Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:56

Hier tot 13 maanden borstvoeding gegeven. Begin flinke kloven door slechte begeleiding en dat was pijnlijk maar eens ging het gemakkelijk. Dacht dat ik nooit zou gaan kolven op het werk maar heb het prima volgehouden tot betaalt recht op hield. En dat terwijl ik dacht nooit borstvoeding te gaan geven.

Beide opties worden ze groot van en een tevreden mama is ook belangrijk dus geen goed of fout maar gewoon kijken wat bij je past.

Hier eindelijk vakantie. Morgen koffer inpakken en vrijdag naar Turkije met dochtertje, zus en haar dochter en een vriendin.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:00

Dieseltje, welkom in het topic en gefeliciteerd! Je angst is begrijpelijk en hopelijk zal die angst t.z.t. afnemen.

Ik las hier over bevallingsverhalen. Ook ik ben eerder bevallen en kijk daar positief op terug. Ik ben er nagenoeg ongeschonden uit gekomen, maar ik vond de borstvoeding de eerste maanden wel heel heftig (veel pijn gehad) waardoor ik veel gekolfd heb toen. Dat was met mijn Yooha's goed te doen, want die doe je gewoon in je voedingsbh en in de tussentijd kun je klusjes doen, e.d.. Ik wil de borstvoeding deze keer wel weer een kans geven, maar niet nogmaals over mijn grenzen gaan. Doet het weer teveel pijn, dan is het klaar voor mij.

S_V, woon jij in België dat je het geslacht nu al weet door de NIPT?

Mylittlejoy, gefeliciteerd nog met je verjaardag! Heb je het ook gevierd?

Het ging hier ook over sporten... Ik heb tot week 40 krachttraining gedaan en langzaamaan afgebouwd. Bij KT was het vooral belangrijk dat ik niet mijn buikspieren aanspande, goed bleef ademhalen en mezelf niet uitputte. Ik denk dat ik veel profijt heb gehad van het blijven sporten, want mijn bevalling was goed en ik herstelde heel snel. Ik kan het zeker aanraden om te blijven sporten, indien dat mogelijk is!

Net als Daph heb ik vandaag de dertienwekenecho gehad en de kleine is voor nu goedgekeurd. Ook mijn kindje was een lastige, want die lag met zijn gezicht naar beneden waardoor zijn profiel niet goed in beeld kwam en hij wilde ook niet echt meewerken. Zijn profiel (zijkant hoofd) moet dus tijdens de twintigwekenecho nog een keer gecheckt worden. 9 september heb ik een pretecho gepland staan en dan krijgen we ook het geslacht te horen.

Ik ben wel benieuwd of jij weer een meisje krijgt, Daph!

Marlis, alvast een fijne vakantie gewenst!

Eske_B

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:22

Interessant al die verhalen over borstvoeding! Ik weet het nog niet zelf.

Fijn dat alles goed is, Daphne en Adamootje!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:47

s_v schreef:
Wat fijn een goede echo, Daphne! <3
Ben je niet bang dat kolven net extra stimulans & dus productie op gaat leveren? Borstontsteking lijkt me wel echt heel naar en pijnlijk, hoop dat je er dit keer van gespaard blijft :(:)

Wij weten trouwens ook al wat het wordt, na de nipt op 12 weken al :)

Oh moeilijke keuze, hagelslag. Qua kleding zijn er ook wel veel mooie neutrale dingen te vinden (ook op vinted enz), lijkt me zo zonde om de verrassing daardoor weg te nemen. Aan de andere kant, als je toch al twijfelt...

Nou ik moest dus nu ook al kolven want de kleine kreeg de borst niet leeg maar mijn lichaam vulde hem wel weer aan. Tijdens de ontsteking blijven kolven en haalde er met gemak 100ml uit per borst. Ik heb ook foto’s waarbij je ook ziet dat mijn borsten gewoon 2x zo groot waren als het hoofd van mijn kind :+

Adamootje; super fijn dat alles goed is! Ik gok toch wel op een jongetje. Hail was altijd heel rustig in m’n buik en deze heeft hardcorefeestjes in m’n buik… Als ik dan weer naar de billen kijk denk ik weer een meisje haha :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:15

Ik heb bij mijn zoontje 20mnd borstvoeding gegeven. Ik wil bij de 2e ook weer borstvoeding geven! En dan zie ik wel hoe lang ik het volhoud.

