Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Loretta

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:28

Zelf ben ik ook steeds meer van im wacht wel af totdat er meer mensen een prik hebben gehad van geef me er nu maar eentje. Maar ik zal toch moeten wachten totdat ik aan de beurt ben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:42

secricible schreef:
Sizzle schreef:
Nogmaals, ik ben ent-voorstander. Maar de manier waarop met covid omgegaan wordt blijf ik hypocriet vinden.

En daarom vind ik het ook absoluut niet oke, rationeel. Want ik zie die slipping slope ook. En ik vind alles wat tegen het recht op zelfbeschikking in gaat echt iets dat heel erg kritisch bekeken moet worden. Maar roken doe je alleen jezelf aan. En bij vaccinaties is er een bepaalde mate van maatschappelijke nood, dus ik vind dat niet per se een vergelijking.
Maar opnieuw, rationeel ben ik het helemaal met je eens. Maar gevoelsmatig wint de frustratie van de roeptoeters die onder de paraplu mee mogen blijven lopen en ondertussen de risico-mensen in gevaar mogen brengen het soms :o

Roken doe je alleen voor jezelf is natuurlijk niet waar. Er sterven nog altijd een paar honderd mensen per jaar aan meeroken terwijl ze zelf geen enkele sigaret hebben opgestoken. Daarnaast betaalt ook iedereen mee aan de kosten om de roker te behandelen aan ziektes die door het roken worden veroorzaakt of verergert.

Ik deel wel je mening dat iedereen recht heeft op zelfbeschikking.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:01

Is er bekend hoeveel Nederlanders inmiddels corona hebben of hebben gehad?

Worden mensen die corona hebben gehad ook nog ingeënt?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:08

Nikass schreef:
Is er bekend hoeveel Nederlanders inmiddels corona hebben of hebben gehad?

Worden mensen die corona hebben gehad ook nog ingeënt?

Totaal aantal geregistreerde besmettingen staat op 652525 vandaag. Maar dat is natuurlijk een grote onderschatting gezien er pas sinds juli enige testcapaciteit is.

Het laatste wat ik erover heb gelezen is dat mensen die COVID hebben gehad ook gewoon gevaccineerd (kunnen) worden. Hoe lang je immuniteit opbouwt na een besmetting wisselt sterk en is waarschijnlijk voor een beperkte periode. Vaccinatie biedt dan langer bescherming.
Heb nu alleen echt geen tijd om een bron te zoeken van bovenstaande, kan ik later wel doen als je interesse hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:02

Janneke2 schreef:
'Een anti vaxxer die wel in homeopathie gelooft' - moet kunnen.
(Van de samenstelling van sommige vaccins word ik niet blij, maar verder is het hetzelfde 'spul'...)

Janneke, even uitlegje, er zijn heel veel mensen , veelal hoogopgeleide, die gebruik maken van homeopathie, die zo natuurlijk proberen te leven en die hun eigen lichaam het virus te lijf willen laten gaan en om die reden niet willen laten vaccineren. Zij zijn van mening dat als ze gezond leven, zorgen dat hun weerstand optimaal is, zij de ziektes normaal kunnen overwinnen en zij willen juist het vaccin niet omdat zij dit als lichaamsvreemde stof ervaren.
Zij weten dus dat een vaccin werkt. Alleen willen ze het heel bewust niet.

Dus juist anti vaxxers gebruiken homeopathie.

Deze post is niet bedoeld om de discussie rondom homeopathie te gaan voeren, maar om uitleg te geven over deze groep mensen en hun motivatie.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:32

Nee wij laten ons niet enten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 07:21

Citaat:
I wasn’t allowed to say anything until today, but it's now done so.... I volunteered for the test phase of Covid-19 vaccine from Pfizer.
The vaccine is the one that has been developed in Russia. It is in 6 different stages and I received my first dose this morning 08:20 am, and I wanted to let y’all know that it is safe snd I’m ok, with иo side effects whatsoeveя, and that I feelshκι я чувю себя немного стрно и я думю, что вытл осные уши. чувству себя немго страо. Comrades.

Deze kreeg ik van mijn Amerikaanse nichtje :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:15

Pinda_Dipje schreef:
Nee wij laten ons niet enten.

Mag ik ook weten waarom niet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:22

pien_2010 schreef:
Janneke, even uitlegje, er zijn heel veel mensen , veelal hoogopgeleide, die gebruik maken van homeopathie, die zo natuurlijk proberen te leven en die hun eigen lichaam het virus te lijf willen laten gaan en om die reden niet willen laten vaccineren. Zij zijn van mening dat als ze gezond leven, zorgen dat hun weerstand optimaal is, zij de ziektes normaal kunnen overwinnen en zij willen juist het vaccin niet omdat zij dit als lichaamsvreemde stof ervaren.

