog ooit bij een psycholoog binnen te stappen Bloos
Van die mensen kreeg ik alleen maar meer problemen dan minder, ze verzinnen over wel wat op een kreeg daar echt een minderwaardigheids complex.

Vanmiddag naar de fysio, ben echt ontzettend benieuwd wat hij gaat zeggen!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:42

luuntje schreef:
Succes bij de psycholoog.
Ze vinden altijd wel wat is mijn ervaring.

Psycholoog die ik heb gesproken (project in het ziekenhuis) denkt mij te kunnen leren om mijn grenzen te bepalen.
Een vriendin schijnt zo erg te zijn dat ze wordt doorverwezen naar een psychiater. En dat terwijl ze in mijn ogen normaal is.

grenzen bepalen
zegt mijn psycholoog ook Ja

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:31

MissToseland misschien krijgen we groepskorting.

Fysio in het ziekenhuis vond mijn gewrichten en slijmbeurs oke.
dit in tegenstelling tot mijn eigen fysio die met echo apparatuur heeft gemeten dat mijn slijmbeurs 4x zo dik is. En dat tot echt mijn kraakbeen versleten is.

Verhaal wordt vervolgd.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:09

verrek! dat zei de mijne nou ook! En ik moest dat muurtje van vriendelijkheid eens heel snel afbreken en zeggen wat ik niet kon... *bloos*

dadelijk fysio, maar nu eerst even slapen! Knipoog

Luuntje, wat raar! Sterkte met het vervolg.... ik duim voor je!

sronnie; jij ook succes bij fysio!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:24

Ik ben net terug van de fysio en volgende week gaan ze een programma samen stellen voor 2x in de week.
Ik ben zo stijf als een plank voornamelijk mijn linkerbeen en hij wou toch dan even voelen aan mijn knie.
Constatering: Mijn knie smeert niet genoeg waardoor het extra pijnlijk wordt als ik ga bewegen, ook heb ik last van hartklopping en mijn huisarts vond dat dat bij de fibro hoorde, nu wil mijn fysio in het programma mijn hartslag bijhouden en mij anders door laten verwijzen naar een cardioloog.

Heb er iig een goed gevoel bij, dat is al een hele vooruitgang Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:31

Luuntje: wie weet, haha
_Rianne_: Ik ben ook te lief;
"leer nou eens NEE zeggen"
tsja.. Lips are sealedHeb net mijn vader geholpen met hooi in de schuur te tillen
tsja
die man heeft ook een hernia, laat hem niet alles alleen doen
Maar slim van mij was het niet
ben nu helemaal stijf, en pijn in mijn heupen, knieen
sronnie:
Mooi dat je er een goed gevoel bij hebt Ja

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:24

Volgens mij is het nee zeggen voor veel van ons een probleem.
Misschien kunnen we een boktcursus hiervoor volgen?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:56

is misschien een idee
pff
kon gister niet slapen van de pijn in mijn been
moest ik vandaag ook nog 15 km fietsen naar de kraker

oh, voel me ellendig
Straks naar huisarts.. zeggen dat psycholoog aan fybro denkt, en dat ik eens van top tot teen moet worden onderzocht

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:07

Dus een psycholoog kan ook de diagnose fibro geven?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:10

zij heeft lang( 10 jaar ofzo) met mensen gewerkt die fybro hebben, en ik moest ook aan haar vertellen wat mijn klachten zijn
toen begon bij haar een belletje rinkelen, en ze zei dat ik maar eens fel moest zijn bij de huisarts
maar ze zij ook dat andere dingen eerst uitmoeten worden gesloten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:14

Ja kijk, maar reumatoloog is er niet echt duidelijk over wat ie over FM denkt, hij zit in de ST.Maartenskliniek en ik ga daar nu dan ook dagbehandelingen volgen, dus het zou zo kunnen zijn dat een psycholoog daar dan achter kan komen?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:20

Bij mij wel
Tis ook niet een echte psycholoog, maar een verpleegkundige van een psychiater, alleen vind ik zo zwaar klinken Bloos
Maar mijn longarts heeft me er heen gestuurd, om me te helpen met mijn lichamelijke beperkingen (astma, PDS zere gewrichten, altijd moe, kan niet accepteren dat ik niet de dingen kan die mijn leeftijdsgenoten wél kunnen
Heb nu mijn opleiding moeten opgeven omdat ik het lichamelijk en geestelijk niet meer aankon)

de eerste keer heb ik alles over mijzelf verteld
zat emotioneel ook behoorlijk vol
dit sleept al drie jaar voort

Dus heeft ze alles opgeschreven, en overlegd met haar collega

Ze helpt mij echt er mee omgaan, ze laat mij inzien wat ik wel en niet kan

en eindelijk doet iemand niet alsof het tussen mijn oren zit, maar dat het echt een lichamelijke kwestie is

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:01

Ja, vooral dat laatste wat je zegt miss toseland! Dat is echt heel wat waard!

Ik ben gisteren voor het eerst naar de psycholoog geweest en die zei ook meteen; jij stelt je niet aan, je hebt echt wat je voelt, en als iemand zegt; probeer het toch maar, dan moet je gewoon zeggen dat je het niet kan, zij voelen niet wat jij hebt en zolang ze niks zien zullen ze je niet geloven!

IK moest van de huisarts verplicht een week op vakantie, zit nu heerlijk in mn stoel, met eenkussen in mn rug in Domburg, ben net even met de hond naar strand geweest, probeer dat nu twee keer per dag te doen, is wel veel, maar even eruit doet ook goed... Lachen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:02

Mensen gooien je klachten snel op " het zal wel tussen je oren zitten'. Laat je dat niet wijs maken.
Jij bent degene die de pijn voelt, niet de arts.

Een fysio in het ziekenhuis denkt ook dat pijn tussen mijn oren zit.
Wel vreemd dat wanneer ik met buikklachten en opgevangen urine naar de huisarts ga, ik gelijk antibiotica meekrijg voor een urineweginfectie. Zit zeker ook tussen mijn oren.

Er kan een hoop tussen je oren zitten maar bloedwaarden en urine kan ik toch echt niet beinvloeden.

Volgens mijn eigen fysio heb ik atrose (onderzocht met o.a. echoapparatuur).
Nader onderzoek is gewenst om te kijken in welke gewrichten ik atrose heb en in welke gradatie.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:19

pff luuntje
das niet fijn...
Ach gut

Mijn manueel therapeut zegt dat mijn gewrichtspijn komt omdat ik me verhoudt door de rugpijn
voor dat ik bij die kwakzalver kwam had ik niet eens last van rugpijn Scheve mond

ookknap dat ik pijn in mijn polzen heb door t verhouden Ja
grrrrr

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:25

MissToseland kan mij je frustraties goed voorstellen.
Als ik jou was zou ik een andere therapeut gaan raadplegen.