Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:39

Thanks Tiwi!
Ja, alle fruit helaas. Komt door een combinatie aan allergieën vanuit mijn hooikoorts. Ik ben allergisch voor boom, bloem en graspollen, wat helaas vaak ook allergieën zoals deze erbij veroorzaakt. Rijst vervangen gaat geen probleem worden, top! Neem ik mee, thanks :D

En goed bezig! Gefeliciteerd met het slagen van je dochter *\o/*

Nevica, wat fijn! Ik deed dat bij voorgaande afvalpogingen ook op die manier. Naast dat ik het vergeet, doe ik het ook liever wanneer ik me daar naar voel :=

Winged

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:46

Ik hop dit topic ook maar weer binnen. Ik merk dat ik lastig op goed gewicht kan blijven de laatste tijd en dat ik vooral graag snaai. En ja, dan krijg je het al :+ Veel hoeft er niet af, ongeveer 3,5kg. Maar liever nu het eraf krijgen ipv dat ik over 2 jaar 20kg af moet vallen. Beweging krijg ik wel, maar nu nog de balans tussen goed eten en niet snaaien erin krijgen. Meer bewust kiezen in wat ik naar binnen werk en dan de boel stabiel houden.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:32

Welkom Tigress!

Wat fijn van die 3 kg pallatin! Ik eet momenteel overdag ook meer groenten. Zeker naar werk neem ik al bijna 500 gram mee. Komkommer, tomaatjes, paprika en wortel. 2e en 3e pauze eet ik dat lekker erbij.

Gefeliciteerd met je dochter Tiwi!

Lekker Nevica, in het begin gaat het natuurlijk altijd het snelste maar hé dit is er alvast af!

Op gewicht blijven is denk ik ook echt het lastigste Winged. Maar dat je je nu al meldt hier, betekent dat je je daar bewust van bent en dan kun je er aan werken!

Hier gaat het echt goed, voel me goed en.. nu op deze manier vandaag 5 weken bezig en 4,1 kilo kwijt *\o/* en inclusief m'n halve poging in januari al 6,5 kilo *\o/*

Ik ben iemand die juist elke dag weegt. Dat heeft ook wel een bepaalde gedachte. Vind het nu niet erg om op de weegschaal te staan en zit net als tanden poetsen gewoon in m'n ritme. Ik ga niet naar de sportschool, maar wil sowieso minimaal 10.000 stappen op een dag zetten. Heb gemerkt dat het (ivm dochter en man die er niet altijd is ivm werk) soms een uitdaging is. Daarom een (2e kans) loopband besteld zodat ik ook als man weg is en dochter op bed ligt ik met een serie m'n stappen kan halen.

Afbeelding

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:34

Hoi allemaal!

Ik kom me ook melden. Er moet hier veel vanaf.. en dan heb ik het niet over 20 kilo, maar eerder over het dubbele. Het is eraan gevlogen door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarvan het overgrote deel door mijn eigen schuld, onkunde en gedoe, en deels door mijn slechte gezondheid.

Ik ben eerder succesvol 20 kilo afgevallen maar heb dat er weer aan gevreten tijdens een burn-out. Ik weet dus dat ik het zou moeten kunnen, maar man wat is het soms moeilijk om mezelf te motiveren := Het stomme is dat het een kwestie is van een formule volgen waarvan ik weet dat hij werkt, maar als ik dan daadwerkelijk zo streng voor mezelf moet zijn blijkt het niet zo makkelijk.

Ik doe het wel voor een goed doel. Buiten mijn gezondheid wil ik heel graag weer paardrijden, uiteindelijk zelfs graag zelf een paard hebben. Daar is wel echt nog flink wat werk voor aan de winkel, want naast zwaar ben ik ook 1.90 lang en heb ik dus weinig ‘marge’ als het gaat om mijn gewicht op een paard.

Verder ben ik Emma, 28 jaar oud, uit Haarlem. Ik ben vanaf mijn jonge tienerjaren tot een paar jaar geleden ook al heel actief geweest op bokt, maar mijn account laten verwijderen omdat ik niet dacht dat ik mijn paardenvirus ooit terug zou krijgen. Nou, mooi wel dus :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:56

Welkom!