Aan de andere kant is een virus toch ook een lichaamsvreemde stof.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:40

Nos bericht vandaag dat 75% van de NL graag wil dat gevaccineerde meer vrijheden krijgen.
Er stond trouwens ook nog wat info over de steekproef bij ;)

Citaat:
Wetenschappers van de TU Delft, het RIVM, de Erasmus Universiteit Rotterdam en Maastricht University ondervroegen voor dit onderzoek 1640 Nederlanders. De ondervraagden konden kiezen uit negen beleidsopties om de vaccinatiegraad te vergroten, bijvoorbeeld het belonen van gevaccineerden of juist het opleggen van beperkingen aan mensen die zich niet laten vaccineren.

Dat fascineert me wel, als maar 70% bereid is tot vaccinatie :D

https://www.tudelft.nl/tbm/pwe/case-stu ... tiebeleid/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:45

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Aan de andere kant is een virus toch ook een lichaamsvreemde stof.

Klopt alleen hoort dat denk ik bij het leven , dat dit gedacht wordt(?)

Als het om covid gaat, zo heb ik mijn vriendin verteld, durf ik het risico niet te nemen en kies voor vaccin. Bij de griep maak ik al jaren een andere afweging en dat gaat goed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:38

secricible schreef:
Nos bericht vandaag dat 75% van de NL graag wil dat gevaccineerde meer vrijheden krijgen.

Ik snap dat inderdaad wel. Ik moet zeggen dat dat voor mij ook een motivatie is om me te laten vaccineren. Ik wil gewoon zo snel mogelijk terug naar normaal.
Ik ben jong, gezond en de kans dat corona gevaarlijk is voor mij (en mijn kinderen) vind ik te verwaarlozen. Ik doe het dus vooral uit collectief belang.

Als er bepaalde vrijheden komen te hangen aan dat vaccin denk ik dat meer mensen zich laten vaccineren. Het geeft toch een bepaalde sociale druk.

Denk aan bijv. niet meer in quarantaine hoeven als je in aanraking bent geweest met een besmet iemand.
Geen 1,5 meter afstand meer hoeven houden van bekenden waarvan je weet dat zij ook zijn gevaccineerd. Niet meer hoeven te laten testen als je wat verkouden bent. Geen maximaal aantal mensen meer wat je mag ontvangen in huis, zolang die mensen allemaal maar gevaccineerd zijn.

Ik ben er zelf voorstander van dat zodra pretparken, dierentuinen, bioscopen, zwembaden e.d. weer open gaan, deze de eerste tijd alleen toegankelijk zijn voor mensen die gevaccineerd zijn. Zo ook wanneer festivals weer mogen. Van mij mogen ze dan alleen mensen toestaan die gevaccineerd zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:42

Citaat:
Het kabinet ziet op dit moment niets in een beloningssysteem voor mensen die zich hebben laten inenten met het coronavaccin, zegt minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vrijdag.

Verstandig :)

Ik snap de gedachte wel maar het is zo veel meer complex dan dat. Immers gaat een bepaalde groep ondanks vaccin toch niet beschermt zijn (non responders). Moet je die dan vrijheden geven puur omdat ze goede wil getoond hebben (ookal heeft dat medisch geen enkele betekenis) of op basis van hun antilichaam titer?
Daarnaast is het waarschijnlijk dat iemand die ingeent is nog wel in een bepaalde mate infectieus kan zijn en dat schiet dan niet op als we nog vroeg in de vaccinatie strategie zitten. Je wilt dus die verpleger en bezoek toch nog niet zonder masker hebben als de helft van het huis nog onbeschermt is.
Ook weet nog niemand hoe lang je beschermt bent.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:50

Vayo schreef:
secricible schreef:

Ik snap dat inderdaad wel. Ik moet zeggen dat dat voor mij ook een motivatie is om me te laten vaccineren. Ik wil gewoon zo snel mogelijk terug naar normaal.
Ik ben jong, gezond en de kans dat corona gevaarlijk is voor mij (en mijn kinderen) vind ik te verwaarlozen. Ik doe het dus vooral uit collectief belang.

Als er bepaalde vrijheden komen te hangen aan dat vaccin denk ik dat meer mensen zich laten vaccineren. Het geeft toch een bepaalde sociale druk.

Denk aan bijv. niet meer in quarantaine hoeven als je in aanraking bent geweest met een besmet iemand.
Geen 1,5 meter afstand meer hoeven houden van bekenden waarvan je weet dat zij ook zijn gevaccineerd. Niet meer hoeven te laten testen als je wat verkouden bent. Geen maximaal aantal mensen meer wat je mag ontvangen in huis, zolang die mensen allemaal maar gevaccineerd zijn.