Geslacht doen wij denk ik straks met een pretecho, die hebben we met 16 weken ingepland staan! En anders met de 20 weken echo. Vorige keer wisten we het niet en dat had ook wel wat, maar nu wil ik het wel echt weten.

Gisteren bloed getrokken voor de NIPT. Wel fijn dat deze nu vergoed word. Vandaag weer bij de verloskundige geweest en het hartje gehoord met een doppler. Is ook altijd even een mooi momentje <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 06:35

Hoe deden jullie dat met werken en borstvoeding geven?
Als ik lees 13 maanden 20 maanden.
Krijg je daar ruimte voor van je werkgever? Hoe gaat dat in zn werk?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 06:56

Jolliegirl schreef:
Hoe deden jullie dat met werken en borstvoeding geven?
Als ik lees 13 maanden 20 maanden.
Krijg je daar ruimte voor van je werkgever? Hoe gaat dat in zn werk?

Dat is je werkgever verplicht. Tot 9 maanden moeten zij geloof ik 1/4 van de werktijd daarvan betaald vrij maken. Na 9 maanden is het op eigen kosten. Mijn werkgever deed daar niet moeilijk over maar ik deel ook volledig mijn eigen tijd in. Heel eerlijk heb ik ook echt geen 8 uur op een dag nodig om mijn werk gedaan te krijgen. Zelf vond ik het heel relaxed, rustig serie kijken terwijl ik kolfde.

Ik ben nadat Aaron een jaar was gestopt met kolven omdat ik toen de kolf kamer moest delen. Degene met wie ik moest delen was niet echt fris.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:11

Op basis van 6 uur werken zou ik dus 1.5 uur ruimte krijgen per dag?
Dat betekend tussendoor 1.5 uur vrij? Naar huis,mn ding doen, terug naar mn werk en verder gaan?

Ik werk in de zorg, huishoudelijke ondersteuning, dus ik ga van cliënt naar cliënt.

Zou dus betekenen dat mijn werkdagen langer worden, ik later thuis ben en extra uren kinderopvang nodig heb ( ruim die 1.5 uur dus)
Is op 4 dagen toch 6 uur wat je extra moet betalen aan opvang..

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:16

Inddd tot 9mnd zijn ze verplicht tot een kwart van je werktijd te vergoeden/geven. Ook zijn ze veeplicht om een geschikte kolfruimte te voorzien. Met een deur die op slot kan, een koelkastje en een wastafel. Die laatste 2 had ik helaas niet, maar was ook niet te regelen helaas.... Als kolven niet gaat, of je kindje drinkt echt alleen maar uit de borst, mag je zelfs tussendoor naar huis/opvang of mag je kindje naar jou toe komen om te voeden.

Na 9mnd is je werkgever nog steeds verplicht om je de tijd en ruimte te geven, alleen krijg je het niet meer doorbetaald ;)

Ik werkte maar korte dagen. Op dinsdagavond kon ik daardoor 1x kolven rond bedtijd van de kleine. Op woensdag redde ik het vaak net om te voeden voordat ik naar mijn werk ging en als ik dan thuis kwam meteen weer te voeden. Hij werd vaak een kwartiertje van te voren onrustig, maar was nog wel af te leiden tot ik thuis kwam.

Na 1 jaar kolfde ik niet meer, omdat hij ook zonder flesje naar bed gebracht kon worden op dinsdagavond en verder geen fles nodig had. Ik gaf toen eigenlijk alleen nog maar bij het wakker worden en naar bed gaan de borst.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:17

Jolliegirl schreef:
Dat betekend tussendoor 1.5 uur vrij? Naar huis,mn ding doen, terug naar mn werk en verder gaan?

Ik werk in de zorg, huishoudelijke ondersteuning, dus ik ga van cliënt naar cliënt.

