Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:55

Ook die ‘medische consensus’ lijkt te schuiven ondertussen nu bekend is geworden dat de spuiten maar enkele maanden werken. Zou wel interessant zijn om de evolutie van die verhoudingen te zien. Zoals de cijfers er nu voor staan heeft 1/6 van de volwassen populatie excl. seniors de booster niet meer genomen. Dat zal elke spuit meer en meer worden. Lijkt me gek aan te nemen dat hier ook geen/weinig artsen zouden tussen zitten.

Maarreh tegen vaccineren zijn is wel helemaal iets anders dan ivermecticine of bleekmiddel of wat dan ook aan te bevelen. Overigens ben ik wel prima voor het gebruik van ivermectivine… bij mijn paard … tegen wormen ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:05

Needje schreef:
Dat weet je helemaal niet.
Ze kunnen best alleen tegen dit vaccin zijn en niet meteen tegen alles zijn en pro invermectine.
Beetje kortzichtig imo.

Mwah, de huisartsen die in COVID-topics benoemd werden en veel van de huisartsen die in nieuwsartikelen werden genoemd? Die hadden toch aardig vreemde ideeën.

Dat er meer gematigde tussen zitten, vast. Ik zeg ook niet dat ze allemaal pro ivermectine zijn, wel dat het opvalt dat er veel pro zijn.

Poekkie schreef:
Ook die ‘medische consensus’ lijkt te schuiven ondertussen nu bekend is geworden dat de spuiten maar enkele maanden werken. Zou wel interessant zijn om de evolutie van die verhoudingen te zien. Zoals de cijfers er nu voor staan heeft 1/6 van de volwassen populatie excl. seniors de booster niet meer genomen. Dat zal elke spuit meer en meer worden. Lijkt me gek aan te nemen dat hier ook geen/weinig artsen zouden tussen zitten.

Maarreh tegen vaccineren zijn is wel helemaal iets anders dan ivermecticine of bleekmiddel of wat dan ook aan te bevelen. Overigens ben ik wel prima voor het gebruik van ivermectivine… bij mijn paard … tegen wormen ;)

Maar natuurlijk verschuift die. Naar mate het ziektebeeld milder wordt en minder prevalent wordt, is het risico op besmetting én daaropvolgende gevolgen minder. Bovendien is het gros van Nederland al ten minste 2x gevaccineerd (veel zelfs al met minimaal 1 booster). Gezien we ook geheugencellen hebben, kan ik me heel goed voorstellen dat de consensus daardoor verandert over het nut van nóg een booster. Want de situatie verandert. Maar de consensus over ongevaccineerd covid oplopen? Nah. Zéker ttv Alpha/Delta niet. Zelfs bij de mildere omikron is het nog aan te raden om juist de schade te voorkomen/beperken die je lichaam mogelijk op kan lopen door een onbeschermde infectie.

Ik heb het specifiek over ongevaccineerd vs. gevaccineerd. En dat het voor onvolledig gevaccineerde mensen toch écht duidelijk is dat ze qua risicoafweging beter het vaccin kunnen/konden nemen dan onbeschermd COVID oplopen.

Ik heb het dan ook niet over de risicoafweging van een 3e booster ten opzichte van -deels beschermd- (weer) COVID oplopen. Die verhoudingen liggen logischerwijs anders en dus de consensus van wat we ten zeerste aan moeten bevelen om te doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:17

Dat het risico op besmetting daalt in de evolutie van de varianten heb ik nog nergens gelezen, waar haal je dat?

Het gros heeft ook al corona gehad, dus die geheugencellen zullen vast ook wel meehelpen.
Maar wat ondertussen ook naar voren is gekomen is dat die vaccins maar enkele maanden werken. (Allez toch wat jullie onder ‘werken’ vinden vallen).
Dus iemand die bvb begin vorig jaar 2x gevaccineerd is heeft daar nu niks meer aan. En al helemaal niet omdat dat toen voor een andere variant was. Datzelfde geldt voor de corona-besmetting zelf ook natuurlijk.