Trouwens voor iedereen die hier behoefte aan heeft: ik heb een bokt “fitness whatsapp groep” opgestart, zodat we elkaar daar kunnen motiveren, helpen, en als een soort stok achter de deur werken. Stuur me gerust een pb voor de join link :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:39

Mooi doel dus om naar toe te werken :D

Appgroep hou ik even in min achterhoofd :)

Hier braaf gaan tracken wat ik zoal naar binnenwerk. Gisteren toch 400cal minder naar binnen dan verbrand. Dus dat is al een fijn begin. Als ik per week een halve kilo er af heb dan komt de rest ook vanzelf wel :=

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:54

Welkom allemaal! :D Ik heb me ook aangemeld voor de groepsapp.

Emmaa2, dat van het paardrijden heb ik ook inderdaad! Wil het erg graag weer oppakken (word sowieso wel moeilijk in mijn omgeving maar goed), maar dan moet er echt eerst wat af. :)

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:23

Ik meld me hier ook! Ik heb nooit geleerd om op mn voeding te letten omdat ik gewoon niet aankwam. Daarna door een combinatie van carrièrewitch en tijdelijk medicijngebruik / leefstijl behoorlijk wat aangekomen.

Nu was ik al en beetje op weg om gewicht te verliezen maar niet altijd met de juiste motivatie. Ik ben een enorme levensgenieter en lekker eten en drinken vind ik de kroon op m'n dag. Ik ben nu sinds maart begonnen met dubbele porties groenten, waar mogelijk zelfs bij ontbijt en ik voel me hier heel goed bij. Restrictief eten vind ik nog lastig, dus dan maar meer groenten en rauwkost. Nu twee broekmaten omlaag, maar ik heb me nooit gewogen en caloriëen tel ik ook niet.

Met als doel om na jaren weer verantwoord op een paard te stappen is mijn streefgewicht 85kg>. Dit blijkt ook direct de beste motivatie te zijn!

Vandaag komt de weegschaal binnen, ik ben heel benieuwd wat mijn huidige gewicht is (en een beetje nerveus)

Ik heb nog wel een bloedtest gepland bij de huisarts om uit te sluiten dat ik geen trage schildklier oid heb.

(edit: ik sport drie x per week en wandel elke dag minstens 1,5-2 uur)
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 21-06-24 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:26

Die fitness app. Zou ik daar ook alleen mijn gelopen of gereden km in kunnen aangeven? Misschien is het wel heel leuk om bij te houden hoeveel gezamelijke KM's de leden hebben gelopen, of wat men heeft gedaan bij de fitness. :)

Gewoon een idee hoor. Soms is het gewoon heel leuk om er een speel element in te zetten :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:33

Ik heb dus echt een hekel aan sporten of wandelen of iets wat actief is. En dan wordt afvallen gewoon echt moeilijk. Want je inname moet dan zodanig beperkt worden dat je gewoon honger lijdt. Zucht. En ik ben geen konijn dus groenten doe je me ook geen plezier mee. Heel lastig. En ik eet al helemaal niet veel. Maar toch is de inname blijkbaar nog te hoog voor de verbranding die ik heb. Minimaal verbranden is natuurlijk ook minimale inname. En aangezien afvallen alleen in een calorietekort kan, betekent dit dus amper eten. Lastig. Ik neem wel een vitaminesupplement dus ik kom niks tekort wat dat betreft.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:37

Suzanne F. schreef:
Ik heb dus echt een hekel aan sporten of wandelen of iets wat actief is. En dan wordt afvallen gewoon echt moeilijk. Want je inname moet dan zodanig beperkt worden dat je gewoon honger lijdt. Zucht. En ik ben geen konijn dus groenten doe je me ook geen plezier mee. Heel lastig. En ik eet al helemaal niet veel. Maar toch is de inname blijkbaar nog te hoog voor de verbranding die ik heb. Minimaal verbranden is natuurlijk ook minimale inname. En aangezien afvallen alleen in een calorietekort kan, betekent dit dus amper eten. Lastig. Ik neem wel een vitaminesupplement dus ik kom niks tekort wat dat betreft.

Hoe veel verbrand je op een dag zonder sporten en hoe veel eet je/hoe groot is je tekort?

Zo veel verbrand je doorgaans niet met sporten. Iemand die heel fit verbrandt met een uur intensief gewichtheffen misschien 400 calorieën. Bij zwaar overgewicht verbrand je natuurlijk wat meer, maar een wandeling geeft je hooguit iets extra ruimte en niet een volledige extra maaltijd of genoeg ruimte om niet op te hoeven letten.

