Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:51

Ik lees hieruit ook dat omdat het bewezen is dat er meer opties zijn, je niet meer mag vinden dat er maar twee opties zijn.
Is dat net zoiets als dat de evolutietheorie bewezen is, en je dus niet meer mag vinden dat de wereld in zes dagen geschapen is door een almachtige God?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:54

Je kunt iets wel vinden, maar als het simpelweg anders blijkt te zijn wordt je wel een beetje raar aangekeken. Uiteindelijk ga je dus wel overstag als je een normaal denkend mens bent het beestje gewoon bij de naam te noemen zoals het is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:57

Volgens mij geloven er ontzettend veel mensen in dingen waarvan het tegendeel allang bewezen is. Zijn dat geen weldenkende mensen dan?
Wie moet wie accepteren?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:59

Ik tolereer gelovigen mensen. Inhoudelijk ben ik het zeker nooit met alle inhoud eens.

Ik tolereer ook de gender discussie. Inhoudelijk zijn er dingen waar ik zeker vind dat zaken te ver gaan.

Dat is volgens mij de kern van NL en de democratie: je hoeft het niet eens te zijn zolang je maar respect voor anders denkenden hebt.

Dat werkt gek genoeg tegenwoordig alleen voor 1 kant.
Over tolerantie gesproken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:04

Nikass schreef:
Volgens mij geloven er ontzettend veel mensen in dingen waarvan het tegendeel allang bewezen is. Zijn dat geen weldenkende mensen dan?
Wie moet wie accepteren?

Als mensen blijven benoemen dat de aarde plat is vind ik ze wel een beetje vreemd. Maar ik zou ze natuurlijk wel gewoon in hun waarde laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:07

Sunnda schreef:
Ik tolereer gelovigen mensen. Inhoudelijk ben ik het zeker nooit met alle inhoud eens.

Ik tolereer ook de gender discussie. Inhoudelijk zijn er dingen waar ik zeker vind dat zaken te ver gaan.

Dat is volgens mij de kern van NL en de democratie: je hoeft het niet eens te zijn zolang je maar respect voor anders denkenden hebt.

Toleren is verdragen.
Hoe sta je tegenover accepteren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:14

Als ik vroeger vanuit mijn werk mensen aansprak op asociaal gedrag, dan reageerden de mensen met een kleurtje standaard met mij voor racist uit te maken.

Als ik nu in de winkel met de beste intentie zeg: "mevrouw, u laat uw portemonnee liggen" dan reageert het mens gekwetst want ik had de persoon gender neutraal moeten aanspreken.

In beide gevallen: het zegt iets over hen, niet over mij.

Evamarie: houdt acceptatie voor jou in: het "juiste" labeltje hanteren?
Dat zie ik dan weer als een bekrompen denkwijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:17

Nikass schreef:
Als ik vroeger vanuit mijn werk mensen aansprak op asociaal gedrag, dan reageerden de mensen met een kleurtje standaard met mij voor racist uit te maken.

Als ik nu in de winkel met de beste intentie zeg: "mevrouw, u laat uw portemonnee liggen" dan reageert het mens gekwetst want ik had de persoon gender neutraal moeten aanspreken.

Edit: het is een kleine moeite te zeggen: pardon u verliest uw portemonnee

Op welke uitspraak baseer je dat ',omdat ik denk dat de wereld rond is?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:20

Oiii, lastig onderwerp dit zonder mensen te kwetsen... Ieder zijn mening mag dit ook uiten, maar zullen we respect voor elkaar blijven houden, ondanks de andere meningen?

Ik vind vooral 2 dingen; 1 laat iemand in zijn of haar of diens waarde en probeer je aan te passen naar wat iemand fijn vind. Echter van hij/zij/diegene kan toch ook wel enigsinds begrip worden opgebracht dat sommige dingen tijd nodig hebben, en niet iedereen kan ruiken hoe die wil worden aangesproken.
Ik vind het helemaal goed als iemand een hij, zij of hen voelt en ik heb er ook totaal geen moeite mee. Maar bij sommigen is het niet van de buitenkant af te zien, en ik ben al 2x uitgekaffert omdat ik niet zag dat het een hen was.. en dat vind ik dus niet tof. Ik wil prima iemand met hen/hij/zij aanspreken, maar sorry, ik ben niet helderziend. dit was overigens gewoon in een winkel waarin ik iemand iets vroeg. ja sorry hoor := Moet ik dan uit voorzorg 'medewerker, mag ik iets vragen' gaan zeggen? en nog een keer telefonisch, Persoon had duidelijk een vrouwennaam maarja..

en om hem er maar in te gooien, ik vind het neopronouns verhaal, wat voor mijn gevoel uit USA komt overwaaien(correct me if I'm wrong) heel erg tenenkrommend. Het spijt me, maar sommige woorden die ze verzinnen maken het zo verwarrend..