Zou dus betekenen dat mijn werkdagen langer worden, ik later thuis ben en extra uren kinderopvang nodig heb ( ruim die 1.5 uur dus)

Nee, die 1,5u is in je werktijd totdat je kindje 9mnd is! Dus niks extra nodig ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 07:21

iirrssjjee schreef:
Jolliegirl schreef:

Nee, die 1,5u is in je werktijd totdat je kindje 9mnd is! Dus niks extra nodig ;)

Precies :) dan moeten ze minder cliënten op jouw naam inplannen.

Maar ik weet ook heel goed dat het in de zorg allemaal heel lastig is. Recht heb je in ieder geval wel, zelf zou ik het al heel duidelijk communiceren dat het je “plan” is om borstvoeding te geven en te kolven.

Zelf werk ik 8 uur op een dag maar aan het kolven was ik max een uurtje kwijt. Op een gegeven moment ben je er behendig in en wat vlotter. Was alleen soms langer bezig als ik moest powerkolven voor de productie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:29

iirrssjjee schreef:
Jolliegirl schreef:

Dat snap ik, maar die 1.5 uur moet ik krijgen tussen mijn cliënten door, waardoor mijn werkdag dus langer zal worden.
En mijn kind dus langer opgevangen moet worden.

Een kolfruimte is niet van toepassing in mijn werk, is niet te realiseren gezien ik bij mensen thuis werk en elke keer bij iemand anders.

Ik vind het maar lastig....

Mijn werkgeefster heeft haast alleen vrouwen in dienst, zwanger en met kinderen. Is echt een topper dus ik verwacht hier in geen problemen.

Oke die 1.5 uur moeten zij dus incalculeren.
Dus als ik van 9 tot 3 werk moet dit zi blijven? Dan zou er dus 1 cliënt geen hulp van mij hebben bijvoorbeeld.

En hoevaak kolf je gemiddeld op een dag? Of is dat per kind weer verschillend?

Over twee weken hebben we een informatie avond van de VK over borstvoeding :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:35

Mijn vriendinnen hebben allemaal borstvoeding gegeven en die bouwden af als ze terug aan het werk gingen (na 3 of 4 maanden borstvoeding geven dus). Bedoel niet dat je dat verplicht bent he! Maar dat het vaak inderdaad ingewikkeld is eens het werk terug start. Ze hadden ook jobs waarmee het echt moeilijk te combineren viel (arts bv).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:38

Solleke_Noah schreef:
Mijn vriendinnen hebben allemaal borstvoeding gegeven en die bouwden af als ze terug aan het werk gingen (na 3 of 4 maanden borstvoeding geven dus). Bedoel niet dat je dat verplicht bent he! Maar dat het vaak inderdaad ingewikkeld is eens het werk terug start. Ze hadden ook jobs waarmee het echt moeilijk te combineren viel (arts bv).

Ik zou mijn werk nooit verkiezen boven mijn kind.
Mijn man heeft al gezegd dat ik dan mijn ouderschapsverlof op moet nemen (ook vrouwen hebben dit nog eens hoorde wij van een arbo-arts) en anders maar onbetaald wat langer thuis blijf (( ook.omdat de opvang pas vanaf oktober 2025 te vinden is zowat)
En anders stoppen met werken en op het gemak iets anders zoeken. Was volgens hem ook geen enkel probleem.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 07:41

Wat is jouw man lief een meedenkend! Klinkt alsof je er nu niet te druk over hoeft te maken :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:42

Ah super dan dat je het zo kan regelen!

En herkenbaar van de opvang, hier pas vanaf november 2025 :\

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:47

@jolliegirl, ja je zou dus dezelfde werktijden moeten houden. Je moet het zien als extra doorbetaalde pauze. Dat betekent dan inddd minder cliënten op een dag in jouw geval.