In elk geval vind ik het helemaal niet gek dat artsen steeds minder dat vaccin aanraden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:27

Poekkie schreef:
Dat het risico op besmetting daalt in de evolutie van de varianten heb ik nog nergens gelezen, waar haal je dat?

Het gros heeft ook al corona gehad, dus die geheugencellen zullen vast ook wel meehelpen.
Maar wat ondertussen ook naar voren is gekomen is dat die vaccins maar enkele maanden werken. (Allez toch wat jullie onder ‘werken’ vinden vallen).
Dus iemand die bvb begin vorig jaar 2x gevaccineerd is heeft daar nu niks meer aan. En al helemaal niet omdat dat toen voor een andere variant was. Datzelfde geldt voor de corona-besmetting zelf ook natuurlijk.

In elk geval vind ik het helemaal niet gek dat artsen steeds minder dat vaccin aanraden.

Dat de vaccins maar bepaalde tijd werken is oud nieuws en allang bekend. Toen ik voor mijn vaccinatie ging zat ik bij de eerste groep. Daarin stond al in een brief dat je in ieder geval zeker nog corona kon krijgen , maar ook dat het onbekend is hoelang het vaccin werkt.

Maar dat is met heel veel vaccins zo. Hepatitis moet je op den duur ook weer opnieuw na een jaartje of 10.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:28

Wanneer je een jaar geleden gevaccineerd bent en nu een booster haalt knallen je afweerstoffen weer naar boven.
Dat na de booster je maar voor één korte periode beschermd bent tegen het krijgen van Corona klopt, maar je afweer doet nog steeds z’n werk namelijk zorgen dat je niet zwaar ziek word.
Zeggen dat een vaccin maar even helpt is de helft van het verhaal.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:31

bigone schreef:
Wanneer je een jaar geleden gevaccineerd bent en nu een booster haalt knallen je afweerstoffen weer naar boven.
Dat na de booster je maar voor één korte periode beschermd bent tegen het krijgen van Corona klopt, maar je afweer doet nog steeds z’n werk namelijk zorgen dat je niet zwaar ziek word.
Zeggen dat een vaccin maar even helpt is de helft van het verhaal.

Bedoel meer dat het al bekend was dat de vaccins niet levenslang helpen na 2x

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:35

Poekkie schreef:

Dat bedoel ik niet zo. Ik bedoel het en-en, niet als consequentie van elkaar. Maar heb het een beetje scheef opgeschreven zie ik.

Dus ziektebeeld wordt minder EN minder prevalent waardoor risico op besmetting minder is (want, komt minder voor). Dus door een milder ziektebeeld zijn de gevolgen minder, maar omdat er minder besmettingen zijn is het totaal aantal gevolgen ook minder, op bijv. de bevolking als geheel.

Vaccins werken actief maar enkele maanden. Maar het is niet zo dat we na een paar maanden weer volledig onbeschermd rondlopen. De boosters waren goed omdat COVID toen nog flink rondwaarde, maar nu dat steeds minder lijkt te worden (aanname van wat ik hier lees, heb geen cijfers) is dus ook de booster steeds minder relevant en ligt de risicoafweging dus anders.

Dus dat artsen nu, op dit moment steeds minder het vaccin aanraden vind ik ook niet gek. Er is minder noodzaak. Ik had het echt over artsen die in het heetst van de strijd tegen COVID de vaccins in zijn algemeenheid afraadden (bij volwassenen). Dat zijn in mijn ogen echt kwakzalvers die uit het BIG register gezet moeten worden. Want je bent dan zo in strijd met de wetenschappelijke kennis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:48

Puur een kleine toevoeging op de post van IMANDRA: de rioolwatermeting van coronadashboard. We zaten begin maart boven de 2500 en hebben na koningsdag een kleine opleving want we zaten onder de 300 (nu 338, zie rechtsboven).

