Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:13

Suliko, dat ziet er heel tof uit! Lekker vies :D

Supervixen schreef:
Suliko wat een mooie foto's! Stoer ook die obstacle run. Vervelend dat je zo kwakkelt, pas je goed op jezelf?

Ik loop niet met schema's en ook nooit gedaan, levert me teveel stress op.

Maarrrr lieve mensen, ik heb goed nieuws, ik heb een baan aangenomen *\%/* *\%/* *\%/* .
Details laat ik nog even tot ik getekend heb, maar ik ben heel blij!

Wat fijn, gefeliciteerd!

Hier net een leuke interval van Garmin gedaan. Ik volg op een behoorlijk losse manier een halve marathon schema van de Garmin coach. Af en toe doe ik een training uit dat schema en de rest doe ik een beetje zelf.
Ik moest 6x een minuut versnellen en 6x een halve minuut vol gas. Ik was alleen in de duinen gaan lopen, veelal wel verhard, maar die heuvels vol gas zijn dan best wel pittig :)) Het ging dus niet heel goed qua tempo’s maar die hartslag deed het prima. Wel genoten! Wat is lopen toch heerlijk <3 Ik ben echt weer een beetje terug en dat voelt goehoed!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 27-05-24 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmaVZ

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:15

Dat zal wel een grote last van je schouders af zijn SV, gefeliciteerd!!

Dank voor de 10km antwoorden iedereen. Ik heb idd de neiging graag te hard te willen dus elk rondje is een sloomheidstraining nu :D (en ik ben bijna afgestudeerd dus dat zal ook een hele hoop stress schelen)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:16

Ik liep ook in het begin te snel, dat kwam door de tijden die ik van anderen zag dus dacht daar moet ik naartoe trainen. Toen ik echt langzamer ben gaan lopen. Ben ik het ook leuk gaan vinden. Welke tijden anderen lopen doet niet ter zake. Om te blijven lopen moet het voor mij leuk zijn en dan komt er toch voorzichtig steeds een beetje verbetering in in afstand of tempo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:18

BeFunny schreef:
Ik liep ook in het begin te snel, dat kwam door de tijden die ik van anderen zag dus dacht daar moet ik naartoe trainen. Toen ik echt langzamer ben gaan lopen. Ben ik het ook leuk gaan vinden. Welke tijden anderen lopen doet niet ter zake. Om te blijven lopen moet het voor mij leuk zijn en dan komt er toch voorzichtig steeds een beetje verbetering in in afstand of tempo.

Ja dit. En de rest is niet belangrijk (voor mij).

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:24

Mij hielp het ook om de focus meer op hartslag te leggen. Ik ging ook te hard in het begin, maar toen werd ik erop gewezen dat ik met nogal een hoge hartslag liep. En inderdaad, ik zat bijna continu in zone 5. Me daarover inlezen en het advies wat ik hier erover heb gekregen, heeft me goed teruggefloten. :)
Nog steeds loop ik grotendeels op gevoel, ik vind tempo niet belangrijk, alleen leuk om af en toe grenzen te verleggen, maar als ik ergens op let dan is het mijn hartslagzone. En lekker niet vergelijken met anderen, ieder heeft zijn eigen tempo en streven, maar met rust en genieten kom je het verst in mijn ogen.

Die 12 kilometer vorige week in Bennekom was wel eindelijk de eerste keer weer dat mijn hartslag normaal deed sinds ik kinkhoest heb en gewoon omlaag wilde. :') Ik zat eindelijk weer half in zone 2 en 3 en half in zone 4, prima voor een rustige loop waar ik een paar stukken wat versneld heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:27

En je kunt ook als het even zwaar wordt een stukje wandelen. En dan weer doorgaan. Zo bouw ik het nu ook op en dat lijkt best wel goed te werken. Ik heb echt maaaaaanden moeten doen wegens die pees van 30 seconden naar 5km, maar toen was het een keer 6km en vervolgens kwam Garmin met een suggestie van 97 minuten weet ik nog op 3 september 2023. Ik ben dat toen gaan proberen. Het ging niet om de afstand, maar om de tijd volgens GArmin (nou ja, 9.30 per km). En ik heb toen geprobeerd toen het lukte om 5km in 45 minuten te doen om dan nog eens 5km er aan te plakken. Dat lukte toen net binnen de 90 minuten. Vervolgens een maand niet die afstand kunnen lopen en terug naar 5-6km. En daarna lukte 10km weer. Ik heb als langste aan 1 stuk 12.5km, echt voorbij de 10 lijkt niet te lukken, maar ik heb nu wel door de Garmin Coach veel afwisselingen in training en loop dus vaak meer kilometers, maar wel met stukjes wandelen tussendoor.
Mijn 'oude wijven' pr's zijn gehaald met de run-walk-run methode.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:40

Inderdaad een last van mijn schouders. Dank voor de felicitaties!