Plus lgb++, helemaal prima. Maar de 'versies' ervan waarbij mensen vallen op een voorwerp, zich een voorwerp noemen, zich een baby voelen, en dat soort bijzondere zooi.. ik weet niet hoor.. ik wil niemand beledigen maar dat gaat mij echt wel een paar stappen te ver. En ik heb het idee dat daar mensen over vallen. Ook met het feit dat dingen zoals 'zwangere vrouw' in het algemeen aanstootgevend is, en dat we 'zwanger mens' moeten zeggen. Nee sorry, dat gaat mij wel iets te ver. Acceptatie, ben ik voor, 100.000%. Maar het kan ook iets te ver gaan.

edit: nogmaals, ik wil niemand kwetsen, het is nu eenmaal een gevoelig onderwerp :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:23

Sellyxx schreef:
Ailill schreef:
Jij bijvoorbeeld.

Eerder vandaag zei je dat er, wat jou betreft, twee opties zijn: man of vrouw.

Het is inmiddels bewezen dat er, vanuit verschillende invalshoeken bekeken, meer opties zijn dan enkel die twee. Inclusief benaming.

Maar, onder andere jij, weigert dat te geloven. Komt in mijn optiek aardig dicht in de buurt van (iets) niet accepteren.

Eerder vandaag zag ik de vraag voorbij komen wat het verschil is tussen tolereren en accepteren. In mijn beleving is die als volgt: tolereren doe je omdat je dat (van hogere hand) moet, je bent het er niet mee eens maar bent je er wel van bewust dat je dit, min of meer, 'moet'.

Acceptatie heeft een intrinsieke kern, je bent het vanuit eigen standpunt ergens over eens, je accepteert het dus, als in een vorm van erkenning.

In mijn optiek een wereld van verschil.

Zeg je hiermee eigenlijk dat je pas iemand kan accepteren als je het met diegene eens bent? Want dat is nu precies het hele punt van polarisatie. Dat meningsverschillen ervoor zorgen dat mensen niet meer door 1 deur kunnen en steeds meer van elkaar verwijderd raken.
Nee.

Ik benoem in de laatste regel enkel het verschil tussen tolerantie en acceptatie, waar de kern vanuit handelen, in mijn optiek, ergens anders ligt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:27

Evamarie schreef:
Sunnda schreef:

Toleren is verdragen.
Hoe sta je tegenover accepteren?

Precies wat ik schrijf toch?
:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:39

verootjoo schreef:
Van de lesbische/ homoseksuele personen is 11% de afgelopen vijf jaar slachtoffer geweest van een geweldsdelict. Bij de biseksuele personen is dit 9%, terwijl dit deel bij heteroseksuele personen 7% is.

https://www.scp.nl/binaries/scp/documen ... r+2022.pdf

Waarom worden mensen trouwens agressief tegenover iemand die homofiel/lesbisch is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:45

Het is ook ingewikkeld. Ik ken een Rianne die nu geen Rianne meer heet. Ik ben de nieuwe naam kwijt. Zij is hemafrodiet.

Nu weten we wel allemaal over wie ik het heb.

Correctie 'Het' is Hemafrodiet ipv 'Zij'. Hmm klinkt ook niet aardig.
Correctie: Hemafrodiet Rianne

Klinkt al beter.

Zal 'zij' erover vallen dat ik 'haar' per ongeluk Rianne noem? Oeps, ga ik weer de mist in met 'zij' en 'haar' en met 'Rianne'

Dat kunnen we alleen achtehalen door het te vragen. Het gesprek aan te gaan en te horen wat het met 'deze persoon' doet.

Bij deze persoon weet je dat er iets speelt en dat er een valkuil is uit gewoonte per ongeluk de verkeerde benaming erbij te pakken.

De fout ligt dus bij de persoon die dat 'per ongeluk' doet. En heeft totaal niks met Raven voorheen R'y'anne te maken.

Ook nog de naam verkeerd gezet..

Raven zal dit allemaal vast wel n x mee gemaakt hebben.

Als iemand mij een milliputter, autist of weet ik veel wat wil noemen. Dan ben ik dat toch ook niet gelijk en ligt het toch lekker aan de persoon die dat doet. Zo simpel is het. Die persoon verlaagt zich dan en niet andersom.

Het ligt niet aan de Hemafrodiet dat het een hemafrodiet is. En deze persoon kan er ook niks aan doen dat er een meisjesnaam aan gegeven werd toen het nog een babytje was.

Mogen we dan niet per ongeluk fouten maken? Nee tuurlijk mogen we fouten maken. Wij mensen zijn gewoontedieren.

Mag deze persoon daarom geen lang haar meer hebben, werkt het ons dan tegen?

Tuurlijk mag deze persoon ook dat zelf beslissen!

