GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:08

Dees is herken het wel een beetje uit mijn eerste 3 maanden. Ook steeds het gevoel dat er te weinig in kwam om lekker te functioneren. Wat bij mij werkte was om toch iets meer te eten. En dan geen grotere porties want dan werd ik weer misselijk maar een broodje of beschuitje extra. Ik val gemiddeld een halve kilo per week af. Dat is minder dan anderen. Maar ik heb er geen haast bij. Op deze manier ben ik nu al heel tevreden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:20

Dank voor je bericht, Jennyj01 - dat geeft de burger moed.
Halve kilo per week is voor mij ook prima hoor. Het hoeft niet heel snel te gaan (vel moet immers ook terug kunnen veren := ) en mijn traject duurt een jaar dus ik heb wel even tijd. Geloof dat ik nu 5,5kg kwijt ben in 8 weken, waarbij het in de eerste weken wat sneller ging.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:50

Daarbij is het voor mij ook belangrijk dat ik af en toe nog een ijsje kan eten of een koekje bij de koffie. Behalve dat het lekker is vind ik het ook heel gezellig. Ook dat hoort bij mij en zal na het stabiliseren zo blijven. Wat ik wel fantastisch is is dat het bij een koekje blijft zonder dat het onrust geeft. Ik eet nu niet meer het hele pak leeg. Of neem 3 bolletjes omdat ik niet kan kiezen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 14:16

Jennyj01 schreef:
Daarbij is het voor mij ook belangrijk dat ik af en toe nog een ijsje kan eten of een koekje bij de koffie. Behalve dat het lekker is vind ik het ook heel gezellig. Ook dat hoort bij mij en zal na het stabiliseren zo blijven. Wat ik wel fantastisch is is dat het bij een koekje blijft zonder dat het onrust geeft. Ik eet nu niet meer het hele pak leeg. Of neem 3 bolletjes omdat ik niet kan kiezen.

Ik wil dus geen koekje of ijsje meer nemen. Ik heb het gelukkig niet perse nodig en ben veel te bang dat het teniet doet wat het medicijn doet. Naast dat het mij nu ook geen moeite kost om het niet te nemen, denk ik ook aan de ca 7 euro per dag die de ozempic + begeleiding kost. Goede motivatie om niet de fout in te gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:25

Mariska_28 schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik wil dus geen koekje of ijsje meer nemen. Ik heb het gelukkig niet perse nodig en ben veel te bang dat het teniet doet wat het medicijn doet. Naast dat het mij nu ook geen moeite kost om het niet te nemen, denk ik ook aan de ca 7 euro per dag die de ozempic + begeleiding kost. Goede motivatie om niet de fout in te gaan.

Maar het schrappen van bepaalde dingen en bepaalde voeding als “slecht” bestempelen is toch niet een duurzame oplossing. :)

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:13

Ligt er denk ik helemaal aan hoe sterk je wilskracht is.
Bij mij is het altijd alles of niks, dus of geen hap nemen of het hele pak moet leeg. Klinkt vast bekend.
Mijn schoonmoeder kan gerust 1 dropje of 1 blokje chocolade nemen en er de rest van de week van af blijven ook al ligt het bij haar voor het grijpen.
Je zult echter wel iets moeten vinden wat je jezelf gunt lijkt mij, al is het iets heel kleins is maar heel af en toe.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:21

opisop_shop schreef:
Bij mij is het altijd alles of niks, dus of geen hap nemen of het hele pak moet leeg. Klinkt vast bekend.
Mijn schoonmoeder kan gerust 1 dropje of 1 blokje chocolade nemen en er de rest van de week van af blijven ook al ligt het bij haar voor het grijpen.
Je zult echter wel iets moeten vinden wat je jezelf gunt lijkt mij, al is het iets heel kleins is maar heel af en toe.

Maar houd je die “niks” je hele leven vol? :)

Je eet gedrag aan leren passen lijkt me dan heel belangrijk. Zodat je wel leert om te doseren.