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:49

Poekkie schreef:
Alleen kan je bij covid 19 niet over ‘herd immunity’ spreken, dat is ondertussen toch al veelvuldig gebleken. Met de scandinavische landen voorop als ik me niet vergis.

Is dat zo?
Citaat:
'Afname coronabesmettingen komt door groepsimmuniteit'
https://nos.nl/artikel/2427355-afname-c ... immuniteit

Overigens zijn de besmettingen eigenlijk helemaal niet interessant. Het gaat erom dat de zorg niet overspoeld wordt. En daar zijn die vaccins uiterst effectief in: voorkomen dat iemand in het ziekenhuis terecht komt (en overlijd).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:12

Poekkie schreef:
Ook die ‘medische consensus’ lijkt te schuiven ondertussen nu bekend is geworden

Als wetenschapper zeg ik: zo hoort dat.
Voordat de spreekwoordelijke vleermuis in de soep ging, waren er een paar biologen die dit virus bestudeerden bij vleermuizen - en verder wist niemand er iets van.

Minder dan 3 jaar later weten we gigantisch veel meer.
Citaat:
Zoals de cijfers er nu voor staan heeft 1/6 van de volwassen populatie excl. seniors de booster niet meer genomen. Dat zal elke spuit meer en meer worden.

Ik heb mijn eigen uitnodiging voor booster 2 ( = prik 4) op de lange termijn geschoven. Augustus oid.
... ik neem aan dat covid-19 in Nederland een seizoenseffect heeft, en je kunt betere dingen doen met een vaccin dan het aan een kerngezond ouder paardenmeisje geven.

En hoe je het wendt of keert: door vaccinatie (ook zonder 1e of 2e booster) maakt je immuunsysteem kennis met een voorheen compleet onbekende ziekmaker.
Dat is hoe dan ook winst. (Hoeveel baat 1 individueel mens of een hele populatie er precies van heeft is mij niet bekend, maar het effect is er.)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:16

Roodvos schreef:
Poekkie schreef:
Alleen kan je bij covid 19 niet over ‘herd immunity’ spreken, dat is ondertussen toch al veelvuldig gebleken. Met de scandinavische landen voorop als ik me niet vergis.

Is dat zo?
Citaat:
'Afname coronabesmettingen komt door groepsimmuniteit'
https://nos.nl/artikel/2427355-afname-c ... immuniteit

Overigens zijn de besmettingen eigenlijk helemaal niet interessant. Het gaat erom dat de zorg niet overspoeld wordt. En daar zijn die vaccins uiterst effectief in: voorkomen dat iemand in het ziekenhuis terecht komt (en overlijd).

‘Ze verwijst naar het antistoffenonderzoek van bloedbank Sanquin in maart, waaruit bleek dat in twee maanden tijd evenveel mensen besmet waren geraakt met het coronavirus als in 2020 en 2021 bij elkaar.’

Lijkt mij dat je moeilijk kan spreken van groepsimmuniteit als er zoveel besmettingen zijn. Maar dat die besmette mensen daarna enkele weken/maanden immuun zullen zijn is waar ja.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:16

Mizora schreef:
Puur een kleine toevoeging op de post van IMANDRA: de rioolwatermeting van coronadashboard. We zaten begin maart boven de 2500 en hebben na koningsdag een kleine opleving want we zaten onder de 300 (nu 338, zie rechtsboven).

[ [url=m/MnauNG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is de rioolwatermeting?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:20

IMANDRA schreef:
Poekkie schreef:

Dat bedoel ik niet zo. Ik bedoel het en-en, niet als consequentie van elkaar. Maar heb het een beetje scheef opgeschreven zie ik.

Dus ziektebeeld wordt minder EN minder prevalent waardoor risico op besmetting minder is (want, komt minder voor). Dus door een milder ziektebeeld zijn de gevolgen minder, maar omdat er minder besmettingen zijn is het totaal aantal gevolgen ook minder, op bijv. de bevolking als geheel.