Mag deze persoon direct kwaad worden als het per ongeluk verkeerd aangesproken wordt? Nee, liever niet. Dat het iets met deze persoon doet, dat zou wel goed kunnen. Gevoel kun je niet dwingen,afremmen of afstompen. Het kan iemand dus evengoed wel kwetsen.

Mild zijn en niet gelijk van slechte bedoelingen uitgaan helpt deze persoon ook.

Is het goed v.d fouten te leren? Ja nog beter! Want dan werk je toe naar een oprechte verbinding met elkaar en dat is waar wij met zijn allen toch naartoe willen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 01:11

De term hemafrodiet wordt gebruikt bij dieren.
Vroeger werd het ook gebruikt om mensen aan te duiden maar inmiddels is intersekse al een tijdje de term die hiervoor gebruikt wordt.

En wordt hemafrodiet niet als wenselijk gezien (maar zelfs beledigend) om te gebruiken tegenover mensen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 04:37

Zoolgangster schreef:
Waarom worden mensen trouwens agressief tegenover iemand die homofiel/lesbisch is?

Moeten we dit gokken? Omdat ze het vies vinden? Omdat sommige mannen het niet kunnen accepteren dat 2 vrouwen geen man nodig hebben?

Sunnda schreef:

Ik ben het dik met je eens, je hoeft het niet eens te zijn. Op bokt vind ik het heerlijk om over te discussiëren, maar als de bakker morgen zegt dat ze niks heeft met de genderdiscussie is dat prima, boeien.

Maar bewust niet de voornaamwoorden gebruiken die iemand graag heeft is niet nodig. Ik begrijp best dat ik vrij progressief ben en dat niet iedereen zo in de wedstrijd zit.

Leven en laten leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 04:47

Urbanus schreef:
Ik accepteer het maar

- ik wil het niet zien
- ik vind het wel aanwezig
- ik zie nooit meer heterokoppels in reclames
- het ligt er zo dik bovenop
- ik houd niet van die maniertjes
- ze moeten niet aan me zitten

Maar oh oh oh wat ben ik accepterend! Yay me!

Elisa2 schreef:
Mogen mensen toch vinden? Of moet acceptatie maar van een kant komen?

Je kunt mensen niet dwingen net zo te denken als je zelf wilt. Enige wat je kunt doen is begrip vragen.

Evamarie schreef:
Klopt en dat is toch het hele punt. Mensen accepteren ipv er met een clubje opduiken omdat ze net even anders denken of gedragen als dat jij graag wilt zien.

Dat is net zo erg als mensen niet accepteren op hun geaardheid.

Je begrijpt uit mijn voorbeeld dus niet wat het woord 'maar' betekent. Maar betekent namelijk nee. Als een zin begint met een statement en je buigt hem om met maar volgt er vaak een tegenstelling.

De stellingen in mijn voorbeeld zijn totaal niet accepterend en prima als je er zo over denkt maar probeer jezelf niet voor de gek te houden dat je het accepteert.

Je mag het vies vinden, te veel, te overdreven. Maar je hoeft het niet te laten merken, je agressief te gedragen, mensen er op aan te spreken.

Ik vind religie stom, dat heb ik al een paar keer geuit op bokt maar ik sta niet zondagochtend tegen kerkgangers te roepen dat God niet bestaat. Boeiend waar iemand in gelooft. Hoeft niet mijn visie te zijn.

Je mag tegen abortus zijn. Ik vind pas wat van je als je voor een kliniek gaat staan en mensen lastig valt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 06:59

pien_2010 schreef:
Niet helemaal waar Veronica, dat individualistische. Wat lhbt+++ mensen gemeenschappelijke hebben is dat ze allemaal willen zijn die ze zijn (net als iedereen) en dus geaccepteerd. Vaak is dat moeilijk zo niet onmogelijk.

Dat het moeilijk tot onmogelijk is dat is natuurlijk belachelijk.
Zou gewoon normaal moeten zijn dat iemand zichzelf kan zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:44

Evamarie schreef:
Nikass schreef:

Edit: het is een kleine moeite te zeggen: pardon u verliest uw portemonnee

Op welke uitspraak baseer je dat ',omdat ik denk dat de wereld rond is?

Het is een vraag. Er staat een vraagteken achter. Dus ik baseer niks, ik vraag je iets.
Misschien daar beginnen;

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:47

Even tussendoor: het is hermafrodiet. De Hema heeft er niets mee te maken. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:50

mysa schreef:
Even tussendoor: het is hermafrodiet. De Hema heeft er niets mee te maken. ;)

:=

Gewoon intersekse zeggen, hermafrodiet is voor slakken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:50

Celiien schreef:
Oiii, lastig onderwerp dit zonder mensen te kwetsen... Ieder zijn mening mag dit ook uiten, maar zullen we respect voor elkaar blijven houden, ondanks de andere meningen?