Die ruimte kan soms heel veel schelen hoor, maar het lijkt me duurzamer om te zoeken naar een ‘dieet’ waarin je je wel tevreden voelt binnen de calorie-ruimte die je hebt. Het is heel moeilijk om precies uit te rekenen hoe veel je verbrandt met lichaamsbeweging dus doorgaans wordt er aangeraden om het er überhaupt niet weer aan te eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:40

Ja ik weet ook wel dat het 90 procent eten is en 10 procent beweging. Je moet wel echt fors bewegen om echt veel te verbranden. Het zit hem voornamelijk in het eten. Maar ik mag echt maar heel weinig eten wil ik afvallen. Ik moet iets vinden wat ik lekker vind en wat weinig calorieën bevat. En nog een beetje vult. Ik vind het echt lastig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:48

Bewegen is toch wel erg belangrijk om het afvallen vol te houden. Je maakt door het bewegen endorfine (gelukshormoon) aan en als je je goed voelt is er geen noodzaak meer voor frustratie/emotie eten.
Bewegen kan op heel veel manieren, van stallenuitmesten tot sportschool, zwemmen of een teamsport.
Vooral in het begin is goede begeleiding heel erg belangrijk zodat je jezelf niet overvraagt en je de beweging kan opbouwen in duur en intensiteit.
Eten hoef je ook niet in een keer alles om te gooien. Een nieuwe goede gewoonte per week is prima.
Mijn avondeten is nog altijd hetzelfde als mijn gezin, ik pak alleen een kleiner bord en eet met een kleinere vork. Goed kauwen en langzamer eten zorgt dat je met minder eten toch verzadigd bent.
Ik ben gek op sushi en geniet meer van 8 met zorg uitgezochte stukjes die ik goed proef dan van bunkeren. Naast die 8 stukjes kies ik vaak voor gegrilde zalm erbij, vol gezonde vetten en eiwitten en vult goed.
Naast mijn glas wijn een glas water zodat ik de wijn met kleine slokjes geniet en mijn dorst les met water.

Zo ben ik nu 21 kg kwijt, veel fitter zonder frustratie.

Belangrijk om niet in de valkuil te stappen van een “slechte” maaltijd is alles verpest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:00

Wat knap zeg! 21 kilo, jeetje.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:35

Hier ook een hekel aan sporten. Ik wandel liever met m'n honden in het bos :)) Maar gezien mijn lichamelijke problemen loop ik niet voor m'n lol meer dan 5 kilometer dagelijks. Een uitspatter van 8-10 km zit er wel in, maar die loop ik niet alleen in het bos of zonder evenement. Hopelijk veranderd dat naar mate ik weer afval :D

Pfoeh, 21 kilo al! Zo knap! :D

Hier vanmorgen voor het eerst op de weegschaal durven te staan sinds ik woensdag ben begonnen met deze serieuze afvalronde. Ik ging uit van dat ik me echt mega had laten gaan, en dat ik rond de 130 zou wegen. Valt mee gelukkig, 122.2 :D
Doel is om minstens nog 42 kilo eraf te krijgen, vanaf 80 kilo kom ik in aanmerking voor een borstverkleining. Liefst zak ik terug naar de 75, maar het eerste doel om stappen te kunnen ondernemen is 80 :j

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:49

Suzanne F. schreef:
Ja ik weet ook wel dat het 90 procent eten is en 10 procent beweging. Je moet wel echt fors bewegen om echt veel te verbranden. Het zit hem voornamelijk in het eten. Maar ik mag echt maar heel weinig eten wil ik afvallen. Ik moet iets vinden wat ik lekker vind en wat weinig calorieën bevat. En nog een beetje vult. Ik vind het echt lastig.

Misschien is en een idee om te proberen vooral hoog te zitten in eiwitten van wat je binnen krijgt? Daar gaat je verbranding van omhoog en vult ook goed. Mogelijk helpt de app MyFitnessPal je om meer inzicht in inname van eiwitten. Ik heb het zo een paar dagen bijgehouden en daardoor een beter beeld van wat ik kan eten. Ik gebruik ook eiwitshakes om genoeg eiwitten binnen te krijgen

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:26

Tiwi1969, knap hoor 21 kilo!
Tigress, vast een goede stok achter de deur die borstverkleining! Succes! :D

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:00

Wat is iedereen goed bezig hier! En ook veel nieuwe mensen leuk!