Vaccins werken actief maar enkele maanden. Maar het is niet zo dat we na een paar maanden weer volledig onbeschermd rondlopen. De boosters waren goed omdat COVID toen nog flink rondwaarde, maar nu dat steeds minder lijkt te worden (aanname van wat ik hier lees, heb geen cijfers) is dus ook de booster steeds minder relevant en ligt de risicoafweging dus anders.

Dus dat artsen nu, op dit moment steeds minder het vaccin aanraden vind ik ook niet gek. Er is minder noodzaak. Ik had het echt over artsen die in het heetst van de strijd tegen COVID de vaccins in zijn algemeenheid afraadden (bij volwassenen). Dat zijn in mijn ogen echt kwakzalvers die uit het BIG register gezet moeten worden. Want je bent dan zo in strijd met de wetenschappelijke kennis.

Gaat je vaccinatiedrang nu over dat een jaar geleden iedereen zich moest laten vaccineren of over de situatie nu?
Want nu lijk ik te lezen dat je boosters zelf ook niet zo heel nuttig meer vindt?

En over dat ‘actief’… zowel in de tabellen van sciensano als van het RIVM is duidelijk te zien dat de bescherming tegen ziekenhuisopname van het vaccin snel daalt na enkele maanden. Wat denk jij nog als effect te zien na bvb 1 jaar? Ik vrees echt 0,0.

IMANDRA

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:29

Welke vaccinatiedrang? Jammer dat je met dat soort insinuatie/beledigingen moet gaan strooien. We hebben het over de risicoanalyse (toen en nu). Je hoort me niet zeggen dat iedereen zich moet vaccineren, zeker niet op dit moment.

De boosters an sich zijn nuttig. Maar wellicht niet meer voor iedereen in een tijd waarin COVID eigenlijk steeds meer daalt. Dan is het risico al laag genoeg dat een risicoverlaging dmv de booster wellicht minder relevant is. Die gedachtegang kan ik prima inkomen. Mocht ik een oproep krijgen dan laat ik de booster gewoon zetten, maar ik zal er zelf niet achteraan gaan op dit moment nee.

Je neemt in die laatste zin al niet mee dat het virus a) milder is geworden en b) minder prevalent is. Dus er is niet meer een dusdanige druk op de zorg dat iedereen die het kan, het liefst moet gaan vaccineren om te voorkomen dat het allemaal overloopt. Ik kan me daarentegen best voorstellen dat de kwetsbaren en/of oudere generatie wel blijft boosteren voorlopig. Maar daar ben ik niet inhoudelijk ingedoken hoe die risicoanalyse etc. op dit moment voor die doelgroep is.

Dus nee, de bescherming tegen ziekenhuisopname zal na een jaar niet meer optimaal zijn nee. Maar is dat bij de gemiddelde gezonde Nederlander op dit moment nog nodig?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:52

Och kom, ik denk dat al in verschillende topics je extreme zendingsdrang voor vaccinatie bij sommigen in het verkeerde keelgat is gevallen ;).

Maar je wisselt je stellingen wel nu. Eerst was je in alle gevallen super pro vaccinatie, nu vind je het voor de gemiddelde nederlander niet meer zo nodig?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:02

Poekkie schreef:
Och kom, ik denk dat al in verschillende topics je extreme zendingsdrang voor vaccinatie bij sommigen in het verkeerde keelgat is gevallen ;).

Maar je wisselt je stellingen wel nu. Eerst was je in alle gevallen super pro vaccinatie, nu vind je het voor de gemiddelde nederlander niet meer zo nodig?

Zegt voortschrijdend inzicht je iets? Je moet meebewegen met de situatie. Het virus is aan het veranderen, de omgeving is aan het veranderen, dus verander je mee met de huidige situatie. Als het niet meer nodig is om te vaccineren, dan zou ik het nog even laten. Mijn moeder kreeg ook een uitnodiging van de booster, maar ik adviseer haar om die later te gaan nemen. Ik ben heel erg pro vaccineren, maar zie nu geen erge noodzaak. Naast dat ze het trouwens ook gehad heeft in februari (plus 2x standaard vaccinatie en 1ebooster).

