Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Leo schreef:Het ziek worden is ook niet perse een slecht iets, je immuunsysteem is keihard aan het werk. Mits je geen allergische reactie hebt op het vaccin natuurlijk.
Sizzle schreef:Deels. Er zitten in een vaccin extra stoffen die zorgen dat je immuunsysteem actief wordt. Dat is ook nodig anders werkt het niet of te weinig. Die balans tussen te weinig en te veel is niet zo simpel. Dat is waarschijnlijk ook mis gegaan bij de mexicaanse griep, het is nog niet sluitend maar het vermoeden is dat er te veel immuunstimulatie was in adolescenten aangezien die sowieso gemiddeld al sterker reageren.
Daarom zijn ze eerst ook terughoudend met mensen met een autoimmuunziekte, je kunt met een te sterkte reactie natuurlijk iets triggeren wat sluimerend aanwezig was.
Bij de mRNA vaccins wordt welliswaar trots vermeld dat er heen adjuvant in zit maar dat is niet helemaal eerlijk, de nanovetdeeltjes waarin het verpakt zit gedraagt zich ook als een hulpstof.
In de klinische fase werd het AZ vaccin met een meningokokken vaccin vergeleken en toen was al duidelijk dat het een heftige reactie gaf in vergelijking.
In de US was al ruim van te voren gewaarschuwd niet al je personeel tegelijkertijd te prikken.
xAnthea schreef:Ik sta er voor donderdag op, ik krijg Pfizer. Vind het persoonlijk echt doodeng en heb lang gezegd dat ik hem niet wou...
Ik ben erg benieuwd of ik veel bijwerkingen ga hebben. In november heb ik corona gehad en heb al gelezen dat je na de eerste prik vaak wat meer bijwerkingen hebt. Ik hoop van niet
Varekaj schreef:Wat? Dat verschil zie je toch wel?