Ik ben er zelf voorstander van dat zodra pretparken, dierentuinen, bioscopen, zwembaden e.d. weer open gaan, deze de eerste tijd alleen toegankelijk zijn voor mensen die gevaccineerd zijn. Zo ook wanneer festivals weer mogen. Van mij mogen ze dan alleen mensen toestaan die gevaccineerd zijn.

Zo denk ik er idd ook over. Ik ben zelf jong en gezond. Voor mij zal corona niks voorstellen.

Misschien heb ik het al wel gehad, zonder dat ik dat heb doorgehad.
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 18-12-20 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:50

[b]Ik ben er zelf voorstander van dat zodra pretparken, dierentuinen, bioscopen, zwembaden e.d. weer open gaan, deze de eerste tijd alleen toegankelijk zijn voor mensen die gevaccineerd zijn. Zo ook wanneer festivals weer mogen. Van mij mogen ze dan alleen mensen toestaan die gevaccineerd zijn.[/quote]
[/b]

Ik schrik ervan hoeveel mensen deze gedachtegang hebben. Er zijn heel veel mensen waarbij het medisch nu nog onverantwoord is om dit vaccin te nemen (door bv zeer ernstige allergieën) Daarbij vind ik het je goed recht om net zoals bij de griepprik je eigen afweging , al dan niet met je arts, te maken.
Dat je, als je beslist dit vaccin (nu nog) niet te nemen, hierdoor buiten de maatschappij geplaatst wordt en er dus blijkbaar een vrij grote groep is die dit ondersteund, vind ik schrikbarend.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:56

enjoy86 schreef:
Citaat:
[b]Ik ben er zelf voorstander van dat zodra pretparken, dierentuinen, bioscopen, zwembaden e.d. weer open gaan, deze de eerste tijd alleen toegankelijk zijn voor mensen die gevaccineerd zijn. Zo ook wanneer festivals weer mogen. Van mij mogen ze dan alleen mensen toestaan die gevaccineerd zijn.

[/b]

Ik schrik ervan hoeveel mensen deze gedachtegang hebben. Er zijn heel veel mensen waarbij het medisch nu nog onverantwoord is om dit vaccin te nemen (door bv zeer ernstige allergieën) Daarbij vind ik het je goed recht om net zoals bij de griepprik je eigen afweging , al dan niet met je arts, te maken.
Dat je, als je beslist dit vaccin (nu nog) niet te nemen, hierdoor buiten de maatschappij geplaatst wordt en er dus blijkbaar een vrij grote groep is die dit ondersteund, vind ik schrikbarend.

Dat geldt alleen voor het eerste beschikbare vaccin (Pfizer), terwijl het in de discussie over het moment gaat dat iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren.
Daarnaast zijn alle contra-indicaties pas 24 december bekend (ik wacht het nl ook in spanning af), dus kan je het nog niet zo hard stellen omdat nog niet alle informatie er is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:06

en in het onderzoek wat hierbij kwam stond de nuance dat er een uitzondering gemaakt zou moeten worden voor de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden (nog even los van dat je daar ook heel veel van kunt vinden, zoals Sizzle ook mooi illustreert.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:19

Hier in frankrijk beginnen ze volgende week al met vaccineren in de bejaardentehuizen.
In nederland pas eind januari geloof ik,als het door gaat.Probleem met ict en het bewaren van de vaccins.Lekker voorbereid zijn ze weer.
Nee ik laat mij niet vaccineren,zou niet weten waarom...zie geen mens

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:20

Vayo schreef:
secricible schreef:

Hier ben ik ook voorstander van. Ik hoop wel dat mensen die zich willen laten wachten dan ook niet eindeloos op een vaccinatie hoeven te wachten.

Edit: Sizzle daar heb jij ook weer een punt. Eea is natuurlijk inderdaad ook afhankelijk van wat een vaccinatie wel of niet kan voorkomen.

Nicole-Floor: jong en gezond is geen garantie dat covid "niets zal voorstellen"
Hoe kom je daarbij?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-12-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:23

geerke schreef:
Hier in frankrijk beginnen ze volgende week al met vaccineren in de bejaardentehuizen.
In nederland pas eind januari geloof ik,als het door gaat.Probleem met ict en het bewaren van de vaccins.Lekker voorbereid zijn ze weer.
Nee ik laat mij niet vaccineren,zou niet weten waarom...zie geen mens

8 januari.. Niet eind januari :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:24

In Nederland is de huidige start op 8 januari.
Niet veel later dus.
De goedkeuring is ineens sneller gegaan en er is besloten om niet haastig ineens de startdatum dan aan te passen. Ik vind het eigenlijk wel verstandig om bij het plan te blijven, minder kans op haast fouten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:28

Eens met jou Sizzle. En even rustig de gezondheidsredenen afwachten welke tactiek het slimst is met dit vaccin en deze hoeveelheid.
Van fouten of constant switchen verbeterd de vaccinatiebereidheid niet.
Bovendien verandert die week helemaal niks aan hoe snel we versoepelen, dat komt allemaal pas als we massaal gaan vaccineren. Een snelle start betekend niet eerdere finish.