Hier gisteren een slechte dag gehad echt veelste veel gegeten, drukke dag gehad geen zin om te koken vrij laat thuis en dus bij de snackbar wat gehaald. Achteraf heb ik daar dan zo n spijt van, ik moet op zulke momenten gewoon echt zorgen dat ik iets voorbereid heb dan ga ik echt minder snel de fout in.
Nouja nu gelijk de draad weer oppakken maar het voelt altijd zo zonde, hele week goed gegeten en dan op een dag eet je zoveel..
Zie ik dus gelijk terug op de weegschaal :(

Wel lekker veel bewogen deze week, elke dag minstens 10.000 stappen en 3x wezen zwemmen. Vandaag nog een workout thuis doen denk ik.

Voor degene die niet van bewegen houden, laag drempelig beginnen en dan gaan het ook gewoontes worden bijvoorbeeld na het avondeten een klein blokje rond wandelen al is het maar een kwartiertje, voor je het weet zit het in je routine en kost dat kwartiertje wandelen niet zoveel moeite meer dan is evt. tijd uitbreiden ook makkelijker.
Een thuis workout doen is ook laagdrempelig, zijn voor ieder niveau te vinden binnen no time ga je vooruitgang merken wat dan weer super motiverend is!

Zelf heb ik nooit een echte hekel gehad aan bewegen maar ik merk wel dat ik nu ik 15 kg kwijt ben het weer veel leuker vind, puur omdat het gewoon gemakkelijker gaat nu ik wat minder zwaar ben.
Moet nog zeker 15 kg af liefst 20 dus alsnog wel flink te zwaar maar ik merk dus wel al dat ik minder snel zere voeten heb van een lange wandeling.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 09:59

BCD je bent heel erg goed bezig en af en toe een patatdag is helemaal niet erg. Vooral jezelf niet schuldig voelen daarover.
Van een keer een minder slanke maaltijd kom je echt niet meteen kilo’s aan.
Je hebt gewoon een keer patat gegeten en dan nu weer terug naar je gezonde gewoontes.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:32

Goedemorgen :-) ik heb me inmiddels gewogen, en er moet nog minsten 15 kg af. Ik ben begonnen met niet meer eten na 20u, en als ik wil snacken pak ik rauwkost. Geen borrels en borrelplankjes meer, en geen croissants of bladerdeeg snacks meer.

Ook met olie in de pan doen ben ik voorzichtig, en een handje nootjes extra gaat niet meer gebeuren.

Ik wil ook op een vrije dag gaan (intermittent) fasten, dus ongeveer 1x per week. Beginnen van 20:00-12:00 de volgende dag en dat oprekken tot 17u.

M’n startgewicht heb ik genoteerd in een app met een grafiekje, met streefgewicht is 85 kg in september en van daaruit richting de 70kg. Dat betekent dat ik ongeveer 5kg per maand moet afvallen. Is dat te ambitieus?

Ik vind het bewust eten helemaal niet zo moeilijk als ik dacht maar ik houd van groente, dat scheelt. Het grenzenloos snaaien is wel voorbij.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:42

Yabloko schreef:
Goedemorgen :-) ik heb me inmiddels gewogen, en er moet nog minsten 15 kg af. Ik ben begonnen met niet meer eten na 20u, en als ik wil snacken pak ik rauwkost. Geen borrels en borrelplankjes meer, en geen croissants of bladerdeeg snacks meer.

Ook met olie in de pan doen ben ik voorzichtig, en een handje nootjes extra gaat niet meer gebeuren.

Ik wil ook op een vrije dag gaan (intermittent) fasten, dus ongeveer 1x per week. Beginnen van 20:00-12:00 de volgende dag en dat oprekken tot 17u.

M’n startgewicht heb ik genoteerd in een app met een grafiekje, met streefgewicht is 85 kg in september en van daaruit richting de 70kg. Dat betekent dat ik ongeveer 5kg per maand moet afvallen. Is dat te ambitieus?

Ik vind het bewust eten helemaal niet zo moeilijk als ik dacht maar ik houd van groente, dat scheelt. Het grenzenloos snaaien is wel voorbij.

