Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:42

Sizzle schreef:
Aangezien de productie sowieso maar mondjesmaat was denk dat mijn lijf gewoon gereageerd heeft op de mindset en gebrek aan kind aan de borst. Op het moment dat ik voor mezelf accepteerde dat ik jou eenmaal blijkbaar weinig melkproductie had kelderde het nog meer. Wellicht liep het in eerste instantie vooral op een soort gedrevenheid en wilskracht en niet zozeer van nature.

De adviezen die je ongevraagt krijgt als je baby niet doorzuigt maar in slaap valt zijn trouwens deels ook schokkend. Dat ging echt zover al ijskoude natte lappen erbij als schrikeffect tot knijpen aan toe.
Daar ben ik allemaal echt niet aan begonnen. Met de fles had ze hetzelfde verschijnsel. De eerste tijd dronk ze 12 hele kleine flesjes per dag. Ze gedroeg zich met drinken prematuur zeg maar.

Ik heb die adviezen ook gehad.. maar uiteindelijk wel noodzakelijk en hebben we een en ander ook moeten doen. Hij sliep alleen nog maar en hapte amper aan. En hij was toen meer dan 10% onder zijn geboortegewicht. Ik vond het ook echt verschrikkelijk. Ook toen we hem moesten dwangvoeren met dat spuitje. Voelde zo tegennatuurlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 10:44

dakplaat schreef:
SusanH schreef:
Las iets over een voorraad. In principe heb je geen hele grote voorraad nodig.

Even highlighten hoor.

Ik heb vriendinnen die helemaal in de stress schieten omdat ze geen vriezer vol hebben na 2,5 maand. Zo'n keurig gevulde en gelabelde vriezer met zakjes is heel insta-waardig, maar is in normale situaties helemaal niet realistisch of nodig. Ik had 4 flesjes op voorraad toen ik ging werken en dat was ruim voldoende. Al dat extra kolven voor gigantische voorraden zorgt alleen maar voor een ontregelde productie, is nergens voor nodig.

Helemaal mee eens, in principe is 1 dag aan voeding genoeg, tenzij je een weekend weg gaat zonder kind ofzo. Kolven om een voorraad te maken id af te raden. Verse melk is sowieso altijd beter.
https://eurolac.net/voed-baby-vriezer/# ... 20'slecht'.

DiantaM

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:45

Oh ja en inderdaad: ik kolfde dus misschien maar 20cc na een voeding. Geen grote hoeveelheden aanwezig jammer genoeg. Maar toch 1,5 jaar volgehouden met werken erbij. Dus ook met kleine hoeveelheden kolven hoef je je echt niet druk te maken.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:39

Ik heb ook wel een voorraad in de vriezer maar nooit bewust gekolfd, behalve in het begin omdat het moest gaan lopen. Nu drinkt ze slecht haar fles dus na 4 middagen werken heb ik al 4 extra voedingen ingevroren, want ik kolf meer dan zij drinkt :+ Hopelijk kan ik dan met een maand of 9 dat kolven op werk afbouwen en haar toch nog wat meegeven uit voorraad.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:48

MissAnnemijn schreef:
Ik heb ook wel een voorraad in de vriezer maar nooit bewust gekolfd, behalve in het begin omdat het moest gaan lopen. Nu drinkt ze slecht haar fles dus na 4 middagen werken heb ik al 4 extra voedingen ingevroren, want ik kolf meer dan zij drinkt :+ Hopelijk kan ik dan met een maand of 9 dat kolven op werk afbouwen en haar toch nog wat meegeven uit voorraad.

Je kunt ook stoppen met kolven als je haar hoeveelheid hebt.
Daarom heb ik geen overproductie maar wel een voorraad. Ik stop met kolven op het moment dat ik haar cc heb of uiteraard m’n borsten leeg zijn :j

Alleen sochtends kolf ik dus nu en rond 20u (of ter vervanging van voeding) maar niet extra. Die van 20u is omdat ze dan soms nog wel komt soms niet, maar als ze niet komt krijg ik wel last van m’n borsten omdat ik dan meestal ook ga rijden, dus die doe ik nog wel

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:15

Ik werk nu de middag dus ik kolf even leeg voor ik wegga en dan 3 uur later op werk een keer. Hierna ga ik weer hele dagen werken even kijken hoeveel ze dan drinkt vs ik kolf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 12:44