Ik kolfde op mijn werkdag van 3,5u niet. Ik werk op 5min lopen van huis, zorgde dat ik had gevoed echt 5min voordat ik de deur uit moest, dan hield mijn zoontje het precies vol tot ik thuis kwam. Op dinsdag werk ik er 6,5, dan kolfde ik precies eond zijn bedtijd dat kwan zo uit omdat we dan altijd schoonmaak hebben (ik geef zwemles), dus dat was ook nog eens makkelijk op te vangen qua werkzaamheden.
Hoe vaak en veel je kolft is afhankelijk van jou en je kindje. Hoe vaak drinkt je kindje bij jou? Hoe vol voelen je borsten? Ik heb bijvoorbeeld nooit last gehad van stuwing e.d., kon gerust 6u zonder kolven, waar hij normaal elke 3u zou drinken uit beide borsten! Maar ik had voor kolven wel echt tijd nodig... Na 10min kolven had ik vaak maar een klein laagje en dan moest ik altijd nog even doorzetten en dan ineens kwam het er met golven uit! Dus normaal zou je denken na 10min is het klaar, maar ik moest dan zeler nog 5min blijven zitten. Daarnaast kost niet alleen het kolven tijd. Je moet erna ook alles weer afspoelen, schoonmaken en drogen, kost ook al gauw 5min ;) . Heeft mijn leidinggevende zich toen enorm op verkeken, dus heeft hij alleen maar van geleerd!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:17

Heel herkenbaar werk ook in de zorg.
Is altijd een heel gedoe om ruimte te vinden en een geschikte koelkast.
Om die reden ben ik ook met 9 maanden gestopt met borstvoeding. Mag gewoon de tijd eisen hoor mag gewoon gaan als ik moet kolven maar eigenlijk is er nooit tijd voor dus merkte dat door dat in mijn hoofd dat borstvoeding echt heel hard terugliep. Ook worden wij na 6 maanden alweer ingezet voor nachtdiensten, wat een geleur om die diensten weer te ruilen. Anders moet je telkens de wekker zetten.

Gaan jullie ook gebruik maken van die extra 9 weken voor 70% van je loon? Lijkt me echt heerlijk, met alle opgespaarde vakantiedagen ben ik er zo een half jaar uit en dan neemt mijn man zijn 9 weken nog op.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 08:33

Uiteindelijk is het wel zo in mijn ervaring en die van mijn omgeving na 12 maanden wordt de borstvoeding makkelijker. Je productie is stabieler en dan is kolven niet meer zo’n ding. Sterker nog we hebben al maanden geen vriezer voorraad meer. Alleen om daar te komen is niet makkelijk voor iedereen. Zeker als je werkt.

Wat betreft de 70% dagen na mijn vorige zwangerschap heb ik het als parttime dagen ingezet totdat ons zoontje 1 werd. Nu weet ik sowieso dat ik vier maanden thuis blijf, heb ook vakantie dagen genoeg dus weet niet of ik het nodig heb direct. En als het aan mij ligt ga ik zo lang mogelijk niet meer dan 3 dagen werken (heb fulltime contract dus dat betekend 2 parttime dagen in de week). In principe is onze week zo verdeeld: maandag, dinsdag, donderdag opvang, woensdag papadag en vrijdag mamadag. Maar als ik er op woensdag bij ben is het net wat makkelijker met zwemles. Maar voorlopig ben ik hartstikke ziek thuis en hoef ik nog geen definitieve knopen door te hakken :) vandaag wel op bezoek bij mijn werkgever, hopelijk de laatste keer want een uur rijden gaat me veel pijn geven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:51

Wat fijn om al die ervaringen te lezen!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:00

Bedankt voor alle borstvoeding/kunstvoeding antwoorden. Erg fijn om te lezen dat ieders keuze/mening gerespecteerd wordt :o
In onze vriendengroep zitten een paar moedertjes die zeer pro borstvoeding zijn :+
Ik ben nogal bang voor de meningen en reacties die ik ga krijgen als ik ga vertellen dat ik zeer waarschijnlijk flesvoeding ga geven.
En aan de andere kant: ik heb natuurlijk een goede reden als bv überhaupt niet lukt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:07

Al had je geen reden...jouw lijf..jouw keuze! Je bent niemand verantwoording verplicht!