Ik vind vooral 2 dingen; 1 laat iemand in zijn of haar of diens waarde en probeer je aan te passen naar wat iemand fijn vind. Echter van hij/zij/diegene kan toch ook wel enigsinds begrip worden opgebracht dat sommige dingen tijd nodig hebben, en niet iedereen kan ruiken hoe die wil worden aangesproken.
Ik vind het helemaal goed als iemand een hij, zij of hen voelt en ik heb er ook totaal geen moeite mee. Maar bij sommigen is het niet van de buitenkant af te zien, en ik ben al 2x uitgekaffert omdat ik niet zag dat het een hen was.. en dat vind ik dus niet tof. Ik wil prima iemand met hen/hij/zij aanspreken, maar sorry, ik ben niet helderziend. dit was overigens gewoon in een winkel waarin ik iemand iets vroeg. ja sorry hoor := Moet ik dan uit voorzorg 'medewerker, mag ik iets vragen' gaan zeggen? en nog een keer telefonisch, Persoon had duidelijk een vrouwennaam maarja..

en om hem er maar in te gooien, ik vind het neopronouns verhaal, wat voor mijn gevoel uit USA komt overwaaien(correct me if I'm wrong) heel erg tenenkrommend. Het spijt me, maar sommige woorden die ze verzinnen maken het zo verwarrend..

Plus lgb++, helemaal prima. Maar de 'versies' ervan waarbij mensen vallen op een voorwerp, zich een voorwerp noemen, zich een baby voelen, en dat soort bijzondere zooi.. ik weet niet hoor.. ik wil niemand beledigen maar dat gaat mij echt wel een paar stappen te ver. En ik heb het idee dat daar mensen over vallen. Ook met het feit dat dingen zoals 'zwangere vrouw' in het algemeen aanstootgevend is, en dat we 'zwanger mens' moeten zeggen. Nee sorry, dat gaat mij wel iets te ver. Acceptatie, ben ik voor, 100.000%. Maar het kan ook iets te ver gaan.

edit: nogmaals, ik wil niemand kwetsen, het is nu eenmaal een gevoelig onderwerp :)

Alleen al het feit dat je tien keer moet zeggen dat je niemand wil kwetsen..
Men zou zich niet zo snel gekwetst moeten voelen.
Ik geef je gelijk.
Ik ga echt niemand aanspreken met "die" of "hen" of weet ik veel wat? Van de helft van die begrippen heb ik nog nooit gehoord, en het is gewoon krom Nederlands imo. Er wordt al zo slecht Nederlands gesproken, onder meer ook op tv. Ergerniswekkend. En nou moet het normaal worden om mensen met dit soort rare termen aan te spreken? En dan moet je ook nog uitvinden wie welke term wil. Dat gaat mij ook veel te ver.

Edit: Evamarie, misschien wil ik wel niet met "u" aangesproken worden. Is t ook weer niet goed.
Jij bepaalt dat het makkelijk is. Voor veel mensen is het helemaal niet makkelijk om iets wat ze al hun levenlang zeggen ("mevrouw"), wat ze hebben geleerd als netjes spreken ("je moet meneer of mevrouw zeggen") ineens niet meer te doen/te veranderen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-05-23 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:59

Ik zag hier het woord transfoob voorbij komen... Ben je dat al wanneer je moeite hebt met de zegswijze 'mensen die menstrueren'?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:01

Iemand aanspreken doe je, ook als het een non-binaire iemand is, nog steeds met de 2e persoon. Hen of die komt dus helemaal niet ter sprake bij aanspreken.
Je kunt het gebruik van zijn en haar als je óver iemand praat verder uitstekend vermijden door gewoon diens voornaam te gebruiken.

Kortom: het is een non issue. Je hoeft die woorden totaal niet te gebruiken in het dagelijks leven.

Die en hen wordt alleen gebruikt (althans, daar kom ik ze tegen) in interviews. En daar stoort 'hen' mij ook, niet omdat ik dan aan een kip denk, maar omdat ik grammaticaal de kluts kwijtraak en niet meer begrijp wat ik lees en zo'n interview dan 2 of 3 keer moet lezen voor ik 'm snap.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:02

_San87_ schreef:
Ik zag hier het woord transfoob voorbij komen... Ben je dat al wanneer je moeite hebt met de zegswijze 'mensen die menstrueren'?

Nee, vind ik niet. Maar bewust niet de voornaamwoorden gebruiken waar iemand om vraagt vind ik wel onfatsoenlijk.

Maar mensenmelk, mens met een baarmoeder vind ik voor mezelf een brug of 2 te ver.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:02

Echt Ibbel wat een onzin. Je kent niet iedereens voornaam en niet iedereen wil met voornaam worden aangesproken.