Dat het lastig is hoef je mij niet te vertellen trouwens. :P

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:28

Een tijd geleden is mijn man uit een eetstoorniskliniek gekomen. Een belangrijk onderdeel van hun etenswijze zijn de 3 tussendoortjes. Waarvan er minstens 1 zoet moest zijn.
Daarvoor hadden hun vanallerlei dingen per stuk verpakt.
Sindsdien hebben wij altijd die verpakte koekjes en chips.
Coor mijn man werkt het minder, hij pakt er in een bui gewoon meerdere maar op dagbasis werkt dit voor mij super. Je kan toch de zak leegeten en hebt niet te veel. Dan maar iets meer betalen.

Dingen als cornflakes weeg ik nu ook voorheen af op 30 gram als ik er veel zin in heb en geen kleine pakjes in huis heb.

Zoet beleg was tr ook belangrijk bij hun.
Aan het einde van de maand ga ik mee naar een afspraak met zijn dietiste. Zij gebruiken geen eetlijsten maar kijken naar waar iets vandaan komt. Komende keer gaat het over de versnaperingen (ze had er een woord voor maa rik ben het kwijt).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:34

opisop_shop schreef:

Nee hoor dit heeft niks met wilskracht te maken. In het begin durfde ik dat helemaal niet te doen. Nu sinds ongeveer een maand probeer ik toch af en toe wat te nemen. En ja enkel en alleen omdat ik het heel erg lekker vind. Nu gaat het prima maar zonder de medicatie zou dit niet kunnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:43

Jennyj01 schreef:
Dees is herken het wel een beetje uit mijn eerste 3 maanden. Ook steeds het gevoel dat er te weinig in kwam om lekker te functioneren. Wat bij mij werkte was om toch iets meer te eten. En dan geen grotere porties want dan werd ik weer misselijk maar een broodje of beschuitje extra. Ik val gemiddeld een halve kilo per week af. Dat is minder dan anderen. Maar ik heb er geen haast bij. Op deze manier ben ik nu al heel tevreden.

Dat is ook mijn snelheid. Vanaf 3e week november tot vanmorgen: 10 kilo er af.
Ik vind ‘t prima zo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:44

We kunnen hier wel een kleding ruilbeurs beginnen. Ik pas geen broeken meer: alles zakt van m’n kont.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:48

rien10 schreef:
We kunnen hier wel een kleding ruilbeurs beginnen. Ik pas geen broeken meer: alles zakt van m’n kont.

HEMA heeft bretels! :P

Nee geintje, ik zou Vinted aanraden. Dat scheelt een hoop geld haha.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:50

Er is in het dorp hier een leuk tweedehands winkeltje. Daar ga ik van de week een paar broeken brengen en een paar halen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:52

rien10 schreef:
Er is in het dorp hier een leuk tweedehands winkeltje. Daar ga ik van de week een paar broeken brengen en een paar halen.

Nice!

Wat je ook kan doen is elke maand een beetje geld apart zetten. En als je dan op je streefgewicht zit heb je een lekkere spaarpot om los te gaan tijdens het shoppen. En dat is dan “gratis” want je hebt er voor gespaard. :))

Girl math! :))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:57

Slim!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:05

MarlindeRooz schreef:
Girl math! :))

:') _/-\o_

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:55

Ik ben ook zeker aan het sparen hiervoor. Soms koop ik wat op Vinted. Maar dat gaat dan weer van het potje dat ik heb van de verkoop van de te grote spullen. Eind mei begint de opruiming. Dan zit ik ongeveer op mijn streefgewicht. Het kost me heel veel moeite om niet de stad in te gaan. Maar ik doe het niet. Ben een paar weken geleden geweest. Heb toen wel wat gepast maar niks gekocht. Nog even geduld en dan kan ik los. En dan heb ik ook echt wel het een en ander nodig.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:10

Verbaas je trouwens niet als Shoppen niet leuker wordt, maar juist moeilijker.