Lisitano wat een toffe training. Heerlijk dat het lopen weer een beetje gaat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:02

Gefelie met je nieuwe baan, SV!

Lekker bezig, Lisitano!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:33

Gefeliciteerd SV!

Ik vond die tijden ook pittig ja. Dan dacht ik, 6 minuten achter elkaar lopen, hoe dan? En nu loop ik ruim 2uur.
Ik vond van 0-5 pittig, van 5-10 wilde ik te snel en had ik snel een blessure.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:44

Gefeliciteerd SV!! Super fijn

Ook hier door schade en schande wijs geworden
Ging eerst te snel
Qua opbouw/snelheid etc daardoor blessures

Op het moment dat ik echt een stuk rustiger ging lopen en niet te hard/te snel te lang ging gaat het steeds beter

En is was echt fit toen ik begon met hardlopen, maar het is zo’n andere belasting voor je lijf

Vanmiddag een leuke rustige run gedaan met een paar intervallen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ongemerkt toch de 7,5 K aangetikt zonder pijntjes of wat dan ook
Het laatste stuk vond ik echt fijn qua tempo
Ik merk dat tijdens de laatste 5k wedstrijd dat dat een beetje mijn ‘wedstrijd tempo’ was (fijn in mijn ademhaling en goed vol te houden en energie over om nog een versnelling aan het eind te doen)

Uiteraard heb ik nog weinig vergelijk

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:46

Wat raden jullie aan? Ik heb mijzelf als doel gesteld om in maart 10km binnen het uur te lopen, met behulp van 2 hazen haha. Ben nu in week 3 van Evy. Kan ik daarna het beste doorgaan opbouwen naar de 10 en daarna werken aan snelheid, of eerst snelheid op de 5 en daarna pas naar de 10?

Ik heb een algemene basisconditie, sleep ook geen overtollige kilo's mee, maar ik vind evy toch niet heel easy peasy. Hou het schema wel vol hoor, maar overslaan omdat het te makkelijk is, heb ik niet over nagedacht hoor.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:44

Evy heeft ook vervolgprogramma's. Die zou ik gaan volgen voor de 10k. Die staat er iig tussen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:19

Gefeliciteerd SV! :D *\o/*

Ik ben heel lang blijven hangen tussen 5 en 10 km, daarentegen ging 10 km + me wel heel makkelijk af. Heb in het begin met Evy gelopen, maar daarna zelf wat aangemodderd, wel wat schema's opgezocht ter inspiratie maar nooit echt strak gevolgd. Ik vind dat vaak zo stressvol :') Ik heb wel een tijdje met de Trenara app gelopen toen ik ook echt alleen het hardlopen had, dus niet hoeven passen & meten met de paarden. Dat was echt zó zwaar, bijna elke training hard werken, maar jeetje toen heb ik echt zo ontzettend veel vooruitgang geboekt :wow: Voor mijn paard houd ik daarentegen wel een redelijk 'strak' schema aan, als in echt de motivatie om mijn geplande trainingen te voltooien, terwijl ik dat met het hardlopen echt niet kan :))

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:07

Wauw dat is een flinke run Puera.

Wat onwijs klote Suliko! Wel knap dat je dan nog wel die run hebt gelopen. Mag nu toch ondertussen wel eens klaar zijn.

Gefeliciteerd SV! toch fijn om gewoon te weten waar je aan toe bent.

Ziet er goed uit Lisitano! altijd pittig die intervallen.

FIjn dat je zonder pijn hebt kunnen lopen Sall!

Zelf vind ik de mudmasters wel mee vallen wat betreft intensitijd. Dit eigenlijk omdat het erg druk is en je dus vaak staat te wachten.