Barbabientje, dar werkte bij mijn zoontje dus niet. Die dronk uit de fles veel minder dan uit de borst. Alsie alleen kolfde wat hij dronk zakte mijn productie in en hing hij de dagen erna nonstop aan de borst

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:49

secricible schreef:
Barbabientje, dar werkte bij mijn zoontje dus niet. Die dronk uit de fles veel minder dan uit de borst. Alsie alleen kolfde wat hij dronk zakte mijn productie in en hing hij de dagen erna nonstop aan de borst

Zei het ook een beetje onduidelijk.. Bedoelde meer met wat ze volgens de “berekeningen” zouden moeten drinken.. Dan heb je in principe geen voorraad, tenzij ze uit de fles dus minder drinken ;)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:57

Sinds dinsdag overgegaan van 2 naar 1 borst per keer. Nu dus weer stuwing en dikke knobbels -O-
Hoop dat dat snel overgaat

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:21

Barbabientje schreef:
secricible schreef:

Zei het ook een beetje onduidelijk.. Bedoelde meer met wat ze volgens de “berekeningen” zouden moeten drinken.. Dan heb je in principe geen voorraad, tenzij ze uit de fles dus minder drinken ;)

Ze drinkt uit de fles inderdaad een stuk minder.

Ze was vorige week ziekjes. Nu erna, weer helemaal fit, drinkt ze overdag matig. Ze is zooo nieuwsgierig naar alles :') Maar daardoor wel vannacht bijna elk uur willen drinken. Hopelijk een fase -O-

Escada, balen hopelijk went de nieuwe situatie snel!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:15

Dat is een fase. Wel eentje die langer kan aanhouden :+ . Overdag laten drinken in een prikkelarme omgeving kan wat schelen. Desnoods in het donker.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:32

Escada schreef:
Sinds dinsdag overgegaan van 2 naar 1 borst per keer. Nu dus weer stuwing en dikke knobbels -O-
Hoop dat dat snel overgaat

En als je wel allebei doet maar ééntje lang en de andere alleen de druk eraf halen? Doe maar voorzichtig dat die knobbels geen borstontsteking worden dat is zo naar :(

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:54

DiantaM schreef:
Dat is een fase. Wel eentje die langer kan aanhouden :+ . Overdag laten drinken in een prikkelarme omgeving kan wat schelen. Desnoods in het donker.

Ja herkenbaar. Liggend voeden op bed werkt dan vaak nog het beste. Of kolven en uit de fles geven deed ik ook nog wel eens.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:52

Mijn baby pleurt weer van z'n lijntje af. Ik weet het even niet meer hoor. Ik had hem eindelijk volledig aan de borst sinds een week of 7 ongeveer en hij groeide best redelijk al die tijd. En toen kreeg ie buikgriep, ging hij rollen als een idioot en nu issie in de twee weken na de buikgriep maar 100 gram aangekomen in totaal. En in de drie weken inclusief die buikgriep niet veel meer. Dat is dus echt veel te weinig.

Hij drinkt minstens 8 keer per dag en dan volgens de weegschaal zo'n 85 ml per voeding. Maar in de tussentijd tankt hij op het kdv flessen van 150 weg. Ik leg hem bij elke kik aan, hij mag nog steeds volop clusteren 's avonds, ik powerkolf op werkdagen al extra, slik domperidon en doe zo verschrikkelijk hard m'n best. Maar het helpt dus niet. Ik wil zo ontzettend graag bv blijven geven, maar hij moet ook groeien.
Het is nu haast meer een emotioneel dan een praktisch probleem....

Ik moet even over mijn trots heen dat ik hem volledig aan de borst had. Dat is bij de oudste nooit gelukt, die heeft altijd bijvoeding gehad. Achteraf dacht ik dat dat kwam door onwetendheid van mijn kant, slecht advies van de lactatiekundige en van het consultatiebureau. Ik had zo gehoopt dat het bij dit kindje wel zou lukken. En na weken van aanmodderen met bijvoeding en slechte curves enzo had ik het eindelijk voor elkaar, het was me eindelijk gelukt. En dat ging ik volhouden tot zes maanden, want hij groeide.