Dat was mijn ervaring paar jaar terug, toen ik 20kg afgevallen was.
Shoppen was altijd al lastig, maar toen ik afgevallen was helemaal.
Ik had maat xs/s shirts voor taille, maar lengte van maat l/xl... dus kon kiezen tussen te kort, of lang genoeg en te wijd.

Baalde daar echt van, omdat ik altijd las dat mensen shoppen zo veel leuker en makkelijker waren gaan vinden na het afvallen. Daar had ik dus ook echt naar uitgeken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 04:01

Ik had het zondag avond even moeilijk, heel erge honger na de hele dag eigenlijk maar 1 maaltijd te hebben gegeten . Dus toch nog wat gegeten in de avond. Vandaag ontbeten met ei (2 stuks) en geluncht met wat kwark en avond gegeten met wat teloh bakkeljouw. Daarna niks meer gegeten (dus nu al sinds 19:00 niks gegeten) en ook geen honger dus dat is echt super! *\o/* normaal was ik allang gaan snaaien :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:08

Maar dat is toch logisch, lijkt me toch ook niet de bedoeling dat je maar 1 maaltijd neemt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:33

Ik lees hier nu toch wel verhalen die ik echt niet oké vind. En wel begrijp dat als het met vergoeding gaat ook met begeleiding gaat.

Geen honger hebben en dan totaal niets eten. Dat is niet oké.
Dat je geen saai honger hebt lijkt me heerlijk.
Dat je geen behoefte hebt van een te vol bord ook.

Maar lijkt mij wel heel normaal om in de ochtend een klein kommetje yoghurt en wat fruit te pakken. In de middag een snee brood oid.
Zodat je aan 3 maaltijden over de dag komt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 08:37

Ja ik vind daar ook wel wat van.. Ik eet ook echt wel minder, maar wel gewoon 3 gezonde maaltijden. Deze zijn kleiner als voorheen, en ik let op dat er voldoende eiwitten in zitten. 1 maaltijd per dag nemen is niet de bedoeling, en lijkt mij toch dat logisch is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:42

Ik ben bang dat het door dit soort acties een keer totaal verboden word behalve dan via arts.
Dus dat deze sluipweg ook niet meer kan.

Ik heb juist de hoop dat het goedkoper gaat worden.
Vind het nog zo duur.

Ik ben nu alweer een poosje my fitness pal in aan het vullen.
En deze geeft steeds aan. Als u elke dag een dag als deze heeft weegt u over 5 weken x kilo.
Steeds een kilo of 4- 5 minder.
Nadeel de werkelijkheid is dat nooit...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:43

Rennie89 schreef:
Ik had het zondag avond even moeilijk, heel erge honger na de hele dag eigenlijk maar 1 maaltijd te hebben gegeten . Dus toch nog wat gegeten in de avond. Vandaag ontbeten met ei (2 stuks) en geluncht met wat kwark en avond gegeten met wat teloh bakkeljouw. Daarna niks meer gegeten (dus nu al sinds 19:00 niks gegeten) en ook geen honger dus dat is echt super! *\o/* normaal was ik allang gaan snaaien :')

Maar dit is gewoon een crash dieet en als je straks stopt met de medicatie kom je gewoon weer 3 dubbel aan. Je bent nu roofbouw op je lijf aan het plegen en een eetstoornis aan het ontwikkelen op deze manier.

Nu vind ik sowieso iets van afvallen met medicatie, maar dit soort berichten is echt helemaal next level en zorgwekkend......

Ik hoop dat dit geen soort Pro Anna topic gaat worden op deze manier.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:48

Mijn ervaring is toch echt wel anders. Ik kan niet meer zo veel eten. Echter als in niet 3x per dag eet krijg ik super veel last van bij werkingen. Misselijk en hoofdpijn. Inmiddels ben ik wel op een punt beland dat ik soms geen honger heb maar wel op tijd wat eet.