Dit klinkt als een heel goed startpunt! Ik denk wel dat het moeilijk wordt om consistent meer dan 1 kilo per week af te vallen als je geen calorieën telt. 1 kilo per week is een beetje de gouden standaard - dat is wat je afvalt als je in een tekort van 1000 calorieën per dag zit (oftewel, als je 1000 calorieën meer verbrandt dan je eet), en dat is al best wel pittig om op lange termijn vol te houden. Als je ook nog eens niet je eten afweegt en bijhoudt (want wegen is helaas de enige manier om zeker te weten dat je in een tekort zit) is het heel moeilijk om consequent zo veel te weinig te eten.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:27

Emmaa2 schreef:
Yabloko schreef:

Dit klinkt als een heel goed startpunt! Ik denk wel dat het moeilijk wordt om consistent meer dan 1 kilo per week af te vallen als je geen calorieën telt. 1 kilo per week is een beetje de gouden standaard - dat is wat je afvalt als je in een tekort van 1000 calorieën per dag zit (oftewel, als je 1000 calorieën meer verbrandt dan je eet), en dat is al best wel pittig om op lange termijn vol te houden. Als je ook nog eens niet je eten afweegt en bijhoudt (want wegen is helaas de enige manier om zeker te weten dat je in een tekort zit) is het heel moeilijk om consequent zo veel te weinig te eten.

Dank voor je reactie. Ik ben echt een nieuweling wat betreft afvallen en weeg inderdaad voedsel niet af. Maar elke dag een deficit van 1000 calorieën gedurende 3 maanden is niet haalbaar denk ik. Ik zal m’n doel eens aanpassen naar iets realistischer!

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:52

Yabloko schreef:
Emmaa2 schreef:

Dank voor je reactie. Ik ben echt een nieuweling wat betreft afvallen en weeg inderdaad voedsel niet af. Maar elke dag een deficit van 1000 calorieën gedurende 3 maanden is niet haalbaar denk ik. Ik zal m’n doel eens aanpassen naar iets realistischer!

Door ‘op te letten’ en gezondere keuzes te maken komen de meeste mensen uit zichzelf in een tekort van 250-500 calorieën terecht. Dan val je dus ook absoluut af, maar het duurt wat langer. Ik kan je in ieder geval aanraden om een goede app te downloaden om het gewichtsverlies mee bij te houden, zodat je de trend van een dalende weegschaal haal kan visualiseren. Ik weeg zelf elke dag, omdat er altijd dagelijkse fluctuaties zijn op basis van bijvoorbeeld hoe veel vocht je vasthoudt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 20:54

1 kg in de week is op Lange termijn wel ambitieus.
Ik ben in 24 weken 21 kg kwijt en dat met 1 x per maand wegen en 3x per week een groepstraining sporten.
Wel ben ik in mijn voeding behoorlijk zorgvuldig met af en toe een smokkeldag met ongezond avondeten of een gebakje met een feestje.

Mijn eetplan geeft houvast:

‘s morgens een kleine banaan met magere kwark en een mengsel van gepofte quinoa, zonnebloempitten en kokosvlokken voor wat meer bite en gezonde vetten. Variatie ander fruit of rood fruit erbij. De banaan is best essentieel omdat die energie en vulling geeft om de dag te beginnen.

Bij de koffie een plak ontbijtkoek

Luncht twee volkorenbrood met 30+ kaas en halfvolle boter. Variatie mager vlees of een ei met tomaten of andere groente op brood.

Voor het koken een volkorenbroodcracker met humus, kaas of ander beleg dat over is van de lunch.

Avondeten wat de pot schaft, klein bord, veel groente, langzaam eten.

Fruit na

Om 21 uur fruit kwark met magere kwark gemengd of magere kwark met light jam.

Wil ik nog wat snacken tussendoor dan pak ik wat groente of een gekookt ei als de avondmaaltijd wat minder eiwitten bevat.

Natuurlijk heb ik smokkeldagen, maar door deze basis kan ik steeds teruggrijpen naar gezond gedrag. En ik heb nooit echt honger.

Gezonde verwen dingen zijn zelf gerookte kipfilet en zelf gemaakte tonijnsalade voor op brood.

Ik kook zonder pakjes en zakjes en maak veel zelf zodat ik weet wat erin zit.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:59

Klinkt heel goed Tiwi. Voor mij werkt het ook het best om een heel vast eetschema te hebben, eigenlijk elke dag hetzelfde te eten. Ik ben een enorme sucker voor lekker eten en als ik elke dag over al mijn maaltijden moet nadenken ga ik zoeken naar manieren om te schipperen en toch ongezonde dingen te eten. Daar is an sich niks mis mee als het in mijn dag past, maar het is bij mij wel vaak een opmaat naar nog iets ongezonds eten, en uiteindelijk bingen. Door gewoon alle mogelijkheden tot keuze eruit te halen ben ik ook niet geneigd om een slechte keuze te maken, en dat helpt heel veel.

Overigens is het normaal om gelijk als je begint met afvallen veel kwijt te raken. De eerste paar weken verlies je ook veel vocht.