En nu ga ik voor m'n gevoel zo ontzettend hard op m'n bek.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:07

Hee joh, buikgriep is heftig hoor, voor zo’n klein lijfje! Ik denk dat ik het gekker zou vinden als hij flink was aangekomen, na een ziekteperiode :(:)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 11:13

Tink89 schreef:
Mijn baby pleurt weer van z'n lijntje af. Ik weet het even niet meer hoor. Ik had hem eindelijk volledig aan de borst sinds een week of 7 ongeveer en hij groeide best redelijk al die tijd. En toen kreeg ie buikgriep, ging hij rollen als een idioot en nu issie in de twee weken na de buikgriep maar 100 gram aangekomen in totaal. En in de drie weken inclusief die buikgriep niet veel meer. Dat is dus echt veel te weinig.

Hij drinkt minstens 8 keer per dag en dan volgens de weegschaal zo'n 85 ml per voeding. Maar in de tussentijd tankt hij op het kdv flessen van 150 weg. Ik leg hem bij elke kik aan, hij mag nog steeds volop clusteren 's avonds, ik powerkolf op werkdagen al extra, slik domperidon en doe zo verschrikkelijk hard m'n best. Maar het helpt dus niet. Ik wil zo ontzettend graag bv blijven geven, maar hij moet ook groeien.
Het is nu haast meer een emotioneel dan een praktisch probleem....

Ik moet even over mijn trots heen dat ik hem volledig aan de borst had. Dat is bij de oudste nooit gelukt, die heeft altijd bijvoeding gehad. Achteraf dacht ik dat dat kwam door onwetendheid van mijn kant, slecht advies van de lactatiekundige en van het consultatiebureau. Ik had zo gehoopt dat het bij dit kindje wel zou lukken. En na weken van aanmodderen met bijvoeding en slechte curves enzo had ik het eindelijk voor elkaar, het was me eindelijk gelukt. En dat ging ik volhouden tot zes maanden, want hij groeide.

En nu ga ik voor m'n gevoel zo ontzettend hard op m'n bek.

Er zijn altijd periodes dat het voeden even wat minder gaat en dat is echt niet direct reden tot grote zorgen. Zeker niet als er een aanwijsbare oorzaak zoals ziekte is! Dan kan het hard gaan met die kleintjes.

Maar als je wel enige twijfel hebt, schakel dan een lactatiekundige in. Die heb je er vast al eerder bij gehad maar dan kan zij even mee kijken naar de groei en het drinken.

Of een vrijwilliger van la Leche League. Zij kijken ook graag mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 18:58

Tinker, dikke knuffel. Zo'n buikgriep kan idd prima de reden zijn, daar gaan ze rap op leeg.

Hier langzaam begonnen met afbouwen, ik vond het mentaal echt te pittig dit keer. Best even wennen, bij mijn zoon 9mnd bv gegeven en pas gestopt toen hij al veel vaste voeding at. Gewoon rustig aan, we zien wel waar het schip strand.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:12

Tink buikgriep hakt er indd wel in. Als je nog niet wilt stoppen, kijk dan of je het nog even aan kunt kijken. En vitals heeft een goede probiotica in druppels die ook voor baby's mag. Mijn kinderen hebben er veel baat bij. En wat niet gaat daar gaat niet.

Secr sterkte. Lijkt mij ook moeilijk om zo af te bouwen maar ook voor jou geldt wat niet gaat dat gaat niet

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:44

Tink, mijn kraamzorg gaf het advies om niet te wegen. Wegen doe je met zieke baby's in het ziekenhuis, maar als je kindje goed plast en alert is maak je dan vooral niet druk om het gewicht. Alle kinderen schommelen, soms gaan ze wat meer de lengte in en staan ze qua gewicht even stil en dan schiet daarna het gewicht ineens omhoog. Verder zijn curves gebaseerd op gemiddelde baby's en dus ook baby's die flesvoeding krijgen. Die hebben een andere curve dan baby's die alleen borstvoeding krijgen. Dan is hij ook nog ziek geweest, dat hakt er echt flink in. Biedt gewoon aan wanneer hij honger heeft en laat het los, je merkt snel genoeg of het voldoende is of niet.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:29

zonnebloem18 schreef:
Tink, mijn kraamzorg gaf het advies om niet te wegen. Wegen doe je met zieke baby's in het ziekenhuis, maar als je kindje goed plast en alert is maak je dan vooral niet druk om het gewicht. Alle kinderen schommelen, soms gaan ze wat meer de lengte in en staan ze qua gewicht even stil en dan schiet daarna het gewicht ineens omhoog. Verder zijn curves gebaseerd op gemiddelde baby's en dus ook baby's die flesvoeding krijgen. Die hebben een andere curve dan baby's die alleen borstvoeding krijgen. Dan is hij ook nog ziek geweest, dat hakt er echt flink in. Biedt gewoon aan wanneer hij honger heeft en laat het los, je merkt snel genoeg of het voldoende is of niet.