Rioolwatermeting is opgenomen in het corona dashboard: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... rioolwater

Vooral de grafiek van het begin tot nu is heel interessant.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:09

Het virus is een aantal keren gemuteerd en minder ernstig geworden. De druk op de zorg door langdurige opnames van Covid-patienten is er niet meer.
Geen code rood of zwart, dus dat er minder noodzaak voor de booster is, lijkt mij niet zo ingewikkeld.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:12

Als je de grafiek van de wereldwijde coronagevallen over de sterfgevallen heen gooit, dan zie je dat de coronagevallen met omikron extreem zijn toegenomen, maar de sterfgevallen niet met dezelfde hoeveelheid omhoog zijn gegaan.

Ook de vaccinaties (ruim 10 miljard, 10.000.000.000) zullen hieraan bijgedragen hebben. Bijna 60% van de wereldbevolking is volledig gevaccineerd. 10 miljard, wat ontzettend veel is dat toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:16

Rioolwater meting doen ze niet in België ? In Nederland word/werd drie keer per week bij elke zuiveringsinstallatie water afgenomen en naar lab gestuurd.
Wanneer er een fikse stijging is dan blijken er een week later ook stijgingen in het aantal Corona gevallen te zijn. Ik heb het een beetje gevolgd voor onze woonplaats en dat klopte inderdaad. Nu houden ze op de biblebelt ook specifiek polio en mazelen in de gaten ivm Oekraïners die daar wonen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:24

Ik heb geen idee, nog nooit gehoord van rioolwatermetingen. Weet ook niet zo goed hoe die te interpreteren, behalve dat ik de laatste weken enkele enerom hoge getallen (dus besmettingen?) zie.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:26

Het is een meting die inderdaad vrij betrouwbaar is, en met waarborging van de privacy.

Als je de grafieken pakt van begin corona tot nu dan zie je de pieken, met momenteel een flinke daling. Al verwacht ik met Koninginnedag en morgen Bevrijdingsdag, dat deze wel weer op gaan lopen.

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:35

Ja ok maar hoe interpreteer je die? Is de hoeveelheid virusdeeltjes lineair evenredig met het aantal besmette personen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:48

Corona is als je het hebt heel goed terug te zien in de ontlasting van mensen. En dat meten ze op in de gemeentes. In perioden dat de besmettingen heel hoog waren was dat in de rioolmetingen heel goed terug te zien. Daarmee kunnen ze vooral zien dat de huidige besmettingen in een bepaald gebied of woonplaats hoog of laag ligt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:00

Poekkie schreef:

Net hoe je het opvat. Ik vind het in een nette discussie die we hier hebben persoonlijk not done om dan zo'n sneer erin te zetten. We hebben toch gewoon een gesprek? Waarom zo persoonlijk worden?

En mwah, ik vind niet dat ik per se stellingen heb gewisseld. Ik ben nog steeds pro vaccinatie, en ik zal ook nog steeds reageren op misinformatie dat het giftig zijn of meer risico's zou hebben in vergelijking met ongevaccineerd COVID doorlopen, maar omdat de situatie is verandert, is de noodzaak om zo veel mogelijk mensen opnieuw te vaccineren óók veranderd. De druk op de ziekenhuizen is bijvoorbeeld weg, een heel groot onderdeel van waarom vaccineren zo belangrijk was. De prevalentie van covid wordt minder, en dus het risico wat mensen lopen op gevolgschade n.a.v. COVID. Want minder infecties = minder gevolgschade.

Dus nee, voor de gemiddelde Nederlander (die immers ook gevaccineerd is + 1 booster heeft) vind ik extra boosters op dit moment niet per se nodig nee. Als de situatie weer verandert (stel, er komt een super-omikron aan) dan stel ik ook die mening bij.