Overigens hoor ik ook wel dat de "start" in sommige landen een paar 100 symbolische vaccinaties zijn en dat daadwerkelijk vaccineren ook pas in januari begint.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:44

In Engeland zijn er al problemen door pats boem meteen te vaccineren, huisartsen schrijven op briefjes wie er een vaccin heeft gehad. En dat moet allemaal ook nog een tweede prik. Dus snap heel goed dat er eerst een goede ict moet zijn. En wat is twee weken op een jaar, die vaccinatie is bedoelt om de derde golf te gaan voorkomen, voor de huidige maakt het geen klap uit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:55

Sizzle schreef:
Ik snap de gedachte wel maar het is zo veel meer complex dan dat. Immers gaat een bepaalde groep ondanks vaccin toch niet beschermt zijn (non responders). Moet je die dan vrijheden geven puur omdat ze goede wil getoond hebben (ookal heeft dat medisch geen enkele betekenis) of op basis van hun antilichaam titer?
Daarnaast is het waarschijnlijk dat iemand die ingeent is nog wel in een bepaalde mate infectieus kan zijn en dat schiet dan niet op als we nog vroeg in de vaccinatie strategie zitten. Je wilt dus die verpleger en bezoek toch nog niet zonder masker hebben als de helft van het huis nog onbeschermt is.
Ook weet nog niemand hoe lang je beschermt bent.

Als iedereen, mits medisch verantwoord, zich laat vaccineren is een kleine groep non responders geen probleem. Net als de kleine groep mensen die niet gevaccineerd is, omdat dit echt niet medisch verantwoord is. Niet medisch verantwoord moet dan wel door een arts zo besloten worden vind ik en niet door de persoon zelf.

Risico's blijf je altijd houden in het leven. Ik laat me vaccineren uit collectief belang. Het kan niet zo zijn dat ik me dan ook nog eens moet gaan laten titeren, omdat de vaccinatiegraad laag is. Dat ik een non responder kan zijn of infectieus vind ik uiterst vervelend voor iemand die niet gevaccineerd is vanwege medisch onverantwoord (verklaard door arts), maar ergens houdt mijn verantwoordelijkheid op.

Dat ik een non responder kan zijn of infectieus en iemand kan besmetten die er zelf voor kiest zich niet te vaccineren vind ik geen probleem voor mijzelf. Dat is het risico dat die persoon zelf neemt.

enjoy86 schreef:

Ik moet mijn mening wel wat nuanceren. Ik vind het natuurlijk niet terecht dat mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren (wel door verklaring arts en niet eigen inschatting) buiten de maatschappij geplaatst wordt. Echter denk ik dat deze mensen, hoe vervelend ook, zelf extra voorzichtig moeten zijn.

Ik blijf erbij dat ik vind dat zodra pretparken, festivals, bioscopen, zwembaden e.d. weer open gaan, niet iedereen toegelaten moet worden. Voor de mensen die op bewezen medische grond niet gevaccineerd mogen worden, zou wel een verklaring mogen komen. Dat zij met deze verklaring wel toegelaten kunnen worden. Met een ticketreservering systeem zou je zelfs een maximaal x-aantal van dit soort verklaringen per dag toe kunnen laten. Om voor die groep de gezondheid te kunnen waarborgen. En dan verder alleen gevaccineerden.

Ook vind ik het wel zo eerlijk dat eerst iedereen die het wilt de kans heeft gehad zich te laten vaccineren.

Maar mensen die uit eigen keuze zich (nog) niet laten vaccineren, maar waarvan een arts dit wel medisch verantwoord vindt, mogen van mij een periode lang (afhankelijk van besmettingen) wel geweigerd worden bij festivals, bioscopen, pretparken, zwembaden enz.
Ik vind dat hen nooit medische zorg ontzegt mag worden, maar luxe dingen wel. Zij kiezen immers zelf ervoor zich niet uit collectief belang te laten vaccineren. Daarmee zet je jezelf dan voorlopig buiten collectieve luxe activiteiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:27

Dat is toch hetzelfde principe als bijvoorbeeld kinderen die niet ingeënt zijn op een kdv weigeren. Ik begrijp dat wel.