Ik vind het lief dat je zo uitgebreid reageerf, maar mijn kleintje heeft een heel slechte start gehad en is onder controle bij de kinderarts. In overleg met haar wegen we af en toe, ook omdat ons kleintje slecht groeit en bekend is met stille ondervoeding. Dus één keer per week ongeveer vinger aan de pols met de weegschaal.

Txs iig, ook aan de rest! We kijken het nog heel even aan. Hopelijk gaat hij snel weer groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:49

Tink89 niet te streng zijn voor jezelf. Je doet ontzettend hard je best.
Met een buikgriep is het inderdaad allemaal al vlug wat minder, als moeder ben je dan ook zelf moe na zo'n periode en dan kan de productie ook wat teruglopen.

We duimen mee voor een betere groeicurve. En anders geef je gewoon bijvoeding. Je schrijft dat je voor je gevoel dan faalt maar dat vind ik zo erg om te lezen. Je faalt helemaal niet, nooit niet. Onthoud dat goed :o De meesten hebben vaak een ideaalbeeld 'zo ga ik dit kindje opvoeden', maar soms lukt dat gewoon niet helemaal op die manier. Ik denk dat dat voor veel moeders sowieso erg herkenbaar is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 21:44

Ik herken het wel. Ik heb ook echt weken lopen dubben. Bij mij loopt het heel makkelijk. Afgelopen week heb ik met mijn vk overlegd, die even belde hoe het ging, en met de vpk van het cb die ik had gevraagd om overleg. En toen ik zei "het voelt zo als falen, dat ik haar dit niet kan geven terwijl het zo gemakkelijk loopt" zeiden beide meteen "het loopt niet makkelijk. Wel fysiek, maar mentaal niet en dat telt ook, misschien wel dubbel. Weegt dat echt op tegen de voordelen voor jou?"
Dat was voor mij echt het argument dat de knoop doorhakte. En ik merk dat alleen al het doorhakken van de knoop me opluchting geeft, maar ook echt nog steeds verdriet dat ik haar voor mijn gevoel een mindere start zou geven dan mijn zoon. Wat echt totaal nergens op slaat en als een vriendin dat zou zeggen tegen mij zou ik haar een ram geven. Maar voor onszelf zijn we zo streng als moeder.
Mild ouderschap, niet alleen voor he kind maar ook voor jezelf. Ik vind dat de grootste uitdaging die er is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:23

Nou precies Sec. Hoe idioot eigenlijk dat we het een ander direct zouden adviseren, vanuit de grond van ons hart, maar we het niet geloven als we het onszelf vertellen.

Ik ga helemaal mee met de dames hierboven!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:55

Ach Tink, wat vervelend en wat een herkenbaarheid. Ik ga volledig mee met sec hierboven!
Sterkte met je beslissing en een moeder die het belang van haar kindje voor ogen heeft is per definitie goed bezig. Of dat kindje nou de borst krijgt of de fles.

Ik had zelf ook te weinig voeding (vastgesteld door de lactatiekundige na lang aanmodderen en met al dorstkoorts op dag 2) en je ziet dat ik zelfs nu nog de neiging voel om me te verantwoorden. En al is mijn jongste nu 2, nog steeds voelt het een beetje als falen, al krijg ik een stomp van m’n man als ik dat zeg. :') Ik lees hier nu ook pas dat nursing agitation ook echt een ding is, ik voelde me enorm ontaard dat ik op een gegeven moment zo’n afkeer kreeg van de voedingen. Voor ons waren flesjes echt een uitkomst, blije baby en blije moeder. (En vader, die kon mijn worsteling niet meer aan zien)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:02

Britt schreef:
Nou precies Sec. Hoe idioot eigenlijk dat we het een ander direct zouden adviseren, vanuit de grond van ons hart, maar we het niet geloven als we het onszelf vertellen.

Precies dit ook. Het zullen de hormonen wel zijn? Maar stom is het wel.