Elisa2 schreef:Tiggs schreef:Ik verbaas me ook steeds weer over die arrogantie, maar misschien is het voor sommigen ook een '(te) ver van je bed show'? Als je bijvoorbeeld een internist in je vriendenkring hebt, die uit eerste hand vertelt hoe het is en die zich direct heeft laten vaccineren, dan maakt dat de keuze om wel te vaccineren misschien makkelijker. Hij/zij vaccineert ook en weet er meer vanaf dan ik, dus waarom zou ik me niet laten vaccineren, dat idee.
Edit: moet bij wetenschappelijk onderzoek niet gemeld worden of er financiële belangen zijn, of is dat optioneel?
Maar ga je er dan vanuit daar een internist alles weet en overal verstand van heeft?
Persoonlijk heb ik de medici al zoveel missers zien maken juist omdat ze niet holistisch kijken dat mijn vertrouwen in medici enorm is gedaald. Waarmee ik niet zeg dat ze allemaal slecht zijn of geen goede kunnen doen. Maar laten we zeggen dat het erg belangrijk is om zelf kritisch te blijven.
Maar hoe kan ik kritisch zijn op een onderwerp waar ik niks vanaf weet? Dan ga ik liever op de internist-intensivist en andere artsen in m'n vrienden- en familiekring af, die ook nog eens dezelfde mening zijn toegedaan als de échte experts op het betreffende gebied. Andersom heeft een arts over het algemeen gesproken weinig juridische kennis. Die heb ik wel, dus in dat soort zaken ga ik wel op mijn eigen kennis én gevoel af.
Mensen zouden zich echt bewuster moeten zijn van wat ze niet weten. Ik verwijs maar even naar mijn 'woonplaats'.