Knoop dat in je oren :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:18

S_imonee schreef:
Bedankt voor alle borstvoeding/kunstvoeding antwoorden. Erg fijn om te lezen dat ieders keuze/mening gerespecteerd wordt :o
In onze vriendengroep zitten een paar moedertjes die zeer pro borstvoeding zijn :+
Ik ben nogal bang voor de meningen en reacties die ik ga krijgen als ik ga vertellen dat ik zeer waarschijnlijk flesvoeding ga geven.
En aan de andere kant: ik heb natuurlijk een goede reden als bv überhaupt niet lukt.

Ach hier waren er heel veel juist tegen de borstvoeding. Heb me er niks van aangetrokken en mn ding gedaan. En vooral ook het continu vragen wanneer stop je je bent al te lang bv aan het geven.. ene oor in andere oor uit

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:18

Vorige keer de 70% ingezet om 1 dag minder te gaan werken totdat dit op was. Toen ben ik van 3 naar 2 dagen gegaan. Nu weet ik nog niet wat ik ga doen.... Ik ga niet maar 1 dag werken (want dan kom ik er gewon niet lekker in), maar financieel is het hier ook geen strop (ik hoef eigenlijk sowieso niet te werken) als ik het gewoon opneem. Ik heb met mijn zoontje een maand extra verlof opgenomen, want had genoeg uren verzameld. Hierdoor kon ik vanaf juli t/m december thuisblijven en hoefde ik pas in het nieuwe jaar te beginnen. Straks werk ik de hele maand januari nog en heb dan verlof. Waarschijnlijk zou ik in juli weer moeten beginnen. In de vakantie is het hier altijd rustig, dus is juist wel lekker inkomen! Ik ga er dit keer dus nog even goed over nadenken of ik ze opneem.

En bv/fles, ik was eigenlijk de enige in mijn omgeving die bv gaf. Dus heel lang inddd ook gehoord; oh doe je dat nog steeds (terwijl ze zelf nog een flesje gaven aan hun kind, dus eeeh waarom niet.???), jeetje dat zou ik niet kunnen (weet je niet want je hebt het niet geprobeerd), enz enz. Ieder moet doen waar diegene zich prettig bij voelt. Zij zworen bij de fles want lekker makkelijk. Dat vond ik juist van borstvoeding (je kan het nooit vergeten mee te nemen als voorbeeld).

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:55

Ik woon in België inderdaad Adamootje. Dus wij wisten 3x het geslacht al met zekerheid na de nipt :) De gyn heeft ook telkens mee gekeken bij de echo op 12 weken en het klopte ook 3x wat ze zag :)

Grappig Dahpne, hier zijn de meisjes net actiever in mijn buik, die stuiteren heel mijn baarmoeder door tijdens de echo's :))

Hier ook weinig vriendinnen die BV hebben gegeven en degenen die dat wel deden stopten met 3 maanden wanneer ze weer aan het werk gingen. Wat dat betreft ben ik dus de vreemde eend in de bijt. Qua ongevraagd commentaar valt het hier gelukkig mee, weleens vragen, maar nooit echt iets vervelend ofzo. Alleen mijn schoonouders/zus vinden het heel vreemd/ongemakkelijk om over te praten. Maar die vinden wel meer van onze keuzes heel vreemd :+

Ik heb overigens altijd tijdens mijn pauze gekolfd, sta in het speciaal onderwijs, dus niet echt mogelijk om zomaar een half uurtje uit de klas te gaan om te kolven. Kolfde eigenlijk maar 1x per werkdag, tijdens de middagpauze.
Bij Odet had ik een handsfree kolf (a la Elvie), dat was wel handig, want als ik dan bijvoorbeeld moest overleggen met een collega ofzo kon dat gewoon tussendoor.

Niet helemaal ideaal dus, maar het werkte prima voor mij zo & ben beide keren op 1 jaar gestopt met kolven. Bij de meeste vrouwen is je productie dan stabiel genoeg om zonder tussendoor te kolven vlot te kunnen blijven voeden.

Ik wil bij dit baby'tje sowieso tot september '25 thuisblijven, dan is ze 8 maanden. Maar twijfel of ik dan gelijk de opstart van het schooljaar mee wil doen, misschien dat ik tot de herfstvakantie thuis blijf, moet toch ouderschapsverlof opnemen...