Rug gebroken op vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 06:33

Een groep verpleegkundigen hebben gisteren in overleg met de arts de hele trukendoos opengetrokken om de sonde maar open te krijgen.
Een paar oudere dames zijn erbij gekomen voor de ouderwetse methodes zeg maar om iig alles geprobeerd te hebben.
En dat werkte, de sonde heeft toen een paar uur weer gelopen.
Maar uiteindelijk gisterenavond weer de hele tijd verstopt. En omdat ze de ligging hadden gecontroleerd, kon de sonde ook meerdere keren terug getrokken worden om dat nog te proberen.
De jenunomsonde lag namelijk gekruld in de maag.
Hoe dat kan?
Ik had vanaf vrijdag al aangegeven dat ik steeds misselijk was, moest hikken en boeren maar dat kon niet aan de sonde liggen want die lag in de darm en niet in de maag >;)
Uiteindelijk hebben ze vannacht toch de voeding weer stopgezet.

Ben benieuwd wat straks het nieuwe plan wordt…

DideH

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:36

Ow... wat een ellende marije :(

Wel een beetje kunnen slapen?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 07:06

Wat een blamage. Hebben ze de ligging niet gecheckt na het inbrengen dan?
Klinkt toch wel als slordig dit.
En jij zit intussen weer met de gebakken peren.
Benieuwd hoe deze "soap" verder gaat.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 07:17

Hij is met behulp van een endoscopie ingebracht.
Maar in dat verslag staat letterlijk dat hij tot in de maag is ingebracht.
Dat heb ik ook steeds gezegd maar nee dat was niet zo, de sonde lag in de darm en kon ik in de maag geen last van hebben.

Ik kijk al uit naar het gesprek met de arts vandaag _-:(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:18

Jeetje, wat maak je toch allemaal weer mee zo na een pittige operatie. Ik hoop echt dat er snel verbetering komt in je situatie, vind het zo erg voor je. Benieuwd wat de arts gaat zeggen dadelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:39

Nou zeg, toch wel een opeenstapeling van complicaties. Beterschap maar weer!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:16

Hemeltje, wat een stoten worden daar uitgehaald! Dat doorspoelen met de cola en de sonde die niet goed ligt... :(:)
Heb je iemand die een beetje over je waakt en wat haar op zijn/haar tanden heeft. Want als jij je al zo ellendig voelt heb je waarschijnlijk weinig energie over om voor jezelf op te komen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:24

Dat kun je er ook nog wel bij hebben… |o . Wat een prutswerk dat die sonde niet goed ligt. Hopelijk heb je een goed gesprek gehad met de arts.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 11:15

En week 4 zit er ook weer op…

Gisteren hebben ze een dag geprobeerd de sondevoeding in porties te geven maar afgezien van de werkdruk voor de verpleging (iedere 2 uur voeding geven) werd ik er ook te misselijk van. Dat was nog niet over als er weer een portie in moest.
En dat is straks in de thuissituatie ook niet te doen.
Vanmorgen dus weer geprobeerd om de pomp aan te sluiten en tot nu toe gaat het goed.
Voordeel is dat ik daarmee ook meer voeding op een dag binnen krijg al moet ik eigenlijk nog verdubbelen met wat er nu in gaat maar dat moet langzaam opgebouwd worden.
Maar de sonde is iig nog doorgankelijk dus ik ben erg blij dat ze daar van de week zo druk mee bezig zijn geweest.
Ook is de ligging meerdere keren aangepast en de laatste controle foto was goed.
Vandaar toch weer proberen met de pomp.

Het is nog even de vraag of ik mijn bloedwaarden zelf goed kan houden, vooral de kalium was weer flink aan het dalen en nog wat waarden gingen niet helemaal goed maar ik wil het liefst niet weer aan het infuus.
Maar de balans is nog erg lastig.

Verder het is nu weer G E D U L D hebben, ik moet echt nog flink aansterken voor ik naar huis kan.
En de aanvraag voor een revalidatie plekje ligt nu ook een beetje stil omdat ik nog niet klaar voor ontslag ben en ook de zorgvraag nog vaak veranderd.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:21

Niet het nieuws waarop je hoopt, maar alvast een pluspuntje dat de sonde nu eindelijk goed ligt. Hopelijk sterk je met wat meer voeding snel aan om naar de revalidatie te kunnen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:11

Jeetje joh, alweer vier weken in het ziekenhuis... Hopelijk doet de pomp het nu goed en knap je daardoor ook wat vlugger op met alles. Ik duim voor je dat je gauw goed genoeg bent om naar huis te kunnen! Sterkte nogmaals!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:59

Zou kalium niet met kaliumdrank via de sonde kunnen? Dat spul is goor, maar via de sonde proef je dat niet. Leuk detail, mijn oude kater bliefde de o zo lekkere kaliumpoeder speciaal voor katten niet en kreeg dus een een verhoudingsgewijze hoeveelheid humane drank door zijn natvoer en dat lukte wel. :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 13:20

Ja kaliumdrank kan idd via de sonde maar ik kreeg het eerder via het infuus aangevuld. Had dat toen ook heel lang nodig. Was niet met 1x aanvullen goed zeg maar.
Ook omdat er meer dingen niet goed waren, fosfaat ging ook iv en ook een langere periode.
Nu is mijn vochtbalans ook niet goed, drinken blijft ook erg lastig dus dat is niet zo raar.