Ik was snel klaar met Evy haha. Ging me niet snel zat. Voor mij was die 10km/h wel haalbaar, maar ook niet vanaf dag 1 hoor!
De eerste keer van 5 naar 10 kostte me wel wat tijd. Ik weet niet meer zo goed hoeveel. Maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt, weet je wel wat je kan en hoe je lijf aanvoelt. Na mijn zwangerschap duurde het wel langer.
Ik vond de 10+ wel pittig en echt een ding. Ik doe het nu nog altid niet super vaak hoewel het nu geen grens meer is. Nu wil ik vaak een uurtje lopen en dan kom ik op 12km. Dus dat is de nieuwe 10 geworden :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:53

Ik heb vanochtend een rondje gelopen. Dit keer de ventolin gebruikt van tevoren.
Geen idee of het daar aan lag, maar ik liep prima.

Ook nog reeën gezien, zo leuk! <3

Afbeelding

En mn nieuwe schoenen zijn goedgekeurd. :D

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:29

Aah leuk zeg, reeen spotten!
Mooie schoenen!

Ik heb vanochtend vroeg ook gelopen, 5 km.
Vind ‘s morgens lopen zo lekker, daarna lekker douchen en naar werk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:56

@ Sherivey leuk die reetjes!

Ik loop dus met de app “Start met Hardlopen”. Bevalt super.

Heb gisteren voor het eerst in het bos gelopen. Het was nát niet normaal. Ging 2x bijna op m’n smoel en moest steeds wandelen om niet te vallen. Liep ook nog eens verkeerd. _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 28-05-24 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:57

Het bos is hier ook exht enorm glad. Zonder trailschoenen glibber ik ook alle kanten op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:58

Sherivey schreef:
Het bos is hier ook exht enorm glad. Zonder trailschoenen glibber ik ook alle kanten op.

Ja blijkbaar wel ja, moet maar even wachten tot het droog is.

Volgende week ben ik in Epe op “vakantie”. Vrijwilligerswerk doen bij de Eper Paardenvierdaagse. Kijken of ik die week nog 2x kan rennen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:05

Soms zelfs met trailschoenen ook. Ik presteer het dan nog om op mijn toeter te gaan hoor :') Maar het gaat dan wel makkelijker. En ik wandel ook rustig een stuk als ik het te uitdagend vind, moet wel enigzins veilig en leuk blijven.

Goed gedaan Marlinde :j

Ook Sall, Sherivey en Lisitano goed gelopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:33

O ik heb nog nooit op trail schoenen gelopen, misschien wel handig ja want loop bijna altijd wel in het bos.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:48

Lekker gelopen Marlinde en de 1e keer in het bos. Leuk.
Sherivey, mooie schoenen. Gaaf die ree.

Ik heb vanmorgen 10km in het bos gelopen en ook 2 reeën gezien <3
Hij viel me zwaar vanmorgen, ik vond het erg warm en was wat kortademig. Kreeg ook mijn hartslag niet lekker naar beneden dus ik heb rustig aan gedaan. En dus genoten van 2 prachtige reetjes.

Afbeelding

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:05

SV, gefeliciteerd! Wat goed! Zeer benieuwd wat voor functie! :)

@lisitano ziet eruit als een lekker loopje. Die heuvels ken ik vanuit zweden, enorme pijn in m'n scheenbeenspieren dan. Maar daar worden we hard van!

@sall lekker loopje!

@laura hier ben ik ook benieuwd naar, ik lees even mee met de antwoorden.

@sherivey die reeën! Wat gaaf!

@marlinde lekker gewerkt, wel vervelend van die modder. Gelukkig uiteindelijk niet gevallen!

@Goof ook al reeën! Wat heerlijk. Mag ik vragen als groentje hoe je normaal je hartslag naar beneden krijgt en wat de benefits daarvan zijn?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 19:18

Soepblik door te trainen en af te wisselen in training (tempoloop, duurloop, intervallen, enz) krijg je een betere conditie en wordt op termijn je hart groter. Je hart is natuurlijk ook een spier.
Daardoor wordt je hart krachtiger en kan efficiënter werken en hoeft het minder vaak samen te trekken. Oftewel hartslag gaat dan omlaag. Vaak is het hoe beter je conditie, hoe langer je op een lage hartslag kunt hardlopen en hoe minder snel je buiten adem bent.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:34

Je hebt wel een snel tempo en helemaal niet zo'n hoge hartslag toch?