Het lijkt me juist een goed iets als je je mening bijstelt aan de hand van de situatie die op dat moment speelt. Zou wat zijn als je halsstarrig aan een specifieke opvatting blijft vasthouden ondanks dat de situatie is verandert.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:07

Electra63 schreef:
MoppieFilou schreef:
Electra63: De vergelijking met kanker en een longontsteking vind ik ook een beetje raar. Dat is om te beginnen wanneer je al ziek bent, en gaat dus niet om preventie. En ten tweede, als je één van beide krijgt ben je hoogstwaarschijnlijk ten dode opgeschreven als je er niks aan laat doen, dus dan heb je weinig andere keuze dan op de artsen vertrouwen. Daarnaast bestaan de behandelingen tegen kanker en longontstekingen al erg lang, en zijn die al vele keren verbeterd geweest. Een nieuw vaccin (dus preventief) dat eigenlijk nog in een testfase zit tegen een ziekte die als je gezond en niet al te oud bent bijna nooit dodelijk is vind ik toch iets anders.

Ik heb niet de volledige discussie gelezen dus moest je op iets anders doelen dan een vergelijking tussen kanker/longontsteking en je laten vaccineren, vergeet wat ik zei.

Ik maak de vergelijking omdat er mensen zijn, die de medische wetenschap/artsen niet vertrouwen.
Er worden artsen bedreigd en voor alles uitgemaakt ( op internet).
Ik vraag mij dan af, heb je dat altijd, dat wantrouwen? Ga je nooit naar een arts ? Of geldt het wantrouwen alleen m.b.t. vaccineren?
Wat doe je als je ernstig ziek wordt?
Zijn je kinderen wel gevaccineerd?

Als ik daar eerlijk op moet antwoorden, vertrouw ik artsen ook zeker niet altijd voor andere dingen buiten corona om. Heb in mijn directe omgeving al meerdere verhalen gehoord over artsen die een foute diagnose stellen waardoor het probleem alleen maar ernstiger wordt, of in het geval van kanker zelfs genezing niet meer mogelijk is door te laat ingrijpen. En fouten maken is menselijk, je kan mensen ook niet voor de minste klachten door heel de medische molen halen, daar heb ik ook alle begrip voor, maar ik probeer wel zelf te redeneren/mijn gevoel te volgen en onderzoek te doen. En dan heb ik het nu vooral over andere dingen dan covid.

Er zijn genoeg artsen die wat mij betreft helemaal geen arts zouden mogen zijn. En zelfs zo iemand ken ik in mijn directe omgeving. Iemand die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat drinkt maar dan vervolgens wel half dronken een spuit tussen iemand zijn wervels zet.

Wat specifiek het vaccineren betreft gaat het mij vooral om het feit dat het een nieuwe techniek/vaccin is. En of dat nu een behandeling is tegen een banale ziekte of een vaccin tegen covid, bij beide heb ik evenveel terughoudendheid. En al helemaal als ik (20 en voor zover ik weet helemaal gezond) weinig risico loop om ernstig ziek te worden door covid. Voor mij persoonlijk vind ik het risico van een experimenteel vaccin dan niet opwegen tegen de bescherming die het mogelijk kan bieden.
Stel dat ik er toch ernstig ziek van wordt (maar aangezien ik al covid gehad heb voor de vaccinaties er waren was ik er vrij zeker van dat dat niet het geval zou zijn in de toekomst) heb ik misschien wel de foute keuze genomen, maar zoiets kan je ook omgekeerd bekijken he. Stel ik had de vaccinatie genomen en een ernstige bijwerking gehad, had ik misschien net spijt dat ik hem wel genomen had.

Kinderen heb ik niet dus daar hoef ik niet wakker over te liggen, maar die zou ik al helemaal niet laten vaccineren. Er zijn zo weinig jonge kinderen die ernstig ziek worden van covid of er iets aan overhouden. Moest er nu bv astma in het spel zijn zou ik daar al anders over denken, omdat in dat geval in mijn ogen covid een groter risico zou zijn dan de vaccinatie.