Hahaha dat de kater de kaliumdrank wel wilde :')
Dat is echt zo vies dat je dat niet verwacht.

Er was ook nog een kaart bij de post (gisteren denk ik? Ben de dagen een beetje kwijt)
Dank je wel MondyJoker!

Afbeelding

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:53

Graag gedaan <3 Hoopte bijna dat hij niet aan kon komen maar zie dat je langer moet blijven :(:)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:05

Jemig Ts ik heb je hele topic door gelezen maar wat heb jij een pech gehad allemaal.

Ik vind het onwijs knap hoe jij dit allemaal zo positief opvat en natuurlijk zijn er ook slechte dagen dat hoort er bij.
Hoe gaat het nu met de zenuwpijn in je been nu je minder doet? Ik heb alleen jou berichten gelezen (dat was helaas al een heleboel) maar is er wel eens gedacht aan een neurostimulator voor in de rug?
Mijn vader heeft namelijk ook heel veel problemen in de rug en die heeft zo'n ding.

Voor nu hoop ik dat je snel weer lekker naar huis kunt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:25

Bluhhh weer even een paar weken bijgelezen, wat een slecht verhaal en wat heb ik met je te doen.

Vind je t leuk om wat te delen over hoe je je dag indeelt en waar je je mee vermaakt? Ik merk dat ik een beetje zoekende ben naar de juiste woorden. Ik bedoel het niet vanuit een pessimistische insteek en juist vanuit interesse.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 05:11

Maj0, de zenuwpijn is nu een stuk minder maar dat komt denk ik door het 4 weken bijna volledig plat liggen. En dat hoop ik straks thuis uiteraard niet meer te doen.
Volgende week zou ik bij het UMCG de mri van mijn rug hebben, nu dat eindelijk kon nadat het metaal uit mijn rug is gehaald.
Maar de mri heb ik moeten verplaatsen, dat is nu niet haalbaar. Zelfs als ik tegen die tijd thuis zou zijn, lukt het niet om dan een dagdeel naar Groningen te gaan.
Dus dat wordt pas in april en dan kunnen ze hopelijk meer zien dan op de ct scans die eerder gemaakt zijn en vanuit daar moeten we verder kijken of er nog wat mogelijk is.
De neuroloog heeft al wel aangegeven dat de kans op mogelijke behandelingen niet heel groot is.
Ook het pijnteam wordt daarbij betrokken.

Ladyson, bedoel je de dagen nu in het ziekenhuis?
Die zijn best druk :+
Sowieso zijn de nachten heel lang, meestal slaap ik maar tot een uur of 3.
Dan is het wachten tot rond 7.15 er bloed wordt geprikt, rond 8 uur is het voedertijd maar ja ik eet niets :+
Meestal zo rond 9 uur word ik geholpen met wassen, dat is nog zo vermoeiend dat ik daarna een uur echt plat moet liggen en daarna komen nog veel mensen langs.
De artsenvisite, waarmee een beetje het doel van de dag wordt bepaald, zoals nu met de sondevoeding. Daarvoor komt ook een paar keer per week de diëtiste langs.
En de fysio komt meerdere keren per week langs, dan kijken we wat ik die dag kan oefenen en op de dagen dat ze niet komt, mag ik in de stoel zitten en een keer onder begeleiding de gang op en neer lopen als ik daar energie voor heb.
Ook de stomaverpleegkundige komt een aantal keer per week langs en de psycholoog is ook betrokken.
Tussen de middag is het weer voedertijd en heb ik meestal de deur dicht om niet de geur van warm eten teveel te ruiken.
Halverwege de middag komt mijn vader de meeste dagen langs voor zo’n 45 minuten.
Daarna probeer ik maar weer uit te rusten tot het om 17.00 weer voedertijd is en de avonden zijn ook vaak lang. Dan luister ik wat muziek.
Soms heb ik overdag een uitje, met bed en al naar beneden voor een röntgenfoto of ct scan :+
Ook lees ik gedurende de dag wat op bokt op de telefoon maar ik heb nog geen energie genoeg om echt een boek te lezen ofzo. Soms een luisterboek in de hoop dat ik in slaap val.
Meer energie om iets te doen heb ik nu niet.
Ik heb de ipad hier liggen waar ik graag spelletjes op speel of op teken maar die heb ik nog niet gepakt, daar is ook geen energie voor.

Een hele lieve vriendin komt regelmatig langs en dat geeft zoveel positieve energie door gewoon over leuke en dagelijkse dingen te kletsen <3

Hoe straks mijn dagen thuis gaan worden, durf ik nog niet over na te denken.
Hopelijk lukt het straks na opbouwen weer om wat buiten te rommelen in de tuin en om zelf weer voor de mini’s te zorgen.
En uiteraard te genieten van mijn honden. Al zijn die ook snel tevreden als ze maar bij mij op bed mogen liggen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 07:00

Pfoe dat klinkt als een hele lange dag steeds. Lijkt me ergens ook wel zwaar om steeds met dat eten geconfronteerd te worden dat dat nog niet lukt.. of voel je je nog zo ellendig dat je daar dan nog niet aan kan denken?

Ik blijf heel hard voor je duimen dat het snel beter gaat en je snel energie krijgt voor wat andere activiteiten!

Inmiddels wat profijt van de sonde?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 12:46

Voor mijn gevoel gaat de dag wel snel voorbij, het is meer de avond en nacht die lang duurt.

En met eten probeer ik als ik niet al te misselijk ben een paar hapjes van vla of kwark of een kopje bouillon.
Soms ook helemaal niets. Heb ook echt totaal geen trek of dorst.

De sondevoeding gaat nu langzaam iets beter. De hoeveelheid of snelheid is nog lastig maar met goede anti misselijkheid medicatie via de picclijn is het overdag te doen. In de nacht valt het zwaarder.
Maar moet het straks ook zonder die medicatie of met pillen kunnen doen.
Dit weekend hoop ik dat het goed in te stellen is, ik sta nu op de wachtlijst voor een revalidatie plekje.
Geen idee of dat al snel na het weekend is, soms duurt het weken voor er plek is. Maar dan hoop ik voor die tijd direct naar huis te kunnen.

Vind het vooral raar dat ik straks heel de maand februari heb ‘gemist’.
Ben 29 januari opgenomen en volgende week is het al weer maart…

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:05

Nee nu eerst hier maar van bij komen dan komt de rest later wel. Je hebt nu al genoeg op je bordje.
Ik hoop voor je dat je snel naar een revalidatie plekje kunt en dan weer langzaam het eten kunt gaan oppakken.

Helaas is Groningen te ver weg anders had best keer langs willen komen om je gezelschap te houden als dat ging.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:48

MarijeR schreef:
Voor mijn gevoel gaat de dag wel snel voorbij, het is meer de avond en nacht die lang duurt.

En met eten probeer ik als ik niet al te misselijk ben een paar hapjes van vla of kwark of een kopje bouillon.
Soms ook helemaal niets. Heb ook echt totaal geen trek of dorst.

De sondevoeding gaat nu langzaam iets beter. De hoeveelheid of snelheid is nog lastig maar met goede anti misselijkheid medicatie via de picclijn is het overdag te doen. In de nacht valt het zwaarder.
Maar moet het straks ook zonder die medicatie of met pillen kunnen doen.
Dit weekend hoop ik dat het goed in te stellen is, ik sta nu op de wachtlijst voor een revalidatie plekje.
Geen idee of dat al snel na het weekend is, soms duurt het weken voor er plek is. Maar dan hoop ik voor die tijd direct naar huis te kunnen.

Vind het vooral raar dat ik straks heel de maand februari heb ‘gemist’.
Ben 29 januari opgenomen en volgende week is het al weer maart…

De dag gaat sneller omdat er dan toch wel vaak iemand binnenkomt, al zijn het maar de schoonmakers. Die picclijn gaat eruit voor je naar het revalidatiecentrum gaat? Of kunnen ze er daar ook mee overweg?

Wel fijn dat de sondevoeding nu ietsje beter gaat maar misselijk zijn is vreselijk naar, dus hopelijk trekt dat weg. En ja raar, je bent een stuk jaar kwijt. Ik ben eens een zomer kwijt geraakt, was winter toen ik zh in ging en najaar toen ik er weer uit ging. Maar dat ligt gelukkig ver achter me, in die zin niet zo verstandig om jouw topic mee te lezen. Maar ja, heb zo met je te doen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 06:23

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Maar wat ben je een sterke vrouw. Ik hoop dat het nu steeds een beetje beter gaat al is het in kleine stapjes.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:13

Hoe gaat het nu met je?

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:34

Jeetje wat krijg jij het voor je kiezen zeg! Hopelijk gaat het snel beter, sterkte!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:19

Ik denk ook nog steeds aan je en hoop voor je dat het met kleine stapjes in de juiste richting gaat.